Új Ember, 1973 (29. évfolyam, 1/1383-52/1434. szám)
1973-01-07 / 1. (1383.) szám
R. M. Rilke:A koldus J árok-kelek esőben, szélben, Benézek egy-egy ablakon. Ha füves árokpartra értem, Fejem karomra nyugtatom. És itt oly szokatlannak érzem A vontatott koldus-dalom. A sorsom közös minden lénnyel, Hisz más is kér, vár szüntelen, De mert nekem olyan kevés kell, Ezért lett koldus a nevem. S mert nincs számomra nyugodt fészer, Így lettem én itt idegen. Szemem utak mentén lezárom Az éhség-marta arcomon, Mert így majdnem boldognak látszom S ha átkocsiznak az úton, Ne mondják, hogy nincs e világon Fejem hová lehajtanom. Fordította: Nagy Miklós tálasok Nyugat-Németországban és Olaszországban Nyugat-Németországban 1970-ben 76 500 válást mondtak ki a bíróságok. Ezek a válások több mint 86 000 kiskorú gyermeket érintettek. 1969-hez vinyítva a válások száma 5,8%kal nőtt, az érintett gyermekek száma viszont 7,6%-kal. Majdnem minden harmadik szétbomlott családban kettő vagy több kiskorú gyermek élt Az olasz statisztikai hivatal közlése szerint Olaszországban a válási törvény életbelépése óta, 1970 decemberétől 1972 január végéig, összesen 20 129 jogerős polgári házassági válást mondtak ki. Jelenleg az olasz bíróságoknál 57 621 válási kereset fekszik. A „Madonna a kis Jézussal” kép, amelyet lapunk december 17-i számában egyik olvasónk felajánlott, gazdára talált, az egyik vidéki plébániára került. SUENENS BÍBOROS Ausztráliában tartózkodott és számos előadást tartott a ma egyházának problémáiról. Katolikus hetilap Felelős szerkesztő: Magyar Ferenc Főszerkesztő: Pénzes Balduin Felelős kiadó: Várkonyi Imre Szerkesztőség és kiadóhivatal: Budapest V., Kossuth L. u. 1. I. 1. Levélcím: 1364. Budapest. Pf. 111. Telefon: 188—098. 185—414. 189—306 Csekkszámla: OTP 511-16.825 Laptulajdonos: Actio Catholica Terjeszti: Új Ember kiadóhivatala Utcai árusítás: Magyar Posta Előfizetési díjak: negyedévre 25.— Ft, félévre 50.— Ft, egész évre 100.— Ft Indexszám 25 835 72.2555 Athenaeum Nyomda, Budapest Rotációs magasnyomás Felelős vezető: Soproni Béla vezérigazgató Búcsú a vízkereséstel Liturgikus ünnepeink mindegyike Krisztus misztériumát jeleníti meg az esztendőben. Minden ünnep Krisztus életébe és a krisztusi közösségbe kapcsol be minket a részvétel által. Ez a keresztény ünneplés lényege, s nem az, hogy történetileg hogyan alakul ki egyegy ünnep, s milyen vonásokkal és külső szertartásokkal színeződik. Az évszázadok során egyikmásik ünnep veszít külső fényéből, néha pasztorális jelentőségéből is, de nem fakulhat meg az az esemény és annak jelentősége, amelyet az ünnep hirdet és képvisel a hívő ember számára. Ma az egyháznak olyan korszakában élünk, amikor sok évszázados hagyományok, ünneplési formák alakulnak át a szemünk előtt. Legkiáltóbb példája ennek az átalakulásnak Vízkereszt, vagyis Epifánia ünnepe, amelyet az új magyar nyelvű kalendárium január 6-án „az Úr megjelenése” névvel illet. Az ősegyházban a karácsonyi Ünnepkör legrégibb és legnagyobb ünnepe volt. Egyes adatok szerint, már a 4. században megülték, de csak a 4—5. században fejlődött ki teljesen — teológiailag és gyakorlatilag — a négy eseményt sűrítő nagy nappá: Krisztus test szerinti születését, Krisztus megkeresztelkedését, a kánai menyegzőn történt csodát és a mágusok hódolatát hirdetve. Keleten főleg Krisztus megkeresztelkedését ünnepelték ekkor, s a kereszteléssel egybekötve vizet is szenteltek. Ez a szokás nyugaton a kőzépkorban terjedt el. Hazánkban a XI. század végén már az ünnep vigíliáján kégezték a vízszentelést „görög módra”. Ebből az időből származik a magyar „Vízkereszt”elnevezés, amely a „ három„*»*árvok” mellett nálunk meghonosodott. Az „Úr megjelenése” elvileg — te — az ünnepnek mind a négy (fentebb felsorolt) jelentését magában foglalja, gyakorlatilag azonban a nyugati egyházakban csak a háromkirályok látogatásának emléke maradt meg (evangélium: Mt 2, 1—12). Ez a történet pedig — szorosabb értelemben véve, teológiailag — a megváltás egyetemességét hangsúlyozza. Jézus Krisztus test szerinti megjelenését december 25-én üljük meg, a kánai csoda (Jézus Krisztus istenségének első csodás megjelenése) evangéliuma az egyik vízkereszt utáni vasárnapra került, majd az újabb liturgikus naptárreformokJézus megkeresztelkedését a vízkereszt utáni vasárnapra rögzítették. A vízkereszt jelentősége aztán még tovább csökkent a köztudatban, amikor a zsinat után több püspöki kar kérte az ünneplés kötelező voltának megszüntetését is, mivel az hétköznapramunkanappal esik és nehéz biztosítani „nyilvános” seregét. Mit tegyünk? Szomorkodjunk a szén régi ünnep fakulása és az ősi szokások (háromkirály-járás — legrégibb drámai emlékünk a „tractus stellae”) kiveszése miatt? Az mindenesetre fontos, hogy bensőleg ne szürküljunk el, ne váljunk „ünneptelenné”. Aki hisz Jézus Krisztusban, s aki az ő életét szemléli, nem feledkezhet meg az arifánia értelméről és igazságáról, amely mindörökre érvényes. Jézus Krisztusban megjelent a mi Istenünk üdvözítő szeretete minden ember számára. ».Ezért Jézus Krisztusban a pogányok is társörökösök, tagjai az egy testnek és az evangélium által részesei Isten ígéreteinek” (szentlelke: Ef 3. 2—3. 5—6.) Karácsonyi örömünk, egyén és családi únierznesünk ezen a napon szélesedik ki eggyetemessé az etro krisztusi testben való testvériség „törvénye” szerint, a hit áll ki. (CSANÁD) A nagybudapesti hívek elsőszombati ájtatossága január 6-án, Vízkereszt ünnepén, este 6 órakor lesz a Martinelli (volt Szervita) téri templomban. A Cecília Társulat szokásos havi ájtatossága kedden, január 9-én lesz az Egyetemi templom 18 órai szentmiséjével kapcsolatban. Ez alkalommal karácsonyi motetták fognak elhangzani a Piarista Vegyeskar előadásában. Utána egyházzenetörténeti előadás bemutatásokkal és közös énektanulás a Hozsanna újénekeiből. A balatonf enyves Árpádházi Szent Erzsébet templom lelkipásztora hálás köszönetet mond mindazoknak, akik a templom újjáépítésének megkezdését lehetővé tették és a befejezéshez kéri a jószándékú hívek és tehetősebb egyházközségek további segítségét. A PROTESTÁNS „AKTION SÜHNENZEICHEN” és a Pax Christi nemzetközi katolikus békemozgalom német ágazata a tervek szerint közös munkaülést rendez a jövő évben a lengyelországi Auschwitzban. PUERTO RICO fővárosának, San Juannak híres katedrálisából elloptak egy XV. századi flamand festőtől származó, betlehemi Magdolnát ábrázoló képet, amely igen nagy tiszteletben áll a hívek előtt. HALÁLOZÁS Városi Ferenc tb. kanonok, érseki tanácsos, életének 72., papságának 47. évében december 23-án elhunyt. Az Esztergomszentgyörgymezőt temetőben helyezték nyugalomra. Kanyó István plébános, h. esperes, c. apát, életének 64., papságának 41. évében december 22-én elhunyt. Szülőfalujában, Őrhalomban temették. Keczeli Mészáros Albert ferences népmisszionárius életének 75., szerzetességének 56., papságának 50. évében december 6-án Pannonhalmán elhunyt. Törzsök M. Magdolna FDC-nővér december 27-én 81 éves korában Budapesten elhunyt. • özv. Dittrich Károlyné szül. Endl Katalin 1972. dec. 3-án 85 éves korában elhunyt. Temetése 1972. december 15-én volt a Farkasréti temetőben. • Dr. Gaál Gyula nyugdíjas, 1972. december 24-én szent áldozását elvégezve szívtrombózis miatt váratlanul elhunyt. Maglódon csendben temették el. • A szanki temetőben 25 évnél régebben váltott sírhelyekre vonatkozóan, az egyházközség felhívja az érdekelteket, hogy a lejárt sírhelyeket febr. 15-ig újraválthatják. Bfc Egyházközség, Szánk, 150 Petőfi-vers horvátul Petőfi Sándor születésének 150. éves jubileumán egymást váltó ünnepségek és események között is feltűnik az a szerény följegyzés, melyet a Pécs közelében épült Némedi plébániájáról kaptunk Zagoratz István plébánostól. „Ebben az emlékévben — írja a plébános — mi magunk külön Petőfi-ünnepet tartottunk annak a százötven Petőfiversnek ismertetésével és bemutatásával, melyet egykori elődöm, Horváth Béla plébános fordított horvátra a század első felében, azzal a céllal, hogy a lelkes, buzgó horvát nép megismerje és megszeresse Petőfi költeményeit és imakönyve mellett őrizhesse.’* Horváth Béla a fordítás munkáját Némedi plébániáján kezdte meg, és a kiadás megjelenése után csaknem teljes példányszámban szétosztotta könyvét egyházközségében és a környékbeli községek sokác népének. D. G. Mosolygó Krisztus Az Új Ember nemrégiben cikket közölt arról, hogy nevetett-e Krisztus, s miért nem ábrázolják mosolyogva. Voltak, akiket meghökkentett a kérdés feltevése is. Hadd mondjam el ezeknek személyes élményemet. Első találkozásom a „nevető Krisztussal” szinte gyermekkoromban, diákéveimben történt, Miskolcon, a Nagyboldogasszony templomban. Nehéz iskolai vizsgák előtt álltam. Szorongatott a számonkérés és az egyedüllét. Beléptem a templomba, a bejárattól balra letérdeltem a feszület elé s önfeledten, hangtalanul imádkoztam ... Lassan emelkedtem fel. Pillantásom a keresztrefeszített arcára esett. Ekkor döbbentem rá, hogy mosolyog, így ábrázolta a művész Úgy éreztem, hogy kedves mosollyal hajol felém a töviskoszorús Krisztus, félignyitott ajka szinte bátorított: ne félj, bízzál, sokszor én is egyedül vagyok. Pillanatok alatt minden megváltozott bennem és körülöttem. Világosság, melegség és erő járta át egész valómat. Felszabadultan mentem az utamra. Sokáig azt hittem, hogy képzelődöm és ez a Krisztusarc is olyan komoly, méltóságosan bánatos, mint a legtöbb ábrázolás. De tévedtem, mert ezen a feszületen kiformált Krisztus-arc valóban mosolygós. Másodszor felnőtt koromban kerültem el újból a „nevető Krisztus” elé. Ekkor már az élet vizsgáztatott. Egyike volt azoknak a pillanatoknak, mikor azt hisszük, hogy nem bírjuk tovább és a terheket le kell rakni, segítségért kell kiáltani. Krisztus mosolya ismét új életerővel töltött el, derűs volt az arca és tanított, értelmet adott mindennek. Az örökkévalóság távlatába helyezve a maguk valóságos méreteire állította szenvedéseimet A Keresztrefeszített mosolya mintha azt mondta volna: „Légy erős és kitartó a teljes szeretetben, mert csakis ez számít.” Jó a keresztjén is mosolygó Krisztussal megismerkedni. R. M. Egy mai pogány-keresztény vallomása Krisztusról Orson Welles a mai filmvilág egyik legérdekesebb alakja. Az emberiségegnagyobb kérdéseivel viaskodik filmjeiben. Nemrég az egyik filmlap munkatársával beszélgetett művészi és emberi hitvallásáról. Ebben mondotta: „Talán nem vagyok hivő, de biztos, hogy istenfélő vagyok. Krisztus istenségét is elismerem, ha ez furcsán hangzik is. A zsidókeresztény gondolkozásban az a nagy, hogy az ember — lett légyen bármi is az elődje és álljon bármennyire közel is a gyilkos majomhoz — valóban egyedülálló jelenség. Abban, hogy képesek vagyunk önzéstelen szeretetre, magunk vagyunk a földön, mint egyetlen fajta; nincs élőlény, amely távolról is hasonlítana hozzánk. A Krisztus istenségéről szóló tanilás az a mód, ahogyan ezt közölnünk kell egymással, ezért igaz mítosz az övé. A legmagasabb szintű tragédia értelmében dramatizálja a gondolatot, hogy az ember isteni lény. ________________ Humor Az amerikai szenátusnak van saját papja, aki minden ülés előtt rövid imát mond. Mikor megkérdezték, hogy imádkozik-e valamennyi szenátorért, így válaszolt: — Nem. Először megnézem a szenátorokat, s utána imádkozom — Amerikáért! * Az afrikai varázsló Angliában járt. Mikor hazament falujába, beszámolt angliai élményeiről: — Rendkívül nagy varázslók az angolok! — Honnan tudod? — kérdezték a falubeliek. — Egyszer láttam, hogy egy nagy térségen huszonkét ember táncolni kezd egy labda körül. És tíz perc múlva valóban eleredt az eső! Idő és örökkévalóság határán William Blake (1757—1827) angol misztikus költő és festő halálos ágyán Istent dicsérő himnuszokat énekelt és közben azt mondogatta a feleségének: „Kedvesem, ezek nem tőlem valók, nem tőlem valók!” a Beethoven egy viharos tavaszi délutánon halt meg 1827 március 26-án. A betegek szentségének fölvétele után így szólt: „Köszönöm önnek, tisztelendő úr! Vigasztalást adott nekem.” A költő Georg Büchner (1813— 1837) tífuszban betegedett meg. Egyik utolsó lázálmából fölriadva így szólt a feleségéhez: „Soha sincs túl sok szenvedésünk, inkább túlságosan is kevés. Mert a szenvedés által jutunk el Istenhez. Mi halál, por és hamu vagyunk — hogyan is panaszkodhatnánk?” Puskin két nappal élte túl párbaját, amelyben halálos sebet kapott. Halála előtt így szólt barátjához: „Föl, magasabbra, még magasabbra!” Aztán végül: „Elfogy az élet. .. Nehéz a lélegzés ... Mintha valami széjjelszakítana . • A regényíró Wilhelm Raabe (1831—1910) életének utolsó hónapjaiban a testiek mellett már szellemi erői is szétestek. Apatikusan feküdt, és gyakran elaludt. Utolsó mondata valami személytelen önmegfigyelésről árulkodik. Utolsó éjszakáján a mellette virrasztó lánya, Erzsébet hallotta, amint hangosan így szólt: „Még mindig nem halt meg?” Gustav Mahlernek utolsó gondolata is legtehetségesebb tanítványa körül járt. E szavakkal hunyt el: „Ki fog ezután Schönberggel törődni?** Thomas Mann: „Adjátok ide a szemüvegemet !** Andre Gide három nappal a halála előtt még így szólt: „Attól tartok, hogy mondataim nyelvtani szempontból nem pontosak.” Utolsó szavai pedig ezek voltak: „Minden jól van.” Ajándéktovábbítástól a költözködésig minden szállítási gondját megoldja a BOY SZOLGÁLAT Telefon: 123—523, 290—290, 228—096, 214—095 Kedves előfizetőnk! Felhívjuk szíves figyelmét, írásbeli megbeszélésünknél tén, hogy kiadóvállalatunk előfizetesse fel pontos lakcímét. Címzeinket LAKÓHELY SZERINT változás bejelentése esetén per tartja nyilván. Tisztelettel kérdig mind a RÉGI, mind az ujjük, hogy ügyvitelünk egyszer lakcímét kérjük közölje verűsítése érdekében minden lünk! Szentatyánk templomfreskón Sümeg, ez a kedves dunántúli városka mind ez ideig három létesítményről volt nevezetes: fellegváráról, a plébániatemplomnak világviszonylatban is számon tartott remek Maulbertsch-freskóiról és az egykori Darnay-gyűjteményből kialakított Kisfaludy-múzeumról. A közelmúltban mindezekhez egy negyedik művészi értékű látnivaló is járult: a Fájdalmas Szűzanyáról elnevezett felső (régen ferences) templom Kontuly Bélaáltal festett, egész falfelületeket betöltő freskói. Művészi értékükről legyen elég csak annyit mondanunk, hogy még a Maulbertsch-freskók megtekintése után is élményt jelentenek. S érdemes azt is megjegyezni, hogy ezeket már nem a hajdan oly gazdag veszprémi püspökség bőkezűsége, hanem főként Békefi László esperesplébános lelkes buzgalma és a hívek áldozatkészsége létesítette. A freskók derűs színekben pompáznak, a templom eredeti barokk stílusához simulóan drámaian mozgalmasak. Központi alakjuk — az Árpádházi Szent Erzsébetet ábrázoló freskót kivéve — a templom patronája, Szűz Mária. Tárgyuk a Szűzanya életének jelenetei a a sümegi Piéta-kegyszoborhoz fűződő csodatételek. Különösen figyelemreméltó a Domonkos győri karmelita testvér (Richter Ferenc) XVII. századi remekbe faragott főoltára fölé boruló, szentélymennyezet freskója. Nem anynyira a központi ábrázolás miatt, hanem az oldalhajlaton szerényen megbúvó két jelenkori jelenet okán. Ezek már a második vatikáni zsinatban megújult, a nagyvilág felé ablakot táró egyház szellemében készültek. Az egyik két IV. Pál pápa és Athenagorasz ortodox pátriárka emlékezetes békecsókját ábrázolja, átellenes ikerképe pedig ugyancsak a Szentatyát az ENSZ gyűlésén, a buddhista U Thant,as akkori főtitkár társaságában. K. Gy. HIRDETÉSEK APRÓHIRDETÉSEK szavanként 2 forint. Legkisebb hirdetés 10 szó. A vastagbetűs első szó két szónak százait. Jeligés hirdetések nyilvántartása 5 forint. Oltárgyertyák kiváló minőségben és külföldi bérlel továbbra is kaphatók ifj. Nagy Lajosnál, Bp., XL, Tarcali u. 19. Tel.: 653—949. A gyertyaszentelői megrendeléseket karácsony után kérem idejében elküldeni az esetleges torlódások miatt. A rendeléseken pontos címzést kérek. Csillárt legjobban VÁRADI MESTERNÉL vehet. VIII., Baross utca 93. Telefon : 134—833. Csere, javítás. Házhoz megyünk. Styl csillárt veszünk. Címre ügyeljen! Érdemes eljönni! RÉGI BÉLYEG 1840—1940 RUDAS BÉLA Vétel, eladás, becslés Bp., V. ker. Rosenberg házaspár utca 5. SZŐRMEBUNDAK elsőrendű minőség. Gallérok, kucsmák. Somogyi szűcsnél, V. Kossuth Lajos u. 1. Udvarban. ZONGORA — PIANÍNÓ — HARMONIUM eladás-vétel-javítás-szakbecslés garanciával, SASVARI mesternél, Bp. Lenin krt. 21. Tel.: 426—819. JÓ MINŐSÉGŰ OLTÁRGYERTYÁK külföldi béllel minden méretben kapható. Bojtos Andrásné, Bp. XI., Beregszász u. 9. T.: 653—949. ADÁS-VÉTEL Figyelem! Régi fém- és papírpénzeket, kitüntetéseket veszek. Tóth János IX., Erkel u. 7. Pince, D. u. 4-től. Tel.: 382—054. Gyűjtő. Megvételre keresem Szily Leontin: Majdnem szerelem c. könyvét. Szulovinyi Gyuláné, Miskolc, Szamuely Tibor u. 15. Megvenném Szent Ágoston Breviáriumot (1960) Tel.: 661—236. Eladó: Egyház szentjei, Istennek Ó — Új Testamentoma. Pécs, Kodály u. 1. I. 1. Nagy Szent Teréz önéletrajzot, Szent Gertrúd és Sienai Szent Katalin könyveket vennék. Tarjányi Veronika, 6235 Bócsa, Zöldhalom 119. 3X4 méteres perzsaszőnyeg eladó. Bp. XI., Karinthy F. u. 19.sz. Küster. Katolikus folyóiratok egyes évfolyamait keresem megvételre. „Ármegjelöléssel 0104” jeligére. ALLAS Januártól budapesti plébánia átmeneti időre férfi kántort alkalmaz. Tel.: 292—743 vagy 312—051. Egyszemélyes plébánia háztartásvezetőnőt keres. Jelige: „Borsod 03”. Kántor-házvezetőnőt alkalmaz egyszemélyes plébánia. Jelige: „Észak-Magyarország 02”. Kántor-sekrestyés állásra pályázatot hirdet azonnalra tiszta katolikus nagyközség. Fizetés megegyezés szerint. Lakás van. Levélcím: Kóny, Plébánia. Győr m* A szil! egyházközség pályázatot hirdet kántori állásra, 1973. február 1-i belépéssel. Fizetés 900 Ft plusz szóla. Pályázatokat 1973. január 15-ig kérjük e címre küldeni. Egyházközség, 9326 Sadi. Plébános ajánlás szükséges. Orgonáin is tudó, zeneileg képzett fiatalember egyházi állást keres. Jelige: „Fehér-fekete 0109”. Művésznő keres, egyedülálló, magányos, tisztaság- és rendszerető, kimondottan pedáns, precíz 40—55 év közötti, munkabíró, gyakorlattal rendelkező, leinformálható házvezetőnőt, bentlakással, és teljes ellátással. Fizetés megegyezés szerint .„Budai villa 0108” jeligére a kiadóba. Világtalan nő 5 órai háztartási munkára segítő társat keres 70 éves korig. Bp. n., Vöröshadsereg útjára. Megbeszélés telefonon 167— 268. Gondozónőt keresek idős édesanyám mellé, teljes ellátással, fizetéssel. Tel.: 144—909 délután 3— 4 között. Beteg keresztanyám napi háromszori ellátására a Móricz Zsigmond körtér közelében lakó, megbízható gondozónőt keresek. Tel.: 317—317 este fe—10 között. Orvosnő keres egy éves kislánya mellé reinformálható gondozónőt, napi 328—17-ig tartó elfoglaltsággal. Tel.: 163—906, csak este 6 után. Győri 5 szobás lakásunkba háztartási alkalmazottat keresek. Cím: dr. Szántó Tiborné Győr Munkácsy u. 20. _______________LAKAS ___________ Idős személy által lakott öröklakást vásárolnék, csak zöldövezetben. Gondozását vállalom. „Diplomás özvegye 0110” jeligére. Középkorú becsületes férfinak szerény albérletet biztosítok 2 évre, ideiglenes bejelentővel, V. kerületben. „Papi ajánlással 01” jeligére. Egyedülálló nyugdíjas pedagógusnői központi fűtéses, üres, estleg bútorozott albérleti szobát keres. Jelige: „XII. kerület előnyben 01” jeligére. Idős nyelvmesternő albérleti szobát keres februártól kezdve kb. egy évre, öröklakása elkészültéig. Tel.: 411—312 reggel 7—9 és d. u. 3—8. Nyugalomra vágyó nyugdíjas nővel megosztanám berendezett otthonomat. Jelige: „Nagyvárosnál 0103”. Szegeden különbejáratú, csöndes albérleti szobát keres februártól egyetemista lány. „Napfény 0113” jeligére. Idősebb személynél szoba-konyhás bérleményt keres középkorú házaspár „Egy évet előre fizetek 0106” jeligére. Leinformálható érettségizett fiatalember vallásos családnál albérletet keres .„Morál 0107” jeligére. Albérletet keres kezdő mérnök Belvárosban. „Metróhoz közel 0114” jeligére, vagy telefonon 382—338, 8—16 óráig. VEGYES Általános iskolásokat, gimnazistákat, technikumok hallgatóit, dolgozók iskoláinak tanulóit minden nyelvből, minden tárgyból egy helyen eredménnyel oktat oki. gépészmérnök. Plébános ajánlással. Tel.: 256—053. Magas, vallásos, családszerető értelmiségi rk. hajadon megismerkedne társaság hiányában 175 cmnél magasabb, vallásos, komoly gondolkodású 39—45 éves nőtlen rk. értelmiségi férfival, aki pestkörnyéki otthonában mönne. „Szentségi házasság 0102” jeligére. I(