Új Ember, 2004 (60. évfolyam, 1/2891-51/2940. szám)

2004-01-04 / 1. (2891.) szám

Szentírás-magyarázat A népek világossága (Vízkereszt vasárnapja — Mt 2,1-12) Evangéliumi szakaszunk nyitó mondata körvonalazza a napkeleti bölcsek látogatá­sának szituációját, s egyben jelenetünket a Jézus születé­séről szóló beszámolóhoz il­leszti (1,18-25). Máté Betle­hem előtt nemcsak azért emlí­ti a „júdeai"-t, hogy földrajzi­lag megkülönböztesse a Zebulon vidékén lévő azonos nevű helységtől, hanem azért is, hogy a kezdetek kezdetén hangsúlyozza: Jézus, a zsidók királya Júdeából származik, és Júdeában ítélik halálra. Szűkszavú utalással kez­dődik a cselekmény: „Bölcsek jöttek napkeletről Jeruzsálem­be." Utazásuk körülményei­ről nem esik szó, viszont an­nál több Heródessel támadt konfliktusukról. Hogy kik ezek a bölcsek? Mágusok, perzsa papok, csillagászok, asztrológusok, netán varázs­lók? A kérdésre nem kapunk választ, arról értesülünk csu­pán: keletről (a két folyam völgyéből?) érkeztek. A fi­gyelmes olvasó azért tudja: a mágusok pogányok, hiszen nem Izrael, hanem a zsidók királyának születési helye iránt érdeklődnek. Nem rosz­­szalló, sőt javalló értelemben beszél róluk Máté, diszkréten elhallgatja istentelen tudomá­nyukat. Bölcs, őszinte pogá­nyok ők, akik az igazságot ke­resik, és a csillagok járását kö­vetve jutnak el a zsidók fővá­rosába, hogy bemutassák hó­dolatukat az újszülöttnek. Velük szemben szekértá­borrá szerveződik Heródes és udvartartása „egész Jeruzsá­­lem"-mel. Meghökkenésük (rémületük, félelmük) annak jele, hogy érzékelik a helyzet komolyságát. A népszerűtlen Heródes és egész Jeruzsálem egy húron pendül az újszülött király elvetésében. Máté teo­lógiai érdeklődése erőtelje­sebb, mint a történeti hiteles­ségre irányuló törekvése. Fel­fogása szerint Jeruzsálem Jé­zus kereszthalálának városa, és népe az evangélium végén azt kiáltja: „Vére rajtunk és fi­ainkon!" (27,25) Máté sejtetni kívánja, mi minden (a szenve­dés legroskasztóbb terhe) vár Jézusra passiótörténete során. Heródes összehívja az írás­tudókat, és „Krisztus" szüle­tési helye felől érdeklődik. Jé­zus fenségeimének említése arról árulkodik, hogy a király valójában nem valamiféle ve­­télytárstól fél, hanem Izrael Messiásától. Kérdésére az írástudók Mikeás próféta sza­vaival válaszolnak (5,1). Elis­merik: az idézetben Izraelnek mint Isten népének várva várt messiási pásztoráról van szó, ám ebből a felismerésből nem vonják le a következtetést, és ezáltal — ha közvetve is — Heródes cinkostársaivá vál­nak. Ismét a bölcsekkel tárgyal a király, de csak „titokban". Szavaiban felparázslik ke­gyetlensége, talán már a gyer­mekgyilkosság gondolata is eszébe ötlik, gátlástalansága alakoskodásig süllyed („hogy én is elmenjek és hódoljak neki..."). A bölcsek „meghallgatták a királyt, és útra keltek", s újólag a csillagot követve megtalálták a házat és benne „a gyermeket anyjával, Mári­ával". A mágusok „leborul­tak" (pontosabb fordításban: „földre borultak") az újszü­lött láttán, miként később a tanítványok a feltámadt Úr előtt (vö. 28,17). S ez a hódolat hitből fakadó vallomás Jézus­ról: ő Krisztus, Dávid fia (1,1), Isten fia (1,21, 2,15), Emmá­­nuel. A gyermekségtörténet­nek ez a jelenete valóságos krisztológiai miniatűr. S eb­ben a miniatűrben kitágul a szemhatár: Jézus a népek vi­lágossága. „Népek jönnek vi­lágosságodhoz, és királyok a benned támadt fényesség­hez" (Jz 60,3). Sulyok Elemér Életige, 2004. január Az én békémet adom nektek. (Jn 14,27) Jézus azért jött, hogy el­hozza nekünk a békét, mely­ről azt mondta, hogy nem olyan, mint amit a „világ ad", mert nemcsak a háború, a ci­­vakodás, a megosztottság vagy a sérelmek megszűntét jelenti. Az ő békéje mindezt magában foglalja, de ennél sokkal több: az élet és az öröm teljessége, az ember me­nedéke minden téren, a népek közötti szeretetben megvaló­suló szabadság és testvériség. Ő maga a mi békénk, ezért mondhatja nekünk: Az én békémet adom nektek. Mit tett Jézus azért, hogy nekünk adja az ő békéjét? Személyesen fizetett meg érte. Akkor ígérte meg ne­künk ezt a békét, amikor az egyik barátja elárulta őt, el­lenségei kezére adták, kegyet­len és gyalázatos halálra ítél­ték. A két ellenséges fél közé állt, magára vette a gyűlöletet és a széthúzást, ledöntötte a népeket elválasztó falakat. Miután irántunk való szere­tetből megtapasztalta az Atyától való elhagyatottság érzését, kereszthalálával újra egyesítette az embereket Is­tennel és egymással, s ezzel elhozta a földre az egyetemes testvériséget. A béke építése tőlünk is olyan szeretetet kér, mely képes szeretni azt is, aki nem viszo­nozza azt, képes megbocsátani, túllátni az „ellenség" kategóri­án, képes úgy szeretni a másik hazáját, mint a sajátját. Azt kéri tőlünk, hogy a csak saját érde­keikre és dolgaikra koncentráló félszeg emberekből a hétköz­napok kis hőseivé váljunk, akik napról napra testvéreiket szol­gálva még életüket is készek odaadni értük. Ez a szeretet új szívet és új szemet is kér tőlünk, hogy mindenkiben az egyete­mes testvériségre hivatott em­bert szeressük és lássuk, mert a béke pontosan abban a kapcso­latban kezdődik, amelyet fele­barátaimmal építek. Próbáljunk meg így élni ebben a hónapban, hogy a bé­ke és az igazságosság kultúrá­jának kovásza lehessünk! így megszületik bennünk és kö­rülöttünk az új emberiség. Chiara Lubich 2004. január 4. Lelkiség Homíliavázlat A kinyilatkoztatás oromünnepe Mindannyiunkban ott él a háromkirályok történetének színes, érzékletes képe. Ma­gunk előtt látjuk a misztéri­umjátékokból ismert esemé­nyeket, a tevéket, a szerecsen királyt, a gazdag ajándéko­kat... Az evangéliumot figyel­mesen hallgatva épp ezért hi­ányérzetünk támadhat. Hi­szen itt szó sincs Gáspárról, Menyhértről, Boldizsárról, nem történik említés kirá­lyokról, főleg nem három­ról... Mi hiteles akkor a szép történetből? Miért is ünnepli az egyház a ma hallottakat, mégpedig főünnepként? Vízkereszt napja — melyet a liturgia Urunk megjelené­sének nevez — valójában a kinyilatkoztatás örömünne­pe. Egészen eddig az esemé­nyig a Megváltót csak a vá­lasztott nép kis csoportja is­merte: Mária, József, a pász­torok, Betlehem népe. Most viszont megmutatkozik a tá­voli világ számára is. Egyelő­re ugyan még nem tömegek ismerik meg Jézust, de az üdvtörténet számára — és számunkra! — igen jelentős találkozás történik. Úgy is mondhatnánk, hogy a böl­csek személyében mi, a po­­gányokból leendő majdani keresztények találunk rá az Üdvözítőre. A mi üdvössé­günk, hitünk ígérete, ami tör­tént. Nem jöhetne létre ez a ta­lálkozás, ha Isten már réges­­rég nem készítené elő. A böl­csek már talán évekkel ez­előtt útnak indultak, ám készségük még ennél is ré­gebbi: egész életük, Isten-ke­resésük eredménye; tudomá­nyuk pedig, mely alapján a jelet fölismerték, egyenesen évezredekre nyúlik vissza... Minden és mindenki közre­működik ebben a találkozás­ban: a pogány tudomány, a természet (a csillag), a zsidó főpapok és írástudók, még Heródes is. Isten csak össze­rendezi az eseményeket, vagy egészen apró igazítá­sokkal állítja az üdvösség szolgálatába azokat. Mária pedig a Gyermekkel, aki mi­att mindez történik, nem tesz mást, mint hogy a helyén van. Ő nem szervez, bár tevékeny. Isten akaratában marad, azt teszi percről percre. Környezetünkben nagyon sok ember fogékony a kinyi­latkoztatásra, vár rá sóvárog­va. Sokkal többen remény­kednek életük megváltásá­ban, mint akikről gondol­nánk, mint akik ezt hangosan kifejezik. Isten már régóta ké­szíti őket: mindent elrendez, hogy rátalálhassanak az Üd­vözítőre. Nekünk mi a dol­gunk? Nem igazán az, hogy „odarendezzük" a pogányo­­kat Jézus köré, „rávegyük" őket a megtérésre. Ez nagy­részt Isten műve. A mi szere­pünk Máriáé és a Gyermeké. Mi, akik már találkoztunk ve­le, magunk volnánk a kézzel­­foghatóság, a megtestesülés, a­ kinyilatkoztatás eszközei. Az egyház Krisztus teste, a keresztény élete Krisztus éle­te — kellene hogy legyen. Va­jon eléggé helyünkön vagyunk­­e ehhez? Amikor a „csillag megáll fölöttünk", amikor megpillantanak minket (ta­lálkoznak velünk, látnak minket, várnak, kérnek tő­lünk valamit), „nagyon megörülhetnek"-e, akik a Megváltót keresik? Mi, akik krisztusiaknak neveztetünk e világban: Isten akaratában igyekszünk-e lenni percről percre? Nobilis Mária A HÉT SZENTJEI Pengaforti Szent Rajmund áldozópap (Ünnepe január 7-én van) Az igazság hirdetője nem tévedett, hanem helyesen mondta, hogy mindazok, akik buzgón akarnak élni Krisztus­ban, üldözést szenvednek (vö. 2 Tim 3,12). Úgy gondolom, hogy senki sincs kivéve ez alól az általános szabály alól, csak az, aki vagy elhanyagol­ja, vagy nem ismeri a fegyel­mezett és buzgó életet ebben a vi­lágban (Tht 2,12). Lelketek tisztasága és jámborsága kiérdemli és igényli, hogy — mivel Isten elfogadott benneteket, és kedvesek vagytok előtte — lelketek tisztasága sok meg­próbáltatáson át finomodjék ki egészen. Ezért, ha olykor kétszeres vagy háromszoros erővel suhog fölöttetek a kard, még ezt is örömmel kell a szeretet jelének tekin­tenetek. Külső harc és belső féle­lem: ez kétélű kard. Belsőleg akkor sokszorozódik, amikor az a bizonyos csalárd szellem álnoksággal és hízelgéssel nyugtalanítja a szívek mé­lyét. Az ilyenfajta küzdelme­ket már eddig is eléggé meg­ismertétek. E nélkül lehetet­len lett volna eljutnotok a bel­ső békéteknek és nyugalma­toknak erre az oly szép rend­jére. Külsőleg viszont akkor sokszorozódik a kard, amikor az egyház lelki javai ellen tör ki alaptalanul az üldözés: ez esetben súlyosabbak a sebek, főleg, ha barátainktól kapjuk azokat. Ez Krisztus kívánatos és boldog keresztje, egyedül eb­ben kell dicsekednünk. Tekintsetek fel tehát hitünk szerzőjére és fenntartójára, Jé­zusra, aki övéitől ártatlanul szenvedett, és a bűnösök közé számítottak. Ha tehát isztok a mi Urunk, Jézus csodálatos kelyhéből, adjatok hálát az Úrnak, aki az összes javakat osztogatja. A szeretet Istene pedig ad­jon békességet szíveteknek, és gyorsítsa meg előrehaladás­­tokat. (Szent Rajmund áldozópap leveléből) Liturgia „Három csodát ünneplünk..." Január 6-án az egyház víz­kereszt ünnepét üli. E nap kapcsán több liturgiát bizony­talanságba ütközünk. Az ün­nepet nem a napján üljük, szövegeiben is mintha keve­redések lennének. Az ünnep hivatalos neve epifánia, Urunk megjelenése. Régiesen nevez­ték háromkirályok ünnepé­nek, Magyarországon általá­ban vízkeresztnek. A keleti egyház már a IV. század elejétől ünnepelte e na­pon Jézus megjelenését, epifá­­niáját. A kifejezés a császári udvarból származott, és azt jelentette, amikor az uralkodó ünnepélyesen bevonult egy városba, megmutatva pompá­ját és hatalmát. Ezen a napon emlékeztek meg Jézus Krisz­tus születéséről és a Jordán­ban való alámerítkezéséről. A nyugati egyház csak a IV. szá­zad vége felé vette át ezt az ünnepet, amikor a megteste­sülést már karácsonykor, de­cember 25-én tartották. Ezért ez a nap maradt a megjelené­se, a jordánbeli alámerítkezés­­hez társult aztán a háromkirá­lyok érkezésének eseménye, majd pedig a kánai menyeg­zőn történt korcsoda. Az evangélium nyugaton végle­gesen a napkeleti bölcsek ér­kezésének története maradt, a zsolozsma laudesében és vesperásában azonban az evangéliumi kantikum antifó­­nái megőrizték e hármas meg­jelenés emlékét. Amint látjuk, az ünnep tar­talma túlmutat a három ki­rály alakjának megjelenésén. Egyrészt megnyilvánult előt­tük Isten a csillag feltűnésé­ben, másrészt a betlehemi kis­dedben felismerték a meg­nyilvánuló Isten fiát, isten­ként hódoltak előtte a nemze­tek képviselői. A Jordánnál történő alámerítkezésnél Jé­zus felett megnyílt az ég, és az Atya fiaként mutatja be Jé­zust, aki a keveseknek meg­nyilvánuló istensége birtoká­ban kezdi meg hároméves te­vékeny időszakát. János evangéliumában Jézus fellé­pése, istenségének megnyil­vánulása nem a betlehemi barlanghoz, nem is Keresztelő Szent János alámerítéséhez kötődik. Nála Jézus először a kánai menyegzőn, anyja fi­gyelmeztetésére a megszorult háziakon segít, amikor a vizet borrá változtatja. Istenségé­nek első megnyilvánulása szimbolikus, azt sugallja, hogy azért jött, azért műkö­dik közöttünk, hogy ünnepel­ni, boldogulni tudjunk. A liturgia folytatója az epi­­fániának. A maga eszközeivel áll oda a közénk érkező Isten mellé. A liturgiában a királyát fogadó nép nem tart drágá­nak aranyat, tömjént, drapéri­ákat, éneket, időt, munkát, hogy a megnyilatkozó Isten elé tegye felajánlási ado­mányként, hódolata jeléül. Is­ten olyan alázatos, hogy e nél­kül is közénk tud jönni, de ha nem ismerjük fel és nem hó­dolunk előtte minden erőnk­kel, akkor mi leszünk szegé­nyebbek a Királlyal. Füzes Ádám A hét liturgiája JANUÁR 4., VASÁRNAP - VÍZKERESZT, URUNK MEG­JELENÉSE - FŐÜNNEP (Angéla, Titusz, Leóna) - Íz 60,1-6 (Az Úr dicsősége felragyogott fölötted.) - Ef 3,2-3a, 5-6 (A Szent­lélek kinyilatkoztatta, hogy a pogányok is társörökösök.) - Mt 2,1- 12 (Láttuk csillagát napkeleten, és eljöttünk, hogy hódoljunk előt­te.) - Énekrend: Ho 43 - ÉE 523, Ho 43 - ÉE 59, Ho 18 - ÉE 525, Ho 44 - ÉE 60. JANUÁR 5., HÉTFŐ (Simon, Emília) - ljn 3,22-4,6 - Mt 4,12- 17,23-25. JANUÁR 6., KEDD (Gáspár, Menyhért Boldizsár) - ljn 4,7- 10 - Mk 6,34-44. JANUÁR 7., SZERDA - Pengaforti Szent Rajmund áldozópap emléknapja (Attila) - ljn 4,11-18 - lk 6,45-52. JANUÁR 8., CSÜTÖRTÖK (Gyöngyvér, Szeverin, Szö­rény) - ljn 4,19-5,4 - Lk 4,14-22­. JANUÁR 9., PÉNTEK (Marcell, Juliánusz) - ljn 5,5-13 - Lk 5,12- 16. JANUÁR 10., SZOMBAT (Melánia, Vilmos) - ljn 5,14-21 - Jn 3,22-30. JANUÁR 11., VASÁRNAP, URUNK MEGKERESZTEL­­KEDÉSÉNEK ÜNNEPE (Ágota, Szalina, Tasziló) - Iz 42,1- 4,6-7 (Íme az én szolgám, akiben kedvem telik.) - ApCsel 10,34- 38 (Isten fölkente a názáreti Jézust Szentlélekkel.) - Lk 3,15,15- 16.21-22­­ (Amikor Jézus megkeresztelkedett és imádkozott, meg­nyílt az ég.)­­ Énekrend: Ho 45 - ÉE 523, Ho 43 - ÉE 59, Ho 18 - ÉE 525, Ho 44 - ÉE 60.

Next