Állami gimnázium, Újverbász, 1898

A társadalom — könnyű volna kimutatni, hogy igaztalanul — az­zal vádol bennünket, hogy nem nevelünk, csak tanítunk. A középiskolai tanárság meg méltán panaszkodik, hogy állása súlyát és működése nem­zeti fontosságát kellően nem méltányolják. Mert hát még minden elsőbb­séget a „vármegye“, a „közigazgatás" nyel el, vagy legalább szeretne elnyelni .... Hát ez még mind annak a következménye, hogy a tudo­mányt magáért még kellően nem becsülik a mi aristokratikus hazánkban. Máskép lesz már csak a közel­jövőben is............De a jelen helyzetben is a családnak az iskolával kapcsolatban kell lenniük Nagyon sajnos, hogy legtöbb szülő tulajdonképen azzal sincs tisztában, hogy mit is kívánhat jó­lesekkel az iskolától s mit kell az­tán magának elvégeznie gondos, szülői szeretettel. Nagyon sok szülő egyenesen oly feladat- és céllal küldi gyermekét az iskolába, hogy ott jobbá tegyék. „Megállj fiú, majd ráncba szednek az iskolában"­ — fenyegeti a gyermeke pajkosságát elviselhetetlennek tartó gyenge szülő. Erre következnek aztán a túlkövetelések az iskolával szemben, hogy a tanár ne csak minden az életben hasznos tudnivalóra tanítsa meg a gyermeket, hanem nevelje is őket gondolkodásban és érzésben művelt emberekké. Szegény, elhagyott gyermekek, lehetetlen az, ha az iskola e nemes és fáradságos törekvésében nem számíthat a szülői ház okos tá­mogatására. S a­kik tesznek is valamit, a­kik úton-útfélen hangoztatják is, hogy a gyermekeik nevelése szívükön fekszik? Azoknak is legtöbbjére azon hasonlat jut eszünkbe, midőn az anya minden egyébbre ráér, csak arra nem, hogy gyermekeit testileg, lelkileg gondozza. A szegény kis porontyok piszkosak, kócosak, hetekig nem füröszti őket senki, de­ ha hirtelen meg kell valahol jelenniök, sebtében letörlik a piszkot róluk, a kócos hajra rákerül valami virágos kendő, vagy kalap, testükre az igen alkalmakra tartott vasárnapi ruha­­ ... A lelket, azt persze, ily sebtében nem lehet megtisztítani a salaktól, mely az elhanyagolás folytán rára­kodott. No de nincs is rá szükség, az ilyen hiányokat csak a beavatottabb szem látja meg, a többség megdicséri a csinos babákat és gratulál a „gondos" mamának hozzájuk. Ha aztán a család még sem tudta lerontani azt, a­mit az iskola épített, ha mégis van valami eredmény — persze csak ideig — óráig — még a hálátlanság ily kiáltó példáit is hallhatni : „nem tudták egészen elrontani !“

Next