Új Magyarország, 1947. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

1947-01-04 / 1. szám

jeladója az állam, nyilván nincs szük­ség üzleti reklámra. Egy olyan társada­lomban azonban, amelyben az üzleti verseny érvényesül, mindaddig nem le­het lemondani róla, amíg akárki más alkalmazza. A világ politikai fejlődése egyelőre, sajnos, még egyáltalán nem tart ott, hogy az államok közötti gaz­dasági, politikai, sőt az ezzel kapcso­latos kulturális verseny megszűnt volna. Mi jogon mondunk hát le arról, hogy ennek a kis országnak külföldi hírét támogassuk . Azt hisszük, ha mi ilyen puritánok leszünk és lemondunk a kül­föld tájékoztatásáról, mások ugyanerre az álláspontra helyezkednek? De ha senki részéről sem tennénk fel rossz­­indulatot, a külföld informálatlanságát nem sínylené meg külkereskedelmünk, idegenforgalmunk és egész gazdasági életünk? Amíg Európában az országok nemzetekben gondolkodnak, nekünk nincs jogunk kiszolgáltatnunk a ma­gyarság nemzeti jóhírét. Amíg az euró­pai demokráciák sajtószabadsága azt je­lenti, hogy akár gondatlanságból, akár tudatlanságból, akár pénzért, akár ös­szeköttetésekkel rosszindulatú, vagy té­ves információkat lehet közölni, addig nekünk nincs jogunk beletörődni abba, hogy mindez ennek az országnak csakis a kárára történjék! Szó sincs róla, nem akarunk propa­gandát! Nem akarunk egyszer így be­szélni, egyszer úgy, másként, ha ev­­­vel beszélünk, másként, ha avval. Ele­günk volt a hintázásból és az ideg­tépő hazudozásból. Nekünk megvannak a magunk bajai. Ezt nem titkoljuk és nem szépítjük. Mi ismerjük a múl­tunkat és hajlandók vagyunk az ön­­kínnzásig menő köv­etkeztetésekre. V­i­­seljük a következményeket, vállaljuk a ránk rót penitenciát, gyakran éppen azok, akiknek a múst vétkeihez leg­kevesebb a közük. De vállalunk min­dent, amit ránk róttak. Azontúl azon­ban szabad emberek módján akarunk élni és együtt akarunk haladni a világ demokratikus népeivel. A nyár folya­mán a csehszlovák könyvkiadóknak itt járt képviselője csodálkozva rázta fe­jét: «.Nem is tudtam, hogy Magyaror­szág ilyen gazdag. Talán még az Egye­sült Államok sem engedhetik meg ma­gu­k­nak azt a fényűzést, hogy ne költ­senek külföldi propagandára. ” leh­etetlen helyzet Tudom, mindenki azt hiszi, hogy az egész pénzkérdés. Pedig nemcsak az. Igen súlyos és felelős politikai kérdés is. Meg kell mondani, egész lehetetlen az az állapot, ami a Magyarország­ról szóló — külföldi hírek körül itthon­­ van. Népünknek van, kell hogy legyen önálló külpolitikája. A csatlósgirtyát nem is annyira levetettük, mint lehúz­ták rólunk. A megadás, a sorsunkba való beletörődés és kivárás, a hintázás ideje is végetért. Most végre magunk akarjuk kezü­nkbe venni a sorsunkat. Nincsenek megalomániás ábrándjaink. Nem hisszük, hogy mi fogjuk vezetni Közép- és Délkeleteurópát. Nem hisz­­szük, hogy mint híd és összekötő, mi fogjuk közös megállapodásra juttatni a nagyhatalmak ellentéteit. De a poli­tikánkat magunk akarjuk csinálni és annak el nem mosódott, határozott arc­éle, legyen. Külpolitikánk alapja — ezt már százszor megfogalmazták — a Szovjetunióhoz és szomszédainkhoz fűződő szoros barátság. Ennek tagadása olyan alapvető lehetetlenség, mint az, ha Írország a háború alatt, mondjuk, Németországra építette volna külpoli­tikáját. Ezzel szemben azonban nyúlt, becsületes együttműködés valamennyi nagyhatalommal, minden hátsó gondo­lat nélkül és minden kisebb néppel előítéletek nélkül. Ennek a politikának és belső felép­ülésünknek sikere érde­kében az országnak szüksége, van kül­földi hitelére, egységes erejére és el­határozására. Ezen a téren lehetetlen állapotok vannak. Ne kerteljünk: ha külföldön megjelenik egy újságcikk, amely mondjuk a Kisgazda Párt sze­mével szidja az itthoni eseményeket, a Kisgazda Párt-i sajtó vág megértő ar­cot, ha a cikk a Kommunista Párt álláspontjáról kritizál, a kommunista lapok mondják: na, lám! Tisztában va­gyunk vele, hogy a külföldi sajtó­­hangoknak nem egyforma a súlyuk. Tisztában vagyunk vele, hogy­ azokat itthon igenis fel kell használni önkri­tikára. De tisztában vagyunk azzal is, hogy a legrosszabb indulatú cikkek, amilyen például, a Sie und­er idézett tudósítása, már eleve számítanak rá,, hogy a cikket még itthon is lenyelik, mert nem a kártékony tendenciát nézik benne, hanem ki-ki csupán azokat a passzusokat, amelyek a másik oldal­nak csak megmondják az igazat­. Ez az állapot — erős szó — tűrhetetlen. Dönt­senek végre: kell a koalíció vagy sem? Ha igen, akkor ennek sürgősen von­ják le a külpolitikai konzekvenciáit. Ennek a csecsemődemokráciának belső hitelét is legm­élységesebben fenyegeti az a helyzet, ami most uralkodik. En­nek a kis országnak a népe elvárja a vezetőitől, hogy teremtsék meg számára szellemi önvédelmének anyagi és poli­tikai fegyvereit. De minél hamarabb. A­z utóbbi időben az angol kül­politikai vonalvezetés pro­blémái az angol sajtó és az angol közvélemény érdeklődésé­nek középpontjába kerültek. Az elmúlt hetek politikai életében két olyan jelenségről számolha­tunk be, mely tünetszerűen mu­tatja, mennyire foglalkoztatja az angol közvéleményt a külpoliti­kai vonalvezetés kérdése.­ Az egyik ilyen jelenség az októberi szakszervezeti kongresszus alkal­mával a kormány külpolitikája ellen benyújtott indítvány volt, amely a kormány külpolitikáját támogató, körülbelül 3 millió szavazattal szemben 2 millió sza­vazatot kapott. Ismeretes to­vábbá, hogy a parlament új ülésszakát megnyitó trónbeszéd kapcsán a kormányon levő mun­káspárt 56 képviselője módosító indítványt nyújtott be, mely az angol külpolitika irányváltozását követelte. Túlzás volna akár a szakszervezetek magatartását, akár a kormánypárton belüli el­lenzék indítványát forrongásnak tekinteni, azonban mindkettőnek tagadhatatlanul van bizonyos tü­neti értéke. Ez előre veti annak a lehetőségét is, hogy az angol külpolitika esetleg, lassan fokoza­tosan átminősülhet. Felszámolják a háborús jelenlegi angol külpolitikát ,­­ nem lehet egyszerűen egy nevezőre hozni, hiszen kü­lönböző tényezők határozzák meg. A munkáspárt irodalmában hatalomra jutása előtt olyan po­litikát, követelt, mely belpolitiká­jához hasonlóan az angol nép leg­szélesebb rétegeinek érdekeit ártja szem előtt, külpolitikai vonatkozásban pedig szintén a külföldi országok szélesebb nép­rétegeinek rokonszenvét igyek­szik megnyerni. Tagadhatatlan, hogy a háború utáni külpolitika nem tartotta mindig szem előtt ezt az elképzelést. Sok tekintet­ben az előző kormányok külpoli­tikai elképzeléseinek bizonyos folytonossága is észlelhető. En­nek oka talán abban rejlik, hogy az uralmon levő politikai párt programmján kívül több más té­nyező is döntően befolyásolja a külpolitikai vonalvezetést. Né­mely vonatkozásban bizonyára szerepet játszik ebben a külpoli­tikai végrehajtó szervek folyto­nossága is. Nem hiszem azonban, hogy ez a döntő tényező. Inkább a katonai és gazdasági elgondo­lások voltak erős befolyással a je­lenlegi angol külpolitika kialaku­­lására- Katonai szempontok alatt azt értem, hogy ma még nem a béke, hanem a háború felszámo­lásának korában élünk. Éppen ezért ma még, — éppúgy, mint a háború alatt, — a katonai meg­gondolások igen jelentősen befo­lyásolnak sok olyan kérdést, m­ely külpolitikai jelentőségű is. Hiszen Európa és Ázsia jelentékeny része még mindig katonai megszállás alatt van és a katonai tényezők kötő szerepet játszanak a meg­szállott területek adminisztráció­jában. A katonai védelmi el­gondolások tehát,­­ a háború utóhatásaként, — mind Angliá­ban, mind a többi világhatalom­nál továbbra is erősen befolyá­solják a külpolitika irányítását. Az amerikai kölcsön­ ű angol külpolitikát megha­tározó másik döntő tényező Anglia gazdasági helyzete. Anglia ma hitelező országból adós országgá változott át és ter­melését és kereskedelmét a lassú fokozatosan megvalósítandó kö­tött tervgazdálkodás alapjára he­lyezte. Angliának szüksége­s élelmiszerekre és nyersanyagokr­a is, melyeket csak tengerentúli or­szágokból, főképpen Amerikából szerezhet meg. Ez szabta meg az Amerika felé való gazdasági orientálódást, melynek bizonyos politikai következményei nem maradhattak el. Az angol politi­kai és gazdasági életben számo­san ellenezték, hogy Anglia fel­vegye az egyezer millió font összegű amerikai kölcsönt, mint­hogy eznnek ellenében bizonyos engedményeket kellett tenni az amerikai liberális­ tőkés termelési rendszernek. A nyersanyagokban, ipari termelőképességben és háló­térben egyaránt gazdag Amerika ma gazdaságpolitikailag körülbe­­lül abban a helyzetben van, mint az annak idején szabadkereskedel­­mét propulgáló Anglia a XIX. szá­zadban. Ezért Amerikának ér­deke a k­ötetlen szabad árucsere, viszont ugyanez nem érdeke többé a g­azdaságilag haladottabb, kötött i izdálkodáson felépülő brit rends­zernek. A kölcs­ön felvétele és az ezzel kapcsolato­s engedményes­­ meg­tétele e­lsősorban belpolitikai szükségsű­rűségből fakadt. Az an­gol munk­áspárt ugyanis az 1245­­ös válasz­td­sok folyamán aratott döntő g­őzelmét elsősorban an­nak köszönhette, hogy kötött gazdaságii programja magasabb életszínvo­nalat és a munkanélkü­liség kiki­­pöbölését helyezte kilá­tásba, e­lentétben a konzervatív­­párttal, m­ely a XIX. század libe­rális mozifalmának „laissez fairé­­elvét tűzti zászlójára. A mandá­tum négy­­évre szól, a háborúból békébe­­­vezető időszak súlyos problémá­t azonban négy év alatt nem lehe­t megoldani. A munkás­pártnak feltétlen érdek­e, hogy kor­mány képes többségét az elkövetkezendő általános válasz­tások során ne veszítse el és ezért belpolitikai, taktikai ok­okből el­fogadta a t elveivel bizonyos mér­tékben e­lentétes kölcsönt, hogy így a vál­asztófőnarc mindenekelőtt a közellá­s terén azonnali elő­nyöket vasújthasson és ezzel biz­tosítsa a párt kormányzatán­ak tartósságilyt. Az amerikai kölcsön segítségév­el Anglia lélekzethez jutott és lehetővé vált számára a rioszabb évlajú tervgazdaság ki­építése, m­égpedig anélkül, hogy a népessé­g életszínvonalának a háborús­­i színvonal alá kellett volna süllyednie, fejeződött be. A három világha­talom mindmáig még hozzá sem fogott a világvonatkozásban leg­fontosabb két probléma rendezé­séhez: Németország és a Távol­kelet újjászervezéséhez. Mind­addig, amíg ezek a kérdések ren­dezés alatt állnak, — e problé­máknak a középkeleti és perzsiai erőviszonyok, Trieszt és az olasz gyarmatok kérdése, a dunai hajó­zás és a görög kérdés csak függ­vényei, — számolnunk kell azzal, hogy a világhatalmak taktikai csatározásai folytatódni fognak. Kétségtelen, hogy a múltban a nemzetközi konferenciákon Ang­lia és az Egyesült Államok sok­esetben közösen foglaltak állást a Szovjetunióval szemben. Ennek magyarázatához a gazdasági és egyéb kapcsolatokon kívül az is hozzátartozik, hogy az angol kül­politika egyben brit birodalmi külpolitika is, mely szem előtt tartja a tengerentúli domíniumok állásfoglalását. A második világ­háború folyamán különösen a csendesóceáni brit országokkal kapcsolatban nyilvánvalóvá vált, hogy az angol flotta, illetve légi és szárazföldi haderő ma már nem tud kellő védelmet biztosí­tani a tengerentúli domíniumok­nak, mint ahogyan a XIX. szá­zadban tette. Ez részben Amerika feladatává is vált. Nagybritannia feloldja az ellentéteket . feltehető, hogy a most elkövet­­­­kező időkben, amikor majd Németország és később a Tá­volkelet problémái kerülnek meg­oldásra, továbbra is időleges el­lentétek fognak kialakulni, még­pedig elsősorban a Szovjetunió és az­ Egyesült Államok közö.­ Az is lehetséges, hogy Anglia egyes esetekben a jövőben is az ameri­kai álláspontot fogja támogatni. Nem szabad azonban túlzott je­lentőséget tulajdonítanunk ezek­nek a taktikai csatározásoknak, melyek a világ különböző földré­szein fennálló, néha ellentétes ér­dekek egymással szemben való kijátszásán alapulnak. Meggyőző­désem ugyanis, hogy az angol küli­politika hosszabb távlatú straté­giájában semmiképpen sem vál­hatok a dinamikusan fejlődő ame­rikai tőkés termelési rendszer függvényévé, hanem belpolitikai képletének és földrajzi helyzeté­nek megfelelően a kiegyenlítő té­nyezők szerepét játssza majd az Egyesült Államok és a Szovjet­unió között. Anglia hosszútávlatú politikája ugyanis — nézetem szerint­­— lassan, fokozatosan a Szovjetunióval kötött szövetségi szerződés kimélyítésének irányá­ban is átminősül majd. Anglia már csak azért sem folytathat semminemű kizárólagos szövetsé­gi politikát, mert földrajzilag európai ország ugyan, de ugyan­akkor a domíniumokkal és gyar­mataival való kapcsolatainál fog­va tengerentúlra kiterjedő biro­dalom. Éppoly kevés** felelne meg tehát Anglia mai adottságai­nak, ha politikájában kizárólag Európára, illetve a leghatalma­sabb európai hatalomra, a Szov­jetunióra támaszkodni, mintha az Amerikával, illetve a tengerentúli domíniumokkal val­ó kapcsolata határozná meg egyedül külpoliti­­kai vonalvezetését. Angliának, mint európai hatalomnak, feltét­len érdeke az angol-szovjet szö­vetség elmélyítése, ugyanakkor tengerentúli érdekeire való tekin­tettel illogikus volna azonban az Egyesült Államok ellen irányuló politikát folytatnia. A munkás­párt által kormányzott, tervgaz­dálkodáson felépülő Anglia —­ meggyőződésem szerint — közveh­ítő szerepet fog betölteni­­a Szov­jetunió és az Egyesült Államok között. Ez lassan feloldja majd azokat az ellentéteket, melyek a háború befejezését követő idő­szakban a világhatalmak közöt felléptek- A newyorki konferencia alkalmával észlelt enyhülés is ennek előjele és ezt a folyamatot szorgalmazzák azok a tünetszerű megmozdulások, melyeket nemré­giben az angol politikai élet és közvélemény terén tapasztalha­tunk. Anglia a XIX. század egész ideje alatt liberális külpolitikát folytatott és a haladó szellemű tö­rekvések támogatója volt. Nem valószínű, hogy az angol külpoli­tika hosszútávú vonalvezetése el­tér majd ettől a hagyománytól, mint ahogy ezt Angliának Indiá­val és Egyiptommal szemben ta­núsított gesztusa is bizonyítják. A XIX. században Anglia liberális szellemű külpolitikájának sike­rült európai és tengerentúli vo­natkozásban olyan egyensúlyi helyzetet teremteni, mely 1815-től az első világháború kitöréséig a krími és francia-orosz háború ki­vételével megakadályozta nagyobb európai konfliktusok kitörését. A háború felszámolásának korában főképpen taktikai meggondolások határozzák meg az angol állásfog­lalást. Azonban ismétlem, nem szabad szemetül tévesztenünk a hosszútávlatú stratégiát, mely csak­­ fokozatosan vál­hatik terv­szerű külpolitikává. Szilárdan hi­szek abban, hogy a jövőben az angol külpolitika hosszútávlatú vonalvezetése képes lesz fenntar­­tani azt az egyensúlyt, mely a kö­vetkező nemzedékek békéjének biztosítéka. Az angol külpolitika irányvonalai Írta: Révai A­n­ddrás . A cikkíró a londoni Szabad Magyarok Egye­süle­térfeli v. elnöke, a háború alatt a BIJC «Candidus» néven ismert külpolitikai hírmagyarázója, a kétévi távollét uk­in Magyar­­országra érkezett. Az angol politikai élet alapos ismeretében írott tanulmányát örömmel nyújtjuk át olvasóinknak. Bevert brit külügyminiszter autógrammot ad Január 5, 9, 12, 10, 19-én 3 órakor Égető Új Mif G'it ROKSZ.) A Birod­almi külpolitika külö­nböző, nem mindig össz­­hangozó komponensekből összeített angol külpolitikai irányhoz ,az a körülmény is hoz­zájárult, hogy a háború utáni vi­szonylago­s hatalmi pozíciók vég­­leg­es kié­pítése még távolról sem A ■*1 1947. JANUÁR 1. A NÉPSZAVA hetvennizödik évfolyamába lép. A népszerű napilap neve szo­rosan összefügg a magyaror­szági munkásmozgalmak törté­netével. Csak aki a múltat úgy tudja látni, amilyen valóban volt, csak az tudja méltányolni azt a mérhetetlenül nehéz utat, amelyet a lap a betiltások és kényszerű megalkuvások skyl­­lái és charybdisei között meg­tett. Nehézségei a magyar munkásság nehézségei voltak, sikerei a magyar munkásság sikerei, de 1942-ben, a híres karácsonyi száma megmutatta, hogy az egész ország sorsával összenőtt. A kis hetilapból az ország egyik legjelentősebb napilapja lett. Az U. M. öröm­mel köszönti jubileumát ün­neplő laptársát. észlet­re is kapható rádió • rasile • rézilip • kávéfízs • csillár KRISTÁLY RÁDIÓHÁZBAN Király­ utca 59 B. Zeneakadémiával szemben­ Vidékre Válaszbélyig

Next