Új Ember, 2003 (59. évfolyam, 1/2840-52/2890. szám)

2003-01-05 / 1. (2840.) szám

2003. január 5.Katolikus szemmel Nógrádi László Úton a háromkirályokkal Több mint két ezredévvel ezelőtt út­ra keltek a háromkirályok, hogy hódoljanak a gyermek előtt, s drága kincsekkel, arannyal, töm­jénnel, mirhával halmozzák el őt. Idegen tájakon, vad, ellensé­ges népeken küzdötték keresztül magukat, hogy eljussanak Betlehembe, leboruljanak a Kisded előtt, s hitben erősöd­ve, lélekben gyarapodva tér­jenek vissza távoli hazájukba. Csillag vezette őket útjukon Betlehemig. Szilárd hittel követ­ték fényét, s nem csalatkoztak: a csillag megmutatta nekik a jó irányt, a helyes utat, a járhatót. Ilyenkor, vízkereszt ünnepén, elgondolkodom, hogy mi, XXI. századi vándorok, akik az egy­kori háromkirályokhoz hasonlóan keressük a Kisdedet, milyen tanácsot kérhetnénk napkelet bölcseitől. Mi mást is kérhetnénk, asszonyok és férfiak, tudósok és tudatla­nok, testek és igyekvők, mint vezérlő csilla­got? Vagy legalább egy kis fényt, belső vilá­­gosodást, mely megmutatja a helyes irányt. Mert számosak és csábítóak a tévutak, s oly göröngyös, kanyargós, nehezen járható az igazi. A választás nehéz, a tét mérhetetlen. Segítsetek hát nékünk, Gáspár, Menyhért, Boldizsár, vándorló társaitoknak, a Gyer­meket keresőknek, hogy miközben a tudós elmék vizslató tekintete egyre mélyebbre hatol az anyag szerkezetében a parányok felé, s egyre tágabban öleli fel a mindenség távlatait, a tudás mámora, a megismerés káprázata ne vakítsa el a bölcsesség mérték­­tartását, megfontoltságát, hogy a megisme­résre való képesség gyönyörű adománya ne vezessen a teremtett világ elkorcsosulásá­­hoz, pusztulásához. Adassék a tudatlanok­nak tudás, a tudósoknak bölcsesség, a böl­cseknek hatalom, a hatalmasoknak pedig erős akarat, hogy olyan úton vezessenek minket, mely a jövő távolában az ember és a természet harmóniájába torkollik. Segítse­tek nékünk Gáspár, Menyhért és Boldizsár, hogy leljük meg az utat az örömhöz. Küld­jetek nékünk tanítómestereket, akik útköz­ben elmondják százszor, elismétlik ezerszer, s ha kell, szerte visszhangozzák az egész vi­lágon, hogy a soknál több az elég; hogy a mohóság útja a végtelenbe vész; hogy a tör­tető vágy szakadatlan perzselése kiszárítja az öröm forrását, megöli a percet, zsivajjal űzi el a csendet, s folytonos hajszával riaszt­ja el a lélek benső békéjét. S fáradhatatlanul hirdessék, hogy a restek ópiuma, az irigy­ség is csupán parázstánc egy végtelen ösvé­nyen, mi nyugalmat nem terem. Keressetek hát nékünk, napkeleti bölcsek, tanító­kat, kik az olcsó sikerek és önsorsrontó karrierek bál­ványimádóinak és irigyei­­nek tobzódása közepette is bátrak világgá kiáltani: az örömhöz csak annyi kell, hogy elmondhassuk, ennyi elég. Egy kevés arany a test és szellem táplálására, egy kevés tömjén a lélek ápolására, egy kevés mirha érzékeink gyönyörűségére. Küldjétek nékünk Gás­pár, Menyhért, Boldizsár szigorú bírákat, kik meg­­szeghetetlen törvényekkel és szelíd erőszakkal igaz útra kényszerítenek min­den asszonyt és férfiút. S végül józan tör­vénymondókat, kik örökre kőtáblákba vé­sik minden gyermek szent jogát a szeretet­­re, a gondoskodásra, az örömre, az útmuta­tásra, a megvilágosodásra. S ha megtaláljuk...? Mi milyen ajándé­kot tennénk a Gyermek lába elé? Tegyük elé hitünket, hogy elhisszük vég­re: mindannyiunknak megvan a saját külde­tése e teremtett világban, Isten tervei szerint. Kinek-kinek a föld művelése vagy a szőlő metszése, s a kenyér sütése, a család össze­tartása, egy település közösségének szolgá­lata, országos feladatok felelősségének vál­lalása. Kérjük a közénk született Kisdedet, növelje bennünk a hitet, hogy megtaláljuk saját küldetésünket, és merjük vállalni azt. Tegyük a jászol mellé reményünket, hogy mindazt, amiről életünk folyamán álmod­tunk, és amiért kemény erőfeszítéssel annyit küzdöttünk, meg is tudjuk valósíta­ni, de legalább gyermekeink, unokáink lel­kében jó talajba hulljanak, s jó gyümölcsöt teremtenek. S végül ajánljuk fel szeretetünket, hogy magunkban, szűkebb családi körünkben meg tudjuk teremteni a béke szigetét, és a szeretet ereje sugározza be kisebb-nagyobb közösségeinket. „Hatalmas Ég, új Messiást küldj: Beteg a világ, nagy beteg!..." sóhajt föl Ady, s ma is annyian. Pedig egy új Messiás akár hamis is lehet. És nincs is szükség új Messiásra, hi­szen a „régi is megtenné," ha hagynánk... (A szerző Lenti város polgármestere, or­szággyűlési képviselő. Kezdeményezésére 2003. január 6-án Lentiben a „Város napja" alkalmából rendezett ünnepség keretében találkoznak a katonaidejüket ott töl­tött papok, lelkészek.) A hűtlen emlékezet Megsárgult régi lapokat ol­vasgatva tűnt elém Schlauch Lőrinc váradi püspök neve. Épp egy évszázada, 1902-ben hunyt el. A Simor János vezette püspöki kar egyik legna­gyobb alakja volt, „olyan ta­lentum, amelyet egyetlen kor­mány sem ignorálhatna" — írta a Magyar Szalon. Jogász volt, filozófus, szociológus, kultúrtörténész, szenvedélye­sen érdeklődött kora tudomá­nyos eredményei iránt, s ha némelyikről úgy érezte, hogy ellentétes az egyház tanításá­val, síkra szállt, tanulmányok­ban fejtette ki ellenvélemé­nyét. A katolicizmus igazsá­gairól azt fejtegette, hogy azok fölötte állnak a társadal­mi és a politikai változások­nak. A korabeli lapok — még a liberális meggyőződésűek is — egyhangúlag méltatták ki­váló szónoki tehetségét. A Szent István-napi ünnepsé­gek vezérszónokaként a jelen lévő Eötvös József e­lragad­tatá­sát is kivívta. Széles körű tu­dása és megnyilatkozásainak lebilincselő ereje segítette elő­ször a szatmári, majd a váradi püspöki székbe. Mégsem az adatok teszik érdekessé alakját, hanem az a mód, ahogy beleilleszkedett korába, és tehetségével, céltu­datosságával és erkölcsi emel­kedettségével formálta is azt. Elsők között ismerte föl, hogy a közéletben csak akkor képvi­selhető eredményesen a kato­licizmus, ha megfelelő szerve­zeti kereteket épít ki magának, s azok között mozgósítani tudja a hívők széles rétegeit. Hogy közéleti vállalásait ered­ményesen teljesíthesse, rend­szeresen tanulmányozta a leg­újabb szakirodalmat. „Dolgo­zószobájában a legnépszerűbb könyvek feküsznek halomban — írta méltatója —, ott látjuk az európai könyvpiac legérde­kesebb újdonságait. Még a friss nyomdafesték szaga is megérzik rajtuk. S a püspök nem csak átolvassa, hanem jegyzetezi is ezeket, s folyton lépést tart a kor irodalmi moz­galmaival is." Az 1861-ben alapított Szent László Társulat élén elsőnek vetette föl a nyugvópontjára azóta sem jutott csángó kér­dést. Mint ismeretes, a társu­lat a Bukovinába és Moldvá­ba áttelepült katolikus ma­gyarok lelki és testi gondozá­sát, segítését tekintette elsőd­leges feladatának, utóbb a ke­leti missziók ügyét is felkarol­ta. A váradi püspök anyagi­akkal is segítette e célok meg­valósulását, „erszénye min­dig nyitva áll, ha nagy nem­zeti célok érdekeiről van szó". Nagyváradi püspöksége idején szenvedélyes egyház­­politikai harcok folytak, az egymást felváltó liberális ér­zelmű kormányok az élet leg­különbözőbb területein igye­keztek csökkenteni az egyház közéleti súlyát, aláásni tekin­télyét. Nyilvánvalóvá lett, hogy a katolicizmus eredmé­nyes védekezéséhez belső re­formokra is szükség van. Eze­ket elsősorban Prohászka Otto­kár nevével és működésével kapcsoljuk össze, de Schlauch Lőrincnek is jelentősek az ér­demei előkészítésében, hiszen a különböző katolikus köz­­művelődési egyesületek mű­ködésének jelentőségére irá­nyította a figyelmet, s pálya­futása során a keresztény ha­gyományok továbbéléséért is rengeteget tett. (A nagyváradi Szent László-szobrot az ural­kodó halála nyolcszáz éves évfordulójára káptalanjával ő emeltette.) Méltán lett halála előtt kilenc évvel bíboros, s megérdemli, hogy tisztelettel idézzük vissza alakját. Rónay László • •Ölni szavakkal is lehet Valóban keresztény-e Európa? Sajnos, nemcsak átvitt ér­telemben. Mint a nigériai szépségversenyről szóló, múlt év végi híradásokból tudjuk, egy kezdő brit divat­­újságírónő (ügyetlen? meg­fontolatlan? humoros? cini­kus? kultúrálatlan?) kijelen­tését követően — amely sze­rint ha Mohamed próféta ma élne, a szépségverseny részt­vevői közül választana ma­gának feleséget — a muzul­mánok és keresztények kö­zött mintegy kétszázhúsz ha­lálos áldozatot követelő za­vargás tört ki. A békétlenség nyilván nem újkeletű, de a művelt keresztény Európából érkező hölgy tudatlansága olaj volt a tűzre. Sokszor és sokat írtak és írtunk az írás­tudók felelősségéről, a mes­terség gyakorlása közben kö­telező alaposságról és alázat­ról, az eset azonban szá­munkra, európai kereszté­nyek számára komoly figyel­meztetést is jelenthet: a kül­világ (más vallások, kultúrák és népek) szemében mi való­ban keresztények vagyunk, vagy csupán európaiak? Rá­adásul olyan európaiak, akik jólétük vadhajtásainak erő­szakos terjesztésével más né­pek hagyományait, kultúrá­ját és vallását veszik semmi­be, és közben európaiságuk gyökeréről, azaz a keresz­tény hit lényegéről nem tud­nak mit mondani. Jó húsz éve történt, mikor európai (köztük magyar) mérnökök-technikusok szá­zai dolgoztak Algériában: a muzulmán vallású arab sze­mélyzeti vezető egy szerdai napon közölte, hogy másnap az európaiaknak nem kell dolgozni, mert vallási ünne­pük van. Azt is mondta, hogy az ünnep neve Ascension, de a többség már oda sem figyelt, legfeljebb azon morgolódott, hogy mi­ért nem szólt előbb, hiszen a szabadnapot az ottani pihe­nőnaphoz, a péntekhez hoz­zácsapva egy jó kis sivatagi kirándulást tervezhettek vol­na. A franciául tudók meg nem értették: milyen, nem vasárnapra eső ünnep lehet a „felemelkedés", „felmá­szás"? Mondanivalónk szempontjából mellékes, hogy másnap, áldozócsütör­tökön a fehér atyák körében néhányan megünnepelték urunk mennybemenetelét, a lényeg: az európai kereszté­nyek muzulmán főnöküktől tudták meg, hogy nekik ün­nepük van. Vajon az ismét egységessé váló Európa képes lesz-e ke­resztény gyökerein újraéled­ni? Van-e benne erő a Jó Hírt, s annak sok-sok boldogító üzenetét valóban jó hír gya­nánt továbbadni? Például a női emancipáció, a női méltó­ság keresztény értelmezését. Vagy a népek boldogulását a szolidaritás szellemében le­hetővé tevő társadalmi taní­tást. S főleg a Teremtő — le­gyen neve akár Isten, akár Dieu, akár Allah — szerető Atyaként való megismerteté­sét, akit nem elsősorban azért kell tisztelni, mert a szigorú törvények betartását szá­­monkéri, hanem mert velünk sorsközösséget vállalva, bű­­neinket-tévedéseinket meg­bocsátva hív minket magá­hoz. Igen nagy tehát az igény karizmatikus (azaz szilárd hitű, felkészült, bölcs, okos, szeretni tudó stb.) keresz­tény emberekre, papokra, politikusokra, mérnökökre, rendezvényszervezőkre és újságírókra egyaránt. Szende Ákos : Laktanyai találkozások papnövendékekkel Emlékek az 1970-es évekből Hangzatos megfogalmazás emlékeztetett rá nemrégiben, hogy a haza védelme minden állmpolgárának szent kö­telessége. (Hogy a „szent" szó miképpen kerülhetett a „szocialista" szövegösszefüggésbe, azt már firtatni sem érdemes.) A törvény természetesen a (leendő­) papnöven­dékekre is vonatkozott, akik a legkeményebb helyeken szolgálták le a két évet. — Ezekre az időkre emlékezik írásában Tomka Ferenc, az egri szeminárium egykori spirituálisa, akárcsak Lentiben azok a papok, akik el­fogadják a polgármester meghívását. (Lásd Nógrádi László írását.) Ö­t éven át, 1973- tól 1978-ig láto­gattam az egri hittudományi főiskoláról egy­­egy kollégával a katona kis­­papokat Nagyatádon, Lentiben. Több szeminári­umból is jártunk hozzájuk. Próbáltuk összehangolni, hogy az év folyamán bizo­nyos rendszerességgel tudja­nak találkozni egyházi elöl­járókkal. Akkoriban viccelődve mondtuk, hogy ez a két — bizonyos szempontból bün­tető jellegű — katonai tábor a legnagyobb szeminárium, mert a legnagyobb létszám­mal voltak itt összevonva a papnevelő intézetekbe ké­szülő fiatalok. Bizonyára nem volt vélet­len, hogy az ország legtávo­labbi pontjaira kerültek, ahonnan nagyon nehezen ju­tottak haza a — sokszor az ország másik felében lakó — növendékek. És az sem, hogy büntetett előéletű társak kö­zé kerültek. Nagy élmény volt számunkra e találkozás, és egyben nagy felelősség is, hogy ezeket a fiatalokat, akikkel korábban mindössze egyhetes előkészítő időre ta­lálkoztunk, a kétéves katona­ság idején megerősítsük, lel­ket, örömet, optimizmust ad­junk nekik. A katonaság részben ke­ményen bánt velük, részben tudatosan próbálta őket leté­ríteni hivatásukról. Politikai tisztek vagy titkosrendőrök hívogatták őket, vagy pró­bálták eltéríteni őket hivatá­suktól, illetve beszervezni őket a III/III-as ügynökök közé. Öt éven át a katona­ságból hazakerülő összes papnövendékkel beszélget­tem, mindegyiküket megkí­sérelték beszervezni. Voltak néhányan, akik aláírtak va­lamiféle lapot, amiről maguk sem egészen tudták, mi az, mert a katonaságnál egy honvédnek, akit megfenye­get a tisztje, kötelessége je­lentést tenni, ha bármi ál­lamellenes dologról tud. Ők így látták, tehát nem volt benne semmi elítélendő. Ké­sőbb aztán a szeminárium­ban tisztáztuk velük, hogy „mire megy ki a játék". Is­merve az életüket, egyről sem tudok, aki később ilyen szolgálatot tett volna. Minden módszert felhasz­náltak a katonaságnál, hogy beszervezzék a papnövendé­keket: hónapokon át nem en­gedték haza őket, ami elvileg törvénytelen volt, majd jött egy politikai tiszt vagy egy nyomozó, és azt mondta: „Ha gondolja, szívesen haza­visszük magát." Lentiből, az ország egyik végéből példá­ul négyszáz kilométerre, Kis­­várdára, ahová a fiatal, ha volt három nap eltávozása, nem tudott hazamenni, mert nem ért volna vissza időben a vonata. „Mi majd hazavisz­­szük magát autóval, és köz­ben egy kicsit beszélgetünk." Nagyon szép volt, hogy a papnövendékek nagy szere­tettel vártak bennünket. Ele­inte mindkét laktanyában ta­láltunk lehetőséget arra, hogy körbeüljünk. Aki nem volt szolgálatban, az odajött. Beszélgettünk. Ők meséltek magukról, felolvastunk a Szentírásból, lelki megerősí­tést adtunk, gyóntattunk. Akivel tudtunk, kimentünk, és a környező plébániákon miséztünk. A növendékek nagyon feltöltődve és meg­erősödve fejezték be ezeket a látogatásokat. Általában szombaton mentünk, és ak­kor még vasárnap délelőtt is velük voltunk. A laktanyában éveken át nem volt szabad Szentírást vagy más vallásos könyvet tartaniuk maguknál. Voltak azért jóindulatú emberek az elöljárók vagy a tisztek kö­zött, akik ezt elnézték, má­sok azonban kifejezetten rosszindulatúak vagy dur­vák voltak. Sokszor előfor­dult, hogy kiállították a pap­növendékeket, gúnyolni kezdték őket. A laktanyákban együtt voltak a különböző felekeze­tek pap- és lelkésznövendé­kei. Igazi testvériség, ökumené alakult ki közöt­tük, közös Szentírással és imádsággal. A helyzetre jellemző, hogy elődömet, Váradi József atyát is az Állami Egyházügyi Hi­vatal tiltotta el a katonák lá­togatásától, mert nagyon jó hatással volt rájuk. Öt év múlva engem is elküldtek. Mindez érdekes tanulsága e korszaknak. E papnöven­dékek nagy többsége — jólle­het mindent elkövettek elri­asztásukért — megerősödve tért vissza a szemináriumok­ba. Fontos tapasztalatokat szerezve a világról, az állam és az egyház sokat hangozta­tott „jó viszonyáról", a hazai „vallásszabadság" valóságá­ról, az ökumenéről és az ül­döztetésről, annak mosoly­gós elviseléséről. Tomka Ferenc

Next