Uj Kelet, 1919. október (2. évfolyam, 37-40. szám)

1919-10-09 / 38. szám

OKTÓBER 9. KOLOZSVÁR, 5680. THISR1 15, 1919. II. ÉVFOLYAM 38. SZÁM A MAI ÜNNEPI SZÁMUNK­­RA 3 KORONA A BETAKARÍTÁS ÜNNEPE A sátoros ünnepet az írás a „beta­karítás ünnepének“ nevezi. Ilyenkor már learatott, csépelt a palesztinai földmivelő paraszt és a hombárban duzzadó halom­ban állott a búza. A szüret is megvolt: a pincében telve valának a boros töm­­b­it. És a konyhában csordultig álltak az olajos kancsók: dús termés áldott aratása. A palesztinai paraszt ilyenkor megelégedett volt önmagával, földjével és Istenével. A jó termés örömére ün­nepet rendezett. A Birák könyvében olvashatjuk, hogy a messzi ősidőkben a szőlőskertekben ünnepelték meg a betakarítás ünnepét, zenével, tánccal, jókedvű mulatozással. A föld népe, az egészséges kedélyű zsidó paraszt viga­dott és áldotta kegyes istenét, ki­­meg­termékenyítette a föld ölét, adott esőt és arany napot, adott bőséges szüretet. És ugyanakkor volt a vízmerítés ünnepe, mikor a zsidó paraszt már a jövőre gondol és esőért fohászkodik Istenhez. Pompázó színekkel van lefestve a tal­mudban ennek az ünnepnek lefolyása. Fáklyás, zenés halleluják szálltak Isten­hez, az eső urához. A szentély udvarán lobogó örömtüzek gyúltak ki, amitől nappali világosság áradt Jeruzsálem ut­cáin. Boldog, mámoros őszi ünnep volt a betakarítás és vízmerítés ünnepe, mely­ről azt írja a talmud Sukkoth traktátu­sában, hogy „aki ezt az örömöt nem látta, az sohasem élt még örömet“. Igazi nemzeti ünnep volt, a diadalmas, kalászérlelő föld és a természettel egybeforrott nép ünnepe. És ugyan­akkor megemlékezett a nép az ősök­ről is, a pusztában vándorló, bugy­­ros elődökről, a honfoglalókról, kik sátorban laktak. „Ők is kimentek rendes lakásukból — mint a talmud mondja — és a sátorban, az ideiglenes lakásban ülték meg az ünnepet­, nehogy elbiza­kodjanak és erejük érzetében megfeled­kezzenek a zsidó Istenről, kitől minden áldás származik, így ünnepelt a szabad­ Palesztina bol­dog, egységes népe. Azután leigázták Palesztinát, a szen­tély rombadőlt, a nép rabságba esett, az ősi föld árván maradt, mert akik utánunk jöttek, azok csak futóvendégek voltak s a nép megindult a vándorlások végtelen útján. A betakarítás és viz­merités pompás ünnepéből nem maradt más nekünk, csak a sátor. De míg egy­kor a sátor csupán szimbólum volt, emlékezés a pusztát járó ősökre, nekünk a sátor állandó lakásunk lett. A sátrat magunkkal hoztuk és cipeltük hátunkon a római országutak porán, a Pirreneu­­sok sziklarengetegein, ttopár lengyel me­zőkön, délibábos zónákon, kacagó ten­gerpartokon, cipeltük a sátrat, egyre cipeltük és mentünk tovább, mert ker­gettek és nem volt időnk, hogy sátrunk cövekét a földbe erősítsük. A betakarí­tás boldog ünnepéből csak a sátor ma­radt meg nekünk és a fonnyadt ünnepi csokor. A természet szabad gyermeké­ből, a földdel egybeforrott egészséges zsidó parasztból sátorlakó, fáradt, szo­morú vándor lett. Próbáltunk állandó házakat is építeni, köböl való hajlékot, de nem engedtek benne lakni és újra és újra nekivágtunk az országútnak, s ha jött az éjjel, ha jött a zápor, magunk fölé terítettük sátrunk fedelét. A sátor elkísért bennünket mindenhova, de az ünnep, a boldogság kiveszett belőle. Nem aratunk és nem szünetelünk. Nem fordítjuk szemeinket az ég felé esőért és nem aggódunk, ha szárazság sor­vasztja a kalászokat. Elvesztettük kapcsolatunkat a termé­szettel, a természetes élettel, az egész­séges, kacagó ősökkel. Elszakadtunk a földtől, az életet adó humustól. Virág­házi, mesterséges palántok lettünk, kik sehol sem tudtuk mélyre ereszteni gyö­kereinket, mert az első szél lesodort, az első dér megcsípett. De azért mi is ünnepelünk. Igaz, hogy ünnepünk vézna és vértelen, nincs benne szín és életes valóság, de ünnepelünk, rendületlenül megüljük a betakarítás és vízmerítés ünnepét. Az évezredek sűrű ködén keresztül már csak homályosan pislog az egykori örömlángok fénye, de azért mi is gyújtunk tüzet, fakó fé­nyű gólusz lángocskákat. A vándorlá­sok között eszünkbe jut a régi boldog­ság és elfog a vágy a szabad, termé­szetes élet után. A száműzetés tizennyolc évszázada után most csillan fel az első lehetősége e vágyakozás beteljesülésének. Vissza kell nyernünk a régi, bensőséges kap­csolatot az ősi földdel, hogy újra em-

Next