Új Ember, 2015 (71. évfolyam, 2/2463-52/2513. szám)
2015-01-04 / 2. (2463.) szám
2015. január 4. 6 Uilmie^Közelkép „Te harangozol az egész világnak" fÚjévi beszélgetés Gombos Miklós aranykoszorús harangöntőmesterrel Hogyan telnek egy harangöntőmester hétköznapjai? Hatkor kelünk, és hétkor harangszóra kezdjük a munkát az aznapi feladatok megbeszélésével. A munkaidő hivatalosan négyig tart, de egyegy munkafolyamatot természetesen nem lehet félbehagyni. A harangkészítés olyan, mint egy jó vacsora megfőzése: sokáig dolgozunk vele, aztán összejön a vendégsereg, néhány perc alatt eltűnik az étel, és kezdődhet a mosogatás. A harangot öt-hat hónapig készítjük elő, s ezalatt nagyjából kétszázötvenféle munkafolyamatot végzünk el, melyek mindegyikénél jelen kell lenne. Maga az öntés csupán néhány perces művelet. A legelső lépés az alapanyag beszerzése. Ha harangot készítünk, először is felmegyünk a templomtoronyba, és megnézzük, milyen hangon szólnak az ott lévő harangok, majd a zenei összhangzattan alapján kiválasztjuk, hogy milyen harang illik oda. Hamisság semmi esetre sem jöhet szóba. Sem a harangok esetében, sem az életben. Miután megállapodtunk a hang tulajdonságait illetően, kezdődhet a mintaépítés. Először elkészítjük a magharangot, majd az álharangot, amely sziluettjében és keresztmetszetében is pontos mása a valódinak, csupán abban különbözik tőle, hogy a díszei viaszból vannak. Az agyagból készült álharangra egy különleges összetételű finomsármasszát hordunk fel több rétegben. Ez a massza az agyagon, a samottliszten, a tojáson és a cukron kívül apróra vágott emberi hajat is tartalmaz. A köpeny belső felülete átveszi az álharangon lévő feliratokat, illetve az álharang formáját. Ezt hívjuk negatív mintának. A köpeny felső részére fémhorgokat szerelünk, majd a harangot behelyezzük az öntőgödörbe. Ott a mintát szétszedjük, az álharangot eltávolítjuk, és a köpenyt viszszahelyezzük a magra. Ezt követően a harangmintát bedöngöljük fekete földdel, ezzel védjük a felhajtóerő ellen. A földben a minta és az öntvény hosszú idő alatt, lassan hűl le: ez a feszültségmentesítés ősi módja. Ezután felmelegítjük a kemencét legalább ezeregyszáz fokosra. A fortyogó, forró fém, amely hetvennyolc százalék vörösrezet és huszonkét százalék angol ónt tartalmaz, a köpeny és a mag között keletkező hézagba folyik be. Csak a megfelelően lehűlt harang tud sokáig feszültségmentesen működni. Mi szükséges ahhoz, hogy a harangöntő műhelyben dolgozhasson valaki? - Harangöntő gyakorlattal rajtam kívül még Ferenc fiam rendelkezik. A többiek fémipari végzettséggel jönnek ide. A munkavégzés egyetlen és legfontosabb feltétele, hogy az embert érdekelje, amit csinál. Az újaknak jó ideig magyarázom, hogy mit kell tenni, de nem foghatom állandóan a kezüket, oda kell figyelniük a munkára. A legtöbben esztergályos vagy lakatos szakképesítéssel érkeznek. (Sajnos öntőképzés nincs Magyarországon.) Egy-egy öntés és mintaépítés alkalmával szépen, lassan beavatódnak a részletekbe. Aztán már csak gyakorolni kell. Az irányítás az enyém, a többieknek pedig az a feladatuk, hogy odafigyelnek a munkájukra, és ha váratlan helyzet alakul ki, akkor is feltalálják magukat. Hiszen minden egyes öntés más egy kicsit, mint az előző: mindegyikben van valami kis turpisság, csakúgy, mint a nőkben... Mindig kialakul valami váratlan meglepetés, fordulat. Lehet egy harangot hangolni? - A zongorát a húrok feszítettségének szabályozásával hangolják. A harang hangja a magasságától, öblösségétől, keresztmetszetétől függ. Egyedül az anyag az, ami állandó, s ebből a kromatikus skála bármely hangját ki tudom önteni. Évente átlagosan hány harangra van szükség Magyarországon? - Sajnos jóval többre, mint amennyit mi készítünk, mert külföldről is hoznak be termékeket. Idén harminckét harangot öntöttünk, tavaly huszonnyolcat. Ahhoz, hogy a cég megfelelően működjön, évente legalább hatvanat kellene készítenünk. Heten dolgozunk a műhelyben, magyar és külföldi megrendelésre egyaránt. Vittünk már harangot Mánusz szigetére, Kamerunba, Tanzániába, Mauritiusra. Jelenleg körülbelül ezer harangot kongat a világban: templomtoronyban, harangállványon, kápolnában, temetőben, hajón. A paksi atomerőműben is van négy kicsi harangunk, a szeizmográfiai mozgásokat ellenőrzik velük. Hogyan lett Őrbottyánban harangöntő-manufaktúra? - Amikor 1952-ben Rákosiék bezáratták a Szlezák Műveket, egy-két őrbottyáni dolgozó igyekezett megmenteni az értékeket. Amikor elég sok gép és eszköz összegyűlt, szóltak édesapámnak, hogy fogja össze a kezdeményezést, így folytatódott a munka Őrbottyánban. A jelenlegi műhelyt én építettem, a gépeket is magunk szerezzük be. A korábbi kemencénket is magunk építettük. A billentése hosszú ideig egy régi, szovjet gyártmányú ZIL-váltóval működött, teljesen megbízhatóan. De az agyag keveréséhez használunk például a pékségekben alkalmazott tésztakeverőgépet is. Sajátos és ritka szakma ez, szükség van egyedi megoldásokra... Dsida Jenő így fogalmaz Te harangozol című versében: „És delet kongat a falu harangja, / és minden kondulással egyre biztosabban / érzed, hogy te vagy a harang nyelve". Hogyan készül a harang nyelve? - Tájegységenként más és más a neve, hívják nyelvnek, szívnek, lángállónak is, mi ütőnek mondjuk. Lehet kovácsolni, és öntött vasból is készülhet. Ha azonban a kovácsolt rész hőkezelése nem megfelelő, akkor túl kemény lesz, és mélyen beveri a harang testét. Az ütő végének formája gömb alakú. Minél öblösebb a harang, és minél nagyobb a keresztmetszete, annál mélyebb hangon fog szólni. A harang nyelve és az egyéb kisebb alkatrészek - kampók, hógaik -a kovácsműhelyből kerülnek ki. A szerszámokat is magunk készítjük. A harangok díszítése és felirata egy fa mesterdarab alapján készül. Ezt immár harminc éve ugyanazzal a gödi fafaragómesterrel csináltatjuk. A famintát azután viaszból kiöntjük, és az kerül fel a testre. Tarkovszkij Andrej Rubljov című filmjében az apa nem árulja el Boriszka nevű fiának a harangöntés titkát, végül mégis megszólal a fiú öntötte harang, úgy ahogy kell. Önnek átadta a tudását az édesapja? - A szakmai fogásokat édesapámtól, Gombos Lajostól tanultam. Ellestem tőle mindent, amit csak lehetett. A mostani műhelyt viszont már úgy építettem meg a munkatársaimmal, hogy alkalmas legyen az öntés hagyományos technikáinak és modern eljárásainak ötvözésére. Gyerekkoromban, amikor iskolai szünet volt, mindig kaptam munkát, segítettem a sarazásnál, az agyag keverésében, a döngölésben és még nagyon sok mindenben. Volt, hogy az édesapám szavakkal is tanított, magyarázott, de ezt a tudást igazából úgy teheti magáévá az ember, ha figyeli, mit hogyan csinál a másik. Ha a kezembe veszem az agyagot, érzem, hogy mi kell hozzá. A fiam, Ferenc szintén kisgyerekkora óta jelen van a műhely életében. Ő úgy fogalmazza meg ezt, hogy „minden szabadidejét a harangöntés körüli munkákkal töltötte". Sőt, tanulás után már az unokám is betér a műhelybe döngölni, lapátolni, belekóstolni a harangkészítés világába. Úgy lesz a sajátunk ez a hivatás, ha teszszük, amit kell: a műhely kisöprésétől kezdve a harangkészítés legkülönbözőbb munkafázisain át mindent ki kell próbálni, és a tanulásnak ugyanúgy folyamatosnak kell lennie, mint az imádságnak. A hónapokon át készülő haranghoz türelem kell. - Igen, de melyik munkához nem? A vacsora elkészítéséhez, és tulajdonképpen mindenhez türelem kell. Hat hónapon át dolgozunk egy harangon. Ha a munkafolyamat során valaki türelmetlenségből „eltrehánykodik" valamit, a fém az öntés végén jelzi a hibát, és nem legyinthetünk, mondván „jól van, nem számít". Előfordult már ilyen? Persze. Az ember, ha dolgozik, óhatatlanul követ el hibákat. De szerencsére nem sokat tévedünk, inkább apróbb javítanivalók adódnak olykor. Egy biztos: nálunk nem lehet úgy dolgozni, hogy fél szemmel az órát lesve barkácsolunk valamit. Senki sem hajtja a másikat, de amit elkezdünk, azt be is kell fejezni. A munkához alázat kell, és nálunk minden a harang elkészítésének van alárendelve. Az az igazság, hogy az egész életemet a harangkészítésnek szenteltem. Imádkoznak is munka közben? - Minden öntés előtt. Általában megemlékezünk az elő A harangok díszeit először fából elkészíti egy gödi fafaragómester A harangkészítés fázisainak makettje „Hamisság semmi esetre sem jöhet szóba. Sem a harangok esetében, sem az életben” Viaszos díszítés közben