Új Ember, 1976 (32. évfolyam, 1/1539-52/1590. szám)

1976-01-11 / 2. (1540.) szám

József A.Tud. Egyetem F’Ponti Könyvtára Ára: 2 Ft­ ­ Anyám az égben Nézlek amint az örökkévalóságba hátrálsz szem­em elől látlak egyszerű szoknyádban öreges ingedben menni a csillagok közt s látlak fényes sarlóddal búzát aratni az ég tágas mezőin látlak szénát gyűjteni a dúsfüvű égi réten látlak tehenet fejni az ég karámjaiban látlak aranyalmát szedni az ég gyümölcsöseiben látom amint tyúkokat etetsz az ég udvarain látlak kenyérsütéskor amint szétosztod a kenyeret az éhes angyalok közt látlak muskátlit ültetni Isten háza körül látlak mikor a Szeretet főutcáján almavirágot szórsz Jézus kis szürke szamara elé Szegény asszony vagy most is én szorgalmas dolgos gyönyörű anyám Siklósi János KÖZTETEK ÁLL Jézus nyilvános működésé­nek kezdetén történt, amikor már bizonyos volt, hogy He­­ródesnek mégsem sikerült el­tennie láb alól a zsidók mes­siásának hitt gyermeket. Ak­koriban már híre járt, hogy megmaradt a próféták jöven­döléseiben szereplő Szabadító, és és valahol a Jordán környé­­kén már sokan találkoztak ve­le. Előbb papokat és levitákat, majd farizeusokat is küldtek Jánoshoz, hogy kikérdezzék: vajon ő-e a Messiás vagy val­laki másról van szó? — Én csak vízzel keresztelek — fe­lelte a Keresztelő —, de köz­tetek áll, akit nem ismertek, az isten Báránya, aki elveszi a világ bűneit. Manapság mintha sokkal ke­­vesebb izgalmat és érdeklődést váltana ki, hogy — amint meg­ígérte — mindvégig e világban marad, közöttünk él Krisztus. Hogy ma is lehet csatlakozni hozzá, elszegődni mellőle, még üldözni is lehet, csak éppen ki­iktatni nem lehet már tanítá­sának és megváltói művének jelenlétét az emberi történet­ből. Ahogyan Teilhard mond­ja: „Nyoma és állandó befo­lyása a modern Földön nemde mindenütt érzékelhető.” Mégis oly kevesen kérdezik, hol van, hol lakik, mit csinál, hogyan él tanítványaiban és egyházá­ban Krisztus? Erről beszélt karácsonyi üze­netében a pápa is, amikor Szent Pál szavait idézve tette fel a kérdést: Ki hisz ma a mi igehirdetésünknek? Ki fogad­ja el az evangelizálást? A drá­mai kérdésre némi vigaszta­lást hoz a tapasztalat, hogy a mai fiatalság közül sokan meghallják Krisztus hívását. Valóban, sokat hallani ma­napság Jézus-mozgalmakról, modern zeneművekről és fil­mekről, amelyek róla szólnak. De ha közelebbről megnézzük az ifjúságnak ezt az érdeklő­dését, az az érzésünk, hogy nem az egyház, nem mi hivő emberek keltettük fel a mai ifjúság találkozásvágyát Krisz­tussal, hanem — amint a pá­pa is mondja: „a ti nemzedé­ketekben mutatkozott meg — azt lehetne mondani: felforga­tó dühvel — a kiábrándultság vagy legalábbis az elégedet­lenség az előttetek járó nem­zedékek bölcsességének hamis­­ságával szemben ... Az üres­ség nagy pusztítást okozott bennetek és ugyanakkor olyan mély és hatalmas vágyat éb­reszt, amely szinte önkéntele­nül visszavezetett benneteket Jézus hívásához: „Jöjjetek hozzám mindnyájan, akik fá­radtak vagytok, én megeny­­hítlek titeket!” Amikor meg azt tapasztal­juk, hogy a nem hívők világa annyit sem érdeklődik Jézus iránt, mint Buddha, Szókratész vagy Cézár és Arisztotelész iránt, arra kell gondolnunk, hogy ennek mi vagyunk az okai, hiszen mi magunk is már régóta megelégszünk azzal, amit elporladt szívű öregjeink­től, meg hittanóráinkon hal­lottunk róla annak idején. Ha meg egy bomladozó gyermeki értelem megtorpan egy foga­lomnál és azt kérdezi tőlünk: mit jelent az, hogy „időszámí­tásunk kezdete óta”, megelég­­szünk az időszámítási rend­szerek ismertetésével. Legfel­jebb hozzáfűzzük még az evan­géliumból ismert karácsonyi történetet. De arról már ke­vesebbet tudunk mondani er­re a gyermeki érdeklődésre, kicsoda nekünk és ma az a Krisztus, akinek világrajötte nemcsak az időszámítást vál­toztatta meg, hanem sokka­l­ többet ezen a világon. Nem tudjuk őt érdekessé tenni a mai ember számára, mert egy­re ritkulnak azoknak sorai, akik elmondhatják magukról, hogy élek, de már nem én, ha­nem Krisztus él bennem és te­vékenykedik általam a világ­ban. Valahogy úgy vagyunk vele, mint Keresztelő János idejében: köztetek áll, de nem ismeritek et. Rómában hallottam, hogy egy szociológus a maga szem­pontjai szerint áttanulmányoz­ta az utóbbi évtizedek szentté­avatási okmányait. Sok min­den érdekesség között azt is megállapította, hogy azokban oly sok szó esik csodákról,­­imameghallgatásokról. Isten­­ről is, kegyelemről is, menny­országról, pokolról, de arány­­lag csak ritkán magáról Krisz­tusról. Persze, az akta a szent,­téavatási eljárásokban is akta. Krisztus pedig nem aktaügy. De azért érdekes volna fel­mérni, hogy az egyház köz­ponti, meg egyházmegyei — és egyházközségi — életének egé­szében mennyi helyet és időt szentelünk az „ügyintézésnek”­­és ismét mennyit az egyház szívének: Jézus Krisztusnak. Ezért gondolom — de nem­csak gondolom, hanem jelei is vannak —, hogy azok a fia­tal tömegek, amelyek ma Jé­zust keresik, utána érdeklőd­nek, valahol a hagyomány­os és szervezett egyházközössé­geken kívül keresik Jézust. Ez pedig — bizony — a mi fele­lősségünk. Ezért kellene job­ban odafigyelnünk — nekem, neked, Isten egész népének — egy szelíd hangra, mely ma mindannyiszor felhangzik, va­lahányszor oly mélyen belebo­nyolódunk teológiai vitáinkba, meg az egyháznak, mint evilá­gi szervezetnek különböző Eg­zisztenciális ügyeibe. Arra a szelíd, de mégis megrendítő hangra, mely most így szól az egyházhoz: — Péter! Szeretsz te még engem? Magyar Ferenc XXXII. 2. Katolikus hetilap 1976. január 11. (1540.) Az időss­­ege testvéri szeretetre hív bennünket... A pápa domis­ája a Szentév bezárásakor Elmúlt heti számunkban rö­viden hírt adtunk a jubileumi Szentév ünnepélyes bezárásá­ról. A Vatikáni Rádió magyar adása december 25-én este su­gárzott beszámolója alapján most kiegészítjük múlt heti hírünket. Az idei év karácsonya rend­kívüli volt a Szentatya és az egész világ katolikusai számá­ra. A pápa bezárta a jubileumi évet, amely mindannyiunk szá­mára a lelki megújulás és a ki­­engesztelődés alkalma volt. VI. Pál pápa pár nappal karácsony előtt a bíborosi kollégiumhoz intézett beszédében így össze­gezte a Szentév eredményeit: — A m­egújulás esztendeje felszította a vallási élet tüzét. Megtapasztaltuk, hogy az egy­ház eleven, hogy Krisztus lelke működik benne. A lényegesre irányuló vallási esemény világ­raszóló népi megmozdulás volt és minden zavaró körülmény nélkül, rendben zajlott le. Mintegy nyolcmillió zarán­dok kereste fel az Örök Várost, látogatta a patriarkális bazili­kákat, hogy elnyerje a jubi­leumi búcsút, találkozzék a Szentatyával, aki —­ ,fáradha­tatlanul — minden alkalmat megragadott, hogy köszöntse gyermekeit. Karácsony vigíliáján is annyi zarándok érkezett Rómába, hogy az éjféli misét a Szent Péter téren mutatta be a Szentatya. Az idő — szeren­csére — kellemes volt, bár ki­csit hűvös azoknak, akik — mintegy tizenhat ezren lehet­tek — ülőhelyet kaptak a té­ren. Mire az éjféli mise meg­kezdődött, szinte teljesen meg­telt a tér a hivő sereggel és a turistákkal. A hatalmas reflek­torok szinte nappali fényt árasztottak. Bernini oszlopso­ra, a teret félig lezáró vatikáni paloták, de azokon túl is a szerzetesi épületek, valamint végig a Via della Conciliazione villanymécsekkel vagy lobogó fáklyákkal szegélyezetten nagy ünnepre figyelmeztettek. Fél tizenkettőkor kezdődött a Szent Kapu bezárásának szertartása, majd éjfélkor fel­hangzott a Glória és a pápa a téren felállított szabadtéri oltárnál folytatta az éjféli mi­sét. A szertartásról színes felvé­teleket készített az olasz tele­vízió, amelyet a Mondovision keresztül negyvenegy ország televíziója közvetített, így mintegy 330 millió ember kö­vethette képernyőről a szertar­tást. A Vatikáni Rádió gondos­kodott arról, hogy a különböző országok rádióhallgatói is be­kapcsolódhassanak az ünnepi liturgiába, melynek közvetíté­sét ez alkalommal magyar kommentárral is kísérték. A­ Szentatya rendkívüli tel­jes búcsút engedélyezett azok­nak, akik jelen voltak ezen az éjféli misén vagy rádión és te­levízión keresztül lélekben egyesültek a pápával. A Szent Kapu bezárásának szertartása a Confessio oltárá­nál — Szent Péter sírja felett — kezdődött. Miközben a pápa itt röviden imádkozott, a kórus egy antifónát énekelt. Ezután felhangzott a 18. zsoltár, amely a látható világ teremtőjét és a láthatatlan kegyelem szerző­jét dicsőíti. Utána a pápa egy könyörgést mondott, melyben azt kérte Istentől, hogy az egy­ház növekedjék a hitben és a szeretetben az idők végéig, Szent Péter és Pál oltalma alatt. Ezután az asszisztencia — bíborosok, érsekek, püspö­kök — körmenetben vonultak égő gyertyákkal a kezükben a Szent Kapun keresztül a ba­zilika átriumába. Közben litá­niaszerű könyörgéseket énekel­tek a kórussal felváltva. Ebben — többek között — segítségül hívták a Szentév során szentté és boldoggá avatottakat. Ref­rénként pedig a Christus Vincit ismert dallamai hangzottak fel. Utolsónak a Szentatya lépett ki a Szent Kapun, amint múlt karácsonykor is ő lépett be rajta elsőnek. A bazilika, előtt felállított emelvényre érkezve a Jelenések könyvének szavai­val köszöntötte a pápa a hivő sereget: — Kegyelem és békesség nektek Istentől, Atyámtól és Jézus Krisztustól, aki szeretett minket és vérévet váltott meg bűneinktől! A pápa ezután a Szent Kapu bezárásának szimbolikus jelen­téséről szólt: — összegyűltünk, hogy há­lát adjunk Istennek a bűnbá­nat és megtérés kegyelmeiért, amelyeket kiárasztott egyházá­ban és a világban. Ismételten elismerjük bűnös voltunkat. Bezárjuk a Szent Kaput, de biztosan tudjuk, hogy Isten ir­­gal másságának' kapuja nem zá­rul be azoknak, akik hisznek szeretetében és hirdetik irgal­mát. A pápa lejött az emelvény­ről és a Szent Kapuhoz ment, miközben felhangzott az „O, clavis David ..kezdetű anti­­fóna. A Szentatya letérdelt a Szent Kapu küszöbén, röviden imádkozott, majd behajtotta a Szent Kapu jobb és bal szár­nyát egy dicsérő ima kíséreté­ben : — Krisztus, tegnap és ma, kezdet és végr­e nyit ki és sen­ki sem zárhat be, övé legyen a hatalom és a dicsőség mind­örökké. A pápa ezután a szabadtéri oltárhoz­ ment, intonálta a Gló­riát és folytatódott az éjféli mise. Evangélium után mondta el a Szentatya rövid homiliáját, melyben az egyház gyermekei­hez és a világon élő testvérei­hez fordult. Rámutatott a jubi­leumi év kettős jelentjére, amit a Szent Kapu tavalyi megnyitása is jelképezett. Először szükségünk van a bűnbánatra — mondotta. A Szentévben elismertük szoron­gásunkat és annak egziszten­ciális szükségét, hogy helyre­állítsuk az Istennel való nor­mális és boldog kapcsolatun­kat. Lelkileg megtapasztaltuk abszolút tehetetlenségünket Képtelenek vagyunk önma­gunktól visszaállítani az élő barátságot Istennel. Megéltük a végzetes pusztulás mélységé­nek szédületét. Mi, ennek a ragyogó és bábeli századnak gyermekei még egyszer kopog­tatni mertünk az atyai ház aj­taján. Újra­­ meghajtottuk a gőgtől, önelégültségtől és az esztelenségtől magasra emelt homlokunkat. Újjászülettünk az alázatosságban, megnyíltunk az Isten Országa üzenete előtt. A Szentév második jelentése: a hit a­z élet! Élet, mert belőled forrásozik, aki az élet óceánja vagy. Min­den létezést túlhaladó teljes­ség, minden létező Atyja. Az élet Te vagy. Istenünk. Boldo­gító fényed bevilágítja dadogó tapasztalatunk sötétségét és azt, amit a világgal való kap­­­csolatunkban, a történelemben és titokzatos belső magányunk­ban megélünk. Világunknak annál inkább szüksége van e felső fényre, minél hatalma­sabb és ismeretlenebb az a pa­noráma, am­elyet a tudomány és a civilizáció nyit sóvár és rövidlátó tekintetünknek. A hitből merítünk új fényt, a hit­ből, melynek forrása Krisztus, az Atya igéje. Erre a világos­ságra van szüksége a mai, az emberi tudásnak, hogy szaba­don és bizalommal haladhasson előre útján, boldogan váltakoz­­tatva a racionális és experi­mentális tanulmányokat az imádsággal, mely a lélek sóha­ja és éneke, és amely az auto­nóm tudományt integrálja, fel­ma­gasztalja. Ennek a Szentévnek új em­bere tehát nem felejti el az imádságot, az Isten gyermekei­nek ártatlan nyelvét. Az egy­ház lesz ebben mestere. Homiliája utolsó szakaszá­ban a Szentatya a szeretetről beszélt. — Az idők jele a testvéri szeretetre hív bennünket, amely szeretetet szül. Ez jelle­mezte az egyház történelmi út­ját és erre a szeretetre Krisz­tus tesz képessé bennünket, akit felfedezünk szükségben le­vő és szenvedő testvérünkben. A szeretet civilizációja győze­delmeskedik a kérlelhetetlen társadalmi küzdelmek fojtoga­tó légkörén és a megálmodott — végre keresztény — emberi­séget adja a világnak. Így zá­rul, Urunk, ez a Szentév és az embertestvérek bátran, öröm­mel folytatják az időben útju­kat a végső találkozás felé. — Jöjj el Űrjézus!­ ­ Tűz a velencei örmény kolostorban A velencei San Lazzaro szi­getén az örmény mechitaristák kolostorában hatalmas tűzvész pusztította el a sekrestyét, a mellette levő kápolnát és a fö­lötte levő helyiséget. Az anyagi kár igen nagy. A lángok mar­talékává lettek XII. és XIII. századból származó kódexek, a XVII. századból származó, első örmény nyelven nyomta­tott könyvek, valamint XVII. századi brokátból készült egy­házi tárgyak és értékes egyhá­zi berendezések. A beomlott falon Tiepolo növendékei által készített freskók voltak. A tűz­­oltóknak csak három és fél órás munkával sikerült a tüzet lokalizálni, s megakadályozni átterjedését a templomra, a könyvtárra és a­ múzeumra. San Lazzaro szigete Velence és a Lido között van. Évszáza­dokon át a város kórházszige­te volt. 1717-ben a szigetet a Velencei Köztársaság a kato­likus hitre áttért Petrus Ma­nuk örmény szerzetesnek ado­mányozta, akit Mechitarnak is neveznek. Itt építette a kolos­tort az általa 1701-ben alapí­tott mechitarista rend számá­ra. Céljuk a keresztény ör­mény kultúra és a hagyomány ápolása. A velencei mechita­risták a bécsi mechitaristákkal együtt fontos tanulmányokat végeztek Örményország törté­­netével és nyelvével kapcso­latban. Sok teológiai és irodai,­mi művet fordítottak le ör­mény nyelvre. Fenntartották az ó-örmény egyházi zenét, és nagymértékben hozzájárultak a sok országban elszórtan élő örmények nemzeti, vallási tu­datának fenntartásához. (M. K.) Neved kiöntött olaj. Ráismerek a névre, amelyet Izaiásnál olvastam: „Szolgáinak más nevet ad, hogy aki áldja magát a földön, az igaz Is­tenben áldja magát.” (Iz. 65. 15—16). Ó áldott újév! Ó, mindenüvé szétfolyt olaj! Hová? Az égből Jú­deába, és innen az egész földre. S a föld minden ré­széből kiált az egyház: „Ne­ved kiöntött olaj”. Szétfo­lyik, és nemcsak az eget és földet árasztja el, hanem behinti az alvilágot is annyira, hogy Jézus nevé­re minden térd meghajol, az égieké, földieké és alvi­lágiaké, és minden nyelv dicséri (Fi­. 2, 10—11) és mondja: „Neved kiöntött olaj”. Részesültem a név­ben, részes vagyok az örök­ségben is, hisz keresztény. Krisztusi a nevem. Krisz­tus testvére vagyok. De miért mondja olajnak Jézus nevét a Szentírás? Kétségkívül van az olaj és a Jegyes neve között hason­lat, különben nem hozta volna őket a Szentlélek kapcsolatba. Ez a hasonló­ság szerintem hármas: mindkettő világít, táplál, gyógyít; tehát mindkettő­­ világosság, étel és orvosság. Szent Bernit A hét liturgiája A MI KERESZTSÉGÜNK TÖBB, MINT A KERESZTE­LŐ JÁNOS ÁLTAL HIRDE­TETT KERESZTSÉG VOLT. BENNE ISTEN GYERMEKEI­VÉ ÉS ORSZÁGÁNAK ÖRÖ­KÖSEIVÉ LETTÜNK. Január 11. Vasárnap. URUNK MEGKERESZTEL­­KEDÉSÉNEK ÜNNEPE. (Agá­­ta, Teodóz, Tasziló.) Igelitur­­gia: Isten az ő választott szol­gájában, a Messiásban kedvét találja. (Izajás 42, 1—4, 6—7.1 — II: Isten a Názáreti Jézust eltöltötte Szentlélekkel és cso­datevő erővel. (ApCsel 10, 34—38.) — Evangélium: A mennyei Atya tanúságot tesz, hogy Jézus az ő szeretett Fia. (Mk 1. 69—11.) —­ Fehér,--saját mise. Dicsőség. Hitvallás, saját prefáció. — Énekrend: 45. — OK 21 vagy HO 408—410. — 45 köv. — 120, 109. — 4L Január 12. Hétfő. (Ernő, Ár­kád, Gujdó.) — Évközi közna­pi mise. Január 13. Kedd. (Csongor, Jutta, Veronika.) Január 14. Szerda. Szent Hi­­láriusz püspök, egyháztanító. (Vidor, Félix, Bódog). Január 15. Csütörtök. Reme­te Szent Pál. (Mike, Mór, Lóránt.) Január 16. Péntek. (Gusztáv, Marcell, Gotfrid.) Január 17. Szombat. Remete Szent Antal apát emléknapja. (Oros, Aszter.) Január 18. ÉVKÖZI 2. VA­SÁRNAP. Igeliturgia: 1:1 Sám 3, 3—10. 19. — II: 1 Kor 6, 13.—15. 17—20. — Evangéli­um: Jn 1, 35—42. Meghalt Görgényi Béla Görgényi Béla c. apát, szé­kesegyházi kanonok, tolnai fő­esperes, a budapesti Hittudo­mányi Akadémia volt pro­fesszora 1975. december 25-én életének 67., áldozópapságá­nak 43. évében elhunyt. 1909-ben született a horvát­országi Ljeskovicában. Közép­iskoláit Pécsett végezte, majd a bécsi Pázmáneumban tanult A berlini egyetemen ókori ke­leti nyelvtanulmányokat vég­zett, majd Rómában a pápai szentírástudományi akadémián tanult. 1938—52-ig a pécsi hittudo­mányi főiskolán tanított, 1952- től pedig a győri egyházme­gyeközi hittudományi főisko­lán. Kétévi plébánoskodás után, 1958-ban, a budapesti Hittudományi Akadém­ia ószö­vetségi tanszékének professzo­ra lett, ahol egészen nyugdíj­­bavonulásáig nevelte, tanította a papi nemzedékeket a Szent­írás szeretetére, ismeretére. Az érte mondott konceleb­­rált szentmise után a pécsi te­mető Szent Mihály kápolnájá­nak kriptájába temették. A szertartást Cserháti József me­gyéspüspök végezte.

Next