Új Látóhatár, 1964 (7. évfolyam, 1-6. szám)

1964 / 1. szám - Szabó Zoltán: Emberség és reform

SZABÓ ZOLTÁN Emberség és reform * A­rra kértek, hogy a reformkorról beszéljek, különös tekintettel az összejövetel központi témájára: a humanizmusra. E sok ér­­telmezést látott szó zavarba hozott. Ebből — gondoltam — egy rossz­­májú, szokatlan vagy szellemes meghatározás kisegítene. Ezért a köny­­vespolcomhoz mentem. Fölütöttem Voltaire Dictionnaire Philosophique- ját. E még mindig szórakoztató munka H—L kezdőbetűs címszavakat tartalmazó kötetében az Humanisme címszó azonban nem szerepelt. Voltaire-nek, úgy látszik, nem jutott eszébe a maga idejében, hogy er­­ről a fogalomról is lehetne értelmeset vagy ironikusat mondani. Az EMBER-rel viszont terjedelmesen foglalkozott. Az a huszonhat oldal, ami az EMBER osztályrésze e műben, nem túlzottan sok. A HISTÓ­­RI­A címszó huszonkilenc, a ZSIDÓK címszó negyvenöt, a TÖRVÉ­ NYEK címszava harmincnégy oldal hosszára futtatta meg a szerző tollát. Az EMBER­ről szóló huszonhat oldalas elmélkedésből a legrövi­­debb, alig kétoldalas, betét a legérdekesebb. Talán azért, mert leírásá­­ban a szerző különös élvezetét lelte. Alcíme is van: „Pascal egy gon­­dolatának elemzése." Az elemzés alá fogott Pascale passzus így hang­­zik: „Embert el tudnék képzelni kezek nélkül, lábak nélkül. Vállal­koznék arra is, hogy fej nélkül képzeljem el, ha nem tudnám tapasz­­talatból, hogy az ember a fejével gondolkozik. Tehát: a gondolat teszi az embert, a lényegét, ez az, ami nélkül ember el nem képzelhető." A kísértésnek, ami e néhány mondatban rejlik Voltaire természe­­tesen nem tudott ellenállni. Megjegyezte, hogy: „Egy kezetlen, lá­­batlan, fejetlen élőlény annyira hasonlítana egy emberhez, mint egy tökhöz". A mondat savas borsát az adja ki, hogy a „citrouille" tököt is jelent, tökfejet is. Voltaire azonban nem hagyta ennyiben. Hozzá­­tette, hogy az emberi fej „mégiscsak valami", mivel az öt érzék székhe­­lye, az értelemé is. Ezt megtoldta azzal, hogy „ha a gondolat tenné az emberi lényt... akkor az ember lényege, meghatározója maga a gondolat volna olyanformán, ahogy az anyag lényege az, hogy van ki­­terjedése, szilárdsága. Vagyis: az embernek állandóan gondolkoznia kellene — ahogy az anyagnak is állandóan van kiterjedése, szilárdság­­a. Gondolkoznia kellene — írta Voltaire —, míg az igazak legmélyebb álmát aludja, ájulásai alatt, önkívületében, az anyja méhében is. Én egészen biztosan tudom — tette hozzá —, hogy az említett emberi állat . Előadás a hollandiai Mikes Kelemen Kör összejövetelén. (Waasc­hartelt, 1963. szeptember.) 1

Next