Zsidó gimnázium, Ungvár, 1939

Képességvizsgálatok Az ungvári zsidó gimnázum fenntartó testülete és tanári kara hosszabb ideje a szülők ostromának van kitéve. A szülők — teljes joggal — azt kívánják, hogy az iskola minél előbb gondoskodjék a tanuló ifjúsági ipari kiképzéséről is. A szülők hangsúlyozzák azt, hogy gyermekeiket szívesen taníttatják gimnáziumban, de feltétlenül szükségesnek tartják, hogy gyermekeik ipari képesítést is szerezze­­nek és így a rájuk váró nehéz körülmények között különböző lehe­­tőségekre legyenek felkészülve. A gimnáiiumi érettségi ugyanis olyan értéket jelent, mely — változott körülmények között — a jövőben bármikor felhasználható. Az ipar képesítés ezzel szemben a legköze­­lebbi jövő tekintetében nyújt biztosabb távlatot, a végzett tanulók eljövendő életében minden esetre hasznos lehet és bizonyos fokú biztonságot nyújt. A gimnázium fenntartó testülete és tanárai a szü­­löknek kívánságát helyesnek tartják és nem zárkózhattak el az elől, hogy az ipari tanfolyamok megvalósítása céljából a szükséges lépé­­seket haladéktalanul megtegyék. Hosszas és eredménnyel bíztató tár­­gyalások indultak meg arra nézve, hogy az intézet kétévfolyamos elektrotechnikai és szerszámlakatos-ipari tanfolyamot nyithasson. Er­­re a két iparágra esett a választás, mert ez a két foglalkozás nagy számban tud felvenni jól képzett szakembereket mind bel- mind kül­­földön, az iskolai műhelyek berendezésének pedig megvoltak az elő­­feltételei, szakképzett vezetők és némi gépi berendezés áll az iskola rendelkezésére. Az előkészületekkel kapcsolatban felvetődött az a kérdés, vaj­­jon milyen mértékben alkalmas a gimnázium ifjúsága ezekre az élethivatásokra, különösen az exakt technikai érzéket kívánó elektro­­technikai pályára- A tervbevett tanfolyamok ugyanis nem egyszerű villanyszerelőket vagy géplakatosokat képeznének ki, hanem a részt­­vevőknek alapos elméleti és gyakorlati szaktudást nyújtanának az elektrotechnika különböző ágaiban. Erre pedig csak teljesen ráter­­mett emberek alkalmasak, így vetődött fel a képességvizsgálatok problémája. E sorok írója a tanév folyamán­ már végzett képesség­­vizsgálatokat a­­tanulókon, azonban ezek a vizsgálatok nem derítettek elég fényt a­ gyermekek technikai értelmének fokára és minőségére. Az eddigi vizsgálatok a tanulók kombinatív logikai képességét igye­­keztek kipuhatolni, mintegy tájékoztató választ várva arra a kér­­désre, várjon melyik gyermek való igazán növendékeink közül a kö­­zépiskolába, melyik nem­ A tanfolyamokra 54 tanuló jelentkezett a IV—VIII. osztályból.

Next