Út és Cél, 1977 (29. évfolyam, 3-9. szám)

1977-04-01 / 3. szám

1977. április ÚT ÉS CÉL 3 ADY ENDRE SZÜLETÉSÉNEK 100. ÉVFORDULÓJÁRA Minden nagy költi látnok, a nemzet papja. A költő olyan, amilyen a nép, a­­mely hordozza, ihleti. Élete, sorsa, gondolatai sajátos, misztikus megnyilvá­nulása magának a Nagy Családnak, a nem­zetnek . Ady, ez a kérész tül-kasul magyar sor­sot hordozó magyar költő a legdrámaibban élte­­át a nagy nemzeti katasztrófa előt­ti magyar lélek vergődé­sét, végsejtéséit. Ady eggyé vált a nemzet szenvedésével. A nemzet nagy halálmenetében ott állt a Halottak Élén, amikor bitang, dancs ide­genek sisera hada marcangolja a magyart, átalakítja a Duna mentét szégyen kalodá­vá. Ady meghallotta a nagy Titkot,az é­­letrészeg Duna vallomását. Erről a bor­zalmas, átokvert jelenről beszél neki gúnyosan az új Kaján, az Eltévedt Lovas, erről mesél neki álmosan a hó alatt pi­henő Alföld. Megpillantotta a Titkot, de magyar végzete, a dudva, a muhar, a gaz lehúzta, altatta, befedte. Sorsa, hibája, bűne a fajtájáé­. Miként mindig úgy volt a látnokokkal, a többet tudókkal, Adyt nem értette meg az ezüsttükrös kávéházba szorult dzsent­ri, nem é­rtette meg a Rothschild-kölcsön hínárjában fuldokló hivatalos politika, nem­ értette meg a magyar Olimposz alatti mocsárban károgó intelligencia, nem a Hőkölő Jánosok és a mindig okosan helyez­kedő­k, akik ott ülnek a Magyar Ugaron, lomhán, petyhüdten s nem tudják, hogy fejüket, jussukat, szívüket kobozzák. A­­zok, akik minden igának barmai. A katolikusok elfordultak tőle, mert - kálvinista.A kálvinisták, mert - deka­dens. A dekadensek, mert­­ ’’nem magyar’.’ A nem-magyarok,­­ nos, a nem-magyarok pedig megrontották. Bevonták a magiéi lár­más irodalmi zajongásába, hogy zsenijé­vel fémjelezze a gettóból előkerült új­jövevények haladó szellemű tehetségtelen­­ségét. Micsoda, oh micsoda magyar sors, mi­csoda szimbóluma a teljes magyar élet­nek, hogy a 15 milliónyi magyarból éppen egy Léda volt az, aki lelkébe piros-fe­kete glóriával beevezett. Micsoda gúnyos magyar végzet: a nagy magyar tragédia főpapjának, költőjének múzsája abból a galíciai áradatból került ki, ahonnan Kun Béla, Szamuelly Tibor, Corvin-Klein Ottó, no meg Rákosi, Gerő, Vas és a töb­bi országhódító. Mily átka e népnek és költőjének, hogy Léda (Adél) semmivé csókoló ajkai közt keresi a Tavasz üdvét - miként előtte Tisza Kálmán a Rothschild kölcsönben. Ezt a semmivéválást meg is találta a halálos ágyához felhallatszó Lenin fiúk őszirózsás üvöltésében, ahogy megtalálta népe is az 1945-ös felszaba­dulás terrorjában. A költő olyan, mint népe. Ady sem volt már képes felismerni önön ellensé­gét. Léda bálba hívja, nászba hajtja. De homályosan, tudat alatt sejti, hogy tán­cukra felzúg a tél szele, hogy ez a násztánc a nemzet Haláltánca is. Halál­­vágya a nemzet halálvágya. És nincs ere­je, miként az Idő­k Rostájában ostorozott népének, ellenállásra, a tényekkel való szembenézésre. Menekül a Menekülő Élet­tel a Megszépítő Halálba. A megszépítő halálos ölelésű Le­da 4 ezer éves ösztön­nel betölti fajtája misszióját. Léda úgy jelenik meg Ady életében mint Solymosi Eszter pendantja. Ott egy másik magyar, Eötvös Károly, megtagadta saját vérét az ártatlan Eszterben és meggyalázta a magyar nemzetet nyomorult Judás pénzért. A magyar parasztlánykának a tiszaeszlári zsinagógában kiontott vé­réből keltek életre a nemzet borzalmas démonai, hol a liberalizmus öltözékében (Goldberger, Chorin stb.), hol az asszi­miláció leple alatt idegenszagú irodal­mi zajongásban (Nyugat köre), hol leple­zetlen valóságban (kommunizmus). Tria­non és a mai hazai bolsevizmus termé­szetes és törvényes következménye annak a tiszaeszlári pernek, amelyben a már akkor is átért magyarság nem tudott vé­dekezni. A nemzet nem értette meg, hogy 1882-ben nem ’’csak" egy magyar lá­nyka nyakát vágták el. Ki­ömlő­ vére iszonyú szimbóluma lett az egész nemzet meggyil­kolásának. Solymosi Eszterbő­l egy nem­­zetébresztő­ magyar Jeanne D’Arc lehetett volna. Elkövettük a súlyos mulasztást és 20 év múlva elkövette a nemzet látószemű költőfejedelme is. Léda Aranyszobra meg­vakította szemét. Mert számára Adél. Minden. Adél, az örök zsidó ideál, akit mindig olyankor vet föl a végzet, amikor a pusztulás közéig. Ade'l pontosan az volt Ady életében, mint Delilák és Judi­­tok az Ószövetség történetében. És itt már késetten lenget feléje kendőt minde­nek túlján, undorodván, de, jaj, mégis TUDVÁN SOKAT, igazi lénye. A bűnök újabb bűnöket teremtenek. És a bűn megvakitja az embert: a bűnös ember képtelen tulaj­don ellenségét fölismerni.­ de csúnyán élt,de csúnyán élt. Éppoly csúnyán mint népe a Naptalan Keleten. A­­hol pedig csúnya az élet, ott meg csú­nyábbak a rátelepedett lidércek. Ady költészetében és életében mi,Hun­garisták, szomorú összesűrítését és jel­­képé­t látjuk annak a tragédiának, amely ránkszakadt. Léda Asszony Zsoltával an­nak az elbukott, megvakított magyar Sám­sonnak ereje, amellyel már semmi mást nem lehetett csinálni, mint magára dön­teni a nemzet templomát­.

Next