Mértékadó, 2022

2022-11-21

M A vonzóan megélt hit „ragályos" Beszélgetés a hetvenéves Sapszon Ferenccel ■ Sapszon Ferenc Kossuth-díjas karnagy nevét sokan ismerik. A nemzet művésze nyáron ünnepelte 70. születésnapját, s az általa alapított, Magyar Örökség díjjal kitüntetett Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola egykori és jelenlegi növendékei ősszel nagy szeretettel köszöntötték ebből az alkalomból. A kerek évforduló kapcsán hitről, hivatásról és a családról kérdeztük.­­ Súlyos örökséget kapott, hiszen édesap­ja, id. Sapszon Ferenc Liszt Ferenc-díjas karnagy ugyancsak a hazai komolyzenei élet emblematikus alakja volt: közel ne­gyedszázadon keresztül állt a Magyar Rá­dió Énekkara élén. Saját elhatározásból választotta a zenei pályát? S később nem volt olyan érzése, hogy ki kell lépnie az édesapja árnyékából? - Édesapám nem akarta befolyásolni a pályaválasztásomat. Figyelemmel kísérte, és ha kértem, segített, de soha nem irányí­tott. Amikor elindultam a zenei vonalon, sokan úgy hívtak: „a kis Feri" vagy „a Feri­ke". De idővel saját jogon is emlegetni kezdtek: „ifjabb Sapszon". Történt egy édes eset. Már több éve működött a kórusiskola, ahol mindenki Feri bácsinak szólított. Volt olyan tanárunk az iskolában, aki édesapám kórusában énekelt, és tegezte őt. Előfordult egyszer, hogy édesapámmal egymás mel­lett álltunk egy társaságban. A közeledő ta­nárnő először őt szólította meg: „Ferikém", majd hozzám fordult: „no és Feri bácsi..." Volt nagy elképedés, meg persze derültség. - Zenepedagógus. Ismert a kifejezés, de va­jon mit jelent pontosan? Hol húzódik a határ a zenész és a pedagógus között, és Ön melyik inkább? - Valóban megkülönböztetik a zenészt és a pedagógust, különösen, amióta a Zeneaka­démián is különvált a kettő. Vannak, akiket nem foglalkoztat, hogy továbbadják, tanít­sák a művészetüket. Lehet, hogy nem kell minden művésznek tanítania, de fordítva már nem így van: egy zenetanárnak, ha nem is főfoglalkozás-szerűen, de művésznek is kell lennie. Hiszen a zenén belülre csak az tud vonzani másokat, aki maga is belül van. Aki nemcsak a zenére tanít, hanem a zenélé­sével is tanít. Egy karnagynak, aki emberek­kel foglalkozik, pedagógusnak is kell lennie. Az én esetemben is így van ez, az emberi életek formálása különlegesen fontos szá­momra. Az emberekkel - gyerekekkel - kö­zösen zenét hozunk létre, a zenével, zenélés­sel pedig embereket alakítunk. -Azokban az években alapított zenepeda­gógiai elvekre épülő, keresztény szemléletű iskolát, amikor az a regnáló rendszer mi­att gyakorlatilag borítékolhatóan kudarc­ra volt ítélve. Ma, három évtizeddel ké­sőbb már tudjuk, hogy megérte a sok fá­radság, de 1988-ban ez több volt mint lut­ri. Miért vágott bele mégis? - Meggyőződésből. Tudtam, hogy ez így jó lesz, és hogy meg kell csinálni. De valójában a Jóisten műve volt, aki mindvé­gig vezetett és a tenyerén hordozott. Még a rendszerváltás előtt jártunk, hivatalosan nem mondhattuk ki a keresztény szót, csak virágnyelven. Úgy fogalmaztunk, a létre­hozandó intézmény egy „iskola, a katedrá­­lisok mellett működő kórusiskolák mintá­jára". Ebből, aki akarta, érthette - főleg, ha ismert engem például a Jézus Szíve-temp­­lomból, ahol karnagy voltam -, hogy mi­lyen szellemiségű iskoláról van szó. Azért is jöttek olyan sokan a jelentkezők, mert akkoriban nagy szomjúság volt erre. Az is­kolát Jézus Szíve és Mária Szeplőtelen Szí­ve tiszteletére ajánlottuk, és Szűz Mária ol­talmába helyeztük. Számomra a keresz­ténység nem ideológiát vagy világnézetet jelent. Az emberi élet titka, gyökere, célja, értelme és beteljesedése Istenben, a szere­­tetben van, ezért ha teljes embereket sze­retnénk nevelni, az csak a természetfölötti dimenzióban lehetséges. Egyszerűen azért, mert az ember így van megalkotva: nem­csak test, hanem lélek is. A kizárólag im­manens szemlélet hamis. Jól csak a hitével lát az ember, mert akkor az egészet látja: a természetest és a természetfölöttit egység­ben, az örök élet nézőpontjából. És neve­lést, iskolát csak tiszta és teljes emberkép­re, mélyen átgondolt, időtálló igazságokra, tiszta forrásból táplálkozó koncepcióra szabad építeni. Ezért otthonos a kórusisko­la Krisztus-központú nevelési rendszeré­ben a teljes embert nevelő kodályi terv. Ko­dály emberben és értékekben gondolko­dott az élet minden területén. A kórusisko­la teljes embereket nevel. Éppen ezért van szüksége a zenére, zenélésre. Mert aho­gyan Kodály is mondja: „Zene nélkül sem­miféle nevelés nem lehet teljes." Valljuk és tapasztaljuk, hogy az értékes zenével átjárt légkör, a remekművek üzenetével való ta­lálkozás és táplálkozás, a rendszeres mű­vészi igényű zenei alkotótevékenység fel­tétlenül szükséges, és semmi mással nem pótolható, emberformáló tényező.­­Az átvett díjakat fel sem sorolom, hiszen bárki utánuk nézhet. Abból azonban, aho­gyan a keze alatt felnőtt nemzedékek vis­­­szanéznek Önre, a hivata­los elismerések nélkül is kiderül, hogy az elvetett magok kihajtottak, és ter­mőre fordult minden haj­tás. Elégedett a gyümöl­csökkel? - Egyik nagy nevelőm, amikor arról panaszkod­tam neki, hogy nem látom a nevelésem eredményét, ezt mondta: „Ne felejtsd, hogy téged vetni küldtek. Az aratás Istené." És nem­csak az aratás az övé, de a növekedés is az ő munká­ja. Amikor régi kórusisko­lásokkal, volt növendékekkel találkozom, csodálatos életeket, pályákat látok, és sok helyen négy-öt-hat gyermekes családokat. Ez nagy öröm! Csak remélni tudom, hogy az Úristen a mi munkánkat is felhasználta ehhez. Hála legyen neki! II. János Pál pápával

Next