Új Ember, 1945 (1. évfolyam, 1-20. szám)

1945-08-09 / 1. szám

Krisztus Mauthausenben Munkatársunknak a napokban al­kalma volt egyik német fogságból haza­tért magyar politikai fogollyal beszél­getni. Nyomban Magyarország meg­szállása után, 1944 március 21-én tar­tóztatta le a Gestapo, a legelső rab­szállítmányokkal hurcolták ki Ausz­triába. Előbb egy Bécs mellett levő büntetőtáborban, majd pedig a volt Hitler-birodalom legh­írhedtebb halál­táborában, Mauthausenben gyötrődte végig tizennégy hónapos fogságát. Rettenet, éhség, holttes­­t­ekből kivét­len hús! Első kérdésünk természetesen az, vájjon igazak-e azok a szinte hih­elet­­lenül hangzó rémségek, amelyek a la­bor hajmeresztő borzalmairól kerültek napvilágra? A kőhordással való ha­­lálrahajszolás, a gázkamrában történt tömeges kivégzések, az SS-legények géppisztolyos hóhérkodása, vasdoron­­gos állati kegyetlenkedése, a foglyok­nak arra idomított kutyákkal való szét­­tépetése s az az embertelen éheztetés, amelyben ezrek pusztultak el, s amely­nek nyomán két szörnyű jegyzőkönyv tanúskodik arról, hogy a mauthauseni tábor legiszonyúbb altáb­orában, az úgynevezett Russenlagerban, kétizben a holttestekből kivágott húst ették meg a szerencsétlen foglyok? — Sajnos — hangzik a válasz —, mindezek igazak. Azok a bajtársaim, akik ezeket megírták vagy elmondot­ták, a tiszta valóságot tárták föl. Azaz hogy: annak szavakkal és be­tűkkel érzékeltethető lényegét. Az egész iszonyatot, ami Mauthausen éle­tét jelentette, lehetetlen emberi kifeje­zésmódokkal érzékeltetni. Dante «In­­ferno»-jának megjelenítő ereje is el­maradna és fakónak bizonyulna Maut­hausen vad és döbbenetes jeleneteinek leírásához. Az SS-szervezet nem is tit­kolt hivatalos ügykezelésében Maut­hausen neve: «Vernichtungslager»­­ként, azaz megsemmisítő-, elpusztító­­táborként szerepelt. Ott végezték ki a legtöbb embert — közöttük a Hitler ellen elkövetett merénylet vádlottjait és gyanúsítottjait is. A foglyok­ Mord­­hausen-nek nevezték egymás között. Hivatalosan megállapított tény, hogy Mauthausen mintegy hatéves fenn­állása alatt több mint hatvanezer em­ber vesztette életét ebben a táborban. — És a felelős? — kérdezzük. — Felelős minden német vezető, aki a nemzetiszocialista Németország­ban irányító szerepet játszott, továbbá mindenki, aki az SS-szervezetbe ön­ként lépett be, vagy abban — még ha parancsra is — hóh­érkodott és főegyet­ lenkedett. Mauthausen két közvetlen parancsnoka: az ácslegényből SS-tá­­bornokká lett Zierciss, valamint a re­­gensburgi cipészből SS-főrohamveze­­tővé «emelkedett» Bachmayer már nem vonható felelősségre. Előbbi, elfogatá­­sakor megsebesült és sebébe halt bele, utóbbi, családjával együtt megmér­­gezte magát. További kérdéseink a rettenet tábo­rának egyéb körülményeit tudakolják. • Ezekről köteteket lehetne írni. A nemzeti szec­ia­lista rend­szer vallási ideológiája. Ehelyütt csak azokat a szomorú érdekességeket közöljük, amelyek a mauthauseni rabok hitéletének viszo­nyaira, illetve a nemzetiszocialista rendszer vallási szempontokkal kap­csolatos ideológiájára világítanak rá. — Az első jelenet, amely fogalmat nyújtott erre nézve — feleli a szenve­désektől még ma is beteg egykori rab — letartóztatásom órájában az Asto­­ria-szállóban folyt le. Hadtársaink kö­zött volt egy ferencrendi szerzetes. Mint később megtudtuk: püspöki viká­rius, akinek rendkívüli érdemei voltak a magyarországi menekült lengyelek gondozása körül. Ez a fogság télien és szorongó idejét nem akarta üres sóhajt­ozásokkal tölteni, hanem termé­szetesen : imádkozott. A rózsafüzérét pergette. Meglátta ezt az egyik SS-örszem. Fiatal siheder. Nem szólt rá az imád­kozó papra, hanem csak valami utá­­nozhatatlanul gúnyos és megvető arc­­fintorral: odaköpött eléje. Az Astoriából a főutcai törvény­­széki fogházba vittek át bennünket. Abban akkor m­ég ott voltak a magyar fegyencek is. Ezek minden este meg­ható istentiszteleten vettek részt a fog­ház kápolnájában. Hallottuk az oltár csengőjét, a harmóniumot, a rabok álfitatos énekét és imáját. Bennünket, a németek rabjait sohasem vezettek a kápolnába. Söl egyik rabtársunk ilyértelmű kérésére ezt válaszolták neki: — Was glauben sie, dass wir für solchen Unsinn überhaupt einen Sinn haben? Nekik tehát a hit, a vallás, a lélek Isten után való vágyakozása Unsinn, vagyis ostobaság volt. Nem is engedték meg nekünk hi­tünk és vallásunk gyakorlatának leg­elemibb formáit vagy megnyilatkozá­sát egész rabságunk ideje alatt sem. Kereszt nem, bordély­ház igen ! A Bécs melletti táborban töltött fog­ságunk heteiben kis feszületet farag­tam magamnak a fűtéshez kapott puhafahulladékból. Ujjnyi kis puhafa­kereszt volt ez, s örültem­, hogy leg­alább ezt vehetem a kezembe imádsá­gaim alatt. Mikor Mauthausenbe szállították csoportunkat, s odaérkezve, pőrére vetkőztettek és — megőrzés ürügye alatt — mindenünket elszedték.: ezt a kis keresztet is megtalálták. Kivettem a zsebemből és a markomban szoron­gattam, hogy magamnál tarthassam. .Meglátta az engem fosztogató SS-le­­gény. Kiragadta a kezemből, s villámló szemekkel förmedt rám: — Was? Ein Kreuz? Das brauchen sie hier nicht! S durván összeroppantotta, a földre vetette és összetaposta. Ez volt az a «pozitív istenhit», «ke­resztény szellem» és «keresztény kul­túra», amelyre Hitler hivatkozott — a gyakorlatban. Kápolna vagy imaterem, avagy csak egy feszület, természetesen nem volt a tizenhatezer fogoly befogadására épült mauthauseni táborban. Ellenben mindjárt a főkapu előtt levő első épület, az első számú Block — így nevezték barakjainkat — egyik fele, a tábori bordélyház volt. Elítélt, szerencsétlen utcai lányokat kárhoztat­tak benne régebbi sorsuknál még szo­morúbb sorsra. ( időzött i­m­akönyvek. A Hiller-féle «emelkedettebb» kul­­túra» a legkérlelh­etetlenebb módon ül­dözte azokat, akik valamiféle kegy­szert vagy imakönyvet rejtegettek ma­guknál. Ennek ellenére is újból és új­ból becsempésztek a táboron kívüli munkára járó fogolycsoportok egy-egy imakönyvet, szentképecskét, rózsafü­zért. Ezen az úton, valamint az­­Effek­­ten-Kammern-nak nevezett értékmeg­őrző raktárba beosztott politikai fogoly­­társaink útján sok-sok imakönyv és kegytárgy került a rabok kezébe. A Mauthausenbe érkezett s­ok­ rab­rongyokba átöltöztetett foglyok eredeti ruháit, táskáit, értéktárgyait ugyanis az értékmegőrzőbe vitték «kezelés» végett. Egy ideig — vagyis amíg a fo­goly vizsgálata tartott — meg is őriz­ték, hogy netán­ szabadlábrah­elyezése esetén visszakaphassa, de azután nyom­ban szétosztották maguk között az SS-h­ősök meg az értékkamra munka­csoportjába beosztott német hivatásos gonosztevők. Mauthausenben ugyanis nemcsak különböző nemzetiségben po­litikai foglyokat gyűjtöttek össze, Ázsiától Amerikáig és az afrikai fran­cia gyarmatbeli négertől a norvég lapp­földi eszkimóig, hanem odadeportálták a német fogházak közönséges bűn­cselekmények miatt elítélt, rovott­­múltú fegyenceit is. Sőt ezekből kerül­tek ki az egyes munkacsoportok fe­­gyencfőnökei, az úgynevezett «capo»-k, valamint barakk- és szobafőnökök is. Nagyrészük mindenben — a kegyet­lenkedésben is —­ egy húron pendü­lt az SS-pribékekkel. Ezek parancsolgat­tak hát annak a sok-sok ezer más nem­zetközi politikai fogolynak, akiknek egyetlen bűne az volt, hogy szerették hazájukat, s nem óhajtották a német «Füh­rervolk» zsarnokságát Európa nyakán látni. A munkacsoportokban tehát vegye­sen voltunk:lak­oshajtókás politikai fog­lyok és zöldh­ajtókás német bűnösök. Az Effekten-Kaminerben dolgozó poli­tikai fogolytársaink lopták be közénk rendszeresen az SS-ek által megsem­misítésre kiadott imakönyveket, bib­liákat, olvasókat, szentképeket, érme­ket. Valóban hősiesség kellett ehhez minden esetben. Mert ha valakit rajta­csíptek, akkor jött a pofon, a rúgás, a kőfalhoz való harminchatórás kikö­tés vasbilincsben, teljes élelemmegvo­nással. Az Effekten-Kammerben dolgozott néhány magyar fogoly­társunk is. Ezek fáradhatatlan szorgalommal, önzetle­nül és bátran rejtegették s hozták el nekünk a tűzhalálra ítélt imakönyve­ket, bibliákat, kis feszületeket. Pedig egyiküket — talán nem haragszik meg érte, ha megnevezem —, Parragi György bajtársunkat, egyszer meg is bálozták, mert szentképecskét találtak nála. S megemlítem egy másik bajtár­­sunkat, Harkai Károlyt is, aki főként protestáns szigolytársaink lelki szük­ségleteiről gondoskodott, de félelem nélkül tette ki magát a veszedelemnek olyankor is, ha egy-egy katolikus rab­­társunknak vélt örömet vagy vigaszt szerezni ily módon. Neki köszönhetem a 1 111a is birtokomban levő Káldi-féle «Újszövetségi Szentírást», Parragi Györgynek pedig francia nyelvű­ ima­könyvemet, azután Tricot: «Vie de Notre Seigneur Jesus-Christ» című pompás kis történeti művét, végül pá­ter Endrődy: «Szeretettel-szenvedés­­sel . . .» című Kaszap István-köny­­vecskéjét. Ez utóbbit hónapokon át egymás kezéből kapkodták ki magyar fogolytársaink, köztük protestánsok is. Az elrongyolódott kis füzet — mint egy halálrafáradt, boldog kis misszioná­rius — itt pihen most kedves ereklyéim között. Lát­szik rajn­i, hogy nagyon so­kan nagyon sokat forgatták, s elmond­­hatatlanul sok vigasztalást nyújtott a testileg-lelkileg annyit gyötrődő ma­gyar raboknak. Külön fejezet a m­authauseni hóhér­várban sínylődő fogoly papok hősies­sége. S itt szinte csak katolikus papok­ról lehet szó, mert protestáns papot csak egyet ismertünk a táborban. Ez német lutheránus lelkész volt. Zsidó pap ugyancsak egy volt a foglyok kö­zött: az öreg esztergomi rabbi,­tt is imponáló bátorsággal imádkozott h­í­­veivel minden zsidó fogolytársunk halálakor vagy más alkalommal, egé­szen addig, amíg maga is áldozatává nem lett az emberpusztító, élelelő mauthauseni rabsorsnak. Hivatásbeli bátorságáért igaz tisztelettel őrizzük meg emlékét mi, katolikus fogolytár­sai is. Annál nagyobb, feltűnően magas arányszámmal volt képviselve Maut­hausen rabjai között a katolikus pap­ság. S ennek soraiból számosan gyara­pították vértanúhalálukkal is az Anya­­szentegyház névtelen vértanúinak szá­mát, Krisztus ismeretlen hőseinek írat­lan martirológiumát. (Folytatjuk.) VIHAR UTÁN A GÖBBELLI PROPAGANDA ebben is jól számított, micsoda szörnyű képet festett a szegény hivő elé: istállóvá tett templomok, lámpavasra akasztott papok és hívők. Jól spekulált, hisz na­gyon jól tudta, hogy kevés ország van Európában, amely vallásosságához a miénknél jobban ragaszkodna. Arról persze nagy bölcsen hallgatott, hogy ők mit tettek a lengyel templomokkal és vallási intézményekkel, hogy hányan haltak meg az elhurcolt lengyel papok közül, hogy a koncentrációs táborokban halállal büntettek minden vallásos meg­nyilatkozást. Ó, ezekről bölcsen hallga­tott, sőt mindig erőszakosabban akart az annyiszor megrugdalt kereszténység vé­dőjének álorcájában tetszelegni, különö­sen azóta,hogy bukása nyilvánvalóvá vált. De hiába szólt a mese, üvöltött a ha­zugság, jöttek a jó hírek: Szegeden a templomok nyitva, Nagyváradon meg­­nyíltak az egyházi iskolák. Bíztató volt Vörös János felhívása is: a papok ma­radjanak helyükön, nem lesz bántódá­­suk. Nem is lett. Ahogy múltak a na­pok, úgy párolgott el minden félelmünk és aggodalmunk; templomainkat, isko­láinkat rendbehoztuk, megnyitottuk. És megindult a vallásos élet félelemtől men­tesen, szabadon. A háború nem játék: kegyetlen és ki­számíthatatlan. Szörnyűségei elől senki sem tud eléggé elrejtőzni, sokaknak egye­nesen kötelessége odaállni, ahol a ve­szély a legnagyobb. Voltak is fájó vesz­teségeink. De túl az egyéni tragédiákon itt a vigasztaló tudat: szabad imádkoz­nunk, templomainkba szabad az út, és senkinek sincs bántódása azért, mert vallásos. És ha megvan rá a mód, száll­jon Isten felé az imádság és az ének, hogy ezt az annyiszor félrevezetett, ide­gen érdekek védőjévé züllött népet áldja istenfélő lélekkel, egymás szerelmével, összefogással, áldozatos élettel és jövővel. GLOSSZA Ki tudja hogy mikor az október 16-iki nyilas­német rémuralom megkezdődött, Serédi hercegprímás és a pápai nunciatura előrelátták a főváros szörnyű pusz­tulását s a nyomában járó éhséget és járványokat. A kettős veszély leküz­désére tervbe vették, hogy élelmisze­reket, gyógyszereket halmoznak fel a nunciatura védelme alatt, feltételezve, hogy a nyilas-német garázdálkodás ezt az oltalmat tiszteletben fogja tar­tani. A hercegprímás hozzájárult a tervhez, az Actio Catholica maga 400.000 pengő és a budapesti egyház­­községek 165.000 pengő készpénz­zel járultak az akcióhoz, továbbá a nunciatura és az Actio Catholica közös erőfeszítéssel a főváros hat pontján több mint 50.000 méter mázsa élelmiszert halmoztak fel, a nuncia­­turán nagymennyiségű gyógyszert, a fő­ utcai Szent Erzsébet apácáknál és a Ranolder-intézetben pedig kór­házat rendeztek be. Sajnos e készle­tek az ostrom alatt legnagyobb rész­ben elpusztultak. Mégis közvetlenül a főváros felszabadítása után azon­nal három nunciusi népkonyha nyílt meg, az egyik pl. a Huba­ utcai nővé­reknél 2000 adaggal. Budán még tartott az eszeveszett ellenállás és pusztítás, amikor az A. C. központi helyiségében, amelyet a pusztulás különös módon meg­kímélt, összeültek a karitatív mun­kát végző szervezetek és vezetők s a jelentkező éhínség leküzdésére nép­konyhák szervezését tűzték maguk elé. Sikerült is szerzeteseink, egyház­­községeink és katolikus intézmé­nyeink segítségével 14 népkonyhát nyitni; a nunciusi konyhákkal együtt így 17 működik jelenleg is a főváros területén. Lelkiismeretesen és igazán jó szívvel végzik a munkájukat, ezért a hatóságok megbecsülését vívták­ ki. Vas Zoltán kormánybiztos több ízben is kijelentette, hogy szívesen bízza a népkonyhák vezetését egyházi ke­zekre. Amikor a nunciatura elhagyta az országot, a nuncius a segélyakció to­vábbi vezetésére hattagú bizottságot hagyott hátra, melynek tagjai: Miha­­lovics Zsigmond, Borbély István, An­tal János tartományfőnökök Köhler Ferenc lazarista atya, ügyvezető igaz­gatója P. Raile Jakab, titkára pedig Jánossy József jézustársasági atya. A jólelkű vidék készségesen támo­gatja a pápai nunciatura és az Actio Catholica e közös ínségenyhítő akció­ját — nemcsak pénzzel, hanem termé­szetben és megajánlásokkal is Az akció másik iránya a gyerme­kek vidéki kihelyezése. Eddig több mint 4500 került jó vidéki kezekbe. Ez az akció a legteljesebb összhang­ban bonyolódik le a Nemzeti Segély hasonló irányú törekvéseivel. A Nem­zeti Segély gyermek vonatán főképen Makóra és környékére, Csongrádra és környékére, Kalocsára és környé­kére, Bajára és környékére utaz­tak le a gyermekek, nemcsak a fővárosból, hanem a környékéről, sőt a bányavidékekről is. A ma­kói gyermekcsoportot maga Hamvas Endre Csanádi püspök vitte nyári otthonukba, a Kalocsán és környé­kén elhelyezett gyermekeken Orosz József érsek tartja atyai szemét Leg­közelebb Pécsre és környékére visz­nek nagyobbszámú gyermeket; az akció élén Virág Ferenc megyés­püspök áll. A sok aprólékos fel­adattal járó munkát Varasdy Sán­­dorné vezeti lelkes munkatársaival. A kicsinyek nagyon jól érzik magu­kat a vidék otthonaiban és asztalánál, erről tanúskodnak a tőlük érkező levelezőlapok nagy száma A gyer­mekkihelyezési akció a Nemzeti Se­gély őszinte támogatását élvezi. 1945 AUGUSZTUS 9 .

Next