Új Ember, 1964 (20. évfolyam, 1-52. szám)
1964-01-05 / 1. szám
ÚJ ÉV ELEJÉN Megint elmúlt egy esztendő. Nálunk az utolsó napon este tele vannak a templomok, a lelkipásztorok beszámolót tartanak az elmúlt évről. Bizony ezzel szemben kevesebben vannak jelen az újév napján, külön újévet nyitó istentiszteletet pedig nem tartanak. Az új esztendő Veni Sancte-t külön nem kap, a hívők egyszerűen ott vannak reggel vagy délután a szentmisén és a mise maga nyitja meg az évet. Mint ahogyan a misével, a vasárnappal kezdődik a hét is, a szent áldozattal szenteljük meg az eljövendő hétnek a dologtevő napjait, ugyanúgy január első napján, az év első miséjében az egész évnek minden egyes hetét Istennek ajánljuk. Érdemes újévi elmélkedés gyanánt a megszokott, közismert lépcsőimazsoltárt elővenni. Nagyon nagy története van ennek a zsoltárnak, a Zsoltároskönyv számítása szerint a 42-iknek. Szent Ambrus mondja, hogy az ő korában az újonnan megkereszteltek hófehér, makulátlan köntösbe öltözötten pontosan ezt a zsoltárt énekelték, amikor páronként bevonultak a fényesen kivilágított bazilikába húsvét éjjelén: ez a zsoltár nyitotta meg előttük, mint teljes jogú keresztények előtt a földi Istenországot, a templomot. A húsvét gondolata átjárja különösen a vasárnapi misét, hiszen minden vasárnap mint egy kis húsvét, a feltámadásnak napja, mikor Krisztus halálával legyőzte a halált és életével életet adott nekünk. Érthető tehát a zsoltár előtt felhangzó antifóna szava az örömről: „Isten oltárához járulok, ifjúságom óta ujjongó örömöm Istenéhez!* Minden kezdéshez: év vagy hét legyen az, vagy egyáltalán magának a misének a kezdete — oly nagyon illik ez a lelkűlét. Nem parancsnak, nem kényszerűségnek engedünk, mikor misére megyünk, mikor megkezdjük a szent áldozatot, az öröm forrása fakad föl előttünk. „Ifjúkorunktól kezdve”, hiszen amióta eszünket tudjuk, ott voltunk a szentmisén. Tudván, hogy ki jelenik meg hamarosan ezen az oltáron, saját magunk gyarlósága jut eszünkbe, talán közvetlenül az oltár küszöbéig kísért gyötörve bennünket valamely gond, valamilyen bántalomnak emléke, valamiféle kísértés. Saját énünk gyötrelmeivel viaskodunk, mintha szellemekkel csatáznánk, ezért kiáltjuk a zsoltárral együtt: „Szolgáltass igazságot nekem Istenem, védd meg ügyemet a gonoszokkal — gonosz gondolatokkal, kísértésekkel, törekvésekkel — szemben”. És meggondoljuk még azt is, amire Pál apostol figyelmeztet, hogy két ember van mintegy mibennünk, az egyik az alantas, a gonosz dolgokra törő és ez ellenkezik énünk jobbik részével. Ebben a lelkiállapotban magunkra értjük az imádság folytatott szavát: „A csalfa és álnok embertől — önmagamtól — szabadíts meg engem!" A következő fohász a zsoltárban halk szavú panasza a megosztott léleknek, amely annyira szeretne teljesen Istenbe merülve áldozatot bemutatni: „Istenem, te vagy erősségem — miért vetettél el magadtól? Miért kell szomorúan járnom-kelnem? Miért sanyargat ellenségem?" A panasz után, mintha könnyebb tett s kérést csendít Isten felé „Áraszd reám igazságod fényét”, hadd szakadjon föl a szív búskomorsága, az elme ködös homálya az Isten kegyelme által, melynek a szentmise legfőbb forrása. Mert ez az isteni energia, amely mozdít, hevít és fényességet ád az „vezessen, vigyen fel szent hegyedre, hajlékodba engem! Ebben a fényben Isten hegyére megyünk: a Kálvária megjelenítője az oltár, ez az isteni hegy, és Isten „sátraiba" „tabernakulumaiba” vezet, amely ott van oltárainkon s ahol vár bennünket minden szív királya és középpontja, és „oda járulok Isten oltárához és ujjongó örömöm Istenéhez”. A belépés zsoltárának fináléja az istendicsőítés akkordjaival harsanik fel: „És hárfa szavával magasztallak Istenem, én Istenem” — A liturgiát eltöltő zsoltárok istensugallta szavai ezek a hárfahangok, maga az isteni áldozat a misében pedig a legnagyobb istendicséret, amely elképzelhető. Ennek tudatában korholja csüggedésre hajlamos gyengébbik felét a misére készülő keresztény „Miért vagy reményvesztett, én lelkem? Miért is nyugtalankodol?” Tudván azt, hogy az igazi mélységes istendicséret még a szentmise nagy áldozati valóságában hátra van, mondja ki a zsoltár utolsó verse a magabiztató szót: „Bízzál Istenben! Még magasztalni fogom őt: Üdvözítő Istenemet!” Az Üdvözítő Isten pedig, akinek kegyessége megjelenik minden embernek a szentmisében, az azt követő héten, és az egész esztendőben kitárja szent kezét és magához ölel E. P. Személyi változások Papp Kálmán győri megyéspüspök a következő személyi változásokat rendelte el: Zala József halászi adminisztrátort ugyanoda plébánossá nevezte le. Bodó László Magyarkimlére szóló adminisztrátori kinevezését hatályon kívül helyezte és a Győrasszonyfára kinevezett Réti József kapott Magyarkimlére adminisztrátori beosztást. Wrenich Ede kanonokot felmentette császári adminisztrátori megbízatása alól és Császárra ideiglenesen Klementsits Károlyt küldte. A pinnyei lelkészség vezetését ideiglenesen Reseh Ottóra bízta. Rómában, a Domus Mariaesban Siri genuai bíboros érsek elnökletével ülést tartott az olasz püspöki kar. Az ülésen részt vett Gracias bíboros, Bombay érseke is, és előadásban számolt be a jövő évi eucharisztikus világkongreszszus előkészületeiről. A párizsi missziós társulat háromszáz esztendős. Az évfordulóról ünnepélyesen emlékeztek meg Párizs katolikusai, köztünk négy ázsiai püspök. A svédországi Lundban John Taylor püspök feladta a kisebb papi rendeket Kazimierz Szymala poznani származású lengyel teológusnak, aki tíz éven át feküdt tüdőbajjal szanatóriumban, több ízben ment át műtéten, s orvosai végül mint gyógyíthatatlant, nem akarták többé megoperálni. Ekkor elvitték Lour- Hesba, s ott hirtelen meggyógyult. . A Keresztény Múzeum Képtára címmel művészien illusztrált kiadvány jelent meg az Akadémiai Kiadónál. Anne Morrow Lindberg, az első óceánrepülő felesége megírta emlékiratait, amelynek minden egyes szaváért egy dollár írói honoráriumot kap. A könyv első mondata így hangzik: „Istenbe vetett hittel viseltem el nehéz sorsomat.” Ennek a szomorú bevezetésinek előzménye az, hogy elsőszülött kisfiát zsaroló banditák elrabolták. Emlékezetünk szerint a kisgyermek, a híres „Lindberg-bébi”, sohasem került elő. Hír szerint Lindbergné az egész tisztelet-díjat elhagyott, éhező kisgyermekeknek ajánlotta fel fajra, vallásra való tekintet nélkül. Négy és félmillió karácsonyi levelezőlapot adtak el a trafikok és postahivatalok, karácsonyfából pedig 800 000 darab kelt el. A budai Várnegyed legnagyobb romkertjének kiépítését tavasszal elkezdik a Kapisztrán téri Magdolna-torony tövében. A parkosított romkertben hat évszázad építészeti maradványait mutatják be a közönségnek. Albert Flórián, a Ferencvárosi Torna Club középcsatára, sokszoros válogatott labdarúgó, a budapesti Szent István bazilikában esküdött örök hűséget Bukovics Irén színművésznőnek. Az esküvőn a Bazilikát zsúfolásig megtöltötték Albert Flórián sportbarátai és tisztelői. Madách Imre centenáriuma alkalmából a Magyar Eszperantó Szövetség 40 év elteltével meg akarja jelentetni eszperantó nyelven az Ember tragédiáját. A Belalcazar községben (Colombia) működő Hernandez lazarista páter egy napon nyomtalanul eltűnt Hívei már a legrosszabbtól tartottak, amikor a páter újból megjelent a plébánián. Elmondta, hogy három fegyveres ember arra kényszerítette, kövesse őket. A Chiquito folyó mentén levő táborba vitték, ahol a híres Major Clo parancsnokságéval 3000 felfegyverzett ember tartózkodott. A pátert arra kérték, hogy gyóntasson, kereszteljen és eskessen. Ez a lelkipásztori munka egy hétig tartott. A fegyveresek mindvégig a legnagyobb tisztelettel bántak a páterrel, akit végül hazakísértek plébániájára. MISENAPTÁR Ennek a hétnek a vasárnapja az újév utáni vasárnap, amelyen Jézus szent nevének ünnepét üljük. Szín: fehér, Glória, Credo, karácsonyi preláció. —■ Énekrend: 35. Szűz Mária e világra. 21. Dicsőség. 29. A gyönyörűszép. 34. Szülte a Szűz. — Hétfőn, 6-án, Vízkereszt (epifánia) ünnepe (mise kötelező). Szín: fehér, Glória, Credo, vízkereszti prefáció és Communicantes. — Énekrend. 43. Az isteni gyermeket. 21. Dicsőség. 18. Az Ige megtestesült. 44. Fényességén e mai napnak. — Kedden, 7-én, szerdán, 8-án, csütörtökön, 9-én, pénteken, 10-én: vízkereszti miseszöveg, Glória, vízkereszti prefáció. Credo nincs, sem vízkereszti Communicantes. Mondható Iv. osztályú votivmisék, köznapi gyásmisék nem. — Szombaton, 11-én, Szűz Mária szombati miséje mondandó, Glória, 2. könyörgés. Szent Higinus vértanúpápáról, Szűz Mária prefációja. Szent Higinusról is mondható a mise (vörös, Si diligis), Glória, 2. könyörgés. Szűz Máriáról, vízkereszti prefáció — A következő vasrnap miserendje: vízkereszt utáni vasárnap, Szent Család ünnepe. Szín: fehér, Glória, egy könyörgés, Credo, vízkereszti prefáció. — Énekrend: 25. Mennyből az angyal. 213. Áldunk (főleg az 5. és 6. vers.. 23. Istengyermek. 159. ) édes Jézus (főleg a 3. és 4. vers.) Arany János és a komáromi templomszentelés A közelmúltban hagyta el a sajtót a tudományos akadémia kritikai Arany-kiadásának ama kötete, amely Arany János újságcikkeit, lapszerkesztői munkásságának dokumentumait tartalmazza. Arany legendás lelkiismeretessége ezekben az apróbb írásokban is megnyilvánul. A legkisebb közleményt, a legegyszerűbb beszámolót is gondos alapossággal fogalmazza, és úgy, hogy azokban mindig hozzáad valamit a saját egyéniségéből is. Ezért ezek a kis írások is rendkívül jellemzőek rá, így például érdeklődésünkre tarthat számot az a kis híradás is, amely az 1860 novemberében megindult Szépirodalmi Figyelő c. folyóirat első számának „Vegyes” rovatában olvasható a szerkesztő tollából. A rövid híradás arról számol be, hogy az év október 28-án szentelték fel Komáromban „Sz. András templomát, mely 1849-ben leégett volt, s most újra fölépíttetett; a nagy ünnepélyben részt vettek a komáromi református lakosok is, kik díszes bandériummá alakulva tették az ünnepélyt fényesebbé és lélekemelőbbé.” — A dunántúli helvét hitvallásúak egyházkerülete pedig jegyzőkönyvileg küldte ki Beöthy Zsigmond egyházkerületi jegyzőt, aki a felszentelő főpapot „a különböző vallásfelekezetűek közötti egyetértés nevében üdvözlé.” Ebben a kis szürke közleményben sok van a kálvinista Arany János gondolkozásmódjából; jellemző már maga az a tény, hogy érdemesnek tartotta megemlékezni lapjában a katolikus templomszentelési ünnepségről, de különösen azt, hogy ezzel kapcsolatosan főként azokat a mozzanatokat domborította ki, amelyek a különböző vallásúak közötti egyetértést célozzák és dokumentálják. _____ Vasárnap egyházzenéje Kőbányai Szent László templom 10 ó.: — Schubert: G-dur mise. — Tabáni plébánia templom 12 ó.: Magyar szerzők kórusművei. — Szent Margit templom 10 ó.: Závodszky: Karácsonyi mise, Demény: Adeste fideles. (Január 6- án este fél hét órakor: Karácsonyi énekek Bárdos, Demény, Nádasdy, Zsasskovszky feldolgozásában.) — Szent Erzsébet templom (Rózsák tere) 12 ó.: Kempter: Karácsonyi mise. — Bazilika de. 10 ó.: Reinberger: A dur mise. * Pécsi székesegyház, 9 ó.: Palestrina: Missa „Jesu redemptio nostra”, Palestrina: Jubilate, Bach: Pastoral 4. tétel. Kiárusítás az ír partokon 2 A corki püspök felhívása A Frankfurter Allgemeine Zeitung érdekes cikkben számol be arról, hogy Írországban egyre nagyobb arányokat ölt a külföldiek ingatlanvásárlása. Ez az ügy ez idő szerint egyik legvitatottabb témája a „zöld sziget” közvéleményének. Foglalkozott vele a parlament is és a dublini napilapok is napirenden tartják. Ha az ember Írországban a külföldiek föld- és házvásárlásairól érdeklődik, hamarosan kiderül, hogy főképpen németekről van szó (az osztrákokat és hollandokat is velük egy kalap alá vonják). Az idegen földvásárlóknak a nevét sem tudja kiejteni az ír ember, de mégis eladja nekik földjét, amely legtöbbször csekély értéket jelent számára, viszont a külföldiektől nagy árat kap érte. Nincsenek hivatalos adatok arról, hogy az utóbbi időben mennyi földet adtak el külföldieknek Írországban, de becslések szerint csupán a Kildare, Meath, Cork Wicklow és Wexford grófságokban 52 ilyen tranzakció történt. A németek többsége gazdaságilag hasznos területeket és urasági kastélyokat vesz. Ajánlataikkal jelenleg senki nem tud versenyezni. Az „Irish Times” példákat is említ a németek által fizetett árakról. A délnyugati parton lévő egyik birtokért, melyet az angolok 1947- ben 1200 fontért (13 200 márka) vásároltak, most egy német 8000 fontot (88 000 márka) fizetett. Az „Irish Times” mint klasszikus példát egy dél írországi paraszt történetét mondja el, aki 67 acre sziklás földjét el akarta árvereztetni 1959- ben. Azt remélte, hogy 350 fontot kap érte, de mivel csak 300 fontot kínáltak, visszalépett az eladástól. Ez év áprilisában a 67 acreből 15-öt eladott egy német vevőnek, — aki a területen szállodát kíván építeni — és 2750 fontot kapott. Az írországi kiárusítás körüli nehézségeket növeli a tulajdonjog különböző értelmezése is. Cork grófsága, ahol a legtöbb külföldi telepedett le, Írország legszebb partvidéke. Mivel a város strandja túl népes, sokan a távolabb fekvő csendes öbölbe jártak fürödni. Soha senki sem tiltotta el őket attól, hogy az elhagyatott földeken átjárjanak, hogy a szabad strandokon fürödjenek. Most váratlanul azt látják, hogy kedves üdülőhelyeiket és szabad strandjaikat idegenek vásárolták meg, akik a szabad átjárás és használat régi szokásjogát nem tisztelik. Az új „földlordok” kerítéseket állítottak és eltiltották az íreket a szabad közlekedéstől. Az „Irish Times” idézi egy corki pap kijelentését, akit kétszer megakadályoztak abban, hogy megszokott helyén fürödjön a tengerparton: „Valóban bekövetkezett már az a nap, amikor az ír ember nem úszhat a saját tengerében?” A tovább gyarapodó vásárlások láttán egyre sokasodnak a sajtóban is azok a hangok, amelyek azt követelik, hogy lényegesen magasabb telekvásárlási adót vessenek ki a szállodák és sátortáborok részére külföldiek által vásárolt ingatlanokra. Mások aggódnak, hogy ez sem hat elriasztóan és sürgetik, hogy egyes vidékeket tartsanak fenn az állam számára, mielőtt Írországot teljesen kiárusítanák. Az ír partokon folyó kiárusítással foglalkozott nemrégiben az ország déli partján lévő Cork püspöke is. Felhívást bocsátott ki, amelyben megállapítja, hogy egyre több „idegen fészek” keletkezik az ír partok mentén, s arra buzdítja az ír parasztokat, szánjanak szembe a csábító pénzajánlatokkal. U. A. HIRDETÉSEK Hasábhirdetés dija mm-ként 6.— forint. Legkisebb hirdetés 15 mm, üzleti hirdetéseket hasábhirdetésnek veszünk fel. Szöveghirdetések szavanként 3,5 forint, a legkisebb szöveghirdetés 10 szó, a vastagbetűs két szónak számít. Jeligés leveleket csak nyitott borítékban továbbítunk. TEMPLOMI RUHÁK készítését és javítását vállalja liturgikus tervek alapján „SOLIDARITÁS“ Háziipari Szövetkezet Budapest, I., Batthyány tér 7. Szent Anna templom mellett. Telefon: 353—183. Templomi festett üvegablakok ólomfoglalatú üvegezések készítése és javítása. ÜVEGESEK KTSZ üvegfestő-részlege Budapest, VIII., Baross utca 58. Telefon: 143—334 .?SOLS u.4 R ITAS“ Háziipari Szövetkezet reverenda és papeivil szabósága Budapest, V. Irányi u. 18. Telefon: 187—790. Bundák divatos átszabása, szőrmekucsmák Somogyi szűcs. Bp., V., Kossuth Lajos u. 1. Udvarban ZONGORA — PIANINO — HARMONIUM eladás — vétel — javítás — szakbecslés garanciával. SASVARI mesternél Bpest, Lenin krt 21. Tel : 426—819 CSILLÁRT készítőnél vegyen, javítás, modernizálás, csere, olcsó árak. Házhoz megyünk. VÁRADI MESTER. Tel.: 341—404. József krt 70. Rossz tréfa Az elmúlt hetekben többször is megtörtént, hogy súlyos balesetet, sőt halált okozott a tréfa. Építő munkások akarták egymást mésszel „megviccelni”, az eredményt az lett, hogy egy véletlenül odatévedt kisfiú szemét égették ki vele. Másutt alvó társukat szénsavval akarták „megijeszteni” kollégái. Belehalt az ijesztésbe. A durva tréfák szerzői persze szánják-bánják tettüket, mikor látják a következményeit. Amikor az említett esetekben felelősségre vonták a tragédiává fordult „tréfák” tetteseit, maguk sopánkodtak legjobban: — Nem gondoltuk, hogy így végződik. Ha előre láttuk, volna, dehogy tettünk volna ilyet! Örök refrénje ez minden késő bánatnak. A rossz legtöbbször azzal kezdődik, hogy az ember, akit a rossz megkísért, nem gondolja végig tette minden várható következményeit. A szégyenlős tudósító ott áll a budai fürdő árnyas udvarán több méter magasságban a kőtáblák közt, amelyek a gyógyultak hálálkodását hirdetik európai és keleti nyelveken. Ott áll évtizedek óta, jóformán észrevétlenül. Mikor a fürdőt átépítették, a 930-as évek elején, akkor állította az irgalmas rend, miután Markup Béla finom ihletű utánérzéssel elkészítette olyan modorban, amely a XVIII. század derekán járta. Ugyan hányan látják meg a fürdőzők közül, akik jönnek és mennek alatta reggeltől estig? És ugyan hányan ismerik fel azok közül is, akik meglátják egyáltalán? Hallgatagságát, ahogy meg-" húzódik a falhoz lapulva, nem lehet helyeselni. Ez a valósággal a szégyenlősségig vitt igénytelenség nem illett hozzá eddig sem, hát még most, hogy gondos kezek olyan szépen megújították. A csavart oszlop, amelyen áll és feje fölött a frissen aranyozott sugaras glória barokkos pompát vittek egész megjelenésébe. De személyében sem volt ő akármilyen ember. Művelt görög volt, ámbár tanult mesterségére nézve csak orvos. Társadalmilag azért így is megbecsült iparosnak számított. Kenyerét is megkereste orvosi munkával, de arról már nem lehet szó, mintha ettől vált volna névvé a neve és emléke ettől maradt volna ránk. Nem ettől, dehogy is ettől áll ő manapság is a budai fürdő árnyas udvarán. Az antiochiai görög odaszegődött a Názáreti ügyéhez és íródeákja lett a Drámának. És milyen íródeákja! Neki volt a legtöbb mondanivalója a Boldogasszonyról és neki volt a legtöbb mondanivalója az isteni irgalomról, amely meleg szívére öleli az elesetteket és a kisemmizetteket. Az ő tudósításai nem A zsidóknak szóltak, hanem A pogány nagyvilágnak és abban is főleg Rómának. Igen, a harmadik evangélium és az Apostolok cselekedetei szerzőjéről van szó, mesterének, Szent Pálnak leghűbb hívéről, a legtermékenyebb tudósítóról, Szent Lukácsról. Orvos volt, hát ő lett a névadója a budai fürdőnek. Az ő rangos emlékének halk szavú hirdetője, a most oly szépen felfrissített (és változatlanul észrevétlen és ismeretlen) szobor az oszlop tetején ott a fal tövében. Szalóky István Zongora, pianínó eladása, vétele, részletre is. Javítás, hangolás felelősséggel. KERNÁCS zongorakészítő. VIII., Rákóczi u. 13. I. Tel.: 334—200. Rugó nélküli sérvkötő éjjel-nappal viselhető Lúdtalpbetéted, haskötők. Kérjen díjtalan ismertetőt Horváth Imre, V., Néphadsereg u. 3. MŰVÉSZI TIMPIUMABLIiKOK készítése és javítása saját és hozott tervek alapján SZALFÉTER ÉS MOHAY Bp. II., Szilágyi E. fasor 31. Fizetési kedvezmény! Tel.: 159—255. Ostyasütővasat (diétásnak) vennék. Budapest, Mecset utca 15. ajtó 6. Világos háló 2500-ért eladó. XII., Alkotás u. 7/a. földszint 5. 164— 995. Buksi kötőgép olcsón eladó. Budakeszi, Erdő u. 44. , ÜjMe± KATOLIKUS HETILAP Laptulajdonos: Actio Catholica XX. évfolyam, 1. szám 1964. január 5. Felelős szerkesztő: SAÁD BÉLA. Kiadja az Új Ember Kiadóhivatala. (Felelős kiadó: Saád Béla.) — Terjeszti: előfizetés és templomi árusítás: az Új Ember Kiadóhivatal, utcán árusítja a Magyar Posta Az egyházi hatóság jóváhagyásával. Főszerkesztő: PÉNZES BALDUIN. Szerkesztőség és kiadóhivatal: Budapest, V., Kossuth Lajos utca 1. I. lépcső, I. emelet 1. Budapest, 5. Postafiók 191. Telefon: 188—098 és 185—114. Csekkszámlaszám: 16 820. Előfizetési díj negyedévre 15.— Ft. Külföldi előfizetések: Posta Központi Hírlapíródr, Budapest, V., József nádor tér 1. Ügyfélszolgálat Index-szám: 25 835. 1 63.6079/2 — Zrínyi Nyomda, Bpest F. és Bolgár Imre igazgató ! Pianino, márkás, páncéltőkés, kereszthúros, eladó, részletre is* vagy bérbeadó. Telefon: 316—609. Született osztrák nő német, nyelv tanítását vállalja. ..Kezdőknek, haladóknak” jeligére. Sekrestyés házvezetőnőt (lehetőleg sorért) keres egyszemélyes budapesti plébánia. Lakás van, fizetés megegyezés szerint. Bp. XI. Dália u. 4 ’a. Főzőmindenest bentlakással felveszek Budán. XI. kerületben. Telefon du. 5—7-ig 258—547. képesített háztartásba alkalmazottat azonnal felveszek. 353—193 Feuer, V., Alnári Gyula u. 19. Katolikus könyveket, sorozatot vennék ..Bernadette” jeligére. Kántori állásra pályázatot hirdet a horti rk. egyházközség. Javadalom: havi 500.— Ft. stóla, 800 négyszögöl háztáji, SZTK és lakbér. Személyes megjelenés ajánlatos, de útiköltséget nem tudunk téríteni. Pályázatokat január 15-ig kell beadni. Plébánia, Hirt._ Heves megye. Havi ezernyolcszázért kántorharangozót keres nógrádi plébánia. Lehetőleg sacerdost. ..Sürgős” jeligére. ________ Egyszemélyes gépesített háztartás vezetésére volt sorért keresek. „Bejárással” jeligére. Háromszobás, budai összkomfortos cserélhető egy és kétszobás, különálló összkomfortosért. Balatonfűzfői kétszobás bérvilla lakás nagybudapesti egyszobás összkomfortossal elcserélhető. „Lakáscsere” jeligére. Természet- és irodalomkedvelő 27 éves, kertészeti diplomás, ősi gör. kath. papi családból származó fiatalember megismerkedne mélyérzésű, kultúrált leánnyal „Szentségi házasság” jeligére. Breviárium vadonatúj, gyönyörű 1961-es Pustet, kétkötetes eladó, „500” jeligére. Félnapra kétéves kislány és háztartás ellátására állandó bejáró segítséget keresek. Telefon délután 423—459. A Bpest-tripoliszi egyházközség (XIII., Babér u. 17 /b. templom takarítónőt keres. Plébánosi ajánlás szükséges. Jelentkezés: dél- előtt 9—12-ig a plébánia hivatalában.