Új Ember, 2008 (64. évfolyam, 1/3099-52/3050. szám)

2008-01-06 / 1. (3099.) szám

­ SZENTÍRÁS-MAGYARÁZAT A hódolók méltósága Vízkereszt, Urunk megjelenése - Mt 2,1-12 „Hol van a zsidók újszülött királya? Láttuk csillagát nap­keleten, és eljöttünk, hogy hó­doljunk előtte." A napkeleti bölcsek, a legendás bibliai el­beszélés főszereplői bizonyá­ra arra számítottak, hogy ha egyszer elérkeznek Jeruzsá­lembe, ünnepi örömben talál­ják az egész várost. Meglep­hette őket, hogy kérdezős­ködniük kell, s hogy értetle­nül néznek rájuk a városbeli­ek. Felkeresik magát a királyt. Heródes azt tartja természe­tesnek, hogy előtte földig ha­jolnak az emberek, s uralko­dásának hosszú évtizedeiben igyekezett idejében kiirtani azokat, akik nehezen meg­szerzett hatalmát elvitathat­ták volna. Ugyan mit felelne a messziről jött emberek kérdé­sére? Neki nincs újszülött fia, unokája. Ha csillag támadt, valaki másra utalhat. Meg kell kérdezni a papokat és az írástudókat. Azok valóban tudnak valami messzi ígéret­ről, reményről, előveszik az írásokat. Annak az egyszer el­jövendő Uralkodónak, akiről Isten ígéretei szólnak, Betle­hemben, Dávid városában kell megszületnie. Tárgyila­gosan felelnek a kérdésre, az­tán visszahúzódnak, mintha nem is az ő ügyük volna az egész. Jeruzsálem megrémül ahelyett, hogy tűzbe jönne. Mi készül itt, mi lehet abból, ha valaki megkérdőjelezi a zsarnoki rendet, amely min­denkit megalázott, s ugyan­akkor valami biztonságot adott? A bölcsek nem érnek rá ar­ra, hogy hüledezzenek. Föltű­nik előttük a csillag, „meg­örülnek neki", követik, s meg is találják a Gyermeket. „Földre borulva hódolnak előt­te", és elébe rakják drága ajándékaikat. Hódolnak? Az az ige, ame­lyet az evangélista először a bölcsek szájába ad, majd az­tán maga is használ, szó sze­rint térdhajtást, lebomlást je­lent. Már a hellenista szöve­gekben is elsősorban vallási jelentése van, a Biblia pedig szinte kizárólag az Isten irán­ti tisztelet, az imádás kifejezé­sére használja. „Uradat, Iste­nedet imádd, és csak neki szol­gálj!" - idézi majd Máté evangélista Mózes ötödik könyvéből (Mt 4,10; 5 Móz 6,13). A bölcsek Isten küldötte­ként köszöntik az Újszülöttet, a keresztény író (és olvasó) tudja, hiszi, hogy a megteste­sült Fiú valóban megérdemli az Istent megillető tiszteletet. A mai ember nem szívesen hajlik meg senki, semmi előtt. Talán megsokallta, hogy olyan hatalmasságok előtt hajbókoljon, akik nem érdem­lik meg a tiszteletét. A baj az, hogy miközben önmagát mindenek fölé emelné, a rek­lám, a propaganda, a közvéle­mény játékszerévé válik. A napkeleti bölcsek jó érzékkel keresték Jézust, hogy előtte hó­doljanak. Aki Jézus előtt meg­hajtja a térdét, maga is na­gyobb lesz, nem válik rab­szolgájává a világ bálványai­nak. Hadd írjam még ide egy je­lentős német biblikus tanár­nak, ma már erfurti püspök­nek néhány mondatát! „Nem­csak akkor hódolunk Isten előtt, amikor a tabernákulum előtt térdet hajtunk, amikor részt veszünk a vasárnapi szentmisén, hanem akkor is, amikor Jézus szándéka és az Atya akarata szerint gondját viseljük idős apánknak, anyánknak, törődünk beteg házastársunkkal, elviseljük kajla kamasz fiunkat, vagy egyáltalán helytállunk akkor, amikor elsötétül körülöttünk a világ, egyszóval nem fu­tunk meg a nehézségek elől" (Joachim Wanke beszéde egy zarándoklaton „... und das Leben gewinnt.­ „És győ­zött az élet"­­ című köteté­ből). Jeleníts István V 4­­ A keresztények egységéért végzett ökumenikus imahét idén ünnepli századik évfordu­lóját. Az első imanyolcad a ke­resztények egységéért 1908. janu­ár 18. és 25. között zajlott. Hat­van évvel később, 1968-ban az imahetet közösen készítette elő a Hit és Egyházszervezet Bi­zottsága (az Egyházak Ökume­nikus Tanácsa részéről) és a Ke­resztény Egységtörekvés Pápai Tanácsának titkársága. Azóta immár szokássá vált, hogy ösz­­szegyűlnek a katolikus és más felekezetű keresztények, és egy közös dokumentumot dolgoz­nak ki, amely az imahétre vo­natkozó javaslatokat tartalmaz­za. Az idén egy népes ökume­nikus csoport választotta ki az igét az Egyesült Államokban, Szent Pálnak a tesszalonikai keresztényekhez írt első leve­léből. Ebben a görög városban éppen csak megszületett egy kicsiny közösség, és Pál szük­ségét érezte, hogy tagjai kö­zött megerősödjék az egység. Ezért arra buzdította őket, „él­jenek békességben", legyenek türelmesek mindenkivel, a rosszért ne fizessenek rosszul, hanem munkálkodjanak egy­más és a többiek javán. Arra kérte őket, hogy „szüntelenül imádkozzanak", ezzel is mint­egy hangsúlyozva, hogy a ke­resztény közösségben csak az imaélet segítségével lehet egy­ségben élni. Jézus is imádko­zott az övéiért: „Legyenek mindnyájan egy" - ezt kérte Atyjától. Miért kell szüntelenül imád­kozni? Azért, mert az imádság a személy, az ember lényegi ré­sze. Isten képmására lettünk te­remtve, olyannak, akivel Isten személyes kapcsolatban áll, és aki képes közösségre lépni vele. Létünk alapvető eleme tehát a baráti viszony Istennel: a köz­vetlen, egyszerű és igaz párbe­széd - ez az imádság. Ez teszi lehetővé, hogy hiteles szemé­lyekké váljunk istengyermek­ségünk teljes méltóságában. Mivel személyes Isten-kap­csolatra lettünk teremtve, állan­dó összeköttetésben lehetünk vele, szívünkben a Szentlélek­­től kapott szeretettel, és azzal a bizalommal, amivel az ember saját atyjához fordul. Ez a biza­lom ösztönöz, hogy gyakran szóljunk hozzá, hogy mindent elmondjunk neki: a gondolata­inkat, a terveinket. Erre a meg­hitt viszonyra gondolva szinte türelmetlenül várjuk az imád­ság pillanatait, melyeket a napi munkahelyi és családi kötele­zettségeink közepette kiszakí­tunk, hogy mély kapcsolatba kerüljünk Istennel, akiről tud­juk, hogy szeret minket. Nemcsak saját szükséglete­inkért kell szüntelen imád­koznunk, hanem azért is, hogy osztozzunk Krisztus Testének építésében, és így megvalósuljon Krisztus egy­házának teljes és látható egy­sége. Olyan titok ez, amiből akkor sejthetünk meg vala­mit, ha a közlekedőedényekre gondolunk. Amikor vizet töl­tünk az egyikbe, a folyadék­­szint mindegyikben meg­emelkedik. Ugyanez történik, amikor valaki imádkozik. Az imádságban a lélek Istenhez emelkedik, hogy imádja őt, és hálát adjon neki. Amikor va­laki felemelkedik, a többiek vele emelkednek. Hogyan imádkozzunk szüntelenül, különösen, ami­kor a hétköznapok forgataga magával ragad? Szüntelenül imádkozni nem azt jelenti, hogy szapo­rítjuk imádságainkat, hanem hogy lelkünkkel és életünkkel Isten felé fordulunk, teljesít­jük akaratát: őérte tanulunk, dolgozunk, szenvedünk, pi­henünk, és ha kell, érte ha­lunk meg. Olyannyira, hogy még a leghétköznapibb ügye­inket se tudjuk intézni anél­kül, hogy vele meg ne beszél­nénk. Tevékenységünk így szent cselekménnyé lesz, és imád­sággá válik az egész napunk. Segíthet ebben, ha felajánl­juk Istennek minden cseleke­detünket: „Jézusom, érted, neked teszem"; vagy ha ne­hézségeink adódnak, tudato­sítjuk magunkban: „Mi a fon­tos? Az, hogy szeresselek té­ged!" így minden dolgunkat szeretettel itatjuk át. És szüntelenül imádkozni fogunk, mert szüntelenül sze­retünk. Chiara Lubich Januári életige „Szüntelenül imádkozzatok!" Lelkiség 2008. január 6. HOMÍLIAVÁZLAT Ünnepeljünk epifániát! Epifánia ünnepén, amikor Isten megjelenését ünnepli a világegyház, megdöbbentő mondatot kiált bele a világba a liturgia: sötétség borítja a földet, homály a nemzeteket. Mégis örül az egyház, mert tudja: ahol sok a bűn és a sötétség, ott túlárad a ke­gyelem és a fény. Az újra és újra megjelenő Istent nem le­het kiszorítani a történelem­ből. Elmélkedjünk ma arról, hogy a sötétségeket milyen módon ragyogja be az isteni fényesség. Sötétség a tudatlanság. Az ellenerők nagyon mélyre ké­pesek süllyeszteni az amúgy is sérült értelmet. Pár hete egy kórházi beteg - mikor azt kérdeztem tőle, milyen vallá­­sú - fölényes hangon kijelen­tette: én ateista vagyok. Erre ezt válaszoltam: csodálom Önt, mert nagyobb hite van, mint nekem. Hiszen a sem­miben hisz, az meg nincs. Én a létező valóságban hiszek, aki van. Egyébként is - foly­tattam - vigyázzon le ne ma­radjon. Hiszen az általa isten­nek kikiáltott tudomány már elismeri az élő, alkotó Istent. Werner Heisenberg, a hírneves természettudós így nyilatko­zott tudóstársai nevében: az a sok jelenség és szerveződés, amit legújabb mérőeszköze­inkkel mérni tudunk, elkép­zelhetetlen alkotó, teremtő intelligencia nélkül.­­ Ő el­csendesedve révedezett, én pedig epifániát ünnepeltem. A sötétségek sötétsége a bűn. Megrendítő vétkek minde­nütt. Önzés, gyilkosságok, gyűlölet, kizsákmányolás, harag, bosszúállás, a szemé­rem elleni rettenetes bűnök, válások, gyermekek tönkreté­tele ezek következtében. Mégsincs bűntudat. Benedek pápa - még Joseph Ratzinger néven - több mint húsz éve írt, A mustármag reménye című könyvében az ártatlanság őrületéről beszél. A legna­gyobb bűnösök is szinte szentté avatják magukat, a ki­sebb bűnösök is mindig má­sokat vádolnak, hibáztatnak. Ha bevallják, ha nem, a bű­nök mindig jelzést adnak. És rombolnak: lelket is, testet is. Orvosi disszertációt lehetne írni arról, hogy az agyi és szívproblémák okai nagyon gyakran a fel nem dolgozott bűnök. Máskor gyomorfe­kélyt vagy pszichés elválto­zásokat okoznak a megalku­vások sokszor rejtettnek vélt bűnei. Pár éve egy orvos a se­gítségemet kérte: negyven év körüli daganatos betegénél szinte vészhelyzet állt elő. Rohamosan romlani kezdett az állapota. Itt már csak te tudsz segíteni - kérlelt az or­vos. A beteg amiatt került krí­zisbe, mert úgy vélte, egy éle­ten át becsapta az Istent, hi­szen fiatalkorában egy bűnét nem merte meggyónni, de azért minden hónapban gyónt és áldozott. És íme, a betegség éjszakájában majd­nem beleőrült ebbe. Legalább fél órába került, mire rádöb­bentettem, milyen izgalmas az Isten, és hogy mennyire szereti a megtérni tudó bűnö­söket. Elfogadta a szentsége­ket könnyezve, remegve. Egy hét múlva az orvos megkér­dezte tőlem, mit tettem a be­teggel. A negatív folyamatok teljesen leálltak, csodával fel­érő a gyógyulás. Akkor én alig tudtam elleplezni köny­­nyeimet, és megint epifániát ünnepeltem. Izaiás elragadtatott imájá­val fejezem be kis homí­­liámat, amely a mai ünnep ol­vasmányában ragyog: „Ne félj, mert elérkezett a világos­ságod. Fölötted ott ragyog az Úr, és dicsősége megnyilvá­nul rajtad." (1z 60,1-6) Kerényi Lajos LITURGIA A kenyértöréstől a szentmiséig (XXXII. rész) A liturgikus ének Nyugaton a IV. században A IV. században a nyugati liturgiában a latin nyelvre va­ló áttérés nyitott teret a nép énekének. A liturgikus zene kezdetben nem használt hangszereket, mert azok a po­­gányok szertartásaira emlé­keztették őket, és úgy érezték, hogy a bensőséges istendicsé­retet nem segítik elő. A zene tehát az éneklés maradt, amely az ember bensejéből tör elő. Énekeskönyvek nem ma­radtak ebből a korból, ám eb­ben a kérdésben is nyugodtan hagyatkozhatunk az egyház­atyák tanúságára. Szent Ambrus az 1. zsoltár­ról szóló elmélkedésében el­ragadtatottan ír az énekről. A nap első sugaraira visszhang­zik rögtön a zsoltár, amelyet mindenki énekelhet. Meg­jegyzi ugyan, hogy Szent Pál szerint a nők hallgassanak a templomban, ezt azonban az egyházatya nem vonatkoztat­ja az éneklésre, amely annál szebb, minél többféle ember énekli: idősek, fiatalok, férfi­ak és nők. Ez az éneklés akkor vált még lüktetőbbé, amikor beve­zették az antifónát. Ilyet már énekeltek keleten 353-ban, amikor Antióchiai Szent Babila ereklyéinek átvitelét ünnepelték. Nyugaton Szent Ágoston feljegyzi, hogy ami­kor 386-ban Szent Ambrus hí­veivel bezárkózott a milánói székesegyházba, hogy az ne jusson az eretnek ariánusok kezére, követőit énekléssel lelkesítette. Itt tanította meg a milánói híveknek az antifóna éneklését, valamint ez alka­lommal kezdte bevezetni a népet a himnusz éneklésébe. Mindezzel az volt a célja — a biztatáson túl -, hogy a katoli­kusok tudják és szeressék a dogmákat, a hitüket énekel­jék. Később Milánó hatására minden nép átvette és megta­nulta nyugaton is az antifónát és a himnuszt. A szép énekek előadása kapcsán Szent Ágostonban már felmerült az aggály, va­jon az ének nem varázsolja-e el a lelket, nem köti a hallga­tót a formához és az énekes­hez? A kétségre válaszként Szent Jeromos fogalmazta meg a liturgikus ének szabá­lyát: „Úgy énekeljen Krisztus szolgája, hogy ne az énekes, hanem az énekelt szavak tessenek." A latin liturgikus ének éppen ezért is a szöveg­re épül, és annak hangsúlyai­hoz illeszkedik, így a szöveg ritmusa és az ének ritmusa egy lesz. Füzes Ádám A hét szentje Január 7. Penyaforti Szent Rajmund áldozópap Barcelonai nemesi családban született 1175/80-ban. Jogi és te­ológiai tanulmányok után Bolognában lett professzor. Barceloná­ba visszatérve, 47 éves korában belépett a domonkosok rendjébe. Kiváló gyóntató és bölcs jogász, aki az első Egyházjog összeállító­ja. A pogányok és a zsidók megtérítéséért fáradozott, ezért meg­tanulta a keleti nyelveket. A Fogolykiváltó rend szabályait is elké­szítette. Aquinói Szent Tamás az ő biztatására írta meg egyik jeles művét, a Summa contra gentilest. 1275-ben távozott az örök hazá­ba. A hét liturgiája A év JANUÁR 6., VASÁRNAP - URUNK MEGJELENÉSÉNEK (VÍZKERESZT) FŐÜNNEPE (Gáspár, Menyhért, Boldi­zsár) - Iz 60,1-6 (Az Úr dicsősége felragyogott fölötted.) - Ef 3,2-3a,5-6 (A Szentlélek kinyilatkoztatta, hogy a pogányok is társörökösök.) - Mt 2,1-12 (Láttuk csillagát napkeleten, és eljöt­tünk, hogy hódoljunk előtte.) - Énekrend: Ho 43 - ÉE 523, 415, Ho 43 - ÉE 59, Ho 44 - ÉE 525, Ho 41 - ÉE 58. JANUÁR 7., HÉTFŐ - Pengaforti Szent Rajmund emléknapja (Attila) - ljn 3,22—1,6 - Mt 4,12-17,23-25 - Zsolozsma, II. zsoltárhét. JANUÁR 8., KEDD (Gyöngyvér, Szeverin, Szörény) - ljn 4,7-10 - Mk 6,34-44. JANUÁR 9., SZERDA (Marcell, Juliánusz) - ljn 4,11-18 - Mk 6,45-52. JANUÁR 10., CSÜTÖRTÖK (Melánia, Vilmos) - ljn 4,19- 5,4 - Lk 4,14-22a. JANUÁR 11., PÉNTEK (Ágota, Szalina, Tasziló) - ljn 5,5— 13 - Lk 5,12-16. JANUÁR 12., SZOMBAT(Ernő, Erna, Cezarina) - ljn 5,14- 21 - Jn 3,22—30. JANUÁR 13., VASÁRNAP - URUNK MEGKERESZTEL­­KEDÉSÉNEK ÜNNEPE (Szent Hiláriusz püspök és egy­háztanító, Veronika, Victor) - Iz 42,1-4,6-7 (Íme, az én szol­gám, akiben kedvem telik.) - ApCsel 10,34—38 (Az Úr fölkente őt Szentlélekkel.) - Mt 3,13-17 (Amikor Jézus megkeresztelke­­dett, látta, hogy leszáll rá a Szentlélek.) - Énekrend: Ho 45 - ÉE 523, Ho 45 - ÉE 61, Ho 134 - ÉE 519, Ho 274 - ÉE 361.

Next