Új Magyarország, 1991. november (1. évfolyam, 160-185. szám)

1991-11-01 / 160. szám

BÁLINT B. ANDRÁS Mindenek, szentek Sűrűbben járok temetésre mos­tanság, noha az életnek ez az utolsó ünnepélye nemigen vil­­lanyoz fel. De végső búcsút kell venni az útrakelőktől: harmincéves baráttól, hetven­éves szülőtől kilencvenéves nagynénitől. Hosszú vándorlás vár rájuk, mindahányunkra, lélektársaim. Kíséri a koporsó­­szögezés ritmusa, kontár kán­tor fancsali gyászéneke. „Akárhogyan lesz, immár kész a leltár. / Éltem — és ebbe más is belehalt már.” Költő fivérem, József Attila valóban elkészítette harminc­két röpke esztendejének sum­­mázatát. Szomorú számvetés, összegzése pokoli kínnak és ki­látástalan szép reménynek. De miben is bízzon az ember, aki erre a vad földi futásra ítélte­tett? Legföljebb abban, hogy minél előbb a célba ér. S közben tekintget jobbra­­balra. Villanások. Egy női szem- és kebelpár, szöszke kisgyer­mek kócos mosolya, baráti sza­vak, hegyek mögött a lebukó nap kárminpirosa. Rubin bika­vér csillan a metszett pohár­ban. Asszony! sírásból támad halk zongoraszó. S már vége. Az ember voltaképp utolsó percéig javíthat elrontott éle­tén. Bűnbánatot tarthat, meg­bocsáthat, kezet nyújthat el­lenségeinek. "Szerethet, hogy őt is szeressék. Így november ele­jén, mindenszentekkor, vagy halottak napján kiballaghat a sírkertbe, mécsest gyújthat, el­mormolhat egy röpke fohászt. Uram irgalmazz a meghalt hí­veknek! Az örök világosság fé­­nyeskedjék nekik!... Lobog­nak a gyertyák, hajladoznak a fehéren lángoló krizantémok. A nyugvókért, s érettünk, elő­­holtakért. Fekete kendős asz­­szonyság a szomszéd fejfánál meghúzza lapos snapszos üve­gét. Didereg a lelke, ő talán még nem jobbította ballépé­seit. Mindenszentek napján az üd­­vözülteket köszöntjük. De gon­dolnunk kell a kárhozottakra és a purgatóriumban senyve­dőkre is. Valamit talán ők is elkövettek azért, hogy mi mél­tóbban éljünk. Persze nem élünk szebben, de az esélyünk megvolna rá. Hála mindazok­­na­k, akik az életüket áldozták: vér és könny árad a tengerek­ben. Kell egy csöndes óra ezen a fagyos novemberen, távol ut­cazajtól, üzlettől, politikától. Amikor áttekintjük, mit vétet­tünk, miben hibáztunk, hogyan tudjuk jóvátenni bűneinket és önmagunkat. Fogas kérdés, azonnal nem is szabad felelni rá. A magány üressége többet ér a látványos vezeklésnél. Su­hognak az önvád korbácsüté­sei, és próbáljunk másokra is gondolni — a másság elfogadá­sának türelmével. „Én úgy vé­lem, ha kimegy e falak közül, a világban is szerzetes maradsz —, mondta halála napján Zo­­szima sztarec Aljosa Karama­­zovnak. — Sok ellenfeled lesz, de még az ellenségeid is szeret­ni fognak. Sok boldogtalansá­got hoz rád az élet, de éppen attól leszel te boldog, és áldod majd az életet, és másokkal is áldatod — ami a legfontosabb.” Hozzánk is szól a szent szta­rec. Ott ül a szemközti sírkö­­vön, imát rebeg a szája, reánk veti mélybarna szemét. CZAKÓ SÁNDOR Vidámíts meg minket... Én, a katolikus, mondjam el, hogy mi történt Wittembergá­­ban, 1517. október harminc­­egyedikén? Ezen tűnődtem. És láttam azt a kisfiút, akit a nyá­ri zápor után a­­ vizesárokba mártogattak az Orsi Attiláék. Erős, nagy, vastag nyakú kálo­mista fiúk. Viribellel kacsali­­kus — biztatták a fuldokló srácot. Az én gyerekkoromban, va­lami ősi hagyományokra visz­­szamenően, szigorú szabályok szerint szervezett gyerekban­dák működtek faluszerte. Idő­ről időre összecsaptak, ádáz csaták folytak. Bár nem kifeje­zetten vallásháborúk voltak ezek, de nagyon jól emlékszem, hogy katolikus gyereknek koc­kázatos dolog volt az öreg ut­cára menni, kivált, ha nem oda­való banda tagja volt. A mi csa­patunk jobbára katolikusokból állt, de föl sem merült bennünk semmi kétely Horogh Nándi­­val, a vezér helyettesével kap­csolatban református hite mi­att. Kátai Lali, az egyik „tisz­tünk” is református volt, vagy talán evangélikus? Vajon, hit­szegők voltak ők? — teszem föl utólag a kérdést. — Árulók? Mit árultak el? A barátságot, vagy a hitet? Miért lett jó ba­rátom, s az ma is Dénes Janó, a református fiú? És miért nem lett Pali is az, amikor ugyan­úgy pajtáskodtunk? Vagy még­sem úgy? Gyütt­ ment pápista — mon­dta ő. — A te őseid is azok voltak, mert előbb volt katolikus vallás, mint a refor­mátus — replikáztam én. — A tiétek volt előbb, de a miénk az igazi. — Ha ti olyan igazak lennétek, akkor visszaadnátok a régi templomunkat, amit ak­kor építettek a katolikusok, amikor még Luther meg se szü­letett. — Hogyne, hogy újra te­lerakjátok a bálványaitokkal ! Nem azért nem lettünk bará­tok Palival, mert egyikünk re­formátus, a másik meg katoli­kus, hanem, mert ellenségek voltunk (lettünk). Buta, a hit­hez, a vallásossághoz méltatlan vitákat folytattunk. Gyűlölköd­tünk. Az sem tette volna iga­zabbá vitánkat, ha teológiai bölcselmekből gyártunk rafi­nált pukkancsokat, alattomos taposóaknákat. Nem, mert a nemes különbségek és azonos­ságok tisztelete helyett, a nem­­telenségek kicsinyességeivel fröcskölődtünk. A test gondola­taival, azok pedig ellenségesek Istennel — mondja az írás. Hi­tünk szerint Isten gyermekei vagyunk, ezért, ha ellene, ak­kor egymás ellen is vagyunk. Mindez fordítva is igaz. Simul iustus et peccator: igaz és bűnös egyszerre — fog­lalja össze (emberi) létezésünk paradoxonét Luther. Véges történeti szereplésünk mérhetetlen lehetősége végte­len nagy szabadságunk, és ön­­rendelkezésünk még magával Istennel szemben is. Igaz és bű­nös egyszerre. De választha­tunk is. A test gondolatával gondolkodunk, és ellenségeske­désben leszünk Vele, vagy el­fogadjuk, befogadjuk az ő vég nélkül áradó szeretetét? Mit is mond az írás? Nem abban van szeretet, hogy mi szeretjük Istent, hanem, hogy ő szeret minket. Ebben tárul fel a véges és végtelen együttvalóságának titka. Létezésünk, létezhetősé­­günk titka. Csak Isten elfoga­dott szeretetét tudjuk, mint sa­ját szeretetünket embertársa­inknak adni. A végtelen a vé­gesnek adja kifogyhatatlan ké­pességét. Ha vele szemben ál­lunk, olyanok leszünk, mint a süket rádiókészülék, az adás­hullámok özönében. Emberhez, hithez méltatlan vitatkozások­ra, gyermek- és felnőttkori go­noszkodásokra, a kivagyiság értelmetlen harcaira leszünk csak képesek. Egy fedél alatt lakunk ebben a világban, ebben a hazában. Igen nagy szükséget szenve­dünk ma, mert felettébb han­gos a reménytelenséget hirde­tők kórusa. Ki más, ha nem az Isten, szeretetét elfogadó ember képes az Ige szavával a re­ményt, a hitet táplálni, a ke­gyelmet kérni, hogy tudjunk örvendeni és vigadni is minden mi időnkben; hogy a megtisztu­lás vágyával elindult reformá­ció napján, a megtisztulást ma is annyira óhajtó, igaz szívvel együtt tudjuk imádkozni Mó­zesnek, Isten emberének imád­ságát. Négy kis öregasszony tipeg a kijárat felé, utánuk imbolyog a harangszó. A freskók szent­jei hűvös áhítatba merülnek, az oratóriumban a templom­építő kegyúr, az enyészettel dacoló Festetics Kristóf tekin­tete villan. Mintha azt mon­daná: lássátok, feleim, aki épít, megérdemli, hogy megemleges­sék az utódok. Nos, ugye, ma is a legszebb műemlék a somo­gyi parton a keresztúri temp­lom? Igen, válaszolok gondo­latban, miközben a rokokó íz­léssel faragott szószéket, a szép freskókat nézegetem; igen, az építő nevét azért sem felejti el az utókor, hogy jó példaként időnként fölemlegethesse. Kegyelmed, Festetics Kris­tóf, aki, úgy tudom, a rebellis Béri Balogh Ádám sógora volt, és szívós pereskedések után sikerült csak elérnie, hogy Mária Terézia a birtokaiban megerősítse — építő uraság. A megnyugtató királynői kegy­ben ezúttal egy alkotó szelle­mű ember részesült, aki Ke­resztúron a templomon kívül szép barokk kastélyt is emelte­tett, amelyet ma a műemlékek­ben meglehetősen szegény déli parton ugyancsak nagy becs­ben tartanak. Persze, kegyelmed valószínű­leg csodálkozna, ha látná, hogy a turistaházzá alakított kastély falán most Bél Mátyás­ profesz­­szor uram mui­kásságára hívja fel a figyelmet egy emléktábla, bár én feltételezem, hogy egy­kori vendégétől nem irigyelné ezt a dicsőséget. Megvallom, még azt is valószínűnek vélem, hogy az emléktáblán olvasható két hexameterért méltó „pá­lyadíjat” ajánlana föl a kiváló literátornak, Keresztury Dezső­nek, aki így írt: „Bél kutatott, hogy feltárhassa, mi él a hazá­ban / s megdúlt tájain újra vi­rulhasson Magyarország.” Mert bizonyára kegyelmednek is fájt a feldúlt tájék, az elbitangolt Magyarország, és vajon miért hívta volna házába a tudóst, ha nem becsüli tudományáért, hazafiúi buzgalmáért. Igen, „Bél kutatott, hogy fel­tárhassa, mi él a hazában”, a török járom, a labanc járvány utáni szorgos deákjai kérdő­íveket kaptak tőle, mielőtt va­kációra utaztak vármegyéjük­be, hogy pátriájuk adataival térjenek vissza rektorukhoz, le­veleket küldött szerte az or­szágba lelkészekhez, oskola­mesterekhez és más írástudók­hoz azzal a kéréssel: tudassák őt, az ismeretekre szomjúho­­zót szűkebb hazájuk állapotá­ról; s ha tehette, maga is uta­zott, keresztül-kasul járta az országot, hogy megalkothassa nagy művét a hazáról. Kegyel­med akkor somogyi alispán és országgyűlési követ úr volt, a pozsonyi diétán ismerkedett meg Bél Mátyással, s 1731 telén meleg szívvel, jó szóval Ke-­­resztúrra invitálta. A tudós jól érezte magát itt, kegyelmed mindent elkövetett, hogy kelle­­mes körülmények között alkot­hasson, lehetővé tette számára, hogy tüzetesen megismerhesse a Balaton sajátos világát. „Van itt Festetics Kristófnak lakóháza — írja —, amely pi­henésre kiválóan alkalmas. Mert az elvonultságnak ked­vező csendet kínál és egyfelől a tó közelsége, más oldalról a sok liget is jóleső alkalmat nyújt a szórakozásra, egyrészt a bala­toni halászat, másrészt a va­dászat sokféle lehetősége által. Nem egykönnyen találni e helynél egészségesebbet és kel­lemesebbet, mert szemközt a tóra tekint, túloldalt pedig bá­jos dombokra és hegyvidékre nyílik kilátás.” Somogy megye tóparti ré­szére vonatkozó értéke­s feljegy­zései ránk maradtak ugyan, de a nagy mű, sajnos, nem telje­sedhetett be. Miért nem? Mert még kevés volt a lábadozó ha­zában a kegyelmedhez hason­latos nemes úr, ki saját jól fel­fogott érdekét az országéhoz igazította volna, kevés széles látókörű megyei úr akadt, aki Bél Mátyás gyönyörű vállalko­zását megértette, segítette, ám jóval több volt, aki legyintett „kérdéseire” és írásos külde­ményeivel befűttetett az ud­varház kandallójába. Bizony, Festetics Kristóf uram, ha ke­gyelmed nem hagy ránk Ke­­resztúron két szép barokk mű­emléket, Bél Mátyás vendégül látásáért akkor is megemle­getnénk, most pedig azt mond­juk: méltó őse volt a másik, a nagyobb Festeticsnek, aki a kö­zeli Keszthelyen Georgikont alapított és Helikont teremtett. Szipudl Andris Keresztúri pillanatok I. évfolyam, 160. szám , POLGÁRI NAPILAP ILLÉS SANETOR Most újra felfénylik bennem annak a régi alkonynak az em­léke, amikor kis bácskai ta­nyánkon a kút kávájának dűl­ve hallgatóén az estét vártuk apámmal. Ő már azt az el nem múlót, mert beteg volt, s bizo­nyára ez tehette borongóssá az arcát és remegővé a hangját: „Látod azt a szekeret? így vi­gyetek majd engem is!” —mu­tatott a dűlőút irányába. A dű­­lőúton ökrös szekér ballagott, mél­tóságtelj­esen. Akkor ellágyulva megígér­tem. Ilyen ökrös szekéren visz­­szük majd ki a temetőbe. Az­tán nem teljesítettem a kéré­sét, csak álltam bénán a kopor­sója mellett, mert elkésve ér­keztem haza, mások intézték a temetést. Hányszor gondoltam azóta, keserűen, a be nem tartott ígé­retemre? Hiszen, az lett volna méltó hozzá, egy tanyán felnőtt, földet imádó bácskai paraszt­hoz, a fenséges ökrös fogat, amelynél nincs szebb és ünne­pélyesebb, pompásabb és gyá­szosabb. Felrémlik előttem: négy fehér ökör lehajtott fej­jel, nagy, bólogató szarvakkal, viszi a fekete koporsót. Kirá­lyibb temetést el se tudok kép­zelni. Nem így történt. S én akkor, ott, a sírnál, amelytől utolsó­ként távoztam a mamával a karomon, megfogadtam: eljö­vök majd mindig Hozzád, bár­hol is legyek, hogy beszélges­sünk, s ott folytassuk apám, ahol abbahagytuk a kis tanyán, amikor elbúcsúztunk. Én a há­borúba indultam, a hazát vé­deni. Ne haragudj, hogy nem tudtam megvédeni... Most nehéz szívvel gondolok arra is, hogy a sírod mellett tett ígéretemet se tudom az idén teljesíteni. Nem vihetek neked virágot a vajdasági Temerinbe, ahol nyugszol, a tömegsírba elföldeltek mellett. Talán szel­lem kezeddel át is n­yúlhatsz hozzájuk. Halottak napján én nem lehettem ott a gyertyával, és a virággal, mert határ vá­laszt el bennünket, és aknazá­rat telepítettek a határra, riadt félelem kavarog a Bácska fö­lött, ennyi év után se múlt el az iszonyat és a rettegés, amit mesterségesen a szívekbe pa­­lántáltak. Fegyverek ropognak, tüzek égnek, lázasak és félel­metesek az éjszakák. Több mint hetven esztendeje nem szűnik meg a szorongás ezen a tájon, amelyről azóta örökre eltűntek a lassan ballagó ök­rös szekerek is. Tudom, akko­ri kívánságod nosztalgiából fa­kadt, sóvárogtál a régi élet után. Azóta eltűnt az a régi vi­lág, amikor még magyar nóta szállt a táj fölött, s eltűnt vele a nyugalom és a béke is erről a vidékről. Fegyveresek járják ma az utcákat, katonai behí­vókat kézbesítenek a magyar fiataloknak, elnémultak a lako­dalmak, és az éjszakában ket­tős reteszre zárják a kapukat, meg a szíveket. Az emlékezés apró gyertya­lángját nem vihetem haza. Apám, itt gyújtom meg a mama sírja mellett a Tiédet is, hogy két lány viaskodjék, hajladoz­va besélgetve egymással. Az egyik a te néma fájdalmad, a másik a mama üzenete Hoz­zád. Tudod, ő mindig bátorított bennünket. Benne mindig a re­ménység lobogott, a tiszta pa­raszti erkölcs erejének tüze. Azt a virágot, amelyet az idén a sírodra szántam, a mama fej­fájára tűzöm, de hiszek abban, hogy a Te sírod se marad azért virág nélkül, ott, a bácskai Te­­merinben, amelynek magyarjai fölött nehéz, komor felhők gyü­lekeznek. Emlékszel tán, hogy hord­­tunk egykor virágot a tömeg­sírba gyilkolt ártatlanoknak? Halottainkhoz menve, mindig ott vitt el az utunk az ő jeltelen sírjuk mellett (oly­kor őrizték is, fegyveresek, ta­lán attól rettegve, hogy feltá­madnak, és kiáltani mernek!), s akkor elhaladva a ledöngölt, földdel egyenlővé tett tömeg­sírra, véletlenül ráejtettünk egy-egy virágot, így virágzott ki reggelre mindig a sírhelyük, mintha csoda történt volna. A szeretet és az emlékezés volt ez a csoda. Gondolom, az idén is akadt a temetőbe látogatók kö­zül valaki, aki a Te sírodra is leejt egy virágot helyettem a halottak napján. Gondolatban én is ott vagyok veled ezekben a napokban, ami­kor halotainkra emlékezünk. Egy fáradt, öreg gyerek, aki már szintén várja azt a négy­ökrös szekeret... Ab­inanum Nyomda Falalat vezető; LOSONCZY GYÖRGY vazérigazgató. ISSN 1215-185 Bp.­­ ISSN 1219-1388 vWik. L FsM^voltMzlA: KOCSIS lmihAly FovstVmztS^MlyanM: NS3 OY. JANOS LADlgugató; on. vAh helyi ancxiAs Sm­ItMAcAg: 106S Budapwt vm., RAI­t( Sziláni (Somogyi Ma) u. 6. Potta Hak­­tai O Budapast Pf.: 199 Tik­tHWK­ 118 S009.122-2904.142-6923,142-9379 Napi azailteaztéa (délután): 122-2099 Tilalax: 138-3313 atkáraág), 122 2288 (napi azedtaaztéa) Tar­aaza a Magyar Foala. DAIzMhalá bármaly NrlapkozPaallA poataNvatalnál. a WrlapkázbeátAlmél. poatal hírlapadatokban, valamint a HMapal Ol­zaléal éa Lapellátáal Irodánál (HEUn). 1900 Budapaat XIII., lahal u. 10/A kAzvallenos vagy poatautalványan, Itatva átutaláaaal a Pontabank RL 219-98838,021-02799 pénzforgalmi­­alzA számra. Oflizaléal dl) az 1991. évi n­agy hónapra 240 Ft. nagyadévra 720 Ft. fél és 1440 Ft. Kadvazinéfig az aUtizaMknak pékényenkétil 3 R. KQHOIdOn ladaazt a Kunira Karaakadalml Vállaiat H 1389 Budapaat. Poatatók 149. Kialva a PUBUCA RT. a HirlapMadó válalat kozraműködéséval. FalalAa kladó: CZAKÓ ORbOR­dnak (d) 1991. november 1., p­éntek MOST Világos !­. Ha egy rendszer valamely ele­mét megváltoztatuk­­ az egész másként működik A parlamen­ti pártok együttes súlya két vá­lasztás között állandónak te­kinthető még akkor is, ha a bel­ső erőviszonyok időnként né­mileg módosulnak. Kérdés: a kisgazdák sok frontos hadvise­léséből a közeljövőben ne kö­vetkezhet? Tesítélyük növe­kedése aligha. Amit ők ebben folyamatosan vesztenek, azt valaki vélhetően megnyeri Le­het, hogy merész a fialat, de er­re nan esélye a szocialista pártnak van. Ez a párt­­ nyután szerencsé­­sen átvészelte saját és az ország metamorfózisát és azt a felemás helyzetet, melybe a rendszer­­változás elősejtése és a politi­kusainak az előző rezsimben vitt szerepe miatt került­­, egy­re határozottabban tart igényt arra, hogy a szociáldemokrata törekvések folytatójának tekint­hesse magát. Előnyére szolgált, hogy ezeknek az értékeknek a képviseletére sikerrel más nem vállalkozott, továbbá, hogy a visszarendeződés veszélyének túlzott emlegetése a változások mai szakaszában komolytalan. A megállapítás lehet téves is, ám bizonyos, hogy a párt ren­dezte sorait, világos stratégiája van, mint ez utóbb­ vállalkozá­saiból - a bányászokkal való kafuscáat, a közép- és kelet-eu­rópai tagozat életre hívása - ki­derül Eközben azonban felre­pül néhány furcsa propaganda­léggömb is. Az új tagozat meg­­alakításek­or például Szűrös Mátyás a határon túli magyar­ságról szólva kijelentette, hogy fel kell hagyni az anyaország gyámkodást. A résztvevők ezzel egyidőben felkérték az MSZP vezetését: létesítsen ala­pítványt, melynek egyik célja „a határon túli magyarsággal ápolt kapcsolatok fejlesztési különös. (megay) Vidámíts meg minket a mi nyomorúságunk napjaihoz ké­pest, az esztendőkhöz képest, amelyekben gonoszt láttunk. Láttassák meg a te műved a te szolgáidon, és a te dicsőséged, azoknak fiam­. És legyen az Úr­­nak, a mi Istenünknek jókedve mirajtunk, és a mi kezünknek munkáját tedd állandóvá né­­künk, és a mi kezünknek mun­káját tedd állandóvá!

Next