Új Magyarország, 1994. augusztus (4. évfolyam, 178-203. szám)

1994-08-01 / 178. szám

t.WENY • Észak-Korea tegnap dühös ki­rohanást intézett Kim Jung Szam dél-koreai elnök ellen, az­zal vádolva, hogy ő a legrosz­­szabb diktátor, akit Phenjan va­laha is látott. A KNCA hivatalos észak-koreai hírügynökség által nyilvánosságra hozott közlemé­nyében a phenjani újraegyesíté­­si bizottság rámutat: Kim Jung Szam „provokációi miatt a meg­békélés felé tartó Korea-közi kapcsolatok visszaestek a kezde­ti, konfrontációs szintre." • Ion Iliescu román elnök pénte­ken a bukaresti tévében szemé­lyesen biztosította a román la­kosságot arról, hogy epekőmű­tétjét követően jól érzi magát, gyógyulófélben van, és egyes sajtójelentésekkel ellentétben nem szenved rákban. • Sajnálatos technikai ok miatt hiba csúszott a szombati szá­munk 3. oldalán közölt kép alá­írásába. Bugár Béla valójában a szlovákiai Magyar Keresztény­­demokrata Mozgalom elnöke, a Magyar Polgári Párt (MPP) elnö­ke a képen jobbról látható A. Nagy László. Magas rangú politikusok Ruandában (Folytatás az 1. oldalról) Az afrikai országban tartózkodik az Európai Parlament küldöttsé­ge, Lord Plumb külügyi bizottsági elnök irányításával. A misszió a parlament nevében nemzetközi bíróság felállítását sürgeti, hogy megbüntethessék azokat az em­bereket, akik felelősek a közel egymillió áldozat haláláért. Pas­teur Bizimungu, Ruanda új elnö­ke szombaton visszatért egyhe­tes körútjáról, amelyet a szom­széd országoknál tett annak ér­dekében, hogy az új kormány számára elnyerje azok támogatá­sát. Bizimungu Zaire-ban, Ugan­dában, Tanzániában és Burundi­ban járt. Az országban tartózko­dó francia katonák arról számol­nak be, hogy a ruandai rendőr­ség öt fosztogatót megölni kény­szerült Ruanda déli részében, amelyet a francia csapatok bizto­sítanak. Afrikai körútjának befejező ál­lomásaként vasárnap a zaire-i Go­mába érkezett Edouard Balladur francia miniszterelnök. Balladur a helyszínen akar tapasztalatokat szerezni a ruandai menekültek helyzetéről, illetve e látogatással is jelezni kívánja nagyrabecsülé­sét a „Türkiz-akcióban" részt ve­vő francia alakulatok iránt. Bal­ladur látogatása egyébként egy­beesik William Perry amerikai vé­delmi miniszter romai útjával. Washington pénteken jelentette be, hogy kétszáz katonát küld hu­manitárius feladatokkal Ruan­dába, s szombaton közülük har­minc már meg is érkezett az af­rikai ország fővárosába. Az ame­rikaiak feladata az lesz, hogy használhatóvá tegyék Kigali re­pülőterét, amely így fogadhatná a légihídon érkező segélyszállít­mányokat. (MTI) William Perry amerikai védelmi miniszter (jobbról) és Paul Kaga­me, Ruanda alelnöke és hadügyminisztere Kigaliban FOTÓ: AFP - ALEXANDER JOE Simon Peresz tüntetően távol maradt a Mubarak-Rabin-csúcstól A személyes diplomácia diadala Tel-avivi tudósítónktól: Hoszni Mubarak egyiptomi ál­lamelnök és Jichak Rabin izraeli miniszterelnök tegnap délután megkezdték újabb csúcsértekezle­tüket a Vörös-tenger partján fek­vő Tabában. A találkozó célja kettős: kölcsönösen tájékoztatni egymást a jordániai királlyal lét­rejött megegyezés hátteréről, másrészről meghallgatni Muba­rak beszámolóját a Hafez Asszad Szíriai elnöknél, valamint a sza­­úd-arábiai királynál tett látoga­tásáról. A tegnap délutáni Mubarak-Ra­­bíd-találkozó újabb bizonyíték arra, hogy a Közel-Kelet vezetői is gyakorlatilag elfogadták a sze­mélyes diplomácia elvének al­kalmazását a körzeti béke létre­hozása érdekében. A találkozó végeztével közös nyilatkozatban alighanem már be is jelentik Mu­barak elnök izraeli látogatásá­nak tervét. Rabin kormányfő és korábbi alkalmakkor Simon Pe­resz izraeli külügyminiszter is több alkalommal invitálta izraeli látogatásra Mubarakot, aki azon­ban ez ideig elutasította a meghí­vásokat. Az izraeli és egyiptomi vezető személyiségek csúcstalálkozójá­nak egyik érdekessége, hogy jól­lehet Mubarak elnököt ellesérte Tabába az egyiptomi külügymi­niszter, izraeli részről Rabin csak közvetlen munkatársaival érke­zett­­ Simon Peresz tüntető tá­vollétének az árnyékában. En­nek a jelenségnek a háttere az, hogy a két politikus között - úgy tűnik - felújult a több évtizedes rivalizálás. Simon Peresz ugyan­is, még a hetvenes években, ki­ütötte Rabint a kormánypárt és a miniszterelnöki pozíció nyer­géből, és évekkel később ő vette át a Munkapárt elnökének tiszt­jét. A Likud jobboldali ellenzék Hatalomra jutása után Simon Pe­resz vezetése alatt a Munkapárt - amely előzőleg állt a kormány­koalíció élén - hosszú ideig a „politikai sivatagban" bolyon­gott, és három választáson újra meg újra vereséget szenvedett Peresz vezetése alatt. Ilyen előz­mények után tért vissza Rabin a Munkapárt élére, melynek veze­tőjeként a legutóbbi parlamenti választásokon is győzelmet ara­tott, és sikerült kormányt alakí­tania. A fordulat után, mind a mai napig, Simon Peresz a második számú ember Rabin mögött. Amióta azonban új lendületet vettek az arabokkal folyó titkos és nyílt béketárgyalások, ame­lyeknek Peresz az egyik értelmi szerzőjük, nagymértékben nö­vekedett a tekintélye világvi­szonylatban és Izraelben is. Az utóbbi időben Rabin miniszter­­elnök a jelek szerint elhatározta, hogy Peresz szerepkörét vissza­minősíti. Ennek megfelelően kezdetben nem is akarta meg­hívni Washingtonba a Husszein királlyal való csúcsértekezletre, csak az utolsó percben változtat­ta meg álláspontját. Amerikában szinte egyetlen alkalommal sem említette Peresz szerepét a Jor­dániával létrejött fordulatban. Ez a háttere annak, hogy tegnap délelőtt, amikor Rabin telefonált neki, hogy csatlakozzon a tabai csúcstalálkozóhoz, Peresz kere­ken nemet mondott, és Jeruzsá­lemben maradt. V. Dán­iffy Közel-keleti terroristák a béke útvesztőjében A HERALD TRIBUNE KARIKATÚRÁJA Amerikai-japán feszültség Kudarcot vallottak az Egyesült Államok és Japán közötti, leg­utóbbi kereskedelmi tárgyalá­sok, és nem kizárt, hogy Wa­shington szankciókat léptet élet­be a szigetország ellen. A tárgya­lásoknak amerikai várakozások szerint azzal kellett volna vég­ződniük, hogy Japán megnyitja állami piacát az amerikai távköz­lési és gyógyászati eszközök előtt, ám kétnapi alkudozás után a megbeszélések szombaton megszakadtak. A nevezett esz­közök gyártásában az amerikai cégek egyébként nagyon ver­senyképesek, de a japán kor­mány­ akadályokat gördít az elé, hogy állami megrendeléseket kaphassanak. Washington már a tárgyalá­sok előtt értésre adta, hogy nem riad vissza szankcióktól, ha nem születik számára kedvező dön­tés. Az amerikai büntető intéz­kedések akkor léphetnek életbe, ha a két fél hatvannapos konzul­tációs időszak alatt sem tud megegyezni. IV. ÉVFOLYAM, 178. SZÁM 1994. AUGUSZTUS 1HÉTFŐ KÜLFÖLD . Tudósítónktól: A Moldovai Köztársaság or­szággyűlése a hét végén 83:19 sza­vazati aránnyal elfogadta az ál­lam új alkotmányát, amelyet ezek után Mircea Snegur államfő is jóváhagyott, kihirdetett. Az 1994. augusztus 27-én hatályba lépő moldovai alkotmányt, illet­ve annak bizonyos cikkelyeit he­vesen bírálja a chisinaui parla­ment két ellenzéki pártja, az Ér­telmiségiek és Parasztok Blokkja, illetve a Kereszténydemokrata Népfront Szövetsége. Valeriu Mátéi, az Értelmiségiek és Parasztok Blokkjának or­szággyűlési frakcióvezetője ro­mán szempontból „elnemzetle­­nítőnek" és „oroszosítónak" ne­vezte a moldovai új alkotmányt, amely szerinte az egykori cári és a szovjet uralom idején fennálló állapotokat állítja vissza a Prut menti, köztársaság területein. Mátéi szerint ennek egyik legbe­szédesebb bizonyítéka a „moldo­vai nyelv" és a"„moldovai nép" fogalmának törvényesítése, mi­velhogy ezt a két fogalmat a volt szovjet rendszer „laboratóriu­maiban" kot­­vasztották. A mol­dovai románok képviselői, politi­kai vezetői súlyos jogtiprásnak minősítik azt, hogy a két fogalom alkotmánybeli szövegezése mel­lett nem szerepel a román nyelv­vel, illetve néppel való azonossá­got kifejező megjegyzés. „Ez volt a legszégyenteljesebb cselek­mény ellenünk 1912 óta" - mon­dotta Valeriu Mátéi képviselő, aki szerint az ilyesfajta alkotmá­nyos cikkelyeivel Moldova (a Pruttól keletre fekvő román terü­let) a saját maga elfoglalását írta alá, saját akaratából. A mai hely­zetnek az 1912-es és 1940-es idő­szak történelmi eseményeinél nagyobb súlyát az adja - mon­dotta Valeriu Matei -, hogy ak­kor egy idegen, ellenséges hata­lom katonai erőszakkal foglalta el Moldovát, most, 1994 nyarán azonban a Demokrata Agrárpárt és a Szocialista Blokk által képvi­selt parlamenti többség a saját szavazatával húzta alá a köztár­saság egykori elfoglalásának jo­gosságát. „A moldovai románok jövője nagyon-nagyon bizonyta­lan és sötét lett ezekkel a dönté­sekkel. Nyomasztó, sötét éjszaka ereszkedik a Prut keleti oldalán fekvő román területekre" - szö­gezte le Mátéi képviselő. Ugyancsak nemtetszést kel­tett a moldovai románpárti erők körében a Gagauz Köztársaság­ként vagy Gagauzia néven em­legetett dél-moldovai területek sajátos jogi státusára vonatkozó törvény első szakaszának meg­szavazása is, ami széles körű ön­­rendelkezést biztosítana a gaga­­uzoknak. Ezzel a - véglegesítés előtt álló - törvénnyel az or­szággyűlési többség, illetve az egész chisinaui állami és kor­mányvezetés megszegi azt az ígéretét, hogy nem föderalizál­­ják a Moldovai Köztársaságot, hiszen, ha más néven is, de a ter­vezett gagauziai és transzniszt­­riai helyzet gyakorlatilag az „ál­lam az államban" elvre épülne, miniparlamenttel, saját kor­mánnyal, elnökkel, katonaság­gal, igazságügyi szervekkel - vé­lekedett Valeriu Matéi, aki ugyanakkor olyan tiltakozó ak­ciókat helyezett kilátásba, ame­lyek követelni fogják a moldovai új alkotmány újratárgyalását, módosítását. Botos László Elfogadása után máris bírálják a moldovai alkotmányt" Miniállamok az államban A flotta mindig is az orosz álla­miság egyik érthető és megszo­kott jelképe volt, s ezután is az marad - hangsúlyozta Borisz Jel­cin orosz elnök a haditengerészet napja alkalmából közzétett felhí­vásában. „A haditengerészek sorsa mindig szorosan összefüg­gött Oroszország hatalmának növekedésével. Oroszország a jelenlegi nehéz körülmények kö­zött sem felejti el haditengeré­szeit, s biztos vagyok benne, hogy flottánkra fényes jövő vár, dicső hagyományai nem szakad­nak meg soha" - hangoztatta Jel­cin a tengerészekhez és a hábo­rús vetránokhoz intézett üzene­tében. Az orosz hadiflotta napja al­kalmából Jelcin Leonyid Kucsma ukrán elnökkel közös táviratban üdvözölte a Fekete-tengeri Flot­tában szolgáló tengerészeket. A két államfő hangsúlyozta, hogy a flotta a hagyományokhoz hí­ven a mostani bonyolult hely­zetben is megőrizte magas szin­tű hadrafoghatóságát, s becsü­lettel teljesíti kötelességét Orosz­ország és Ukrajna határainak vé­delmében. Jelcin és Kucsma megerősítették azon elhatározá­sukat, hogy a lehető legrövidebb időn belül döntést hoznak a flot­ta ügyében, és aláírják a flottáról szóló szerződést. Ígéretett tettek arra is, hogy döntésükben figye­lembe veszik a Fekete-tengeri Flotta állományának és a Krím­­félsziget lakosságának vélemé­nyét is. '46— Elsimul a flottaügy? ~r~rx (^^-MAfiYAROILSZAr, háttér Híd vagy harapófogó Két évtizede, amikor még a Sínai-félsziget visszaszerzése volt a kai­rói kormányzat fő gondja, az Al Ahram főszerkesztőjének, Hejkalnak a köréhez tartozó politológusok egyike, Mohamed Sid Ahmed feltű­nést keltő víziót fejtett ki arról, hogy Egyiptom kiegyezik Izraellel, az visszaadja a megszállt félszigetet, s megkezdődik - főként zsidó tőkével - a két ország együttműködése, amelyhez mások is csatla­koznak, főként Jordánia. Ez a forgatókönyv csak részben valósulhatott meg. Az egyiptomi elnök jeruzsálemi látogatását és az izraeli-egyiptomi különbsét szinte törvényszerűen követő, 1981-es Szadef-gyilkosság után nem­csak az utód - Mubarak elnök - lett óvatosabb, hanem más arab vezetők is visszafogottabban keresték a béke lehetőségeit. Az óva­tosság azonban nem jelentett tétlenséget. „Izrael realista arab meg­ítélésében nem Anvar Szadat játszott úttörő szerepet, aki 1979-ben békét kötött Izraellel - írta a minap Abba Eban volt izraeli külügy­miniszter. - Az érdem Husszein jordániai királyé, aki már akkor ba­rátságos, de titkos eszmecseréket folytatott az izraeli vezetőkkel, amikor az egyiptomi és izraeli erők még egymást bombázták, csa­pásokat mértek egymásra." Ez az óvatos, de szívós politikai apró­munka hozta meg gyümölcseit a hadiállapot megszüntetéséről és az együttműködésről a minap kötött megállapodás formájában. Tíz hónappal a történelmi Arafat-Rabin kézfogás után az újabb kiegye­zéssel a közel-keleti politika súlypontja visszakerült abba a régióba, ahonnan az egész válság kiindult, s ahol a három állami, illetve po­litikai formációnak - Izraelnek, a palesztinoknak és a nagyrészt pa­lesztinok lakta Jordániának - kell megtanulnia a gazdasági kény­szer által is sürgetett békés együttélés leckéjét. Simon Peresz izraeli külügyminiszter, a palesztin-izraeli és a jor­­dániai-izraeli megbékélés egyik építőmestere, tavaly októberben, a Szocialista Internacionálé lisszaboni tanácskozásán egy közel-keleti közös piac, olyan gazdasági „háromszög" kialakításában jelölte meg a járható utat, amely Izraelt, a palesztin önkormányzatot és Jordániát foglalná magába. Meggyőződése, hogy csak ez szerelheti le a történelmi megbékélés ellen akár a terror eszközével is harcolni kész szélsőségeseket. E közös piacnak a húzóereje természetesen Izrael lenne, ahol az egy főre jutó nemzeti össztermék (mintegy 14 ezer dollár) hatszorosa a megszállt területek átlagának, a jordániai szintnek pedig tizenkétszerese. Hatszoros a különbség Izrael és Jor­dánia között és több mint tizenkétszeres Izrael és a megszállt terü­letek között a telefonellátottság tekintetében. Míg Izraelben gya­korlatilag ismeretlen, a megszállt területeken 40 százalékos, Jordá­niában 20 százalékos az írástudatlanság. Ennek a közös piacnak a csírái valójában már léteznek a sűrűn lakott térségben. Az izraeli erők csak válsághelyzetekben akadá­lyozzák a Jordán folyón való átkelést, a kereskedelmet. Most, kép­letesen szólva, új hidak épülnek, tovább élénkülhet a forgalom a nyugati partvidék és Jordánia között, fejlődhet az együttműködés az Eilat-Akaba térség és a Jordán-Jarmuk vízrendszer fejlesztésén belül. Másfelől egy gázai átkelőhelyen nemrégiben lezajlott zavar­gások bizonyítják, mennyire létfontosságú az itteni milliós lakos­ságnak az Izraelben kínált munkalehetőség. A palesztin önkor­mányzat, a palesztin mozgalom ugyanis súlyos anyagi gondokkal küzd. Arafat pár éve még 3-4 milliárd dolláros pénzalap felett ren­delkezett, szinte saját belátása szerint. Szaddám Huszein iraki diktá­tor támogatása miatt azonban 1991 után a gazdag arab államok el­fordultak tőle és híveitől, ezzel is ösztönözve Arafaték kiegyezését Izraellel. A palesztin önkormányzat most sokmilliárdos fejlesztési tervekhez vár segítséget, ám főként az Európai Unió, az Egyesült Államok, Japán és a Világbank által felkínált néhány százmillió dol­lár szolgálja az önkormányzat felállítását. Arafat jerikói beszédében a Kelet-Jeruzsálemből irányítandó maj­dani palesztin államhoz vezető első lépésnek tekinti az önkor­mányzatot, amihez persze nemcsak a birtokon belül levő Izraelnek lesz egy-két szava, hanem a jeruzsálemi szent helyek birtoklására szintén igényt tartó jordániai hasemita királyságnak is. Mert min­den megbékélés, kapcsolatépítés ellenére bizonyos kérdésekben - és Jeruzsálem sorsa az első helyen áll - egyik fél sem enged. Az egymáshoz bonyolult alakzatban kapcsolódó izraeli, jordániai és palesztin területek harapófogóként fogják közre egymást, korlátok közé szorítva a cselekvést. Vagy inkább - ahogyan a The New York Times elemzője látja - diótörőként, amelynek két szára Jordánia és Izrael, s benne Jasszer Arafat a dió. ) Szászi József

Next