Új Ember, 1995 (51. évfolyam, 1/2423-53/2475. szám)

1995-01-01 / 1. (2423.) szám

2 tif Iinfo- Egy icipici csúsztatás Idézet: « „A televízió nem szól bele abba, ki legyen a püspök, a püspökök se szóljanak bele abba, kik csinálják a tele­víziós műsorokat.” A probléma: A klasszikus mondás szerint Amerika az amerikaiaké. A katolikus egyház pedig a katolikusoké. A püspökök a katolikus egyház vezetői. Hogy erre a feladatra az ille­tékesek kiket választanak ki, az kizárólag rájuk tartozik, az atteistákra semmiképpen sem. (Éppen elég tragédia volt az, hogy negyven éven át az egyházat kiirtani aka­ró ateisták döntötték el, hogy ki lehet katolikus püspök Magyarországon!) Viszont: A magyar közszolgálati televízió nemcsak az ateistá­­ké, hanem legalább annyira — ha­nem inkább — a hívő katolikusoké is. Püspökeink hívő katolikusok. Ennek kö­vetkeztében — a demokrácia játékszabályai szerint — nekik is joguk van beleszólni abba, kik csinálják a tele­víziós műsorokat. Különösen akkor, ha vallási vagy ne­tán egyházi műsorokról van szó.­­Hacsak nem óhajtják a tv egyes „fura urai”-i a „rólad — nélküled” nem egé­szen erkölcsös elv érvényesítését. K.N. Helyi beszélgetés A napokban telefonon beszéltem egy pappal, akivel azelőtt nem ismertük egymást. A tárgyszerű beszélge­tés végén boldog Karácsonyt kívántunk egymásnak, aztán az atya még hozzátette: „Isten vezesse a tollát!" Köszönöm ezt a karácsonyi ajándékot. Sí­j. Európa? Aprócska butik, a sok áru szinte teljesen megtölti, alig férnek be a karácsonyi beszerzés lázában égő vá­sárlók. A most érkező két hölgy után ki lehetne tenni a „megtelt” táblát, ha az ajtót be lehetne csukni mögöttük. — Do you speak English? — kérdezi tétován, de jól hallhatóan az idősebb hölgy. Az üzletvezető azonnal reagál: — Ancsikám, tudsz valamennyire németül? — Ancsika készséges. — Hát, valamennyire tudok, így persze könnyű boltot csinálni. Ha valaki tud. Leg­alább valamennyire. — szitó — Az Éj Ember 1989. január 8-i számából Isten segedelmével, címmel a magyarországi egyházak helyzetével foglal­kozó cikket közöl múlt évi utolsó számában a Figyelő című gazdaságpolitikai hetilap. Meglepetéssel állapítja meg a cikkíró, hogy „a magyarországi egyházak nem a földi javakban gazdagok”. A lap olvasói egyebek között megtudhatják, hogy az egyes egyházak hány istentisz­teleti hellyel rendelkeznek, és mennyi az egyházi sze­mélyek száma (a katolikus egyház esetében 3520 templomot és 3128 személyt említ a cikk). Az írás váz­latosan bemutatja a magyarországi egyházpolitika el­múlt évtizedeit, s a mai helyzetet is. „...az egyházak az utóbbi időben aktivizálódtak. Koráb­ban ugyanis — bár az ebből fakadó konfliktusok csak nagy ritkán kerültek nyilvánosságra — korlátozták őket.” „Az nyilvánvaló, hogy sem az államnak, sem az egy­házaknak nem felel meg az az állapot, amelyet a klérus­sal folyatott viták lezárásaként, később pedig a fekete reakció’ ellen hirdetett, 'keresztes háború’ végén rögzítet­tek megállapodásba. Ennek megfelelően más a szelle­me a református, az evangélikus és az izraelita egyház­zal 1948-ban, és más a katolikussal 1950-ben kötött meg­egyezésnek, hiszen az utóbbi jószerével diktátum...” Sarkadi Nagy Barnát, az Állami Egyházügyi Hivatal elnökhelyettesét is idézi a cikk: „Folyik az egyházak és az állam szétválasztása, méghozzá a civilizált államok­ban elfogadott normáknak megfelelően. Ez nem elszi­getelést jelent, hanem az együttműködés alapjainak megerősítését. Mert gyümölcsöző együttműködés csak szuverén és egyenlő partnerek között képzelhető el.” — „... ezt nem zárja ki — írja a cikk szerzője —, hogy a főrendű papok, egyházi tisztségviselők kinevezése ese­tében az állam továbbra is ragaszkodik a hozzájárulás, az ’invesztitúra’ jogához...” Ez utóbbi megállapítással még akkor is nehéz egyet­érteni, ha történelmünk folyamán ezt a jogot már koráb­ban is gyakorolták. Hiszen az említett előzetes hozzájá­rulás, bárhogy szépítgetjük is, egyenlő a belügyekbe való beavatkozással. Szuverén és egyenlő partnerek között az ilyesmi legföljebb kölcsönösen volna elképzel­hető, szóval ha a püspöki kar mondjuk hozzájárult vol­na előzetesen a párt főtitkárának megválasztásához. Mivel ez tudomásunk szerint nem így tötént, a szuve­renitás és egyenlőség állapotától még messze vagyunk állam és egyház — igaz, folyamatosan javuló, de még okvetlen tovább javítandó — viszonyát illetően. De ta­lán még megérjük, ahogy a cikk címe is mondja — Isten segedelmével. Kipke Családi évzárás 1979. decemberében Karácsonyra és Újévre készülve kezdtem azon gondolkod­ni, hogyan tudná családunk együtt ünne­pelni az év fordulóját, azaz hálát adni az elmúlóban lévő évért, és erőt kérni az új évben kitűzött tervek megvalósításához. Abban az időben feleségemmel és három gyerekünkkel az Egyesült Államokban él­tünk. Amerikai élményeink egyik megha­tározó eleme az írásbeliség volt. Ettől indít­va, december vége felé készítettem egy kér­dőívet, amelyet valamennyien legjobb tu­dásunk szerint kitöltöttünk. Szilveszter délutánján, ünnepélyes hangulatban leül­tünk, és mindenki felolvasta az egyes pon­tokra adott válaszokat. Miből áll a kérdőív? A követ­kező kiegészítendő sorokból (zárójelben egy-egy jellemző választ is leírok): 1979- ben nagyon örültem, mert ... (...kijöhet­tünk Amerikába, vagy: ...egészségesek voltunk mindannyian). 1979-ben nagyon szomorú voltam, mert... (...legjobb bará­taink disszidáltak, vagy: ... a nagypapa megbetegedett). 1979-ben nem sikerült megtennem, pedig nagyon szerettem vol­na... (gitározni tanulni vagy többet olvas­ni) A következő évben egy hibám ellen különösen akarok küzdeni: írd le, mi a hiba, és hogyan akarsz megszabadulni tőle! (Hiba: sírás, hogyan? elhatározás­sal). S végül minden családtag felé egy kérés vagy javaslat ilyen formában: Sze­retném, ha papa a következő évben... (...többet birkózna velem); szeretném, ha mama a következő évben... (...hogyha a J.-ra mérges, ne rám kiáltson). A megbe­szélés végén a kitöltött íveket eltettem. Az ötlet a családban várakozáson felül nagy sikert aratott, s 1980-ban megis­mételtük úgy, hogy az új, és kicsit más­ként fogalmazott kérdésekkel együtt mindenki megkapta az előző évi kitöltött ívét is. A Szilveszter délutáni évzáró be­szélgetésen mindenki azt is megítélhette, mennyire volt sikeres az egy évvel ezelőtt megnevezett hiba elleni küzdelem. Az évek múltak, gyerekeink növeked­tek, és a család számára már termé­szetes volt, hogy a karácsonyi ünnepek után végigolvashattuk az évről-évre so­kasodó, évente kitöltött kérdőíveket, s gondolkozhattunk az éppen sor elkövet­­kező kérdéseken. Végig az én feladatom volt a kérdések összeállítása. A tartalom mindig a visz­­sza- és előrenézés maradt. Felkerültek az ívekre ilyen kérdések is: a tíz legszebb magyar szó (pl. kislányom, csillag, rét, erdő, köszönöm, megdicsérlek). Az elmúlt évben a következő barátságok voltak fon­tosak... Az elmúlt évben a következő könyvek elolvasása volt meghatározó... Az elmúlt évben mit jelentett számomra a csa­ládom? (pl. segítséget, vagy­ néha egy-egy jó pillanatot, de legtöbbször veszekedést). Ki az az egy vagy két ember, akivel jövőre mindenképpen meg szeretnék ismerkedni? Legkedvesebb színeim stb. Az évek során kialakult a Szil­veszter délutáni beszélgetések liturgiája is. Egy-egy vers hangzott el, a megbeszélés után ínyenc falatokból álló uzsonna követ­kezett. Őrzöm kisebbik lányunk 1981-ben készített rajzát Magyarországról, az ország mellett egy számunkra ismeretlen költő Él­­e még az Isten? című versének két vers­­­szaka. A rajz hátoldalán az ajánlás: Bátorí­tás a családnak a lengyel helyzethez (azokban a napokban hirdették ki a szük­ségállapotot Lengyelországban). Az 1984. évi kérdőív Weöres Sándor ver­sével kezdődött: Én keresem a célomat / célom engem megtalál. / Én keresem a hitemet, / a hitem is majd megtalál. / Én keresem a szívemet: / a szívem is majd megtalál. / Keresem azt, aki enyém: / ő is keres majd.'Megtalál. / Én keresem az éle­tem: / életem egyetlen halál. / Én keresem halálomat / és életem majd megtalál. 1985-től kezdve a kérdőív elején igye­keztem összefoglalni az év jelentősebb családi eseményeit. 1988-ban a kérdőív első kérdése így hangzott: Ebben az év­ben írjuk le tizedszer az év végi visszapil­lantásokat. Most visszatekintve a tíz évre, mit jelent az, hogy szembe találkozha­tunk fiatalabb önmagunkkal? (pl. helyesí­rási hibákat, vagy egyéniségemnek fejlő­dése jó irányt mutat a továbbiakhoz, lát­hatom helyesírásom javulását, vagy: szá­momra mindig fontos, könnyen elcsúsz­hat az ember a pillanatnak élés felé, vagy: ezekben a visszatekintésekben öröm látni a gyerekek fejlődését, érését és talán a felnőttek tudatosulását; örü­lök, hogy ezt elkezdtük írni, s hogy kitar­tóan írtuk tíz éven át). — Ugyanebben az évben már arra is válaszolnunk kellett: vajon kinek volt fontos az én barátságom, mit tettem az év során a világnézetem, egyéniségem alakításáért? (pl. alakul az magától is, legfontosabb, hogy mindent lássak, tapasztaljak, tudjak, mindig nyit­va lenni; vagy: könyveket olvastam, vol­tam színházban, hangversenyen, naplót kezdtem vezetni; vagy: próbáltam eliga­zodni a sokféle új gondolat között, olvas­tam, társaságokba jártam). Részlet az 1989. évi bevezetőből: „Kis­gyereket nevelő, azok megélhetését és testi-lelki-szellemi fejlődését biztosító családunk átalakulóban van egymást alaposan ismerő, az egymásra kölcsö­nösen figyelő, egymást segítő és szerető emberek közösségévé. Még akkor is így van, ha ez nem sikerül is mindig min­denkinek." Utoljára 1990-ben ültünk le közös évzárásra. Abban az évben gyerekeink 23, 20 és 16 évesek múltak. Nagyobbik lányunk esküvője is ebben az évben volt. A kérdőívet ide másolom. „Mottó. Szem elől vesztettük egymást!?­ — Már a tavalyi évzárás sem volt zavar­mentes, s azóta is a levegőben lóg a kér­dés, vajon lehet-e, kell-e továbbra is hálát adva együtt zárni az évet, és egymást se­gítve tekinteni előre. Sokáig úgy tűnt, hogy a mottóként választott állítás vagy kérdés miatt csak banális kérdéseket lehet felten­ni, hisz Sz. is, és egyre inkább O. is, első­sorban nem a szüleivel (velünk) tartja azt a kapcsolatot, amely alapját képezné a lé­nyeges kérdéseknek. Ezért ez egy kísérleti évzárás. Ha nem élünk is egymás tekintete előtt, mint eddig volt, gondolataink azért sokszor indulnak egymás felé, imáinkban benne van az egész család. 1. Az elmúlt évben megélt olyan élmé­nyem, amely a család többi tagja számá­ra is tanulságos lehet: istengyermekség­ben, társas kapcsolataimban, szakmá­ban (iskolában). 2. Jövőre előre látható jelentős döntéseim, amelyekben talán a többi családtag tud majd segíteni (pl. mi­nél többet szeretnék nagyszüleimmel együtt lenni, és segíteni nekik, ameddig még lehet, vagy­ nagy kérdés: meddig csináljam még az oktatáspolitikát?­ 3. Mit tudok felajánlani a saját erőmből, ta­pasztalataimból, hitemből, képességeim­ből, világomból a család többi tagjának? 4. Miben tervezem a különbséget mosta­ni énem és az egy év múlva létező énem között? (pl. nem növök tovább)." A kísérleti évzárás az utolsó volt. Biztos vagyok abban, hogy az együtt befejezett 12 év mindannyiunk életének meglel­tározó eseménye. A kitöltött és többszörösen megbeszélt kérdőívek, amelyekben felidéz­hetjük terveinket, örömeinket és kudarca­inkat, mindannyiunk féltve őrzött kincsei. Réthelyi Miklós Taizé lelkületében . Az 1988-as párizsi találkozó volt az első alkalom, hogy a magyar fiatalok tömegesen megismerked­hettek a Taizéi Közösséggel. Azóta magyar zarándokok tízezrei vesz­nek részt a hagyományos év végi találkozókon, a nyári egyhetes lel­kigyakorlatokon, amelyeket a kis burgundiai faluban, Taizében ren­deznek. A közösségben kilencven, több mint húsz országból, a katoli­kus és a protestáns egyházakból származó testvér él együtt. Hardi Ferencet, aki két esztendőt töltött Taizében, a szerzetesközösség mai életéről kérdeztem. — Egy-egy találkozón olyan kultúrkö­rökből érkezett fiatalokkal kerül kapcso­latba az ember, amilyeneket előtte egyálta­lán nem ismert. Rengetegen érkeznek Ro­mániából, Ukrajnából, Lettországból, Lit­vániából, Észtországból és Oroszországból. Korábban a lengyelek voltak a legtöbben, a litvánok azonban ma már rajtuk is túltesz­nek: van olyan hétvége, amikor 17-18 lit­ván busz érkezik Taizébe. Ez azért érde­kes, mivel egy kis országról van szó. A litván fiatalok egyébként sajátos jelle­get adnak a találkozóknak: gyönyörű éne­kük mellett mélyen gyökerező keresztény lelkiséggel és európai mentalitással ren­delkeznek. Tiszteletre méltó képességük van a megbocsátásra, nem éreznek gyűlö­letet vagy keserűséget az oroszokkal szem­ben. Pedig Litvániából egymillió embert de­portáltak a Szovjetunióba, szinte nincs olyan család, amelyet ez ne érintett volna, és mégse keményedett meg a szívük.­­ Az 1989-es pécsi, majd az 1991- es budapesti találkozó után mennyire terjedt el itthon Taizé lelkisége? — Taizé azt a szerepet szeretné betöl­teni, amit Keresztelő Szent János, aki nem saját magára kívánta felhívni a fi­gyelmet, hanem Jézusra mutatott, és azt mondta: nézzetek rá, ő az Isten fia. A Taizéi Közösség tagjai is a velük kapcso­latba került fiatalok előtt Krisztusra mu­tatnak, rajta keresztül az egyházra, és azt mondják nekik, ti most megtapasz­taltatok egy imaformát, egy közösséget, láttátok az egyetemes egyház arculatát, ám most menjetek haza, és otthon, a sa­ját helyeteken éljétek meg­­ tapasz­talataitokat. Ezért nem lenne szerencsés felsorolni azokat az egyébként széles kör­ben elterjedt imaórákat, kiscsoportos ta­lálkozókat, szociális kezdeményezéseket, melyek egy-egy találkozó után születnek.­­ Ez a lelkiség tiszteletreméltó a mai világban, amikor a szekták, a kü­lönféle mozgalmak minél több em­bert akarnak meghódítani a ma­guk számára, akkor fellép egy kö­zösség, mely azt mondja, ne en­gem kövess, hanem az egyháza­dat. — Egy-egy találkozó alkalmával mindig nagyon fontos, amit a résztvevők öröme­ikből, szenvedéseikből, hitükből maguk­kal hoznak. A taizéi testvérek állandóan hangsúlyozzák, nemcsak Taizé ad vala­mit a zarándokoknak, hanem ők is ren­geteget kapnak a különböző országokból érkező fiatalokkal való találkozások so­rán, és valójában nekik is szükségük van erre.­­ Mekkora hatása van Taizére az ott évről-évre megforduló fiatalok­nak? — A visszatérő látogató újabb és újabb lakóbarakkokkal találkozik; látja, kibőví­tették a templomot, de Taizében minden az ideiglenesség szellemét őrzi továbbra is. Úgy érzem, az ott-tartózkodás kicsit azért szervezettebb lett. Erre a több ezres lét­szám miatt mindenképpen szükség van. — Milyen formában lehet a nyári ta­lálkozókon részt venni? — A három csoport valamelyikébe le­het jelentkezni. Ezek beszélgető, munka- és a hetet csendben eltöltő csoportok. Elég sűrű a napi program: a háromszori ima és a közös étkezések adják a nap keretét, ezeken kívül délelőtt bibliai előa­dás, délután pedig kiscsoportos beszél­getések vannak. Lehetőség van arra is, hogy valaki — a testvérekkel, illetve a szomszédos faluban élő Szent András nővérekkel való megbeszélés után — hosszabb időt, akár több évet is Taizé­ben töltsön. Egyre többen vannak olya­nok, akik csendben szeretnének lenni. Növekedett a közösséget látogató papok száma, s így kielégíthető a zarándokok gyónási és misehallgatási igénye. Ez nagy elismerés a közösség számára, s egyúttal a Taizét megjárt atyák talán job­ban megértik azokat a lelkes fiatalokat, akik az egyhetes taizéi tartózkodás után térnek haza és aktívabban szeretnének bekapcsolódni az egyházközségek életébe.­­ Ha Taizé, akkor ökumené? — Taizében nagyon keveset beszélnek az ökumenizmusról, inkább a kiengesz­­telődés kap hangsúlyt. Magyarországról katolikus, református, evangélikus és unitárius fiatalok egyaránt érkeznek. Az eleinte minden oldalról tapasztalt óva­tosságot az évek múlásával felváltotta az elfogadás és odafigyelés. Az elmúlt évek egyik nagy ajándéka Taizé számára a nö­vekvő létszámmal érkező orosz, román, bolgár és görög ortodox fiatalok. Ők a keleti kereszténység értékeit viszik a ta­lálkozókra, ahol nagy szeretet és érdek­lődés veszi körül őket.­­ Idén Szilveszterkor Párizs várja a fiatalokat. Mi szólt a helyszín mel­lett, amikor ott már kétszer is volt találkozó? — Több helyre is hívták a testvéreket Párizsba azonban nagyon hívták őket, és számukra a francia főváros mindig nagy kihívás. Szőnyi Szilárd 1995. január 1.

Next