Új Ember, 1973 (29. évfolyam, 1/1383-52/1434. szám)

1973-01-07 / 1. (1383.) szám

R. M. Rilke:A koldus J árok-kelek esőben, szélben, Benézek egy-egy ablakon. Ha füves árokpartra értem, Fejem karomra nyugtatom. És itt oly szokatlannak érzem A vontatott koldus-dalom. A sorsom közös minden lénnyel, Hisz más is kér, vár szüntelen, De mert nekem olyan kevés kell, Ezért lett koldus a nevem. S mert nincs számomra nyugodt fészer, Így lettem én itt idegen. Szemem utak mentén lezárom Az éhség-marta arcomon, Mert így majdnem boldognak látszom S ha átkocsiznak az úton, Ne mondják, hogy nincs e világon Fejem hová lehajtanom. Fordította: Nagy Miklós tálasok Nyugat-Ném­etországban és Olaszországban Nyugat-Németországban 1970-ben 76 500 válást mondtak ki a bíróságok. Ezek a válások több mint 86 000 kiskorú gyer­meket érintettek. 1969-hez vi­­nyítva a válások száma 5,8%­­kal nőtt, az érintett gyerme­kek száma viszont 7,6%-kal. Majdnem minden harmadik szétbomlott családban kettő vagy több kiskorú gyermek élt Az olasz statisztikai hivatal közlése szerint Olaszországban a válási törvény életbelépése óta, 1970 decemberétől 1972 január végéig, összesen 20 129 jogerős polgári házassági vá­lást mondtak ki. Jelenleg az olasz bíróságoknál 57 621 vá­lási kereset fekszik. A „Madonna a kis Jézussal” kép, amelyet lapunk december 17-i számában egyik olvasónk fel­ajánlott, gazdára talált, az egyik vidéki plébániára került. SUENENS BÍBOROS Ausztráliá­ban tartózkodott és számos elő­adást tartott a ma egyházának problémáiról.­ ­ Katolikus hetilap Felelős szerkesztő: Magyar Ferenc Főszerkesztő: Pénzes Balduin Felelős kiadó: Várkonyi Imre Szerkesztőség és kiadóhivatal: Budapest V., Kossuth L. u. 1. I. 1. Levélcím: 1364. Budapest. Pf. 111. Telefon: 188—098. 185—414. 189—306 Csekkszámla: OTP 511-16.825 Laptulajdonos: Actio Catholica Terjeszti: Új Ember kiadóhivatala Utcai árusítás: Magyar Posta Előfizetési díjak: negyedévre 25.— Ft, félévre 50.— Ft, egész évre 100.— Ft Indexszám 25 835 72.2555 Athenaeum Nyomda, Budapest Rotációs magasnyomás Felelős vezető: Soproni Béla vezérigazgató Búcsú a vízkereséstel Liturgikus ünnepeink mindegyi­ke Krisztus misztériumát jeleníti meg az esztendőben. Minden ün­nep Krisztus életébe és a krisztu­si közösségbe kapcsol be minket a­ részvétel által. Ez a keresztény ünneplés lényege, s nem az, hogy történetileg hogyan alakul ki egy­­egy ünnep, s milyen vonásokkal és külső szertartásokkal színező­­dik. Az évszázadok során egyik­másik ünnep veszít külső fényé­ből, néha pasztorális jelentőségé­ből is, de nem fakulhat meg az az esemény és annak jelentősége, amelyet az ünnep hirdet és kép­visel a hívő ember számára. Ma az egyháznak olyan korsza­kában élünk, amikor sok évszá­zados hagyományok, ünneplési formák alakulnak át a szemünk előtt. Legkiáltóbb példája ennek az átalakulásnak Vízkereszt, vagy­is Epifánia ünnepe, amelyet az új magyar nyelvű kalendá­rium január 6-án „az Úr meg­jelenése” névvel illet. Az ős­egyházban a karácsonyi Ünnepkör legrégibb és legnagyobb ünnepe volt. Egyes adatok szerint, már a 4. században megülték, de csak a 4—5. században fejlődött ki telje­sen — teológiailag és gyakorlati­lag — a négy eseményt sűrítő nagy nappá: Krisztus test szerinti születését, Krisztus megkeresztelke­­dését, a kánai menyegzőn történt csodát és a mágusok hódolatát hirdetve. Keleten főleg Krisztus megkeresztelkedését ünnepelték ekkor, s a kereszteléssel egybe­kötve vizet is szenteltek. Ez a szokás nyugaton a kőzépkorban terjedt el. Hazánkban a XI. szá­zad végén már az ünnep vigíliá­ján kég­ezték a vízszentelést „gö­rög módra”. Ebből az időből szár­mazik a magyar „Vízkereszt”­el­­nevezés, amely a „ három„*»*árvok” mellett nálunk meghonosodott. Az „Úr megjelenése” elvileg — te — az ünnepnek mind a négy (fentebb felsorolt) jelentését magában foglalja, gyakorlatilag azonban a nyugati egyházakban csak a háromkirályok látogatásá­nak emléke maradt meg (evangé­lium: Mt 2, 1—12). Ez a történet pedig — szorosabb értelemben vé­ve, teológiailag — a megváltás egyetemességét hangsúlyozza. Jé­zus Krisztus test szerinti megje­lenését december 25-én üljük meg, a kánai csoda (Jézus Krisztus is­tenségének első csodás megjelené­se) evangéliuma az egyik vízke­reszt utáni vasárnapra került, majd az újabb liturgikus naptár­­reformok­­Jézus megkeresztelkedé­sét a vízkereszt utáni vasárnapra rögzítették. A vízkereszt jelentő­sége aztán még tovább csökkent a köztudatban, amikor a zsinat után több püspöki kar kérte az ünneplés kötelező voltának meg­szüntetését is, mivel az hétköznap­ra­­munkanappal esik és nehéz biztosítani „nyilvános” seregét. Mit tegyünk? Szomorkodjunk a szén régi ünnep fakulása és az ősi szokások (háromkirály-járás — legrégibb drámai emlékünk a „tractus stellae”) kiveszése miatt? Az mindenesetre fontos, hogy bensőleg ne szürkül­­junk el, ne váljunk „ünneptelenné”. Aki hisz Jézus Krisztusban, s aki az ő éle­tét szemléli, nem feledkezhet meg az arifánia értelméről és igazsá­gáról, amely mindörökre érvé­nyes. Jézus Krisztusban megje­lent a mi Istenünk üdvözítő sze­retete minden ember számára. ».Ezért Jézus Krisztusban a po­­gányok is társörökösök, tagjai az egy testnek és az evangélium ál­tal részesei Isten ígéreteinek” (szentlelke: Ef 3. 2—3­. 5—6.) Ka­­rácsonyi örömünk, egyén­ és csa­ládi únierzn­esünk ezen a napon szélesedik ki eggyetemessé az etro krisztusi testben való testvériség „törvénye” szerint, a hit áll ki. (CSANÁD) A nagybudapesti hívek első­szombati ájtato­ssága január 6-án, Vízkereszt ünnepén, este 6 órakor lesz a Martinelli (volt Szervita) téri templomban. A Cecília Társulat szokásos havi ájtatossága kedden, január 9-én lesz az Egyetemi templom 18 órai szentmiséjével kapcsolatban. Ez alkalommal karácsonyi motetták fognak elhangzani a Piarista Ve­gyeskar előadásában. Utána egy­házzenetörténeti előadás bemuta­tásokkal és közös énektanulás a Hozsanna új­­én­ekei­ből. A balatonf enyves­ Árpádházi Szent Erzsébet templom lelkipász­tora hálás köszönetet mond mindazoknak, akik a templom új­jáépítésének megkezdését lehető­vé tették és a befejezéshez kéri a jószándékú hívek és tehetősebb egyházközségek további segítségét. A PROTESTÁNS „AKTION SÜH­NENZEICHEN” és a Pax Christi nemzetközi katolikus békemozga­lom német ágazata a tervek sze­rint közös munkaülést rendez a jövő évben a lengyelországi Auschwitzban. PUERTO RICO fővárosának, San Juannak híres katedrálisából ellop­tak egy XV. századi flamand fes­tőtől származó, betlehemi Magdol­nát ábrázoló képet, amely igen nagy tiszteletben áll a hívek előtt. HALÁLOZÁS Városi Ferenc tb. kanonok, ér­seki tanácsos, életének 72., pap­ságának 47. évében december 23-án elhunyt. Az Esztergomszent­­györgymezőt temetőben helyezték nyugalomra. Kanyó István plébános, h. espe­res, c. apát, életének 64., papsá­gának 41. évében december 22-én elhunyt. Szülőfalujában, Őrhalom­­ban temették. Keczeli Mészáros Albert feren­ces népmisszionárius életének 75., szerzetességének 56., papságának 50. évében december 6-án Pan­nonhalmán elhunyt. Törzsök M. Magdolna FDC-nő­vér december 27-én 81 éves korá­ban Budapesten elhunyt. • özv. Dittrich Károlyné szül. Endl Katalin 1972. dec. 3-án 85 éves korában elhunyt. Temetése 1972. december 15-én volt a Farkasréti temetőben. • Dr. Gaál Gyula nyugdíjas, 1972. december 24-én szent áldozását el­végezve szívtrombózis miatt várat­lanul elhunyt. Maglódon csendben temették el. • A szanki temetőben 25 évnél régebben váltott sírhelyekre vo­natkozóan, az egyházközség fel­hívja az érdekelteket, hogy a le­járt sírhelyeket febr. 15-ig újra­­vál­thatják. Bfc Egyházközség, Szánk, 150 Petőfi-vers horvátul Petőfi Sándor születésének 150. éves jubileumán egymást váltó ünnepségek és események között is feltűnik az a szerény följegyzés, melyet a Pécs köze­lében épült Némedi plébániá­járól kaptunk Zagoratz István plébánostól. „Ebben az emlékévben — ír­ja a plébános — mi magunk külön Petőfi-ünnepet tartot­tunk annak a százötven Petőfi­­versnek ismertetésével és be­mutatásával, melyet egykori elődöm, Horváth Béla plébános fordított horvátra a század el­ső felében, azzal a céllal, hogy a lelkes, buzgó horvát nép megismerje és megszeresse Pe­tőfi költeményeit és imaköny­ve mellett őrizhesse.’* Horváth Béla a fordítás munkáját Némedi plébániáján kezdte meg, és a kiadás meg­jelenése után csaknem teljes példányszámban szétosztotta könyvét egyházközségében és a környékbeli községek sokác népének. D. G. Mosolygó Krisztus Az Új Ember nemrégiben cikket­ közölt arról, hogy ne­vetett-e Krisztus, s miért nem ábrázolják mosolyogva. Vol­tak, akiket meghökkentett a kérdés feltevése is. Hadd mondjam el ezeknek szemé­lyes élményemet. Első találkozásom a „neve­tő Krisztussal” szinte gyer­mekkoromban, diákéveimben történt, Miskolcon, a Nagy­boldogasszony templomban. Nehéz iskolai vizsgák előtt álltam.­ Szorongatott a szá­monkérés és az egyedüllét. Beléptem a templomba, a be­járattól balra letérdeltem a feszület elé s önfeledten, hang­talanul imádkoztam ... Las­san emelkedtem fel. Pillantá­som a keresztrefeszített ar­cára esett. Ekkor döbbentem rá, hogy mosolyog, így ábrá­zolta a művész Úgy éreztem, hogy kedves mosollyal hajol felém a töviskoszorús Krisz­tus, félig­­nyitott ajka szinte bátorított: ne félj, bízzál, sok­szor én is egyedül vagyok. Pillanatok alatt minden meg­változott bennem és körülöt­tem. Világosság, melegség és erő járta át egész valómat. Felszabadultan mentem az utamra. Sokáig azt hittem, hogy kép­zelődöm és ez a Krisztus­arc is olyan komoly, méltó­­ságosan bánatos, mint a leg­több ábrázolás. De tévedtem, mert ezen a feszületen kifor­mált Krisztus-arc valóban mo­solygós. Másodszor felnőtt korom­ban kerültem el újból a „ne­vető Krisztus” elé. Ekkor már az élet vizsgáztatott. Egyike volt azoknak a pillanatoknak, mikor azt hisszük, hogy nem bírjuk tovább és a terheket le kell rakni, segítségért kell kiáltani. Krisztus mosolya is­mét új életerővel töltött el, derűs volt az arca és tanított, értelmet adott mindennek. Az örökkévalóság távlatába he­lyezve a maguk valóságos méreteire állította szenvedé­seimet A Keresztrefeszített mosolya mintha azt mondta volna: „Légy erős és kitartó a teljes szeretetben, mert csak­is ez számít.” Jó a keresztjén is mosolygó Krisztussal megismerkedni. R. M. Egy mai pogány-keresztény vallomása Krisztusról Orson Welles a mai filmvilág egyik legérdekesebb alakja. Az emberiség­egnagyobb kérdéseivel viaskodik filmjeiben. Nemrég az egyik filmlap munkatársával be­szélgetett művészi és emberi hit­vallásáról. Ebben mondotta: „Talán nem vagy­ok hivő, de biz­tos, hogy istenfélő vagyok. Krisz­tus istenségét is elismerem, ha ez furcsán hangzik is. A zsidóke­resztény gondolkozásban az a nagy, hogy az ember — lett lé­gyen bármi is az elődje és álljon bármennyire közel is a gyilkos majomhoz — valóban egyedülálló jelenség. Abban, hogy képesek va­gyunk önzéstelen szeretetre, ma­gunk vagyunk a földön, mint egyetlen fajta; nincs élőlény, amely távolról is hasonlítana hozzánk. A Krisztus istenségéről szóló tanilás az a mód, ahogyan ezt közölnünk kell egymással, ezért igaz mítosz az övé. A legmagasabb szintű tra­gédia értelmében dramatizálja a gondolatot, hogy az ember isteni lény. ________________ Humor Az amerikai szenátusnak van saját papja, aki minden ülés előtt rövid imát mond. Mikor megkérdezték, hogy imádkozik-e valamennyi sze­nátorért, így válaszolt: — Nem. Először megnézem a szenátorokat, s utána imád­kozom — Amerikáért! * Az afrikai varázsló Angliá­ban járt. Mikor hazament fa­lujába, beszámolt angliai él­ményeiről: — Rendkívül nagy varázs­lók az angolok! — Honnan tudod? — kér­dezték a falubeliek. — Egyszer láttam, hogy egy nagy térségen huszonkét em­ber táncolni kezd egy labda körül. És tíz perc múlva va­lóban eleredt az eső! Idő és örökkévalóság határán William Blake (1757—1827) angol misztikus költő és festő halálos ágyán Istent dicsérő himnuszokat énekelt és közben azt mondogatta a feleségének: „Kedvesem, ezek nem tőlem va­lók, nem tőlem valók!” a Beethoven egy viharos tavaszi délutánon halt meg 1827 március 26-án. A betegek szentségének föl­vétele után így szólt: „Köszönöm önnek, tisztelendő úr! Vigasztalást adott nekem.” A költő Georg Büchner (1813— 1837) tífuszban betegedett meg. Egyik utolsó lázálmából fölriadva így szólt a feleségéhez: „Soha sincs túl sok szenvedésünk, inkább túlságosan is kevés. Mert a szenvedés által jutunk el Isten­hez. Mi halál, por és hamu va­gyunk — hogyan is panaszkod­hatnánk?” Puskin két nappal élte túl pár­baját, amelyben halálos sebet ka­pott. Halála előtt így szólt barátjá­hoz: „Föl, magasabbra, még magasabb­ra!” Aztán végül: „Elfogy az élet. .. Nehéz a lélegzés ... Mint­ha valami széjjelszakítana . • A regényíró Wilhelm Raabe (1831—1910) életének utolsó hónap­jaiban a testiek mellett már szel­lemi erői is szétestek. Apatikusan feküdt, és gyakran elaludt. Utolsó mondata valami személytelen ön­­megfigyelésről árulkodik. Utolsó éjszakáján a mellette virrasztó lánya, Erzsébet hallotta, amint hangosan így szólt: „Még mindig nem halt meg?” Gustav Mahlernek utolsó gon­dolata is legtehetségesebb tanítvá­nya körül járt. E szavakkal hunyt el: „Ki fog ezután Schönberggel tö­rődni?** Thomas Mann: „Adjátok ide a szemüvegemet !** Andre Gide három nappal a ha­lála előtt még így szólt: „Attól tartok, hogy mondataim nyelvtani szempontból nem pon­tosak.” Utolsó szavai pedig ezek voltak: „Minden jól van.” Ajándéktovábbítástól a költözködésig minden szállítási gondját megoldja a BOY SZOLGÁLAT Telefon: 123—523, 290—290, 228—096, 214—095 Kedves előfizetőnk! Felhívjuk szíves figyelmét, írásbeli megbeszélésünknél tén, hogy kiadóvállalatunk előfize­­tesse fel pontos lakcímét. Cím­zeinket LAKÓHELY SZERINT változás bejelentése esetén per tartja nyilván. Tisztelettel kér­­dig mind a RÉGI, mind az ujj­­ük, hogy ügyvitelünk egyszer lakcímét kérjük közölje ve­­rűsítése érdekében minden lünk! Szentatyánk templomfreskón Sümeg, ez a kedves dunán­túli városka mind ez ideig há­rom létesítményről volt neve­zetes: fellegváráról, a plébá­nia­templomnak világviszony­latban is számon tartott remek Maulbertsch-freskóiról és az egykori Darnay-gyűjtemény­­ből kialakított Kisfaludy-mú­­zeumról. A közelmúltban mindezek­hez egy negyedik művészi ér­tékű látnivaló is járult: a Fáj­dalmas Szűzanyáról elnevezett felső (régen ferences) templom Kontuly Béla­­által festett, egész falfelületeket betöltő freskói. Művészi értékükről le­gyen elég csak annyit monda­nunk, hogy még a Maul­­bertsch-freskók megtekintése után is élményt jelentenek. S érdemes azt is megjegyezni, hogy ezeket már nem a haj­dan oly gazdag veszprémi püs­pökség bőkezűsége, hanem fő­ként Békefi László esperesplé­bános lelkes buzgalma és a hí­vek áldozatkészsége létesítette. A freskók derűs színekben pompáznak, a templom eredeti barokk stílusához simulóan drámaian mozgalmasak. Köz­ponti alakjuk — az Árpádházi Szent Erzsébetet ábrázoló fres­kót kivéve — a templom pat­­ronája, Szűz Mária. Tárgyuk a Szűzanya életének jelenetei a a sümegi Piéta-kegyszoborhoz fűződő csoda­tételek. Különösen figyelemreméltó a Domonkos győri karmelita testvér (Richter Ferenc) XVII. századi remekbe faragott főol­tára fölé boruló, szentély­mennyezet freskója. Nem any­­nyira a központi ábrázolás miatt, hanem az oldalhajlaton szerényen megbúvó két jelen­kori jelenet okán. Ezek már a második vatikáni zsinatban megújult, a nagyvilág felé ab­lakot táró egyház szellemében készültek. Az egyik két I­­V. Pál pápa és Athenagorasz or­todox pátriárka emlékezetes békecsókját ábrázolja, átelle­nes ikerképe pedig ugyancsak a Szentatyát az ENSZ gyűlé­sén, a buddhista U Thant,­as akkori főtitkár társaságában. K. Gy. HIRDETÉSEK APRÓHIRDETÉSEK szavanként 2 forint. Legkisebb hirdetés 10 szó. A vastagbetűs első szó két szónak százait. Jeligés hirdetések nyil­vántartása 5 forint. Oltárgyertyák kiváló minőségben és külföldi bérlel továbbra is kap­hatók ifj. Nagy Lajosnál, Bp., XL, Tarcali u. 19. Tel.: 653—949. A gyer­tyaszentelői megrendeléseket kará­csony után kérem idejében elkül­deni az esetleges torlódások miatt. A rendeléseken pontos címzést ké­rek. Csillárt legjobban V­ÁRADI MESTERNÉL vehet. VIII., Baross utca 93. Te­lefon : 134—833. Csere, javítás. Ház­hoz megyünk. Styl csillárt ve­szünk. Címre ügyeljen! Érdemes eljönni! RÉGI BÉLYEG 1840—1940 RUDAS BÉLA Vétel, eladás, becs­lés Bp., V. ker. Rosenberg házaspár utca 5. SZŐRMEBUNDAK elsőrendű minőség. Gallérok, kucs­mák. Somogyi szűcsnél, V. Kossuth Lajos u. 1. Udvarban. ZONGORA — PIANÍNÓ — HARMONIUM eladás-vétel-javítás-szakbecslés garanciával, SAS­VARI mesternél, Bp. Lenin krt. 21. Tel.: 426—819. JÓ MINŐSÉGŰ OLTÁRGYERTYÁK külföldi béllel minden méretben kapható. Bojtos Andrásné, Bp. XI., Beregszász u. 9. T.: 653—949. ADÁS-VÉTEL Figyelem! Régi fém- és papírpén­zeket, kitüntetéseket veszek. Tóth János IX., Erkel u. 7. Pince, D. u. 4-től. Tel.: 382—054. Gyűjtő. Megvételre keresem Szily Leontin: Majdnem szerelem c. könyvét. Szulovinyi Gyuláné, Miskolc, Sza­muely Tibor u. 15. Megvenném Szent Ágoston Breviá­riumot (1960) Tel.: 661—236. Eladó: Egyház szentjei, Istennek Ó — Új Testamentoma. Pécs, Ko­dály u. 1. I. 1. Nagy Szent Teréz önéletrajzot, Szent Gertrúd és Sienai Szent Ka­talin könyveket vennék. Tarjányi Veronika, 6235 Bócsa, Zöldhalom 119. 3X4 méteres perzsaszőnyeg eladó. Bp. XI., Karinthy F. u. 19.­­sz. Küster. Katolikus folyóiratok egyes évfo­lyamait keresem megvételre. „Ár­­megjelöléssel 0104” jeligére. ALLAS Januártól budapesti plébánia át­meneti időre férfi kántort alkal­maz. Tel.: 292—743 vagy 312—051. Egyszemélyes plébánia háztartás­­vezető­nőt keres. Jelige: „Borsod 03”. Kántor-házvezetőnőt alkalmaz egy­személyes plébánia. Jelige: „Észak-Magyarország 02”. Kántor-sekrestyés­ állásra pályá­zatot hirdet azonnalra tiszta ka­tolikus nagyközség. Fizetés meg­egyezés szerint. Laká­s van. Levél­cím: Kóny, Plébánia. Győr m* A szil! egyházközség pályázatot hirdet kántori állásra, 1973. feb­ruár 1-i belépéssel. Fizetés 900 Ft plusz szóla. Pályázatokat 1973. ja­nuár 15-ig kérjük e címre küldeni. Egyházközség, 9326 Sadi. Plébános ajánlás szükséges. Orgonáin­ is tudó, zeneileg kép­zett fiatalember egyházi állást ke­res. Jelige: „Fehér-fekete 0109”. Művésznő keres, egyedülálló, ma­gányos, tisztaság- és rendszerető, kimondottan pedáns, precíz 40—55 év közötti, munkabíró, gyakorlat­tal rendelkező, leinformálható ház­vezetőnőt, bentlakással, és teljes ellátással. Fizetés megegyezés sze­rint .„Budai villa 0108” jeligére a kiadóba. Világtalan nő 5 órai háztartási munkára segítő társat keres 70 éves korig. Bp. n., Vöröshadsereg út­jára. Megbeszélés telefonon 167— 268. Gondozónőt keresek idős édes­anyám mellé, teljes ellátással, fi­zetéssel. Tel.: 144—909 délután 3— 4 között. Beteg keresztanyám napi három­szori ellátására a Móricz Zsig­­mond körtér közelében lakó, meg­bízható gondozónőt keresek. Tel.: 317—317 este fe—10 között. Orvosnő keres egy éves kislánya mellé reinformálható gondozónőt, napi 328—17-ig tartó elfoglaltság­gal. Tel.: 163—906, csak este 6 után. Győri 5 szobás lakásunkba háztar­tási alkalmazottat keresek. Cím: dr. Szántó Tiborné Győr Munká­csy u. 20. _______________LA­KAS ___________ Idős személy által lakott örökla­kást vásárolnék, csak zöldövezet­ben. Gondozását vállalom. „Dip­lomás özvegye 0110” jeligére. Középkorú becsületes férfinak sze­rény albérletet biztosítok 2 évre, ideiglenes bejelentővel, V. kerület­ben. „Papi ajánlással 01” jeligére. Egyedülálló nyugdíjas pedagógusnői központi fűtéses, üres, estleg búto­rozott albérleti szobát keres. Jelige: „XII. kerület előnyben 01” jeligére. Idős nyelvmesternő albérleti szo­bát keres februártól kezdve kb. egy évre, öröklakása elkészültéig. Tel.: 411—312 reggel 7—9 és d. u. 3—8. Nyugalomra vágyó nyugdíjas nő­vel megosztanám berendezett ott­honomat. Jelige: „Nagyvárosnál 0103”. Szegeden különbejáratú, csöndes albérleti szobát keres februártól egyetemista lány. „Napfény 0113” jeligére. Idősebb személynél szoba-konyhás bérleményt keres középkorú há­zaspár „Egy évet előre fizetek 0106” jeligére. Leinformálható érettségizett fiatal­ember vallásos családnál albérle­tet keres .„Morál 0107” jeligére. Albérletet keres kezdő mérnök Belvárosban. „Metróhoz közel 0114” jeligére, vagy telefonon 382—338, 8—16 óráig. VEGYES Általános iskolásokat, gimnazistá­kat, technikumok hallgatóit, dol­gozók iskoláinak tanulóit minden nyelvből, minden tárgyból egy he­lyen eredménnyel oktat oki. gé­pészmérnök. Plébános­ ajánlással. Tel.: 256—053. Magas, vallásos, családszerető ér­telmiségi rk. hajadon megismer­kedne társaság hiányában 175 cm­­nél magasabb, vallásos, komoly gondolkodású 39—45 éves nőtlen rk. értelmiségi férfival, aki pest­­környéki otthonába­n mö­nne. „Szentségi házasság 0102” jeligére. I(

Next