Új Ember, 1977 (33. évfolyam, 1/1591-52/1642. szám)

1977-01-02 / 1. (1591.) szám

I­­ Hosszú karácsony írta: Tarbay Ede Az ablak előtt madarak ugrál­tak: verebek, cinkék, feketerigók. A hó és a fagy úgy összehozta őket, hogy elfelejtettek marakod­ni is. A gyerekek az ablak mögül nézték lélegzetelállító mutatvá­nyaikat: a száraz fenyő ágába kapaszkodtak, csipkedték a diót, szalonnabőrt, csak az almákkal bajlódtak hosszadalmasabban, mert azok jegesre fagytak a téli szélben. — Mondtam, hogy ezeket ne akasszuk a fára — mutatott ki az egyik, s a másik hallgatott, mert tudta, neki van igaza. Idősebb volt, tőle tanultak mindent; azt is hogy a fát Vízkereszt után, amikor leszed­ték, újra díszíthetik; ő mesélt a régebbi telekről, a­ régi házról, amit nem ismertek; a kertről, ami a játszótér helyén állt, vagy pontosabban: valamerre arra, mert a gépek lesimítottak min­dent, így emelkedhettek az ott­­honok fölfelé — majdnem a fel­hőkig. Karácsony délutánján együtt ültek otthon; a fa már kész volt, de gyertyát nem gyújthattak, mert hiányzott apu. Kint sötétedett, bent is, sok­kal jobban; a bútorok lába szin­te elveszett, mintha az alkonyat­ba söppedtek volna be. — Mit csináljunk addig, amíg megjön? — kérdezte tőlük, s ők azt mondták rá: beszélgessenek. — Beszélgessünk a várakozás­ról. — Miről? — A karácsonyi várakozásról, így került sor az emlékeire. Valamikor szeretett várakozni, de karácsony este mindig szomo­rú volt; a várakozás ideje hosz­­szú, a karácsony meg rövid. Erről akkor úgy beszélt apával, mint vele most a kisebbek: — Miért van vége? — A karácsonynak nem kéne véget érni — felelte apa és azt is: — Ez rajtunk múlik. Mert az ember mindig várakozik, és vá­rakozik minden. Minden, ami csak él. — Nézz ki a kertbe — muta­tott előre, s ő látta: a havon széncinkék ugrálnak. — Azok is várnak. Nem tud­ják, de várnak. Valami jóra. Egy kis karácsonyra. És felidézte a régi jó szokást, amiről ő a kicsiknek beszélt: ho­gyan díszítették a fát a madarak­nak: szalonnabőrrel, dióval, fél almákkal, és ezzel a csupasz fa élete megnőtt: örömet adtak tö­rékeny ágai, pontosan úgy, mint nemrég még neki. — Mi tudjuk azt, hogy mit te­szünk. Tehetünk. Ezt apa azon a karácsonyon mondta, és ugyanezt mondta to­vább a kicsiknek. — És azt is tudjuk, mi tudjuk, hogy várunk. A madarak csak érzik, és talán még a fák is... Tudjuk, és ezért kellene máshogy élnünk. Úgy, hogy a karácsony nagyon hosszú legyen. Ezért pró­báljunk úgy élni másokért. — De hisz ez nehéz — mondta akkor neki, és ugyanezt mondták nemrég a kicsik is. Ő ugyanúgy felelt, mint régeb­ben apu. — Valaki ezt egyszer már meg­próbálta, de csak későn értették a szavát, mert nem figyeltek másra, csak magukra. Azóta tud­juk: volt és van és lesz, és azt is tudjuk: találkozunk vele. De ah­hoz, hogy egyszer a szemébe nézhesünk, másokra is ugyanúgy kell nézni. Mert az ember sze­retne szelíd lenni, olyan szelíd, akár a madarak, akik karácsony után itt maradnak, nem riadnak el, ha ablakot nyitunk. És a kicsik azt mondták, amit ő: — Akkor díszítsünk mi is fát nekik... A szobában a bútorok megrop­pantak, hallották az ajtó előtt a kulcsot, és azt érezték, hosszú karácsony lesz, hosszabb, mint­ minden eddigi életünkben, és nyugodtan nyithatják ki az ab­lakot. Vízkereszt után kitették a fát, és akkor az erkély kertté válto­zott. Most itt állnak, és nézik a madarakat: verebeket, cinkéket, feketerigót, és arra készülnek, mit tehetnek holnap. Az Úr szolgája írta: Nyíri Tamás hittudományi akadémiai tanár Jézus Üzenetének alap­motívuma a szolgálat gondola­ta. Jézus azért jön, hogy teljesít­se Atyja akaratát még élete föl­­áldozása árán is. Isten szolgálata az emberek szolgálatában nyilvá­nul meg: üdvösséget hirdet a sze­gényeknek és szabadulást a fog­lyoknak, a vakoknak visszaadja a látását, és megvigasztalja a szo­morúakat. Követőitől azt várja, hogy elterjesszék üzenetét. Így szól Jézus: jelet kértek? Megkapjátok, de nem olyant, ami­lyet vártok. Nem sötétedik el a Nap és a Hold, nem borul tűz­­lángba a világ. A jel Isten Szol­gájának a jele lesz. Előbb az én életemben nyilvánul meg, majd követőimében. Elkötelezettségük, örömük és lelkesedésük eloszlat minden kételyt üzenetem igaza felől. Életem a megbízólevél. Ezt nyújtom át Atyám nevében a vi­lágnak, és azoknak az életét, akik utánam jönnek. A hadi­­­érv. Ha Jézus követői csakugyan így élnek, tanúságuk­nak nem lehet ellenállni. Egy Szolgát könnyű elnémítani — bár amint utólag kiderült —, őt sem sikerült végérvényesen. Százezer meg százezer szolga azonban meggyőzi a világot. Jézusra emlé­keztető, hiteles, készséges, nagy­lelkű emberek — de még halvány utánzatai is — az emberi nem történetének legragyogóbb jelen­ségei lennének. Csak­ugyan kiváló haditerv, csak éppen nincs kivel megvalósítani. TÖBBNYIRE NYOMA SINCS BENNÜNK a szolgálatkészségnek. Vagy azért, mert egyszerűen büszkék és nagyravágyók va­gyunk, vagy azért, mert kénysze­ríteni akarjuk az embereket az erényes életre. A „jócselekedet ördöge” az egyik leghatásosabb kísértő. Arra csábít, hogy te­gyünk jót másokkal — nem néz­ve, hogy kívánják-e vagy sem — és ezáltal hatalmat gyakoroljunk felettük. Visszautasítjuk tehát a szolga szerepet, és felvesszük a parancsoló úrét. Jézus más utat követ. Senkit sem erőltet, senki helyett nem próbál dönteni arról, hogy mi jó annak. Isten akaratát szeretné el­fogadtatni, arra kér, hogy bíz­zunk a világegyetem jótékony erőiben, higgyünk a körülmények kedvező alakulásában, a szeretet hatalmában. Azt mondja, hogy bátran hagyatkozhatunk a világ­­egyetem jóságára, van annyira jó, hogy tiszteletben tarthassuk má­sok szabadságát, még a legjobb szándékkal sem kell beleavatkoz­ni életükbe. A keresztény szolgá­lat például megkívánja a papok­tól, hogy egynémely esetben át­engedjék a döntést híveiknek, hogy a tanárok bízzanak tanítvá­nyaikban, a szülők gyermekeik­ben, a hitvesek egymásban. A keresztény házasságról azt mondja Jézus, hogy csak a fel­­bontatlan életszövetség tanúsko­dik Isten országáról. Jézus igazi követőiben olyan mély szeretet él, hogy fel sem merülhet bennük a válás gondolata. Ez az eszményi házasság azonban csak akkor jö­het létre, ha a nő és a férfi telje­sen egyenjogú a házasságban is, ha a nyíltság, a bizalom, az egye­nesség légkörében élnek. A SZERETET LEGVESZEDEL­MESEBB ELLENSÉGE a szégyen és a gyanakvás. Félünk megmu­tatni igazi valónkat, rettegünk attól, hogy nevetségessé válunk. Ez tulajdonképpen halálfélelem: félünk látszat­ énünk összeomlásá­tól. Mivel nem bízunk magunk­ban, mások iránt is bizalmatlanok vagyunk. Aki azt mondja, hogy benne nincs ilyen szégyen és gya­nakvás, önmagát csalja meg. Az emberi léthelyzetből nem töröl­hető a félelem, a bizalmatlanság és a többi efféle érzelem, mely ..megkeményíti szívünket”. A vi­lág legtermészetesebb jelensége, hogy még a legbensőségesebb vi­szonyban, férj és feleség kapcso­latában is működnek a védekező reflexek. De amilyen természe­tes, olyan katasztrofális, mert a másiknál­: ellenálló, védekező ma­gatartást öltő ember nem lehet boldog. A hitvesek nem azért kötik ösz­­sze életüket, hogy kiderüljön, me­lyikük erősebb. A keresztény há­zasság a szolgahitkészség szünte­len gyakorlása, szakadatlan előbb­­rejutás az önzetlenségben. Ezért kéri Jézus követőitől, hogy tegye­nek le a félelemről és gyanak­vásról. Azt mondja: jó vagy, ér­tékes vagy, szeretetre méltó vagy, hiszen Istentől vagy. Ne félj, nem kell uralkodnod a másikon. Nyu­godtan szolgálhatjátok egymást! A KERESZTÉNY SZOLGÁ­LATRA természetesen csak az ké­pes, aki belátja értelmét. Ha Jé­zus Isten szolgája, akkor követő­je legyen mindenki szolgája. Ezt azonban még közvetlen tanítvá­nyai sem akarták megérteni. Hiá­ba jövendöli meg szenvedését, hiába indul el a Jeruzsálembe vi­vő úton, a szenvedés és a kínha­lál felé, tanítványait csak az fog­lalkoztatja, hogy miniszterek lesz­nek-e Isten országában. Egészen közönségesen civódnak és áská­lódnak: a rangsort firtatják, azt, hogy melyik a nagyobb közöttük. Jézus önként és nagylelkűen ajánlja föl életét másokért. Így gondolkozzék mindenki, aki utá­na akar menni. Ne azt kérdezze, hogy melyikük nagyobb, önma­gát kérdezze: adtam-e, adoik-e? Életemmel, viselkedésemmel ki­váltom-e az embereket magá­nyuk, elkeseredésük, egyedüllétük rabságából? Gyógyítom-e a meg­tört szívűeket? Fölébresztem-e a hitet „sokakban” vagy akár csak egyetlenegyben is? Arra vagyunk hivatottak, hogy ajándékba adjuk életünket, hogy önfeláldozásunk élettel ajándékozzon meg máso­kat, hogy reményünk reményt ébresszen, örömünk örömet kelt­sen, hitünk hitet szilárdítson, sze­retetünk szeretetre tanítson. Ez a keresztények küldetése a világban. Aki így él, az megtalál­ja élete értelmét, é® az értelme­sen élt élet megszünteti a halál értelmetlenségét. Ha Jézust kö­vetjük életünkben, mellettünk lesz halálunkban is. Agapé Ülünk egymással szemben. Bort töltesz fakupámba. Nem nézel rám, az asztalon kutat tekinteted. Köztünk a szörnyű tál lomhán terpeszkedik, és sötéten fölizzik, mikor felé nyúlok. Szememben zördülő vasak. Szemedben humortűz lobog, szememben nagy sietség, szemedben lassú tenger előre-hátra dől. A hegyről hóvihar vadul közénk szakad, a boldog hószemek szakállad ellepik. Ahogy téged idő hófúvása beföd, úgy engem némulásom karácsony köntöse. Tálban megtört kenyér i­s csillag­ éhemmel én, ülünk egymással szemben. • Vasadi Péter Ausztriában 1975-ben az élve születések száma minden eddi­ginél alacsonyabb volt: 93 757. Ez a szám 3,8 százalékkal keve­sebb, mint 1974-ben. A legtöbb nyugat-európai országban még erősebb visszaesés tapasztalható. Növekvő a születések arányszá­ma Portugáliában, Finnországban és hazánkban. Egy lírikus naplójából kedvenc gondolatom, hogy a művészet engagement immobile, moz­dulatlan elkötelezettség, s a valódi dráma (ezt később Weilnél olvas­tam) drame immobile, mozdulatlan dráma. Olyan mozgás, cselekvés, mely leginkább a csillagok helycseréjére emlékeztet. Vagyis egyszerre mozgás és mozdulatlanság. Hogy miért? Mivel a minőség erejével olyasmibe kell behatolnia, ami a valóságban réges-rég, visszavonha­tatlanul és végérvényesen megtörtént. Befejeződött, megtették, bekö­vetkezett. Minden nagy mű abba hatol be, ahol már nincs mit ten­nie. És mégis: úgy lehet, hogy a hajdani véres és végleges esemé­nyekben Shakespeare vagy Szophoklész hajtja végre az első tiszta cselekvést, ahogy a múlt idő munkálkodik azon, ami voltaképpen megváltoztathatatlan, mi több, megoldhatatlan. A szereplők jövés-menése a mesterművekben csak látszat. A darab mozdulatlanul áll a múlt, pontosabban a minőség tenyerében. Még pontosabban: a befejezettbe és megváltoztathatatlanba először szól bele a valódi cselekedet, ami nem egyéb, mint a megértő minőség, áhitat, érettség és zsenialitás, színházról szólva, a költészet beavat­kozása anélkül, hogy bármit is változtatna a tényeken. Minden le­játszódhat újra, holott megismételhetetlen, minden megváltódhat, holott megválthatatlan, jóvátehető, holott jóvátehetetlen és vadonat­új, holott végérvényesen vége van. A művész — és hiszem, hogy senki emberfia — nemcsak a föld mindennapi kenyeréért lohol, de az univerzum polgára is. Az pedig „mozdulatlan”, akár — kicsiben egy állócsillag: mindennél erősebb és hatalmasabb, tartózkodása ugyanakkor — látszatra — semmire se kötelez. Sokszor tűnődtem azon, miért oly ritka a jó utópisztikus regény? Hát pontosan azért, mert a költészetnek, ha csakugyan költészet, iga­zi közege a jóvátehetetlen. A jövő túl könnyű, túl ritka, nem elég el­lenálló neki. Kevés a reális erőpróbára, nem tud benne tisztán cse­lekedni, legfeljebb elábrándozik rajta vagy éppenséggel belemenekül. A művészi cselekvés számára azonban, amely legalábbis tengelyében mindig mozdulatlan, mint a gondolkodó ember testtartása, távolról se azonos a föl­foghatatlan és megoldhatatlan múlt megfontolásainak nemes vagy nemtelen tárházával. Kimondhatatlanul több, mint ta­nulság. Az is. De elsősorban ,,cselekvésének” választott területe. Szá­mára a lezárt és befejezett tények hívása mindig a legerősebb. Kü­lönben úgy érezné, hogy akár a legfényesebb jövő is a morális siva­tag, a hátában hagyott befejezett, megoldhatatlan és jóvátehetetlen tények valóságra áhítozó temetőjével, sose szűnő hívásával. Pilinszky János Gertrud von le Fort: Elmélkedés Ha arra a számos beszédre és értekezésre gondolok, amit min­den évben karácsonykor elmon­danak és kinyomtatnak, akkor legszívesebben most egész egy­szerűen felolvasnám a karácso­nyi evangéliumot, hiszen alapjá­ban véve minden ezen múlik. Sőt csak ezen a mondaton: „... Mária megszülte elsőszülött fiát, bepólyálta és jászolba fek­tette, mert nem jutott nekik szál­lás ... (Lk 2, 7). A jászolban fek­vő Gyermek édesanyjával azt az ősevangéliumot jelenti, hogy „Az Ige testté lett” — Isten le­szállt az emberek közé. — Min­den más, az angyalok éneke, a pásztorok, a keleti három kirá­lyok imádása, mindezek a kará­csonyi történetnek a második fe­jezetét képezik, szemléltetik a látható és a láthatatlan világ el­ső válaszát az istenszületés misz­tériumára. Az éneklő angyalok, az imádkozó pásztorok tartották az első karácsonyi istentisztele­tet. És az ajándékokat hozó kirá­lyoktól ered az a szokás, hogy az emberek évszázadok óta a sze­retet adományaival árasztják el a karácsonyi misztériumot. Oly­kor fennáll annak a veszélye is, hogy a szent titkot egészen hát­térbe szorítják. A háború alatt azonban meg­rendülten tapasztalhattuk, hogy az ember mélyen átélheti kará­csony éjszakáját minden aján­dék, karácsonyfa, harangzúgás és énekszó nélkül, sőt még az Isten házát és az istentiszteletet is nél­külözheti. Védtelenül húzódtunk meg a szétlőtt tetők alatt, vad, kietlen országutakon menekül­tünk és éppúgy hiába kerestünk szállást, mint egykor a szentcsa­lád Betlehemben. Akkoriban át­­éreztük a világ pusztulását, amelyből csak az alászállt isteni Szentet menthetett ki bennün­ket. Őt kellett lelkünkbe fogad­nunk, ha nem akartuk, hogy el­vesszünk a borzalomban, gyűlö­letben és iszonyatban. Igen, ak­kor mindnyájunkat hatalmába kerített annak tudata, hogy „egy a szükséges”, ha valóban kará­csonyt akarunk ünnepelni. Mert a karácsonyi ősevangélium nem­csak egyszeri történet Betlehem­ben, hanem a német misztikussal szólva, „örök születésről” van szó. Arról, hogy Isten állandóan és visszatérően leereszkedik em­berségünk mélységeibe. Az a Gyermek, akinek ehhez akkor elegendő volt egy jászol és egy istálló, az most újból és újból egész szívünket akarja. Ezért mondja Angelus Silesius, a költő: ,,Máriának kell lennem, hogy megszüljem magamban az Istent!” * Ma bámulatos gyorsasággal tu­dunk eljutni egyik országitól a masniba, amite­­nniel biztosabnan emelkedünk repulagépeinkkel az ég fele, annál inteneb eltűnni elö­lünk a tulajdonk­éppeni „égi”. Mert néha úgy látszik, hogy a nagyszerű tatam­ányok és a tech­­nik­a művészete pusztulással fe­nyegeti az embert és az embe­­riességet. Azt az emberiességet, amely­ben megvalósult a kará­csony csodája. Karácsony éjszakáján el kell feledkeznünk precíziós készülé­keinkről, mert egy a lényeges, hogy szívünk feltáruljon, fülünk hallani kezdjen és kezünk meg­találja mások felénk nyújtott jobbját. Ezen ünnep emberi ér­telme az, ami emberi az ember­ben. És csak ha megmentjük a bennünk levő embert, akkor tud az Isten megnyilvánulni benne. Szükség van tehát arra, hogy most készülékeinket bensőnkre állítsuk át, hogy lefékezzük a száguldó tempót és komolyan, csendben felvessük magunkban a kérdést: „Mit használ az ember­nek, ha az egész világot megnye­ri, de lelkének kárát vallja?” Amikor azt mondjuk, hogy ez a jászolás Gyermek édesanyjával az ősevangéliumot jelenti, akkor azt is tudjuk, hogy ez a Gyermek Isten ajándéka és Mária volt az első emberi szeretet, aki őt való­ságosan befogadta. Kölcsönösség áll fenn a kettő között, mert az emberi szeretet nemcsak válaszol az istenire, hanem tanúságot is tesz róla: amilyen mértékben ké­pes lesz korunk feltárulni az emberi szeretetnek, annyiban lesz számára ismét hiteles az isteni szeretet. Ma az emberi szeretet lehet az egyetlen olyan istenbi­zonyíték, amelynek elfogadására még hajlandó a világ. Ennél a bizonyítéknál a ráció elgyengül, de azt mindannyian tudjuk, hogy létünket nem önmagunktól vet­tük. Még azok a nagyszerű ké­szülékek is, amelyeket kitalál­tunk, végső soron feltételeznek egy olyan létezést, amelyet nem mi találtunk fel: létünk őscsodá­ját, magát az életet, tehát a sze­­retetet is. És mindez a Láthatat­lanból árad felénk. Mivel van Te­remtő, ezért vannak emberek és mivel van örök szeretet, ezért lehetséges időleges szeretet. Ám így is igaz: mivel van időbeli szeretet, ezért remélhetünk az örök szeretetben. (Fordította Széll Margit)

Next