Új Ember, 1947 (3. évfolyam, 1-48. szám)
1947-01-05 / 1. szám
asriV.au^— ám «tgcpk tktccí söata!Sástá!i&Sátna "aivérMJ 200 csoportban sondják állandóan a rózsátüzért. Tízezrek és tízezrek hószáltak Szent Margit és Szent Gellért ereklyéje előtt, a fővárosban százezrek áhítata és lelkessége övezte a Szent Jobbot. Felejthetetlen élményünk a fővárosi firfiak hatalmas márlaremelei zarándoklata. Mánapócson több mint 2011.000 zarándok térdel a Könnyező Mária eláll, lesz hűségnyilatkozatttt az Egyház fejének. De ezek, ha folytathatnák is elsorolásukat, bármily felemelő tények, mégis ritka lángok. Hány helyen nem vesznek tudomást az Őrangyaláról, a pénteki 3 órai harangszóról se otthon se az utcán, nincs asztali áldás, közös imádság, kereszt járó körménél, nincs ad■veal, seas nagyböjt, csak a testé!... Lángszenyer kell ais egész Magyar . földre imádságból, hitből és eageszt®... lésből.. Az ország városai, fáivai, tanyái, hegyei, lakott helyei, katolikus intézményei, zárdái iskolái, társulatai, családjai, álljanak a nagy temeszetfeletti, nemzeti erőfeszítésbe, az egyetemes, a helyről helyre, az egész egyházközséget átfogó engesztelésbe. Nagy,nemzeti erőfeszítést a természetfeletti felé ■Sék Nagy CÉL elérétéhez arányban álló, /»«. hatalraas Imádkozó, engesztelő tár MPSm. bor kell: minden kornak, nemnek, egészségesnek, betegnek, világinak, szerzetesnek, apácának összefogása az imádságban és engesztelőiben. Mindenekelőtt a katolikus ízále!esseget:et"'(tennce:r.!iapl imádság, vasárás ünnepnapia llfehtmise, péntek és húsvét} tartsuk mertát'níaszsrüen és hozzátartozóinkkal is'tartassuk rhogy a családi közös imát,ha máskor nemi ttsffelább este visszahozzuk és végezzük. Kmtkfi'-megkezdjük a hónap első péntekje, szadrjmija és vasárnapja megszentelését. A három nápon új és új rétegek vonuljanak'kellő B’fiímádat után , szentáldozáshoz a látogatott'színi miséken. Pl. első pénteken jöjjélnek rá’ gyermekek és az ifjúság szombaton a nők, elsővasárnap a férfiak. Ez ismétlődhetnék hónapról-hónapra. Akik pénteken megáldoztak, ha nincs halálos bűnük, járuljanak szombaton és vasárnap is eaz Úr asztalához. Engesztelj! szentmiséken, mint a pap és Sívek közös engesztelő áldozatán is sorra Verúne s káromkodó- - többi,Udán égbefiúló húvi adósságlevelének elintézése. A bújtál 11 umonzászerdán újból elkezdjük, fasort megszűnt az általános, a háborús időkre szóló felmentési A.Amkor százezrek viselik a kényszerű böjt áldozatát, jó lenne Szent Margit követésében ezzel is engítsizetést nyújtani. A következő nagyböjt külenösebb lelki kiaknázása nagyon-nagyon segető. A következőkben ajánlja a Hercegprímás a hívek által sok helyen megkedvelt engesztelt szentségimádást a hónapot. Jézus Szive ünnepének az összes egyházközségek által syilvános ünnep módjára való megülését, ünnepi istentiszteleti renddel, munkaszünettel és engesztelő körmenettel; búcsújárások ősi szép szokásának országszerte való felújítását . Valamelyik vasárnap a már hazaérkezett hadifoglyok halandó szentmiséjének, a következőn a míg távollevő hadifoglyokért a ske/iyórgi azeratkise megrendezését. Mindazefcról rószlpfgspp-l* szól, majd Így- toly- Wje .a . végszerap Vegyük f.olyaSórs, hogy minden bajnak gyökere az istentől és törvényeitől való elhidegedés és hogy a kevélyek gonoszsága megsokasodott fejeit ük. Ha mostaz Úr szavát halljátok, meg ne keményítsétek szívetsked ezejtékgá történelmetek tanítását hirdetjük .Knfonito Áiád twrmészetfeletti táborozásunk eaért,. lyjjtárjUt latosért, hazáért és szabadságért! A kegyelmi élet megőrzi a Nagyasszony ■és Szent István Örökséget. Esztergom, 1946. Karácsony, Gyomorberét Golomorbarát Gyommbarát Gyomorbarát Gijaasorbarát Gyomorbarát Gyomorbarát Gyomorbarát Gyomorbarat Gyomorbarát növényi likorklönlegesség PUTNNOKI MEMORUM ÉS ÖKÖSVAVÁRA BUDAPEST, IX., FERENC-KÖRÚT IZ. TELEFON: ISI—372 és 187—085. 19« MINAP 5 HÉTRŐL-HÉTRE Lukács György eseládeses A marxizmus és a polgári értelmiség viszonyáról ír Lukács György a Szabad Nép karácsonyi számában s felpanaszolja, hogy bár a marxizmus nyilvános terjesztése immár két éve ismét lehetővé vált nálunk, az eredmények távolról sem felelnek meg az ő és párthívei várakozásainak. Amennyire fontosnak és súlyosnak tartjuk ezt a megállapítást, anynyira természetesnek vették, hogy ezekután Lukács György elsősorban befelé és a tan tekintetében folyama némi vizsgálódást. Mert valami kudarc mégis csak kiérződik fenti szavaiból, olyan kudarc pedig bajosan képzelhető, amelyben magát a csalódottat sem terhelné mulasztás vagy felelősség Ha teszem -az egyetemet nem értenek meg s nem követnek a hallgatóim úgy, ahogy szer-'ném, akkor hagyjál»» csak három eset lehetséges Vagy neta tudom magam, kellőképen kifejezni, vagy sem vagyok magam semtisztában a felmerülhető és megvilágításra váró kérdések valamennyijével, vagy nem tudom nyilvánvaló igazságként bizonyítani tételeimet Amikor ezt leszögezzük, távol áll tőlünk a személyi célzás legkisebb szándéka is. Hogy mennyire távol áll, mutatja, hogy a továbbiakban egyáltalán nem ütközünk meg azon — mások pedig alighanem furcsálnák —, hogy Lukács György az általa észlelt sikertelenség, vagy nem kielégítő siker magyarázatául reakcióra Hivatkozik Az; a reakcióra, ajmely — itt majdnem szó szerint idézzük — nem is vitában és érvelésben nyilatkozik meg, hanem világnézeti magatartásban, amely a marxizmust eleve elutasítja, remélve hogy ezzel feleslegessé tesz minden eszmecserét erről a tárgykörről. Mert ha ez valóban így van, hevesebben- ha Lukács György valóban ezt és így tapasztalta, akkor már rá is kellett volna jönnie a felvetett kérdés nyitjára Ez pedig az, hogy szellemi fegyverekkel az értelmiség köréből híveket toborozni csak a szellemi szabadság légkörében lehet. Ha a szellemnek nincs meg a módja arra, hogy 32 eltogiási veszedelme nélkül megnyilatkozhassék, hogy érvet érv ellen vonultathasson fel, hogy az egyenlőség alapján győzhesse meg a másikat, vagy győzethesse meg önmagát, akkor függetlenül attól, hogy a szabadon mozgó partner az igazságot képviseli-e vagy sem, pusztán az emberi méltóság megvédésének célzatával olyan magatartásba menekül, amely elvileg elutasító a rákényszerítésnek érzett eszmékkel szemben Ez valóban reakció, de egyáltalán nem politikai jellegű hanem a kiváltságos helyzetből adódó egyoldalú akció szükségszerű szellemi együtt járója. Tartunk tőle, hogy Lukács György, amikor a „reakció“ kifejezést használja, nem így érti és értékeli ezt Ebben az esetben viszont megint csak súlyosan vétes, észszerűség ellen Mert ha ő maga is világnézetnek nyilvánítja a marxizmust, mint ahogy valóban világnézet is, már nincs joga és oka egyszerűen reakciónak minősíteni más világnézeteket csupán azért, mert nem marxisták. A kereszténység például kétezer éven át formálta a világot a haladás irányában, mégis tartalmaz végső elveket, amelyeket a marxizmus tagad. S nehogy azt mondja Lukács György, hogy formálta ugyan de nem a haladás irányába. Mert hogy messzebb ne menjünk, az emberi észt, mint a megismerés forrását, és az észszerűséget, mint minden tevékenység kellékét, a kereszténység emelte egyedül magasra az összes nagy kultúrák között. Hogy például Feuerbach, akire Lukács György hivatkozik, vagy akár Marx és Engels nem Indiában, vagy Kínában, hanem éppen Nyugat-Európában lépett fel, bizonyára nem véletlenen múlott Amikor tehát Lukács György a marxizmus terjesztésének legfőbb nehézségét abban fedezi fel, hogy nem tudnak közös vitaalapot találni, mert „olyan világszemlélettel állnak szemben, mely éppen mitikussága és észellenessége segítségével kitér minden konkrét, vita elő!“, mi, akiknek legnagyobb tömegeink vannak az értelmiség körében is, semmikép sem érezzük találva magunkat Mert mi szarán valóban nem forgatunk és nem is akarunk forgatni más fegyvereket mint az értelem fegyvereit S nem keresünk más eredményt, mint az észszerűség diadalát. Más emberek*? A korrupcióról beszélteti a Világosság karácsonyi száma a legkülönbözőbb pártállású és foglalkozású politikusokat és — ebben egyetértünk — sürgős cselekvést követel ennek a káros kesevénynek a kiirtására A nyilatkozó politikusok azonban inkább csak abban értenek egyet, hogy korrupció van, az orvosságban azonban nem egyeznek meg. Ki társadalmi összefogást, ki feljelentést, ki parlamenti vizsgálóbizottságot javasol, még új törvényjavaslatról is hallunk egyet mást, csak éppen azt nem említi senki, hogy hiszen a magyar törvényhozás már nagyon régen hozott olyan törvényeket, amelyek megtorolják » koránt tisztviselők vissz« 'seit. Vájjon !Miért nem mondják ki egy verden és magyarán- „üti a magyar bíróság, ott az ügyészség, majd' az elintézi'“? Minek ehhez parlamenti bizottság'? Talán csak nem a törvényhozás köreiben kell keresnünk a bajt? Igaz, az egyik nyilatkozó úgy véli, az „új emberek“ táplálják a korrupciót, akik párttagságok révén akarnak gyorsan meggazdagodni - Hát lehet, csak az a baj, hog ugyanez a megkérdezett kiválóság azt mondja, nem ki várja a fezértől, hogy szent legyen, az üzletembertől, hogy folttalan legyem Mi ugyanis megkívánjuk az üzletembertől a folttalanságot és azt hisszük, a régi tisztességes múltú kereskedők is megkívánják . A fezért pedig tudtunk szerint egyáltalában nem kívánja senki, hiszen vannak hivatásos üzletemberek is, akik nem félnek munkásságuk ellenőrzésétől. Eszünkbe jut egy régi hitlerista tréfa: Az 1933 előtti emberek plutokraták voltak, mert pénzzel jutottak hatalomhoz. Az „új emberek“ azonban kratonisták, mert a hatalom révén akartak pénzhez jutni Ejnye, ejnye még mindig nem szabadultunk meg a hitleri fertőzéstől? Mert a tünetek gyanúsan hasonlóak. Vagy talán az „új emberek“ egyike-másika nem is olyan vadonatúj? Mit p része avar©rszáeon a Síaratérő? A magyar írók újból megkezdik szeliemi portyázásaikat külföldön. Az egyik reggeli lap Márai svájci naplóját hozza karácsonyi mellékletében, egy másikban pedig Szabó Zoltán már visszaérkezéséről számol be. Régebben az ilyen írói útinaplók irodalmi csemegének számítottak Az elmúlt zord esztendők azonban — úgy látszik — az írót és a közönséget egyformán megtanították, hogy a szellem embereinek külföldjárásában többet lásson irodalmi kalandnál Magánosságunkban és elhagyatottságunkban százszorosan fontos, hogyan tájékoztatja a közönséget a nagyvilágról a külföldet járó írástudó Nyelvi elzártságunk miatt szüntelen fenyeget bennünket a veszély, hogy elszakadunk a világtól, nem értjük meg és zártságunkban végzetes babonák, hiedelmek tenyésztődnek ki bennünk A felelősségét érző, külföldjáró irodalmár éppen ezért fontosabb a magyarság számára, mint akárhány politikus Ezzel a felelősségérzettel veti fel Szabó Zoltán a kérdést: mit érez a hazájába visszatérő utas,, aki hosszabb időt töltött távol? A felelet, amit a felvetett kérdésre ad és megfogalmaz, meglehetősen nyomasztó , a legnyomasztóbb benne az, hogy most sem más e felelet, mint amit öt tíz, húsz, ötven vagy száz esztendővel ezelőtt adhatott rá a felelősséget érző írástudó. Sajátos otthoni alja a légkör üli meg ezt az országot, amely kíméletlen erővel csapja meg az érzékenyebb lelket, különösen ha olyan országból tér haza, ahol ennek a légkörnek épp az ellenkezője élteti a társadalmat Ez a mi légkörünk, amely miatt — fúl az újjáépítésnek, a komoly munkának, a dolgozó magyarok szorgalmának kijáró tiszteletadáson feljajdul a felelősségét érző szellem Nálunk minden harc életre, halálra megy Ez az ország a török óta mintha mindig szabad méda volna A testvérek is úgy viselkednek egymással szemben, mintha hódítók volnának. Mikor jutunk el az újjáépítésben az emberig? — kérdezi a hazájéba visszatérő író. A felelettel adós marad Pe van-e egyáltalán ember Magyarországon, aki meg tud rá felelni Böldön újévet kíván kedves páztfogóinak és vevőinek LEDO 3 El A egvhárléti ötvösmester Budapest, IV., Szervita-tér S* A pszci-iKininafimr.! főapátság palackozott borai as minőségi borok TÁRNÁT E OR Pl HUÉ ISEK TtilSj, Ricó*um a* nem ÜStlPEiiSäBP?, DE Mlfi&EÜ M.8£JIL©!SSRj| tökéletes FSJBZilRjí? egyéni gyönyörű Baiaana a ÁH TUS hölgyforász mesternél! Budapest. IV., Királyi Pál-utra 6 szám. KARMELITA CSEPPEK újra kajt hsták KARMELITA FLEJVDH/.ZBANG BUDAPEST. XIII., HUBA-UTCA 1JS.SZ. nénWoV-TársasénfiM! egyesületek, iskolák részére bő választékban. Közel 2000 mű tájékoztatóját megküldi -szívesen a 1A8YAR KÖeuS Budapest, XII, Kiss Jltaas aithcjpuMa» £&. I BORNSTÍ KISIPAR! HITELINTÉZET a kisemberek bankja Ludanese, Vili., Vas-utca 2/d. FIGYELEM! . KARÁCSONY HA itaikmentíísgásséget, csemegeámí csak KÓNYA L. ISTVÁN csemmegekereskedestven vegyen Budapest. IV. TELEFON Kossuth Lajos-SE. 84-111*. HS 8-208. SLlaluj laalalv«* vásároljánk. ' Bnest, VT!!.., Múzeum-körút S. f Mártenspa Ae.} i&17-ten is ősük BÉLYEGZŐK Sant Ebauer és Hliiczky Bpest, Duna-n. 8. JELVÉNYEK 3 u p fi á kc9 átszabások, elsőrendű bivUelben, Saom.az úrinék vrtete Somogyi szűcsinélott departs 1VV nossziut jLsjcs-utea JUL se.