Új Ember, 1970 (26. évfolyam, 1226-1277. szám)

1970-01-04 / 1226. szám

! Katolikus szemmel A híres, úgy is mondhatnánk, ■í*­ hogy hírhedt latin mon­dást,­ „Extra Hungáriam non est vita” (Magyarországon kí­vül nincs élet), úgy tartjuk számon, mint az önelégült, a világot ismerni nem akaró és nem becsülő úri magyar sovi­nizmus jelszavát és életelvét. A Szekfű Gyula Magyar Tör­ténetét alaposabban ismerő és olvasgató katolikusokban mindmáig némi röstelkedést váltott ki a kitűnő történetíró fejtegetése, amely szerint az „Extra Hungáriám” — bár pro­testáns író, Tomka Szász Já­nos terjesztette el 1748-ban megjelent világföldrajzával — tulajdonképpen a XVIII. szá­zadi barokk jezsuita történet­­filozófia által kimunkált nem­zeti derűlátás kicsapódása. Tárnai Andornak az Akadé­miai Kiadónál a Modern Filo­lógiai Füzetek hatodik száma­ként most megjelent alapos ta­nulmányából azonban érdekes tanulságok derülnek ki. Min­denekelőtt az, hogy a mondás, amely először a XV. században bukkan fel az olasz Coelius Rhodiginus enciklopédiájában, nyilvánvalóan a diák kiszólás. Az Itáliában tanuló magyar diákoktól hallhatta, akik úgy látszik, nagyon nélkülözhették a megszokott hazai kosztot és sűrűn — talán öniróniával — emlegették az idézett mondás­sal együtt a pannóniai „ars eoquendit” — szakácsművésze­tet —, amit, mint afféle humort nem ismerő reneszánsz tudós, komolyan vett és jegyzett le. Ilyen komolyan értelmezett hangsúllyal Wittembergából hozták haza az ott tanuló fel­vidéki és Sopron környéki protestáns diákok. Az ő közve­títésükkel terjedt el az északi vármegyék szlovák és német polgárai között és lett a nem­zeti ébredést megelőző időszak­ban a sajátos magyarországi patriotizmus, a „hungarus” ön­tudat kifejezése. A beszűkült, úri, magyar ön­elégültség jelszavává később vált, különösen azután, hogy Tóth Béla kiásta és felvette 1895-ben megjelent szállóige­gyűjteményébe. R­adnóti Miklós halálának­ huszonötödik évfordulójá­ról országszerte megemlékez­tek. A megemlékezés-sorozatok közül tudományos igényesség­ben s a költőről adott kép hi­telességében kiemelkedik egy kiállítás, amire plakátok, hir­detések nem hívták fel a fi­gyelmet. Az ELTE Bölcsészet­tudományi Karának épületé­ben, a legújabb magyar iroda­lomtörténeti tanszék folyosó­ján, kilenc tabló eleveníti fel a tragikus sorsú költő életútját, munkásságát. A nagy gonddal, szeretettel összeállított kiállítás szerény keretek között gazdag, anyagot ad: fényképek, versek, kézirat-fotók segítségével — ha vázlatosan is — képet rajzol Radnóti Miklós egyéniségéről, munkásságáról. Érdekes része a kiállításnak a költő kiadatlan naplójának egy részletéről készült fénykép­­felvétel, amelyen Radnóti kéz­írásával olvasható vallomása: „Munka Sík Sándor privát­szemináriumában. Négyen dol­goztunk, teázva a nagy pro­fesszor lakásán. Baráti Dezső, Ortutay Gyula s Tolnai Gábor. Sík Sándornak sokat köszönhe­tek. De hisz ezeket az éve­ket megírja majd valamelyi­künk .. .!Kissé zavaró volt a rádió egyébként nívós debreceni ünnepi műsorában az a mód, ahogy a riporternő a Lumen étteremből közvetített lemez­­tombola „nyerteseit” kezelte. Ezek a „szerencsések” ugyan­is jogot nyertek egy-egy soron­­következő lemez vagy valame­lyik jelenlevő vendégművész produkciójának meghallgatá­sára (akik nem nyertek, azok is meghallgathatták) függetle­nül attól, hogy a soros zenemű megfelelt-e egyéni ízlésüknek. Ez magában még nem lett vol­na túl nagy hiba, ha a ripor­­ternő nem kérdezte volna meg: tetszik-e a zeneszám. Negatív válasz esetén ugyanis a hölgy meglehetősen furcsán intézte el az „okvetetlenkedőket”, va­lahogy így: nem baj, ha nem tetszik a soronkövetkező le­mez, most ezt fogja hallgatni.. Vidéki közvetítésről, „kiszál­lásról” lévén szó, belátható, hogy túl nagy készletet nem vihettek magukkal. Ám az „eszi, nem eszi, nem kap mást” bánásmód nemhogy ün­nepi műsorhoz nem illő, más alkalommal is elvetendő. Saj­nos, ez a szemléletmód másutt, más vonalon is tapasztalható. Üzletekben áruházakban is. Ezért tettük szóvá.­gy lengyel lap „Kis lexiko­­■*-' nában” olvastuk az alábbi meghatározást: Gyermek — olyan lény, aki­nek nem szabad úgy viselked­nie, ahogyan szülei viselkedtek, amikor olyan korúak voltak, mint ő. A­z amerikai tanárok szüksé­­gesnek tartják, hogy isko­laszereikkel együtt —­ ha taní­tásra mennek — pisztolyt is vigyenek magukkal. Mindezt a napjainkban kibontakozó új erőszak­hullám eredményezi. Sokan persze nevelési elveik­kel nem tudják összeegyeztet­ni, hogy fegyverrel menjenek tanítani, ezért veszélytelenebb foglalkozás után néznek. Az iskolákban — különösen a középiskolákban — napiren­den vannak a lopások és a tes­ti sértések, de gyilkosság is előfordult: Washingtonban például egy 12 éves fiú leszúr­ta osztályfőnökét. Az iskolás­kori gengszterizmus rekordját Chicago tartja, ahol az év fo­lyamán 1035 tanárt támadtak meg a diákok. A támadások olyan súlyos sebesüléseket is eredményeztek, hogy a tanárok kórházi ápolásra szorultak. Az iskolarendszer, a nehezen nevelhető gyerekek számára szükséges intézetek hiánya megnehezíti a harcot a bűnö­zési hullám ellen. A szenátus iskoláskori bűnözéssel foglal­kozó bizottsága kivezető út­ként az erőszakoskodók gyors elkülönítését jelölte meg, aki­ket aztán speciális intézetek­ben e feladatra felkészített, szakképzett tanárok nevelnek majd. A meglevő nevelőottho­noknak azonban többnyire nincsenek meg az anyagi fel­tételeik ahhoz, hogy ezt meg­valósítsák. Pedig ezzel még csak az első, a legszükségesebb lépés történne meg. A fő fel­­adat: azok ellen a hatások el­len harcolni, amelyek — rá­dióban, televízióban, könyvek­ben — olyan élményeket nyúj­tanak a fiataloknak, hogy ti­zenéves korukra az erőszak ré­sze lesz egyéniségüknek. A­z egyik francia lap több pszichológusnak feltette a kérdést: melyik ez a mondat, amelyet az emberek általában a legnehezebben tudnak ki­mondani. A tudós lélekismerők rövid eszmecsere után ezt a mondatot állapították meg leg­nehezebbnek: „Nincs igazam”. Polgármesterből a lelkész Pieve di Soligo észak-olasz­országi város polgármesterét, Mario Gerlint, december 18-án pappá szentelte Vittorio Vene­­to püspöke, Luciani. A 49 éves polgármester ez év márciusá­ban lemondott tisztségéről és közeli papi szemináriumban fejezte be teológiai tanulmá­nyait. NAPI SZENTÍRÁSOLVASÁS Most, hogy folyamatos szentírás­­olvasásunk témájával kevésbé illik a karácsonyi időbe, tudnillik éppen Jézus szenvedése van soron — eszünkbe jut Izajás próféta egy jövendölése. Az, hogy aki Messiás­nak születik majd, a „fájdalmak férfija” lesz. A kis újszülött is, Jé­zus, a fájdalmak gyermeke. Egye­düli esetként bölcső helyett jászol­ban fekszik, őseinek városában szállása sincsen. Hamarosan szám­­kivetettnek kell lennie, hiszen a vérszomjas uralkodó, Heródes ki­rály, halálra keresi és ezért min­den két évesnél fiatalabb fiúgyer­meket lemészároltat. A kis Jézus első gyermekkorát száműzetésben töltötte el Egyiptom földjén. 1970- jan. 4., vasárnap. 1. olv. Si­­rák 24, 1—4. 12—16, — 2. olv. Efe­­zusi levél 1, 3—6. 15—18. — Evangé­lium: Szent János szerint 1—5. 9— 14. Jan. 5. Hétfő: Márk evangéliuma 14. 43—52. Jézust elfogják az Olaj­fák hegyén. Jan. 6. Kedd. Vízkereszt. 1. olv. Izajás 60, 1—6. — 2. olv. Efezusi le­vél 3, 2 — 3a. 5—6. — Evangélium: Szent Máté szerint 2, 1—12. Jan. 7. Szerda. Márk 14, 53—74. Jézus a főtanács előtt. Jan. 8. Csütörtök. Márk 14, 55— 72. Jézust bántalmazzák, Péter megtagadja. Jan. 9. Péntek. Márk 15, 1—19. Jézus Pilátus előtt. Jan. 10. Szombat. Márk 15, 16— 28. Jézust kigúnyolják­, keresztre feszítik* Dogmatika Dióhéjban­­. Az ember a természet rendjében 1. Az ember a föld ura A mai természettudományos felfogás szerint száz vagy több száz évezreddel ezelőtt különös élőlény jelent meg a Földön: az ember. Az állatok már mind megvoltak. És az ember, ez a késői jövevény, megváltoztatta bolygónk arulatát. Ha valaki repülőgépről végigpillant Föl­dünk felszínén, mindenütt em­beri alkotásokat lát: az ember a Föld ura. Az ember más, mint az ál­lat. Első pillantásra gyengébb­nek látszik. Amikor a világra jön, tökéletlenek az érzékszer­vei,­­ nincsenek természetes fegyverei, nem tud gyorsan fut­ni meg úszni, hidegben vagy hőségben hamarabb elpusztul, mint a legtöbb állat. Pusztán biológiai adottságai alapján te­hát aligha volna helye az élők világában. Mégis az ember a Föld ura. Növényeket nemesít, veszedel­mes állatfajok egész sorát ki­irtotta, másokat fogságba ve­tett és háziállattá szelídített. Sőt, ma már a Földön kívüli világ meghódítására indult. Bármily gyengének látszik is az ember, van egy félelmetes fegyvere: az intelligenciája, ér­telme ereje. S ez minőségileg különbözik minden állati „ér­­telmességtől”. Képessé teszi az emberi eszközök készítésére és használatára, az elődök ta­pasztalatainak az átvételére, a jelenség el­ rendszerezésére és értelmezésére, a fejlődés lehe­tőségének a felismerésére, és végül: a tudatos önmagáról való gondoskodásra. Intelligenciája révén az em­ber nagy mértékben független a biológiai célszerűségnek az állatvilág fölött uralkodó tör­vényétől. Amit az állat megis­mer, mindig célhoz kötött: azt látja és észleli csak, ami „faja szerint” hasznos a számára. Az ember azonban minden gya­korlati haszon nélkül is képes ismereteket gyűjteni, tisztán a tudás kedvéért, az értelmi gaz­dagodás öröméért. Bár az ember egyre teljesebb uralmat gyakorol a valóság fe­lett, mégis mindig nyugtalan: sokszor szerencsétlennek, nyo­morultnak érzi magát.A kutya és a ló, ha eszik meg alszik, megnyugszik, nem igényel mást, mint ösztönei kielégí­­gítését. Másként az ember­ mindig újabb igényeket álmo­dik magának, mintha sohasem tudna megnyugodni. Úgy lát­szik, hogy mivolta szerint örö­kös fejlődésre, tökéletesedésre irányul, csak a végtelen elégí­ti ki. Ugyanakkor tudatában van a végességének: az ember az egyetlen olyan fel­ény, aki tudja, hogy meg kell halnia. De mert a végtelenre vágyik, felveti azt a kérdést is, mi van a halál után. A végtelenség vágya és a vé­gesség tudata feszültséget te­remt: az ember tragikus ta­lánynak tűnik önmaga előtt. Van-e értelme az ember­ lét­nek? Az egzisztencialisták szerint nincs­ az ember a természet őrültsége, „elfuserált teremt­mény”, tudatos kín. Örökös talány maradunk ön­magunk előtt? Nem! Platón óta vallja a böl­cselők többsége: lehetetlen, hogy a világban bármi meglevő, teljesen értelmetlen legyen. Kell tehát megoldásnak lennie az ember-talányra is. És ez a megoldás csak a vég­telen valamiféle birtokbavéte­le lehet. Tapasztalati tény, hogy a jelen életben ez nem lehet­séges. Tehát e világon kívül kell megvalósulnia, a jelen éle­ten túl. Ha az ember ember marad halála után is, azaz birtokába veszi az idő­ végte­lent, teljes végtelen­ vágyát még akkor sem tudja kielégí­teni önmagában. A végső meg­oldás csak a túlvilágból jöhet. — Platón szerint: csak az is­tenségtől jövő kinyilatkoztatás közölheti. A kinyilatkoztatás szükséges­ségét még belátja a bölcselő, de ez számára már a határ. Ezen túl már a vallás világa zárul, ahol nem az értelem vi­lágít, hanem az Isten szava. A Misei utca 2. pusszulása Gulácsy Irén emlékére Hiába remélte Budapest la­kossága, hogy Rómához hason­lóan nyílt várossá nyilvánítják, a hitleri őrjöngés végső szaka­szában Pfeffer von Wilden­­bruch SS-tábornokot bízzák meg a hivatalosan is erőddé nyilvánított Budapest védelmé­vel. Tízezrek halálát, lerombolt városrészeket, a Duna-hidak pusztulását, éhínséget jelent ez az egyszerű hadászati intézke­dés. És a tragédiák között is egyike a legemlékezetesebb­nek a Vitéz u. 2. számú ház közel háromszáz halottja. A négyemeletes ház, bár be­járata a Vitéz utcáról nyílt, egyik frontjával a budai Duna­­partra, másik frontjával a Fő utcára nézett. Itt lakott Gulá­csy Irén is, távoli rokonom, aki annyi emberen próbált segí­teni, köztük kiadóján, Farkas Istvánon, Kosztolányi Dezső­­nén és többeken. Embermenté­si akciói miatt a Svábhegyre is idézték, zsidómentéssel vádol­va. A Svábhegyről valahogyan visszakerült. S még akkor kért, küldjék neki bujkálni kénysze­rülőket, nagy lakásában elfér­nek. Kosztolányi Dezsőnét és fiát küldtem oda. Kosztolányi­­né „Tüzes cipőben” című em­lékiratában megírta, hogy Irén arcán olyan elszántságot látott, amitől megijedt, és nem fogad­ta el a fölkínált lakást. Gulácsy Irén halálra szánt volt, bebizonyította ezt nem­sokára. Az ostrom előtt ugyan­is a Nyugati pályaudvartól a Margít-hídon át a Déli vasútig vonatok is jártak a villamos­síneken. A Bem téri laktanya elé pedig több vagon lőszert irányítottak, és a bőrüket fél­tő nyilasok a lőszeres vagono­kat a Vitéz utca torkolatába tolták a kukoricakórókkal álcá­zott rakparti villamossínekre. Mikor a ház lakói, öt híján 300 ember, a vagont fölfedezte, tudta már, hogy egyetlen be­csapódó bomba mindnyájukat a levegőbe röpítheti. A történ­tekről alapos ismereteim van­nak, mert nekem is ott kellett volna meghalnom. Gulácsy Irén engem is kért, hogy nagy laká­sába költözzem. Véletleneken múlt, hogy nem fogadtam el a meghívást. Mikor azonban a nyilasok 1945. január 12-én el­fogtak, egérutat nyerve tőlük, a Vitéz utca 2-be akartam me­nekülni. A hatalmas, három utcára néző ház helyén ekkor már csak emeletmagas romhal­mazt találtam. A 293 lakóból csak három ember menekült meg. A három életben mara­dott elbeszéléséből tudjuk, hogy Gulácsy Irén meg akarta szervezni, sőt meg is szervezte a lakók védelmét a robbanás ellen. Összegyűjtötte a pince vállalkozó kedvűbb lakóit, és a lőszeres vagonokat visszatol­ták a nyilas kaszárnya elé. Gu­lácsy Irén a férfiakkal együtt tolta a vagonokat. De rövid ideig volt csak nyugtuk a Vi­téz utcai halálház lakóinak. A nyilasok hamarosan észrevet­ték a cselt, és visszatolták a Vitéz utca 2. elé, azaz a Duna­­partra a halálvonatot. És ak­kor bekövetkezett a katasztró­fa. A lőszerrakományba bomba csapott, és a borzalmas detoná­ció sarkaiból emelte ki a hatal­mas háztömböt. A „biztos óvóhelyet” még Gulácsy Irén mutatta nekem, mikor odaköltözésemet szorgal­mazta. A Dunáról ideszivárgó talajvíz elszigetelése végett a ház fél méternyi betongyűrűbe volt ágyazva. És az óvóhely fő­­volt, a földszinten pedig teher­autógarázs, amit ez a padló el­bírt. A robbanás pillanatában tehát nemcsak az első világhá­ború előtt épített, masszív épü­let romjai zuhantak az óvó­helyre, hanem az a teherautó­garázs is. A pincékben senki élő nem maradt, az előbb em­lített három kívül tartózko­dott. És senkinek még a csont­váza sem maradt együtt. A majdnem két év múlva történt exhumáláskor hiába kerestük Gulácsy Irén boltozatos hom­lokcsont- koponyáját, csak csonttörmeléket találtunk. A 292 halott csontjai egyet­len nagy koporsóba elfértek. Egy nyári napon temettük őket a Farkasréti temető egyik par­cellájába. Ruffy Péter mondott rövid búcsúztatót. Possonyi László LÁTTUK A szófiai Szatirikus Színház Ven­dégjátéka Budapesten emlékezetes esték sorozata volt. A Boján Da­­novszkij vezette társulat a színpa­dot Shaw-i értelemben felfogott „szószéknek” tekinti, amely em­bernemesítő programot ad és a gúny eszközeivel indít el a néző­ben tisztulási folyamatot az örök emberi gyengék és feleslegességek felszámolására. Az együttes Szte­­fan Kosztov: Golemanov című da­rabjában remekelt. Ez a csúfondá­­ros vígjáték a kispolgári mentali­tás ragyogó karikatúrája. Kímélet­lenül ostorozza a változó történel­mi és társadalmi korszakokban új­ra és újra felbukkanó törtetét»­, önzést, üres pózolást, sznobizmust és a karrierizmus minden válfaját. Régen láttunk ilyen kifogástalan, magas színvonalú produkciót a ren­dező és a színészek tökéletesen át­gondolt munkájában megvalósulni. h. b. HALLOTTUK Korunk egyik legjelentősebb Vivalai-kutatója, Ang­elo Ephnklan vezényelte a MÁV Szimfonikuso­kat. A kitűnő szakember karmes­ternek talán, nem a legkiválóbb, de ez­en az estén mégis érzékeltetni tudta azt, amit nem minden kar­mester képes: Vivaldi és Mozart, zenéjének mély áhítatát, azt a cso­dálatos szintézist, amely hangje­gyekben képes kifejezni a világ tökéletességét és az ember szeplőt­len, tiszta örömét. Eszbieta Stefanska-Imkewicz sze­mélyében tehetséges lengyel elő­­adóművésznő­t ismerhettünk meg. Cembalóestjén a barokk világot tárta elénk mértéktartó tehetség­gel, ízlésesen, megérdemelt siker­rel. Olvastuk Pataki Ferenc szerkesztésében újabb pszichológiai mű jelent meg a Gondolat kiadónál, a Csoport­lélektan. Tárgya egyike napjaink legaktuálisabb problémáinak, me­lyet a könyv a következő kérdések alapján dolgoz fel: Mit nevezünk kollektívának, és mit tehetünk egy igazi kollektíva kialakulásáért ! Mi­kor válik valódi közösséggé egy embercsoport? Milyen tartalmú és formájú tevékenységek segítik elő a közösségek fejlődését? A több mint húsz tudós szociometriai ta­nulmányait tartalmazó válogatás­ban Freud tömeglélektani és én­analízise is helyt kapott, melyben a szerző azt fejtegeti, hogy a két legnagyobb tömeg, az egyház és a hadsereg morfológiájából szem­léletesen levezethetők a csoportok — és szűkebb körben a közössé­gek — kialakulásának és aktivitá­sának komplex feltételei. A könyv tanulságos választ ad a közössé­gek, csoportok tagjainak — tehát minden embernek — arra a szük­ségszerűen alapvető kérdésére: ho­gyan lehetünk minél pozitívabb résztvevői a kis és nagy kollektí­váknak, az egész emberi testületi­nek. Az utóbbi idő hazai könyvter­méséből két remek verseskötet emelkedik ki: Vas István Nem számít című kötete s Rába György Férfihangra című váloga­tása. Vas István mintha köteté­nek címével is „provokálni’*’ akarna, arra késztet, hogy állást foglaljunk, hogy a költővel együtt járjuk meg a nagy utat, amely az élet apró jelenségeiből és azokon keresztül vezet egyre felfelé. Gunyorosan, keményen ostorozza azokat a megrögzöttsé­­geket, amelyek hátráltatják ezt az előrehaladást, de a kérlelhe­tetlen kritikus tekintete egyszeri­ben érzékennyé válik, mihelyt rácsodálkozik a világ szépségére és az emberi élet gazdagságára. Rába György elsősorban sallang­­talanságával, a puritán lényegre­­töréssel szerez emlékezetes per­ceket olvasóinak. Versei általában a költészetnek arra a fennsíkjára vezetnek, ahol kevesebb az oxi­gén (megszűnnek a hagyomá­nyos képek, értelmezések, szó­fűzések), ám ugyanakkor minden eddiginél gazdagabb, összetettebb látnivaló tárul elénk. Olvasása jelentős élménnyel ajándékoz meg. ( r. L) Karliczky Margit: Janus Panno­nius. A Móra Könyvkiadó Nagy Emberek Élete sorozatának leg­újabb kötete első költőnk, a la­tinul verselő Csezmicei János (költői néven Janus Pannonius) ka­landos életét ismerteti meg az if­jú olvasókkal. Az érdekes, fordu­latos regény a rendelkezésbe ál­ló kevés életrajzi adatot és verset igyekszik úgy felhasználni, hogy az olvasók ne csak a költő életé­ről, hanem erről az érdekes törté­nelmi korról, s a benne élő embe­rekről is­ képet kapjanak. g. m. A Magvető és Szépirodalmi ki­adó közös vállalkozásában jelent meg Németh László életművének első kötete, amely Negyven év címmel életrajzi vázlatot, novellá­kat és a Gyász című regényt tar­talmazza. Mindenekelőtt talán ma­gának a kiadói vállalkozásnak a dicséretével kell kezdenünk a könyv méltatását­. Németh László valóban olyan európai jelenség, egyetemes gondolkodó, akinek összes műveit érdemes ismét meg­jelentetni, hogy gazdag eszmerend­szere úgy termékenyítse meg az olvasókat, ahogy azt ő maga min­dig szerette volna. A Negyven év című pályavázlat, melyet Gábriel Marcel tájékoztatására írt Németh László röviden összefoglalja e nagy életmű minden alkotó vágyát és akaratát, amelynek kicsiny tükör­képe a Gyász és a novellák (me­lyeknek jelentős része kiadatlan volt eddig). Szándéka jelzéséül é­­­demes a bevezető esszé néhány mondatát idéznünk: „De ha Isten­nek a világ mögött álló, abban csak részben megvalósult, s ben­nünk is a megvalósulásért küzdő lehetőségét tekintjük, akkor a vi­lágtól elhagyva de lelkünkben meg nem törv», amíg bírjuk: ennek * lehetőségnek tömjéneznd mégi»» csak olyasvalami lesz, mint a kai* thauzi imája Istenhez’*, (v. 1.) is Találkozás Horváth Adolf paptanárral, a kiváló botanikussal A harkányfürdői általános iskola, felvette a nagy termé­szettudós, Kitaibel Pál nevét. Az ünnepségre az iskola udva­rán emlékművet emeltek a névadónak. Erre az ünnepség­re meghívtak egy nyugdíjas pécsi paptanárt, Horváth Adolf Olivért, mint aki a legtöbbet tette Kitaibel Pál emlékének ápolásáért Horváth Adolf kandidátus, a Magyar Tudományos Akadé­mia botanikusa, a Mecsek nö­­vényfölrajzának tudósa. Kül­föld jobban ismeri nevét, mint a magyar közvélemény. Száz­nál több dolgozata jelent meg. Munkásságának első tíz esz­tendejét „A Mecsek hegység és dák síksága növényzete” cí­mű könyve őrzi és rövidesen kikerül a nyomdából második, nagyszabású műve, amely hu­szonöt esztendő kutatásának, mérlegelő vizsgálatának beszá­molója. Az akadémia német nyelven adja ki, s ez a mű a legkorszerűbb botanika, mely nemcsak a növényföldrajzi összefüggéseket, a növények társulásait tartalmazza, hanem kirajzolja a sajátos mecseki táj egyedülálló arcélét. — Erdőket és réteket kutat­tam át komplex módon, tanul­mányozva a mikroklímát, a talajviszonyokat — mondja. Hogyan lesz valaki bontani­­kus? — Fiatal szerzetes tanár vol­tam — hangzik a válasz — amikor Pécsre kerültem. A ciszterci gimnázium természet­rajzi szertárában rábukkan­tam tudós elődöm és rendtár­sam, Mayer Mór növénygyűj­teményére. Meg kellett mente­ni. Én rendeztem, s közben olyan feladatok elé kerültem, melyet nem tudtam megolda­ni. A nagy hírű tudóshoz, Já­vorka Sándorhoz fordultam, aki igen kedvesen fogadott és szeretettel igazított útba. Ek­kor határoztam el, hogy to­vább viszem Mayer Mór örök­ségét és botanikus leszek. Azt is megfogadtam, ha hozzám fordulnak tanácsért, én is olyan előzékeny és megértő leszek, mint velem volt Jávor­ka professzor. Édesanyám Bor­nemissza Gergely egyenes le­származottja, pécsi származá­sú s én megtértem a városba, idekötődik egész életem. A Mecsek varázsa sohasem en­gedett el, tanítottam és diák­jaimmal jártam ezt a csodála­tos tájat. — Első könyvemben feldol­goztam minden emléket, min­den művet, amely a Mecsek növényvilágával foglalkozik. Így került bele Massigli Alajos öröké, aki közvetlenül a török után járt Pesten és Pécsett és Pannonico Danubius című mű­ve értékes forrás. Jávorka pro­fesszorral megfejtettük Kitai­bel Pál ceruzával, mozgó ko­csin írt gót betűs jegyzeteit, s ezt is feldolgoztam. Ő fedezte fel a Mecsek uralkodó növé­nyét, az illatos hunyort. Kö­rülbelül 1500 adatot használ­tam fel Közben nyolcezer lapos her­báriumot gyűjtött Horváth Adolf gyűjteménye ma álla­milag végett, s a Pécsi Múzeumban őrzik. Horváth Adolf akadémiai jelentései egy fél könyvespolcot töltenek meg. Előtte három hatalmas dobozban a folyóiratok külön lenyomatainak katalógusa. Boltíves szobája jelentős szak­­könyvtár s vetítőgépéből cso­dálatos, alig ismert mecseki növények színes felvételei ke­rülnek a vászonra. Külföldi útjait nehéz lenne felsorolni, legutóbb Dallasban járt, most Izlandra hívták. Több, mint négyszáz tudóssal tart kapcso­latot, és levelezést. Csendesen, a Pécsi Múzeum szomszédságában húzódó szo­bájában dolgozik. — Mindig tudták rólam, hogy paptanár vagyok. Sok já­téka, hullámvölgye volt éle­temnek. De egyet mondhatok. Aki egész lelkével munkájá­nál­ szenteli magát, az előbb vagy utóbb, de minden körül­mények között megmaradhat hivatásánál, mert az eredmény megold minden nehézséget. Csak kitartás és lelkiismeret kell hozzá. M. L.

Next