Új Ember, 2017 (73. évfolyam, 2/3568-53/3619. szám)

2017-03-26 / 13. (3579.) szám

2017. március 26.2_______________ ________Ferenc pápa ! Örvendezők vagyunk a reményben, mert Isten képessé tesz minket szeretni A szentatya március 15-én arról elmélkedett a délelőtti általános kihallgatás keretében, hogy Isten szeretetre te­remtett mindannyiunkat, de csak az ő állandó kegyelmé­vel tudunk tisztán, képmutatás nélkül, őszintén szeretni. Kedves testvéreim, jó napot kí­vánok! Jól tudjuk, hogy a nagy pa­rancsolat, amelyet az Úr Jézus ránk hagyott, a szeretet pa­rancsa: szeretni Istent teljes szívünkből, teljes lelkünkből, teljes elménkből, és szeretni felebarátunkat, mint önma­gunkat (vö. Mt 22,37-39). Vagyis a szeretetre kaptunk meghívást. Ez a mi legmaga­sabb rendű hivatásunk, a mi voltaképpeni hivatásunk, és ehhez kapcsolódik a keresz­tény reményből fakadó öröm is. Aki szeret, azt eltölti a re­ményből fakadó öröm: ez a remény arra irányul, hogy majd találkozunk azzal a nagy szeretettel, aki maga az Úr. Pál apostol, a rómaiaknak írt levél imént hallott szaka­szában (Róm 12,9-13) óva int: az a veszély fenyeget minket, hogy szeretetünk képmutató­vá válik. Fel kell tehát ten­nünk magunknak a kérdést: mikor jön létre ez a képmuta­tás? Miből tudhatjuk meg biz­tosan, hogy szeretetünk őszin­te és hiteles? Miből tudhatjuk meg, hogy nemcsak tettetjük a szeretetek vagy hogy szerete­tünk nemcsak szappanopera, hanem őszinte, erős szeretet? A képmutatás bárhová be­­szüremkedhet, még abba is, ahogyan szeretünk. Akkor történik ez, amikor szerete­­tünkhöz érdek fűződik, ami­kor szeretetünket személyes érdekeink mozgatják - és hányféle érdekvezérelt szere­tet létezik! -, amikor látszólag önfeláldozó szeretetet gyakor­lunk, de valójában magunkat akarjuk kirakatba tenni, vagy önelégültséget akarunk érez­ni: „Milyen derék ember va­gyok!" Ez nem jó, ez képmu­tatás! Máskor meg olyan dol­gokra törekszünk, amelyek jól láthatók, hogy fitogtassuk okosságunkat vagy ügyessé­günket. Mindezek mögött az a hamis, önbecsapó hiedelem áll, hogy azért vagyunk képe­sek szeretni, mert jók va­gyunk, mintha az önzetlen szeretet emberi termék, szí­vünk gyümölcse lenne. Ezzel szemben a szeretet mindenek­előtt kegyelem, ajándék. Az, hogy képes vagyok szeretni, Isten ajándéka, és ezt kérnünk kell. Ő pedig szívesen adja, ha kérjük tőle. A szeretet tehát kegyelem: nem annak meg­mutatásában áll, hogy mi kik vagyunk, hanem annak meg­mutatásában, amit az Úr ad nekünk, és amit mi szabadon befogadunk. Nem is tudjuk kifejezni ezt a szeretetet a má­sokkal való találkozásban, ha előbb a Jézus szelíd és irgal­mas arcával való találkozás nem szülte meg bennünk. Pál annak elismerésére hív minket, hogy bűnösök va­gyunk, és az is a bűn jegyét hordozza magán, ahogyan szeretünk. Ezzel egy időben azonban egy reményt­ adó, új üzenetet is hoz: az Úr meg­nyitja előttünk a szabadulás, az üdvösség útját. Ez pedig abban áll, hogy mi is meg tudjuk élni a szeretet nagy parancsát, Isten szeretetének eszközévé tudunk válni. Ez pedig akkor megy végbe, ha hagyjuk, hogy a feltámadt Krisztus begyógyítsa és meg­újítsa szívünket. A köztünk és velünk élő feltámadt Úr be tudja gyógyítani szívünket, és meg is teszi, ha kérjük tőle. Ő teszi lehetővé, hogy kicsiny­ségünkben és szegénysé­günkben is megtapasztalhas­suk az Atya együttérző jósá­gát, és ünnepelhessük szere­tetének csodás tetteit, Így pe­dig az is érthetővé válik, hogy mindaz, amit testvéreinkért tenni tudunk, nem más, mint válasz arra, amit Isten tett és tesz értünk. Sőt, maga Isten az, aki beköltözve szívünkbe és életünkbe, rajtunk keresz­tül megmutatja közelségét mindenkinek, és szolgál min­denkit, akivel életünkben na­ponta találkozunk, kezdve a legkisebbekkel és a leginkább rászorulókkal, akikben első­ként ismer önmagára. Pál apostol tehát e szavaival nem annyira szemrehányást akar tenni nekünk, hanem in­kább bátorítani akar, és fel akarja éleszteni bennünk a reményt. Mindnyájan ismerjük ugyanis azt a tapasztalatot, hogy nem él­jük meg teljesen a szeretet pa­rancsát, vagy úgy, ahogyan kel­lene. De ez is kegyelem, mert megérteti velünk, hogy a ma­gunk erejéből nem vagyunk ké­pesek igazán szeretni: rászoru­lunk arra, hogy az Úr állandóan megújítsa szívünkben ezt az ajándékot, az ő végtelen irgal­masságának megtapasztalásán keresztül. És akkor újból érté­kelni tudjuk a kicsiny dolgokat, az egyszerű, mindennapi dol­gokat, újból meg tudjuk becsül­ni a hétköznapok összes kicsiny összetevőjét. Képesek leszünk úgy szeretni a többieket, aho­gyan Isten szereti őket, a javu­kat akarjuk, vagyis hogy szen­tek, Isten barátai legyenek. Örü­lünk majd annak, hogy közelé­be léphetünk a szegény és egy­szerű embereknek, ahogyan Jé­zus teszi mindannyiunkkal, amikor távol vagyunk tőle. Örülünk majd annak, hogy le­hajolhatunk testvéreink lábá­hoz, ahogyan ő, az irgalmas szamaritánus a maga együttér­zésével és bocsánatával lehajol mindannyiunkhoz. Kedves testvéreim, ez, amire Pál apostol emlékeztet minket, ez a titka annak - az ő szavait használom -, ez a titka annak, hogy „a re­ményben örvendezők" legyünk (Róm 12,12): Örvendezők a re­ményben - a reményből fakadó örömről van szó! -, mert tudjuk, hogy Isten szeretete a legmosto­hább körülmények között is, kudarcaink ellenére is megma­rad. És akkor­­ olyan szívvel, amelyet az ő kegyelme és hűsé­ge meglátogatott, amelybe az ő kegyelmével és hűségével la­kást vett - abban az örvendező reményben élünk, hogy meg­oszthatjuk testvéreinkkel - bár­milyen kicsire legyünk is képe­sek - azt a sokat, amit naponta tőle kapunk. Köszönöm. Fordította: Tőzsér Endre SP Fotó: News.va I A szentatya négyéves szolgálatáról Interjú Pietro Parolin bíboros államtitkárral Négy éve, 2013. március 13-án választották meg Jorge Mario Bergoglio Buenos Aires-i bíboros érseket a lemondott XVI. Benedek utódjának. A jubileumhoz kapcsolódva a Vatikáni Rádió exkluzív interjút készített Pietro Parolin bíboros államtitkárral, aki a pápa közvetlen munkatársa. Hogyan élte meg Ferenc pápa megvá­lasztását? - Négy éve március 13-án nem vol­tam Rómában, hiszen akkor Venezue­lában dolgoztam caracasi nuncius­­ként. Nagy meglepetést okozott szá­momra Bergoglio bíboros megválasz­tása. Hallottam már róla, de akkor nem látták benne előre az eljövendő pápát, és a sajtó sem sorolta őt az „esé­lyesek" közé. Meglepetést jelentett a névválasztása is, hiszen Ferenc nem volt még a pápák között. Első beszé­dében, amelyet rendkívül nagy egy­szerűséggel, békével és lelki derűvel mondott el, azonnal megérintett en­gem a nép iránti bizalma. Rábízta ma­gát a népre, és az emberek imádságát kérte, hogy Isten megáldhassa szent népét. Másfelől pedig kölcsönös volt ez az egymásra hagyatkozás: a pásztor a népre, a nép a pásztorra hagyatko­zik, és a kettő együtt Istenre. Innen ered az (emberek közé) kilépő Egyház képe, amely együtt járást jelent, biza­lommal ráhagyatkozva az imádságra, Isten irgalmára és kegyelmére. A szentatya legelső megnyilatkozásaitól kezdve hangsúlyozta, hogy az Egyház­nak ki kell lépnie az emberek közé, úton kell lennie. Valóba­­ megtapasztalható ez az Egyház különféle szintjein? - Nyilvánvalóan egy hosszú, elő­refelé vezető út ez, amely a II. vati­káni zsinattal vette kezdetét, s ame­lyet Ferenc pápa továbbra is az Egy­ház életére alkalmaz. Számomra fon­tos az úton levő Egyház, amely meg­nyitja kapuit, és így maga is megnyí­lik mindenekelőtt Jézus Krisztusra. Az Egyház tehát a Jézus Krisztus fe­lé kilépő Egyház. Éppen ezért tudja kísérni az embereket, találkozni ve­lük a mindennapok valóságában. Ez nagyon fontos, és ezt az utat együtt kell megtennünk. Ez a szinodalitás. Az Egyházat az úton haladva együtt kell „alkotnunk", de mindig a Szent­lélek vezetése alatt, így a Lélek egye­síti az Egyházat, ahol mindenki fi­gyel a Lélek szavára, és a közösség rendelkezésére bocsátja a Lélektől kapott adományait, mindazt, amit ő ad a küldetés megvalósítására. Mi az irgalmasság szentévének és a pápa irgalmasságra hivatkozásának legfőbb gyümölcse? - Az irgalmasság sürgetése szerin­tem nem Ferenc pápa személyes ízlé­sével függ össze, hanem Isten szerete­tének alapvető, központi titka. Az üdvtörténet nem más, mint Isten sze­retetének, irgalmasságának és gyen­gédségének a története. A pápa erre figyelmeztet bennünket. Az Egyház feladata, hogy eszköze legyen ennek, közvetítve Isten irgalmassága és az ember mai, konkrét valósága között. A szentév is pontosan ezt szolgálta, és ha a szent kapu be is zárult, az ir­galmasság kapuja örökké nyitva ma­rad. A gyümölcsök között elsőként a gyónásra gondolok, mint Isten irgal­masságának szentségére, amelyben Jézus által megtapasztaljuk az Atya irgalmasságát. Sokfelől hallottam, hogy napjainkban újjáéled ez a szent­ség. A másik gyümölcs pedig a sze­gények és a nélkülözők iránti figye­lem. A pápa konkrét tettekkel muta­tott példát az irgalmasság gyakorlá­sára, amit főként nagyböjtben kell vé­gezni, mert a megtérés a testvéri sze­retet cselekedeteinek gyakorlása által születik meg. Megújult figyelemmel kell fordulnunk tehát a szegények, a nehézségben és a peremen élők felé. Az Amoris laetitiával, a sokat vitatott szinódus utáni apostoli buzdítással kap­csolatban milyen értelmezést ad? - Az Amoris laetitiára elsősorban nagy ajándékként tekintek. Emlék­szem, a pápa az első szinódus előtt azt mondta: „Ennek a szinódusnak a család evangéliumát kell felra­­gyogtatnia." Ez pedig egyfelől Is­tennek a családdal kapcsolatos ter­vét jelenti, amit kezdettől fogva el­gondolt róla, másfelől azokat a va­lós körülményeket, amelyek között a mai családok élnek, továbbá a ne­hézséggel küzdő családok elkíséré­sét is magában foglalja. Azt hiszem, az apostoli buzdítás nagy lendüle­tet adott, hiszen a megújulás gyü­mölcseit hozza. Ami pedig a kriti­kát illeti: az Egyházban mindig is jelen volt a kritika! Nem ez az első eset. A helyes olvasatot pedig maga a pápa adta meg: legyen a kritika őszinte és építő, s akkor az előreju­tást segíti. A zsinaton aztán később újra elő­térbe került az a gondolat, hogy az Egyházat újra és újra meg kell refor­málni. Bibliai szóval ez a megtérés az Egyház alapvető dimenziója. Jogos és szükségszerű, hogy ez így legyen. A pápa sürgetve int erre, hogy az Egyház útjából eltávolítsa a történe­lem során fölhalmozódó hordalékot, és így az mind hitelesebbé váljon. Szerintem ez a reform lényege, és ezért szorgalmazza a pápa a „szív reformját". Minden reform, beleért­ve a struktúra megújítását is, amely­re valóban szükség van a Római Kú­riában, a szívből indul ki. Erre utalt a pápa a kúria tagjaihoz intézett leg­utóbbi beszédében. Úgy is mondhat­nám, hogy a „szív reformja" elsősor­ban nem a működtetés szempontjait érinti, hanem a hiteles visszatérést Istenhez. Bíboros úr, Ön a szentatya legközelebbi munkatársa. Mit tanult a pápától? - Mindenekelőtt a dolgok és a helyzetek hitbéli olvasatát, amely­ből mély lelki derű születik. Erre többször is utal a szentatya: a legne­hezebb helyzetekben is meg tudja őrizni azt a képességét, hogy nyu­godtan és békével szemlélje a dol­gokat, mert tudja, Isten kezében van minden, így képes nyugodtan és bátran előremenni. Mondhatom, ez nagyon sokat segít nekem a saját fe­lelősségem és feladatom gyakorlá­sában. Forrás: Vatikáni Rádió Fotó: News.va

Next