Új Symposion, 1966 (2. évfolyam, 12-21. szám)

1966 / 12. szám

2 Félreértette talán a hagyományápolást a kifejlesztést. Vég­zetes is lehetett volna ez, mert a dallamigényt nem a­­ kötött ritmusi igényben látja, hanem a jó hangzásban. Hogy kiszabadíthassa versét a rabságból, ahhoz az érzés, a fájdalom, az öröm (nem­­ képpel, jellel hanem emberrel mérhető intenzitása kell. Nem a költői magatartásiban, nem a költészet hitelességé­ben látja verse funkcióját, hanem a szolgálásban, a szólammá­­váltásban. Mennyire naivan szégyellős,­­amikor először jelenik meg versében a szerelem, s mégis, mert fokozottabb intenzitást rejt, irányt mutat a vers felszabadulásának: a sorok törtebbé válnak, a­­ szótagszámolgatás szabad hangzók váltakozásává, a külszínt utánzó­­ ritmus befelé fordul (Vasárnap este). De mindez csak arr­a szolgálhatott, hogy­­ bevezethessen a „vasban vagyok” érzésébe. S első jele ennek a felmentésnek: megjelenik a vers balladás súlyosod­ása, a képek már­­ nem a déli verőfényben ra­gyognak, hanem személyesebbé válnak, ti­ltottabb vizekre evez­nek, inkább vihart rejtő tavaszi felhang már a kép,­­az ég is felhősödik, mert: „Kapok ballagó sarut, / holló lovam rámsza­gol, / rámröhög egy iszonyút.” (Szentpáli vers). S a táj élménye is, a vidék, a falu is, ahonnan a világba kiáltani készül, nyű­gössé válik számára, leszűkül, tehát nem váratlanul, inkább a költészetben olyannyira elmosódott logikai folytonosság követ­kezményeként egyszerre, mégsem feltörő lávaként csendül egy szabadabb hang. Megtört a költészetére már majdnem veszélyes dallamosság,­­a jó hangzás, a könnyen verselés csapda­ szorítása. Felrémlik a­­ harc, a küzdelem a szóért, a rím is biztosabbá válik, mert a versből következik, a képek­­ gyorsabb, mértéktelenebb iramban váltják egymást, a jelzők is­­ különösebbek, titkosabb tulajdonságokat mutatnak: „Lefröcskölik a partokat / kövér ten­gerek”. A nyár emésztő forróság­a, a mindent felégető, halállal és éhséggel fenyegető nyári hőség szinte pogány szitkot ad a költő szájába, és a szitok teszi -aztán a verset intenzívebbé, képeit, ritmusát, szófűzését hitelesebbé. Talán erről, a Poklok tinója című versiről mondhatjuk először: autentikus. Olyan teljes a „poklok tinója: a Nyár”, ,a nagybetűs, mert szimbólummá váló, hogy a tények is, a valóságnak azok a tényei is, melyek mind­eddig foglalkoztatták a költőt, szinte csak az apokaliptikus álla­pot jellemvonásává válnak. Különösmód a Poklok triója mint­egy lezárja Nagy László költészetének egy szakaszát, de még nem mutat egyéniséget formáló, alakító erővel utat, irányt is a köl­tőnek. Csak jóval később, újabb ,ilyen megrázó ráismerések árán jut el a Himnusz minden időben néhány valóban jelentős verséig. Hosszantartó ez­­ az út­­ az új versekig: még át kell esnie a­­ szólamok fertőjén, meg is kell tagadnia­­ azokat, fel kell ismer­nie a bolgár­­ népköltészet­­ költői eredményeit, hosszantartó rit­­mustanulmány­okat kell folytatnia... Megérzi­­ a tűz, a bűn,­­a gyász hármasának suhintását, belemar tisztaképű versébe a sej­tés, néha a misztikus izgalom és félelem is, máshol elhatalmaso­dik­­ a látomás,­­költészetének n­agy ismeretlene (Egy csillag halála), felismeri a későbbi költészetére annyira jellemző mon­datverset (Ballada), de még mindig­­ nem teljes­­ a kép. Megjelenik a halál képe is, rémiszt és ösztökél „a halál az­­ alvót szereti” (Ősz van újra), de nem jutott viág el a halálig­­ költészet-közelbe. A halállal költészet-közeiben lenni nem annyi, mint lassú folya­matként vagy hirtelen ráismerésként elveszteni az életet, akár az életben való hitet is, mert a költészet úgysem lehet meg élet nélkül; a halál csak úgy jelenhet meg költészet-köreiben, ha az élet révén objekti­vizálódik, az élet útján kerül be a költeménybe és a költemény lényegét is így teszi. „Szüleimben már a halál érik” — mondja, de nem látja még tisztán a halált, csak az idő múlásában, az idő fogyatkozásában, a térben még nem, és ezért­­ nem véletlen, de mennyire sekély­es­ búslakodása önmaga felett: „egyszer el kell esnem”, sőt a halál még felszínes, legényes láza­dásra is ösztökéli: „ellenséged vagyok rendületlen / embereknek kell ez­­ a merészség” (Ballada). ,S­­ ahogy hiányzik korai költésze­téből­­ a halál közelsége, térbeli megismerése, úgy hiányzik az erotika is. Semmi sem helyettesítheti­­ azt a mindenség-izzást, amit az erotika jelent, -az érintés, -a szerelem­­ gyönyörében a be­teljesülés fájdalma; — de költő legyen­­ az,­­aki eljut­­ az erotikáig! S ismét csak lázadni tud verse ellen: „ne ásíts annyit — tárd ki már csikorgó műhelyed”, mert­­ tudja: „cifrán esztergált vá­gyaid­­ esettek”. S egyszerre: megdermed a könnyem mondja, s utána már elindulhat a teljesebb versek felé: A vasár­nap gyönyöre, Romantika nyolc versben. A megdermedés felol­dása közben felismeri a kifejezésnek egy érdekes vonását, melyet­­ azonban nem mélyít­­ el még a későbbi versekben sem:­­a Lássatok csodát című versben feltűnik­­ a groteszk: „Lássatok csodát: az életre / mosolygok nyúzottan is.” Ahogy a cirkuszi trombita bejelenti a nagy hamisító fellépését, a kígyónyelőt, ahogy bele­harsog­­ a közönség felizgatott idegeibe,­­amikor zuhanni látszik­­ a trapéztáncos, de már befejezte mutatványát, úgy csap bele­­ a vers, az újabb vers, groteszk nyugalmával, de főnix-erővel az eddigi versek kongó jóh­angzásáb­a. S még egy fontos eredmény: megjelenik a nyugalom, az a látszatnyugalom, amit a semmi jelent, a nincs meglátása: „csönd van az égen, földön / homály van szikla­szobámban” (Csodák csodája). Oly­a­n ez a csönd, mint néhány versében a tél, az arc­ éles fényű, sejtelmes ragy­ogású tél, mintha a hócsillámok verseiteket rejtegetnének, mintha a havas dombokról délutánonként lassan emelkedő köd idegszálakon ját­szana muzsikát. A Deres majális utolsó verseiben teljesedik az előbbiekben csak feltűnő balladai hanghordozás, mintha a teljes modern költészetből csak a balladai sejtés,­­a remegésnek ez a nagyon félelmes kifejezője érdekelné, annyira annak irányában hajlik el. Különösen érdekfeszítő ezekben a verseikben a már majdnem teljesen letisztult kép; nem a szín festi­­ a verset, ha­nem­­ a csönd, a magányosság,­­a szikla, nem a szem előtt játszó­dik­­ le­­ a kép, hanem, -a szupremantizmus módján, -a szemben; valami­­ különös, a­­ költészetre nem veszélyes áttételként -az érzé­seket és­­ az érzelmet felváltja az értelem és a gondolat. Első versei csak részletképek, csodálkozások, de ebbe a nagyon ügye­sen szerkesztett áramkörbe csak ritkán okoz rezdülést a szellem beavatkozása (néhányra felhívtuk a figyelmet). A vers tények elé állítja a költőt, s a tények bárhonnan erednek is, csak képze­let-hímzetten tudnak kitörni a r­ossz varázslatából, olyan invo­­kációszent,­­mint a Csönd van című vers két sor­a mutatja: Gyönyörködj, s dalaid is megerednek álmodd ki szépen magadat a fagyból, a csöndből. A Deres majális csaknem tíz év költői termésének gyűjte­ménye, de azonkívül, hogy világosan mutatja, hova, merre fej­lődhet­­ a­­ költő (nem arr­a gondolok, hogy az indulás már mutat valamiféle eredményt, hanem­­ arra, hogy a költői elemek fel­ismerhető sajátossága megteremtheti a költészetben azt, amit integritásnak nevezünk és nem tákolmánynak­, csak részletei­ben, a ritkán felvillanó, kicsengő elmélyülésben jelent valódi­­ költői sikert. Az egész élménye hiányzik ezekből­­ a versekből, az a totalitás, mely végső fokon egyet jelent, az egy teljességét. Igaz, az­­ izzás, csak ritkán, ritka nagy költők­­ esetében lehet egy­úttal nyugalom is. Félő azonban­, ha megszűnik az izzás, az első tíz­­ év költői gyakorlatának iskolája után az újabb versek értéke nem lesz autentikus, hanem puszta mívesség. A forma szem­pontjából talán nyilvánvaló is költészetének ez a jegye, de a megismerés,­­az igazi rohanás az­­ életbe, a mindenség közelébe jutás árnyékot vet arra, amit pusztán cs­ak mívességn­ek látunk, munkának, megmunkálásnak, mert dolgozni, csak dolgozni, de ezt is­­ az izzás jegyében, az egészre való törekvés jegyében lehet, s bármit i­s mutat, a forma eredetét e benső vers­felbontásban a­­ költészet szintjén történő szintézisben találjuk meg. Nagy László hatalmas kitérőkkel és veszedelmes tévedések árán jutott el addig, hogy­­ költeménye megtalálhassa, felfedezhesse azt, amit integritásnak­­ nevezünk,­­azt a költői teljességet, ami csak úgy lehet egész, ha egyúttal egy is. Egész­­ nemzedékére vonatkozhat ez­­ a meglátás (mennyire példamutatók Juhász Ferencnek nem­csak korábbi, de újabb bukásai is) — Pilinszkyből csak egy lehet.­­S ha csak­­ a Deres majális verseit ismernénk, ha a Himnusz minden időben nem jelentene néhány fontosabb költői sikert, akkor éppen olyan tragikusnak láthatnánk N­agy László példáját, ami­lyennek ő látja Kis Ferenc pályáját: tragikus módon a félúton maradni, a legsúlyosabb félúton aközött, amit akart, és amit tehetett volna, v­a­gy még világosabban, aközött, amit tett, és­­ amit tehetett volna. Mi hiányzott egy egész világot átformál­ható tízévnyi költői tevékenységből? Vagy tegyük fel így a kér­dést: mi kellett volna hozzá? S mert Nagy László­­ költőegyéni­ségét nemcsak valami szilárd, belső, emberi izzás alkotta meg csupán, valóban fontosnak látszik ez a kérdés, de ha az új ver­sekben egy másmilyen Nagy Lászlót ismerhetünk meg, akkor talán meg is kapjuk a feleletet, és megláthatjuk­­ azt is, hogy mi hiányzik még mindig költészetéből, mert ott,­­ahol hiányt látunk közvetve min­dig -a mi kérdése izgat.

Next