Új Ember, 1997 (53. évfolyam, 1/2528-52/2579. szám)

1997-01-05 / 1. (2528.) szám

1997. január 5. Lelkiség • • Boldog, akit hite átjárÖ­sszegyűjthette volna magá­ba a világ minden tudo­mányát, mégsem nyugo­dott volna meg, akárcsak Ágoston. Olvasta a filozófusok csavaros fejte­getéseit, a latinok legjelesebbjeit, akik prózában, versben „tanítot­ták", de ő, Hilarius még kedvtelését betöltve sem mondhatta: amit olva­sok, elegendő, a mélyebb tudás túl van a bölcsek lapjain, s a boldogság — ez a „lopott jószág" — aligha elegendő egy sóvárgáson túli só­várgás kielégítésére. Mondhatjuk: poéta volt, mit tehe­tett volna mást, minthogy folyton másra vágyott? Csak ő a Mást írta agyába és vágyaiba, így vált Szent Hiláriussá, a nyugati egyházatyák egyikévé a IV. században. Valóban kereszténnyé válni tán keresztények közt a legnehezebb, főleg ha önma­gukat szakítják sokfelé. Akkoriban ariánusok és katolikusok közt dúlt a gyűlölködő küzdelem, s aki megpró­bálta az okos kompromisszumot, az vált a leggyanúsabbá, így Hilarius is, a püspök, akit ezért egyenesen felfor­gatónak bélyegeztek. Közben hány­szor vágyhatott — mint írta — „az igaz szombat nyugalmára, melyre az embernek fel kell készülnie", s amelyről jóval későbbi költő-utóda, Petrus Abelardus is, a racionalista fi­lozófus, a „mézajkú" Bernát „ellenfe­le" annyi lírai bensőséggel énekelt. A kor egyébként a „szent éne­keké" volt, „szakmányban zengtek", s minden elsza­kadt felekezet összeszedegette a maga himnuszait. Kezdetben pró­­za-lejtésűek voltak, afféle szükség­­poézis, és papokra, püspökökre várt, hogy literátusok is legyenek. Széthúzások közt talán a belső egy­ség volt a nagyobb, a Lélek mozdu­lata, amelynek hatására kiálthatott fel a tudós Tertullianus: „Mutassa­tok valamilyen zsoltárt, valami ví­ziót, imádságot, ami a lélek révüle­tében — szent őrületben született!" Hilarius — a püspökségben a mi­lánói Ambrus előde — a legrégibb latin keresztény költő, akit végül is az irodalom vezetett ahhoz, akiről így ujjongott: Két ízben születtél nekünk, Krisztus: először szült a szü­letetlen Úr Istenül — azután a Szűz Testben földre hozott, Istenül­ emberill. Híven hordja e nép neved, Istentől született Isten, imája egy: Benned vágyna maradni ő, S hogy Te benne maradj, vággyal esen­­kedik. » (Sík Sándor fordítása)­­ Tanúságtevő sorok, még akkor is, ha annak szánta, hogy a niceai zsi­nat hitvallását a Szentháromság örök titkáról hívei „elé énekelje". Mert akinek élménye a hit, az min­denben megérzi „Isten minden... fé­nye sugárzatát."­­ Vki csodálnivalóan tudott az Atyához borulni, megélni a­­Fiú szavait, s kettőjüket a Lé­lekkel egylényegűnek vallani. Poé­­zis és teológia — az isteni tudo­mány — mennyi ihletettséggel test­vériesül s tanúskodik a szerzőről, a szentről, aki nem fontoskodott; ha gyötrődött is, de hitt, kiáltott a da­lért, bízva, ha az észérvekben nem bíznak, a „gyönyörű, igaz varázs­lat" meghozza a megnyugvást: „Boldog, akit erős hite Úgy átjár, hogy elér ekkora titkokat..." Tóth Sándor Isten reánk tekint A polgári év vigasságos vagy leg­alábbis szorongásainkat-ingerültsé­­geinket feledtetni próbáló hangula­tában az egyház az újszülött Kis­ded édesanyjára, az Istenszülő Szűzre tekint. Ahogyan őt megál­dotta az Atya, amikor betöltötte a Szentlélek, úgy áldjon meg ben­nünket is. S ahogyan ő egészen megnyílt az Isten Fiának befogadá­sára, úgy nyíljunk meg mi is. Áldjon meg az Úr! Az ószövetségi olvasmány a legő­sibb s máig legismerebb árom­" ál­dást idézi, amelyet maga Isten írt elő Mózesnek. Az áldást mondó kétszer kéri ugyanazt: „fordítsa fel­éd arcát az Úr", „ragyogtassa rád arcát". Szent Pál szerint fontosabb, üdvösséget hozó esemény az, hogy Isten reánk tekint, mint hogy mi látjuk őt. Szent Ágoston szavával pedig a legfőbb boldogság: „látni a minket látót (Istent)". A karácsonyi történetekben arról olvastunk, ho­gyan keresték fel az újszülött Kisjé­­zust a pásztorok meg a napkeleti bölcsek, hogyan gyönyörködtek látványában, és imádták őt hódo­lattal. Ha egy kis csecsemőt meglát­nak felnőttek, bármilyen közönyö­sek vagy marconák legyenek is, azonnal mosolyra nyílik az arcuk, s körülrajongják a picit boldog-büsz­ke édesanyjával együtt. A csecsemő iránt érzett természetes emberi gyöngédség a betlehemi jelenetben a túlvilágra nyílik ki az égből szüle­tett Megváltóban. Áron áldása azonban arra emlékez­tet: nemcsak mi nézzük Jézust, any­jával, Máriával, hanem ők is néz­nek bennünket, mindent felülmúló, Istenből forrásozó szeretetükkel. Mária nemcsak kicsi Jézusára tekint rá anyai szeretettel, hanem reánk is. Anyai hivatása túlnő a biológiai ösz­­szetartozáson fiával, Jézussal:­ az egyház édesanyját tiszteljük benne. Melengető tekintete és áldása a Szentháromság reánk nyíló szere­­tetébe simul bele. „Megáld bennün­ket, mint Jézus édesanyja, s mint a szeplőtelen Egyház szimbóluma, aki jegyese Jézusnak", mondja Hans Urs von Balthasar. Szívemben Isten szavai Az evangélium egyszerű szavakkal mondja el Mária (és Jézus) életének két eseményét. Mellékesen jegyzi meg azt, ami Mária egész benső vi­lágát jellemezhette nemcsak ezek­ben a napokban, hanem egész éle­tében: „szívébe véste szavaikat, és gyakran elgondolkodott rajtuk". Mária nemcsak Jézus testét fogadta méhébe, hanem egészen átengedte a szívét a Szentháromság szere­­tetének. Hogyan lehet emberszívvel befogadni Isten szeretetét? Máriától tanulhatjuk a magunkat feltáró, a végtelenre felnyíló figyelem, a hit és az imádság magatartását. Mária az egész egyházat tanítja arra, hogyan kell folytonosan emlé­keznünk Jézus Krisztusra, s szavait és tetteit, egész személyét szívünk­ben hordozva hogyan tudunk az el­mélkedő imában egyre mélyebben belehatolni Isten szeretetének titká­ba. Az egyházi év során mindig új­ra végigelmélkedjük Jézus életének misztériumait, ahogyan a szentol­vasó imádsága felidézi ezeket a „titkokat", hogy így egyre mélyeb­ben elmerülhessünk Isten szere­­tetében és csodálatában. Ha az egy­ház külön ünnepet szentel Mária szeplőtelen szívének, ezzel nem az érzelgős áhitatnak enged, hanem ar­ra nyitja rá a szemünket, hogy tanul­junk meg egyre inkább a szívünkkel látni, egyre tisztább pillantással. Ha a kezdődő évet Mária istenanyaságá­nak szenteljük, akkor nemcsak földi életünk oltalmát várjuk tőle, hanem ennél is inkább azt, hogy az év során Mária figyelmes szeretetével próbál­juk egyre jobban érteni s egyre hűsé­gesebben követni Fiát, Jézust. Az istenfiúság Lelke A szentlelke még egy szereplőt állít a színre: a Szentlelket, akit Pál „az istenfiúság Lelkének" mond. Jézus és a Szentlélek, a második és a har­madik isteni személy, az Atya aka­ratából s vele együttműködve hoz­zák meg számunkra az üdvösséget, a szeretetben való egyesülést az Atyával, a Fiúval és a Szentlélekkel. Isten „az idők teljességében" azért küldte el Fiát, hogy minket felsza­badítson a bűn szolgaságából, és a fogadott fiúságot elnyerjük. De úgy vagyunk mi is az istengyermekség­gel, mint a menhelyről kiszabadult gyerek, ha hirtelen bekerül egy sze­rető családba, félénk és visszahúzó­dó, hiszen sohasem kapott még va­lódi szeretetet. Sok időre, türelem­re, szeretere van szükség ahhoz, hogy feloldódjanak benne a régi görcsök, félelmek, hogy kilépjen el­szigeteltségéből, s elfogadja az őt körülvevő szeretetet. így vagyunk mi is az istengyer­mekséggel. Jézusban az Atya gyer­mekeivé fogadott bennünket, de te­li vagyunk görcsökkel, önzéssel és szorongással. Ismét az Atya siet se­gítségünkre azzal, hogy elküldi „a szívünkbe" Fiának Lelkét, aki ezt kiáltja: „Abba! Atyám!". Az isten­gyermekség nem csupán külsődle­ges kapcsolatot létesít Istennel, ha­nem lényünk legmélyét járja át. Ez a Lélek töltötte be Máriát, amikor foganta az Isten fiát, s a Lélekben kapott ajándékot magasztalja Mária hálaéneke. A Magnificatban a Lélek sugallatára ujjong fel Istenhez a há­laének, amely azóta is ott zeng az egyház imádságában: „Magasztalja lelkem az Urat, és szívem ujjong üdvözítő Istenemben." L.L. Életige 1997. január Isten végtelenül szeret téged! „...Krisztus nezvében kérünk: en­geszt­e­­lődjetek ki az Istennel." (2 Kor 5,20) Pál így buzdítja a korintusiakat abban a részben, mely az egész Evangélium szívét alkotó nagy örömhír közlése után következik: Isten Krisztusban kiengesztelődött a világgal, (vö. 2 Kor 5,19) Fia kereszthaláláv­­.1 Isten végső ta­nújelét adta irántunk való határtalan szeretetének Krisztus keresztje által kiengesztelt bennünket Önmagával. Hitünknek ez az alapigazsága ma is teljes aktualitással bír. Ez az a kinyilatkoztatás, melyre az egész emberiség vár: igen, Isten minden­kihez közel van szeretetével és szenvedélyesen szeret minden em­bert. A világnak szüksége van erre az örömhírre, de csak akkor tudjuk átadni neki, ha előbb újra meg újra elismételjük magunknak egészen addig menően, hogy átérezzük: kö­rülölel bennünket ez a szeretet, ak­kor is, amikor éppen az ellenkező­jét gondolnánk. „...Krisztus nevében kérünk: engesz­telőd­jetek ki az Istennel." Az Isten szeretetébe vetett hit azonban nem maradhat kinek-ki­­nek benső ügye, amint azt Pál is hangsúlyozza: Isten ránk bízta, hogy másokat is kiengeszteljünk vele (vö. 2 Kor 5,18), s nagy felelős­séget ébresztett minden keresz­tényben, hogy tanúságot tegyen Is­ten teremtményei iránti szere­­tetéről. S hogy hogyan? Egész viselkedésünknek hitelessé kell tennie azt az igazságot, amit hirdetünk. Jézus világosan meg­mondta, hogy mielőtt ajándékun­kat az oltárra vinnénk, ki kell bé­­külnünk azzal a felebarátunkkal, akinek valami panasza van elle­nünk. (vö. Mt 5,23-24). S ez mindenekelőtt közösségein­ken — családjainkon, csoportjain­kon, társaságainkon, egyházainkon — belül érvényes. Az a hivatásunk ugyanis, hogy ledöntsünk minden falat, ami akadályozza az egyének és a népek közti egyetértést. Ebben a hónapban, amikor a vi­lág különböző részein imahetet tar­tanak a keresztények egységéért, különösen is meg vagyunk híva az együttműködésre, az elkötelezett imára, hogy ezáltal megtegyük a részünket azoknak az akadályok­nak az elhárításában, melyek gátol­ják az egyházak teljes egységét. „...Krisztus nevében kérünk, engesz­teljetek ki az Istennel." „Krisztus nevében" azt jelenti: az Ő helyetteseként lépjünk Krisztus nyomdokaiba; éljünk Vele; éljünk úgy, mint Ő, és szeressük egymást, amint Ő szeretett bennünket. Ne zárjunk ki senkit, és tegyük félre az előítéleteket. Legyünk nyitottak ar­ra, hogy befogadjuk és értékeljük felebarátaink pozitívumait, kész­nek lévén életünket adni egymá­sért. Ez Jézus legfőbb parancsa, a keresztények ismertetőjegye, mely ma ugyanúgy érvényes, mint Jézus első követőinek korában. Ezt az igét élni annyit jelent, mint békességszerzővé válni, így minden gesztusunk, minden szavunk, minden tettünk, amit sze­retet itat át, olyan lesz, mint Jézusé. Hozzá hasonlóan az öröm, a re­mény, az egyetértés és a béke, va­gyis annak a világnak az előhírnö­kei leszünk, mely kiengesztelődött Istennel, (vö. 2 Kor 5,19), s melyre minden teremtmény vár. Chiara Lubich Az Új Ember heti imaszándéka A Szűzanya közbenjárására áldjon meg mindnyájunkat az Úr az egész esztendőben A polgári év első napján az egyház Jézus édesanyjára, a Boldogságos Szűz Máriára tekint. Az Egyház édesanyjaként tiszteljük őt, s evvel a bizalommal bízzuk reá minden ügyünket. Ő, aki fiának gondját vi­selte megszületésétől fogva, s min­den külső viszontagságtól megóvta őt Isten gondviselő kegyelmével, ol­talmazzon bennünket is. Szűz Mária anyai oltalmát kérjük az új év kezdetén Szentatyánkra, II. János Pál pápára, püspökeinkre és papjainkra. Szűz Mária közbenjárását kérjük az egyház minden tagjára és közös­ségére. Szűz Mária anyai oltalmába ajánljuk az egész emberiséget, első­sorban azokat, akik nehézségekkel küzdenek: azokat, akiket a nincste­­lenség, a szegénység terhe sújt; azokat, akik betegséggel küzdenek, netán a közelgő halállal kell szem­benézniük; azokat, akiket belső szenvedések gyötörnek, akár saját bűneik következtében, akár más okból kifolyólag. Az Újév a béke napja. Szűza­nyánk oltalmába ajánlunk minden emberi viszályt, nézeteltérést, el­lenségeskedést. őt kérjük, hogy lá­gyítsa meg a megkeményedett szí­veket, tegyen bennünket megértőb­bé, szelíddé, figyelmessé, megbo­­csátóvá egymás iránt. Ismertesse föl velünk, hogy Isten gyermekei vagyunk, akiknek testvéri szere­tettel kell szeretniük egymást. Gondviselő Atyánk! A Boldogsá­­gos Istenanya személyében hatal­mas pártfogót adtál nekünk. Add, kérünk, hogy akik Fiadnak hűséges hívei akarunk maradni, mindhalá­lig érezzük szűzi Anyjának hatha­tós segítségét. Krisztus, a mi Urunk által. Ámen. • •Örömhír A napkeleti bölcsek. Amikor Jézus a judeai Betle­hemben megszületett, Heródes király napjaiban bölcsek jöttek Napkeletről Jeruzsálembe, és ér­deklődtek: „Hol van a zsidók új­szülött királya? Láttuk csillagát napkeleten, és jöttünk, hogy hó­doljunk neki." Ennek hallatára Heródes király megriadt, és vele egész Jeruzsálem. Összehívta va­lamennyi főpapot és a nép írástu­dóit, s tudakozódott tőlük, hol kell a Messiásnak születnie. Azok azt válaszolták: „A judeai Betle­hemben, mert így jövendölte a próféta: Te, Betlehem, Juda földje Éppen nem vagy a legkisebb Juda fe­jedelmi városai között. Mert belőled származik majd a vezér, Aki népemet, Izraelt kormányozza." Erre Heródes titkon hívatta a bölcseket és pontosan megtuda­kolta tőlük a csillag föltűnésének idejét. Majd ezekkel a szavakkal küldte őket Betlehembe: „Menje­tek, tudakozódjatok gondosan a gyermek felől. Ha megtaláltátok, jelezzétek nekem, hogy én is el­menjek és hódoljak neki." Azok, miután meghallgatták a királyt, elindultak. És lám, a csil­lag, melyet napkeleten láttak, el­őttük haladt, amíg végre meg nem állt a hely fölött, ahol a gyer­mek volt. Amint megpillantották a csillagot, igen megörültek. A ház­ba lépve ott látták a gyermeket anyjával, Máriával, és feborulva hódoltak neki. Aztán fölnyitották kincsesládájukat, és ajándékot ad­tak neki: aranyat, tömjént és mirr­­hát. Miután álmukban figyelmez­tetést kaptak, hogy vissza ne for­duljanak Heródeshez, más úton tértek vissza hazájukba. Máté, 2,1-12

Next