Mértékadó, 2011. december 26. - 2012. december 17. (8. évfolyam, 1-51. szám)

2011-12-26 / 1. szám

K­rímíi Mértékadó 2011. december 26-2012. január 1. ■ Hétről hétre Az orgonaművész Jó lenne csapongva írni, megszólaltatni témákat, elindítani történeteket, azután elengedni őket. Ka­landozásaik során így vagy úgy egymásra találnának, s a nagy összetartás szimfóniájában végül felcsendülne az a különös hang: a léle­ké. Olyan is a lélek, mint a zene: kibom­lás, vagyis feltárulás, mindig meglep eredeti­ségével, amikor a maga valóságában megmu­tatkozik. Ahogy azon a nyár eleji délelőttön is. A játszótéren lánya­im homokpogácsákat készítenek, ahogy ők mondják: ebédre. A csúszdának dőlve né­zelődöm, amikor a ci­pómhoz ütődik egy fo­cilabda. Jólesik a spor­tos mozdulat, ahogy visszagurítom a bőrt a kisfiúnak. Kö­szöni a passzt a papája is. Gimnáziumi évfolyamtársam volt, csak arcról is­merjük egymást. Zenész barátomtól úgy tudom, orgonaművész. „Köszön­jük szépen" - mondja a játszótéri apu­káktól szokatlan gyermeki hálával, csendes mosollyal, szeretettel. Olyan ez a köszönés, mint egy jelenés: a férfi hangjában megszólal az érzelmek nagyzenekara. De nincs ideje, fut to­vább mackós mozgásával. Esetlenül, odaadóan dobja a labdát kisfiának, majd a lányát szólongatja. Ügybuzgón tesz-vesz körülöttük. Érződik, itt min­den Isten jelenlétében történik. Közben gyermekeim elkészültek az „ebéddel", nekem is „sütöttek". Le­guggolok melléjük, „eszegetjük" a ho­mokpogácsákat. Annyi mindent kap­tam már tőlük! Legelőször is érző szí­vet. Emlékszem, Kata pár napos cse­csemő volt, a kórházban fürdettem meg először. Üvöltött, amikor a nővér átadta. Beszélni kezdtem hozzá, és gyermekem ettől a pillanattól kezdve csendesen simult a karomra. Nem felejtem el azt sem, amikor Ré­ka először nézett rám hosszan, tekinte­tének súlyát könnyedén emelve apai szívemre. Ó, ha egyszer elmondhat­nám nekik ezeket az érzéseket, ha tud­nák, mit jelentenek számomra! A tél kezdetén, még advent előtt vált szokásommá, hogy esténként, lefekvés előtt egy kis dalt énekelek nekik, így talán megértik... egyszer, talán. (Gyereksáv, hétköznap, 19.30, Kossuth rádió) Körössy László ■ Hangsorok Karácsonyi (rém)álom Nem telhet el karácsony a­­Diótörő nélkül!? Felkiáltás és kérdés formájában is érvénye van e mondatnak, hiszen az E. T. A. Hoffmann meséje nyo­mán született Csajkovszkij­­balett olyan örökzöld klasszi­kus, amely - tetszik, nem tet­szik, akarjuk vagy nem - ün­nepünk, életünk, kitartó gye­rekkorunk része lett. Csak az idei decembert nézve: Diótörő az Operában, a Művészetek Palotájában, a Tháliában, a RaM Colosseumban, a báb­színházban, a nagykovácsi amerikai iskolában, a szoká­sos karácsonyi tévé-rádió reklámokban, régi-új hang­hordozókon, DVD-ken... - és nem először filmen, a mozik­ban. Angol-magyar kopro­dukcióban tavaly nálunk ké­szült el a legújabb változat. Ezúttal a sokoldalú Audrey Konchalovskij feldolgozásá­ban, aki előbb Tarkovszkij for­gatókönyvírójaként, később akció- és történelmi filmek al­kotójaként, majd operarende­zőként tette le a névjegyét. Minden tekintetben eklekti­kus 3D-s Diótörő-mozijában Csajkovszkij zenéjét részben eredeti formájában bedolgoz­va, illetve­­ Sir Tim Rice szö­vegével­­ átdolgozva, musica­­lesítve használta fel. De nem csak a balettet, hiszen a Pat­kánykirály a Patetikus szimfó­nia harmadik tételének feszes indulótémájára dalol és masí­­roztatja „embereit", a nácifor­ma csatornalakókat, a happy endet pedig a b-moll zongora­­verseny nyitódallamára eről­tetett „örömóda" kíséri. A képzeletbeli Bécsben játszódó, egyszerre édeskés­didaktikus és a gyerekeket finoman ijesztő fantasyben Konchalovskij hetet-havat összehordott. A gazdag pol­gárcsalád mintha a Seces­sion épületében lakna, a ka­rácsonyfás nagyszalon falain frízként futnak körbe Klimt válogatott képei. A bécsi so­­kadalomban - a kolorit ked­véért - egy pillanatra a „sar­latán" Freud is feltűnik. Al­bert, a kis Mary habókos ke­resztapja - unásig ismételge­tett relativitáselméletével (csak hogy félreértés véletle­nül se essék) - nem más, mint a nagy Einstein... A látványos zenés mese­film elátkozott, fabábbá vál­toztatott főhőse pinokkiói létállapotban vágyik a meg­váltásra; a patkányok által pusztított-égetett „lelkes" já­tékbirodalom súlytalan drá­mája pedig A Végtelen Törté­net alapkonfliktusát idézi. Az anya-tündér reláció te­kintetében van itt egy csipet­nyi A kék madárból, a történet leginkább mégis az Óz, a cso­dák csodája újragondolásának látszik. Meglehetősen hosz­­szú út vezetett Tarkovszkij­­tól idáig. Csak remélhetjük, hogy Konchalovskij vissza tud térni zavaros-szatirikus álomvilágából... Pallós Tamás

Next