Új Ember, 2006 (61. évfolyam, 52/2993. szám - 62. évfolyam, 53/3046. szám)

2005-12-25 - 2006-01-01 / 52-1. (2993-2994.) szám

SZENTÍRÁS-MAGYARÁZAT Az Ige testté lett Karácsony ünnepe - In 1,1-18; 16,13-20 Tartalma szerint János evan­géliumának előszavát Krisz­tus-himnusznak, Logosz-him­­nusznak nevezhetnénk, mivel szerzője himnikus sorokban szól Krisztusról, Isten testté lett Igéjéről (a Logoszról), aki Isten kinyilatkoztatójaként és Meg­váltóként jött a világba. Az Ige (újabb fordításokban a Szó) koncentrikus köreiben jutunk el a hatnapos teremtéstörténet első szavát felidéző indítástól („kezdetben") a testté lett Igéig. Az üdvösségtörténet azonban nem pusztán a „szólt... és lett" eseménysorozatával veszi kez­detét, hanem - bizonyos tá­­gabb értelemben - egy idő előt­ti állapottal, az abszolút kez­dettel. Ez ível karácsony éjsza­káig, amikor a Szó - aki által minden lett és nélküle semmi sem lett (vö. 1,3) - egy közü­lünk való, hús-vér emberben megtestesült, és megtestesülé­se révén ma is hatékonyan érint bennünket, hiszen „mind­nyájan az ő teljességéből kap­tunk kegyelmet kegyelemre halmozva" (1,16). A prológus három szöveg­­egységének mindegyike vala­milyen feszültségről ír. Az első harmadban (1-8.) az isteni ere­detű Logosz és az emberi szár­mazású Keresztelő János ellen­tétéről esik szó. Jézus nagyobb, mint Keresztelő János. Az Ige (a Szó) kezdetben Istennél volt, Já­nos viszont csak tanúként jött. Ugyanez a különbség ismerhe­tő fel szövegegységünk kulcs­szaván, a „világosság" kifejezé­sen is: a Logosz maga a világos­ság, míg János csak tanúságot tesz a világosságról. A második részt (9-15.) Jézus és a világ el­lentéte motiválja. A Logosz megjelenése a világban - mint az isteni élet és fény forrása - el­lenállásba ütközik. A Logosz te­vékenysége: folytonos jövetel. A világ ugyanakkor önmagával meghasonlott módon saját léte alapját és beteljesítőjét kitagad­ja. „Tulajdonába jött, de övéi nem fogadták be" (1,11). A harmadik részben (14,18.) Jézus és Mózes ellentéte jut kife­jezésre: Jézus az utóbbinál is na­gyobb. És nem csak „dicsőség­ben". Mózes arcának dicsőségét múló dicsőségnek nevezi Szent Pál, míg a Jézus arcán látható dicsőséget „maradandónak" (vö. 2 Kor 3,7). Az „atyák" Istene az égő csipkebokorban úgy mu­tatkozott be Mózesnek, hogy „Én vagyok, aki vagyok" (Kir 5,14). Csakhogy Isten ebben a maga­ megnevezésben elsősor­ban nem önmaga benső létéről vall, hanem arról, hogy embere­kért való Isten. Mert a „vagyok" körülírás olyasfélét jelent, mint „jelen vagyok", „veletek va­gyok", „értetek vagyok". A Mó­zest megszólító Ige (Szó) azután végigkíséri a választott népet a történelmi kezdetektől egészen Jézusig. Az égő csipkebokor et­től kezdve „élő csipkebokor": Jézus Krisztus, akiből Isten nemcsak szól, hanem akiben mint „sorstársunkban" (vö. Fi­ 2,6) maradéktalanul jelen van, és általa velünk és értünk van. Karácsonykor, a megteste­sülés ünnepén hálatelt szívvel mondunk köszönetet, hogy az Atya a Fiú által életre hívott minket, és ugyancsak a Fiú ál­tal - szeretetével és irgalmával - meghívott és szüntelen meg­hív az életre. Sulyok Elemér A hét liturgiája Rév DECEMBER 25.,­­ URUNK SZÜLETÉ­SE (KARÁCSONY) - FŐÜNNEP (Anasztázia, Karácson, Eugénia) - Vigíliamise: Iz 62,1-5 (Az Úr örömét találta benned.) - ApCsel 13,16-17,22-25 (Jézus, a Megváltó, Dávid nemzetségéből származott.) - Mt 1,1-25 vagy Mt 1,18-25 (Maga az Is­ten jön el, hogy szabadulást hozzon nektek.) - Énekrend: Ho 17 - ÉE 22, Ho 17 - ÉE 22, Ho 137 - ÉE 506, Ho 7 - ÉE 6. - Éjféli mi­se: íz 9,1-6 (Gyermek születik nekünk, így fogják hívni; Béke Fejedelme.) - K­t 2,11-14 (Megnyilvánuolt minden ember számára Isten üdvözítő kegyelme.) - Lk 2,1-14 (Ma meg­született Megváltótok.) - Énekrend: Ho 25 - ÉE 43, ÉE 514, Ho 21 - ÉE 26, Ho 18 - ÉE 37, ÉE 519, Ho 34 — ÉE 45 - Hajnali mise (Pásztorok miséje): íz 62,11-12 (íme, eljön Szabadítod.) - Tit 3,4-7 (Irgalmassága sze­rint üdvözít minket az Isten) - Lk 2,15-20 (A pásztorok megtalálták Máriát, Józsefet és a jászolban fekvő kisdedet.) - Énekrend: Ho 36 - ÉE 30 ÉE 415, Ho 32 - ÉE 44, Ho 23 - ÉE 519, Ho 20 - ÉE 41 - Ünnepi mise: íz 52,7-10 (Meglátja a föld minden határa, hogy szabadítást szerez Istenünk.) - Zsid 1,1—6 (Isten az ő Fia által szólt hozzánk.) -Jn 1,1- 18 vagy Jn 1,1-5,9-14 (Az Ige testté lett, és közöttünk lakott.) - Énekrend: Ho 25 - ÉE 517, ÉE 415, Ho 34 - ÉE 34, Ho 18 - ÉE 37, ÉE 516, Ho 36 - ÉE 30. DECEMBER 26., HÉTFŐ - SZENT IST­VÁN ELSŐ VÉRTANÚ ÜNNEPE (Előd) -ApCsel 6,8-10; 7,54-59 (Látom a megnyílt eget és az Emberfiát!) - Mt 10,17-22 (Nem ti fogtok beszélni, hanem Atyátok Lelke szól majd belőletek.) - Énekrend: Ho 257 - ÉE 646, ÉE 415, Ho 34 - ÉE 49, Ho 23 - ÉE 48, ÉE 519, Ho 36 - ÉE 30. DECEMBER 27., KEDD - SZENT JÁ­NOS APOSTOL ÉS EVANGÉLISTA ÜN­NEPE (Teodor, Fabiola) - ljn 1,1-4 - J­ 20,2-8. DECEMBER 28., SZERDA - APRÓ­SZENTEK, VÉRTANÚK ÜNNEPE (Ap­ród, Kamilla) - ljn 1,5-2,2 - Mt 2,13-18. DECEMBER 29., CSÜTÖRTÖK - KA­RÁCSONY NYOLCADÁNAK 5. NAPJA (Becket Szent Tamás, Bökény, Dávid) - Im­ 2,3-11 - Lk 2,22-35. DECEMBER 30., PÉNTEK - SZENT CSALÁD: JÉZUS, MÁRIA ÉS JÓZSEF ÜNNEPE (Hermina, Hunor) - Lk­ 3,3- 7.14-17, vagy Tér 15,1-6; 21,1-3 vagy Kol 3,12-21 vagy Zsid 11,8.11-12.17-19 - ik 2,22-40. DECEMBER 31., SZOMBAT - KARÁ­CSONY NYOLCADÁNAK 7. NAPJA (Szent I. Szilveszter pápa, Ajándék, Donáta) - lmn 2,18-21 - rn 1,1-18. HOMÍLIAVÁZLAT A jászolban születő szentségek Titka van a karácsonynak. Olyan ereje, mely még az Isten­től eltávolodott emberek szívét is megérinti. Olyan hatása, mely egybe tudja fogni az egyébként szerteszét szaladó családokat. Olyan érzést kelt bennünk ez a titok, hogy - bár­mily távol érezzük magunkat az év többi szakaszában Isten­től - ilyenkor azt mondjuk: szükségünk van rá. S úgy hall­juk, amikor ezen az ünnepen eljövünk ide, Isten házába, hogy ami itt elhangzik, az ró­lunk szól, közünk van hozzá. S valóban így van: kará­csony titka, mely messze mö­götte rejtőzik a csillogásnak, a nosztalgikus dallamoknak, az ellágyult érzelmeknek - meg­érint, egybefog. Szükségünk van rá, és rólunk szól. De vajon mi ez a titok? „Az Ige testté lett, és közöt­tünk lakott" - mondja János evangéliuma. Isten elképzelhe­tetlen mértékben akar minket, örül nekünk, akár azt is mond­hatnánk: „drukkol" nekünk, hogy életünk értelmes és bol­dog legyen. Istenben nincs „tá­volságtartás" az emberrel szemben, annak ellenére, hogy valójában végtelen nagy a kü­lönbség Teremtő és teremtmé­nye között. Ő azonban ezt a tá­volságot végtelen hatalmával átlépi, „belekorlátozza magát" egy emberi élet keretei közé Jé­zus személyében: megtestesül. Ezáltal „megérinthetővé" válik számunkra - s ugyanakkor ez a közelség minket is megérint. Ám mit sem tudnánk Isten­nek erről a megdöbbentő ér­­tünk­ létéről, ha csak egyszer régen tette volna meg mindezt, majd visszavonult volna az egek fenséges magasába. De ő nem azért jött el, hogy elmen­jen: köztünk maradt­­ az egy­ház által. Bármily esendő is le­gyen a Jézus által alapított kö­zösség, mégis szent, mert Istent hordozza. Az egyház, Krisztus teste, így rajta keresztül folya­matosan jelen van, eljut hoz­zánk is a megtestesülés tapasz­talata. Ez a közösség fog egybe, gyűjt össze bennünket Krisztus köré, hogy belőle éljünk. Mert igazában csak belőle élhetünk: szükségünk van rá. S az egyházban a Megtestesülés titka a szentségeken keresztül válik életalakító, mindennapi táplálékunkká. Ezért, ha komo­lyan gondoljuk, amit kará­csonykor ünneplünk, élnünk kell a Jézus kihálta hatékony, egyszerű jelekkel, melyek ma­gát Istent hordozzák. Amint a jászolban fekvő csecsemő való­ságos Isten, úgy közvetíti ne­künk a pár csepp keresztvíz az isteni életet, a feloldozó szavak úgy tesznek tisztává a bűnök­től... Fia pedig megértjük a szent­ségek megtestesülés-logikáját, arra is ráébredünk, hogy éle­tünk minden apró részlete Is­ten-hordozó lehet. Karácsony­kor valóban rólunk van szó: Jé­zus a mi életünk részleteiben szeretne „szentséggé" válni a mi vitágunk számára. Enged­­jük-e neki? Nobilis Mária Az imaapostolság szándékai január hónapra Általános: Hogy a keresztények teljes egységének megvalósításáért folyó erőfe­szítés elősegítse a világ népei közötti ki­­engesztelődést és békét. Missziós: Hogy a keresztények tisztelet­tel és szeretettel fogadjanak minden me­nekültet, felismerve minden személyben Isten képmását. I é­s Hozzánk hasonló Ég szülte Földet, Föld szülte fát, Fa szülte ágát, Ága szülte bimbaját, Bimbaja szülte virágját, Virágja szülte Szent Annát, Szent Anna szülte Máriát, Mária szülte Krisztus Urunkat, A világ megváltóját. A szobája falán lévő Krisz­tus-képről Dsida Jenő azt írja egyik versében, hogy azon min­dent hamisításnak érez: nem ilyen kék szemű, nem ilyen de­rűs és jóllakott, nem ilyen szí­nű... Mert sokszor, sok éjszakán látta, hallgatta őt, ezért biztosan állítja, hogy egyszerű volt, szür­ke, fáradt és hozzánk hasonló. Olyan, mint egy múlt száza­di fénykép, ahhoz hasonló: elő­ször ez jutott eszembe, amikor elővettem és sokadszor meg­néztem ezt a derűs képet, ame­lyet több évtizede készítettem egy Turóc megyei kis faluban, Márkfalván. A falu kicsi, góti­kus templomának tenyérnyi szárnyas oltára felejthetetlen, vagy inkább - karácsony ünne­pére is gondolva - malaszttal teljes... Az oltár egyik részlete, a predellán lévő Mettercia­­ábrázolás látható itt: balra Szűz Mária, mellette a kis Jézus, jobboldali Szent Anna. Úgy tudjuk, hogy az efezusi zsinat (431) óta, amikor elismer­ték Mária istenanyaságát, An­nát, az édesanyát is megkülön­böztetett tiszteletben részesíti az egyház. A Metterda-ábrázo­­lás, vagyis Szent Anna harmad­magával, a XV. században ala­kult ki a szeplőtelen fogantatás megjelenítésére. Ahogy az elne­vezés is mutatja - vagy ahogy a jól ismert Leonardo-festmé­­nyen is látható -, Anna a fősze­replő. De nem itt. A nemrég született gyermeket itt levet­kőztették, kezét megfogták, hogy el ne essék, és mintha fényképezkednének, felénk for­dították, hogy a fényíró mester hadd csináljon róla, sőt a szü­lőkről is egy családi képet. Ezen a képen, amely nem a pillanat műve, három korosztály látszik - az anya, nagyanya és unoka -, s hogy ők szentek, azt csak a dicsfény mutatja. Ezáltal egy ki­csit más, tőlünk különböző. Ahogy a Guary-kódex mondja és ez a kép is sugallja: ők tökéle­tes szentek, nagy, malasztos emberek. Fontos ezen az ábrázoláson a három korosztály kézfogása - ezáltal is hozzánk hasonló­nak érezzük -, de még fonto­sabb, ha csak a hármasságra fi­gyelünk mint erős, szimboli­kus számra, amely az egységet jelöli és jelenti. De a részletek is érdekesek, a ruházatról nem is beszélve. A kis Jézus (akiről az ének alapján tudjuk, hogy aranyalma) kezében cseresz­nyét tart. Növényszimbólum­ként­­ mint a paradicsomi bűnbeesés fája, vagy a meny­­nyei Jeruzsálem. De Mária is fölmutat egy jelképes gyümöl­csöt, egy fürt szőlőt. Ez lehet a bőség, a termékenység szim­bóluma, de itt elsősorban Krisztus-jelkép, amelynek ma­gyarázata ott található János evangéliumában (15,1-11). Az egyházatyák - az ószövetségi Sirák fia könyve (24,17) alap­ján - Szűz Máriát is a szőlőtő­kéhez hasonlították, amelynek gyümölcse Krisztus, vagyis ez a Gyermek. Újra a képre nézek: Anya, Fiú és... szeretet. Ez is eszembe jut. Talán mert közeleg a kará­csony. Vagy azért, mert ezt a szeretetet valóban sugározza ez a kép - immár ötszáz éve. Móser Zoltán 2005. december 25-2006. január 1. LITURGIA Szenteste A népi jámborság és liturgia direktóriumát átolvasva és ka­rácsonyi liturgiánkat figyelve biztosan nem túlzás azt mon­dani, hogy hívő ünneplésünk érzelmileg legjelentősebb moz­zanatai ilyenkor nem annyira a liturgiából, mint inkább az azt körülrajzoló népi jámborsági gyakorlatok közül valók. Kará­csony liturgiája a saját szövege­ken kívül tulajdonképpen nem tartalmaz különösebb sajátos­ságot: megszokott felépítésű szentmisékkel ünneplünk. A direktórium IV. fejezete foglalkozik az egyházi év szent időszakaival, s köztük Urunk megtestesülése időszakának a népi jámborságban található különféle megnyilvánulásai­val. A népi jámborság a maga sajátos módján súlypontozza karácsony értelmét, nem any­­nyira a teológiai mondanivaló felől közelítve, hanem az életközeli elemek ritualizálásá­­val, így jellegzetes módon kü­lönösen is magáévá teszi az „ajándék spirituális értelmét", amely karácsony ünnepének jellegzetessége: „mert gyermek születik nekünk, fiú adatik ne­­künk" (vö. 1z 9,5). Isten végte­len szeretetének megnyilvánu­lása ez, aki „úgy szerette a viá­­got, hogy egyszülött fiát adta" (Jn 3,16)... Megajándékozottságunk ünnepi tudatosítása ne pusz­tán az ajándékok kicserélésé­ben mutatkozzék meg: legyen meghívás a szegényekről és el­esettekről való gondoskodásra. A keresztény családi ünnep­lésben felfedezhető még a min­den emberrel való közösség­vállalás és az emberélet szent­ségének gondolata, az évszá­zadok óta szívből áhított mes­­sianisztikus idő siettetése, a szegénység, alázat, egyszerű­ség és bizalom üzenetei. A bet­lehemes misztériumjátékok, a jászolállítás szokása, a gyertya­­gyújtás, az élet fáját s egyszer­smind a keresztfát szimbolizá­ló feldíszített karácsonyfa imádságunk és családi liturgiá­ink erőteljes szimbólumai. A bensőséges családi körben megült ünnepi vacsora az éle­tünket tartó emberi köteléke­ink sziárdságának és örömé­nek kifejezése és elmélyítője le­het. A hívő családi ünneplés a karácsonyi liturgiák üzeneté­nek egyik legjelentősebb elmé­lyítője, ezért érdemes évről év­re újraoltani azt a szentírási és liturgikus szövegeink erejével. Engedjük, hogy a liturgia és já­ték, meghittség, mítosz és való­ság egymást finoman átjárva forrjanak eggyé a születés ün­neplésében. Káposztássy Béla

Next