Utunk, 1976 (31. évfolyam, 1-53. szám)

1976-08-06 / 32. szám

MIKÓ IMRE BIASINI SZÁLLODA A Házsongárdi temető bejárata mellett áll, ahol az Avram lánca és a Petőfi Sándor utca találkozik. Mikor temetőlátogatásra indultunk, s itt gyülekeztünk, Kelemen Lajos rendszerint elmondta tréfás rigmusát: Biasini szálloda, Bias­inni száll oda. Ártatlan szójáték volt ez jó barátja, Biás István marosvásárhelyi levéltáros címére. Ha a Szabók bástyája és a Torda-kapu a régi Kül-Torda utcában a középkorra emlé­keztetett, a túlsó oldalon „Bijázsnyi“-vel — ahogy a régi kolozsváriak mondták — kezdő­dött a polgárosodás. Maga a névadó Gaetano Biassini még Milánóban született. Szabó T. Attila szerint külföldön ismerkedett meg Bö­­löni Farkas Sándorral, Kiss András szerint előbb megtelepedett Kolozsvárt, s azután talál­kozott vele, de mindenesetre az ő rábeszélé­sére kezdett ügyködni városunkban. Foglalko­zását tekintve „fegyvermester“, azaz vívómes­ter volt, mint idegen és vagyontalan azonban nem lehetett teljes jogú, ipart és kereskedel­met űző polgár, ilyen irányú kérését a városi tanács többször elutasította. Ezért hát behá­zasodott, házat vett. 1832-ben feleségével, Ki­­bédi Annával együt tulajdonosai lettek egy Híd utcai háznak a mai Dózsa György utcá­ban, s május 29-én megszületik a határozat: „Majlandi születésű Biassini Kajetán, r[ó­­mai] cathol[ikus], a polgári ház és 3 arany polgári dij letétele mellett a Tekintetes Ne­mes Tanács 2009. sz. alatt május 23-án kelt válasszánál fogva a városi hűtős polgárok közé bevezetett.“ Az új polgár elsőnek valósítja meg Kolozs­várt a bérkocsi-szolgálatot. Élelmes üzletem­ber, s 1835-ben már arra kéri a tanácsot, hogy „a fiákerség mások kirekesztésével egyedül neki adassék“, amibe a városatyák nem egyez­nek bele, hiába ígér az olasz „jó és csinos szekereket“ és 100 rdénes forintot a bérletért esztendőnként. A viteldíjjal is baj van: a vá­ros kilenc bérkocsisa mindenkit úgy vág meg, ahogy lehet. Ezért a tanács elrendeli, hogy „a fiáker szekerek oldalaira fel legyen jegyezve az ők meghatározott bérek", egyelőre a kocsi­kázás időtartama, később a távolság is számít. A fegyvermester most még nagyobb fegyver­tényre határozta el magát. Gyorskocsivállala­tot alapít, fogatai Pesttől Bukarestig szállítják az utasokat és az árut. Ebben már nincs ve­­télytársa, de egyre több befektetésre van szük­ség. Hova forduljon, ha nem „a fegyvergya­korlás végett alapított intézetthez, amely Bö­­löni Farkas Sándor és Kendeffy Ádám veze­tésével nemrég alakult, s Tornavívoda néven még századunkban is fennállt. A következő évben felvesz 400 ezüst forintot, ennek ellené­ben Híd utcai házát köti le, ahol ezután mint haszonbérlő fog lakni az adósság megfizetéséig. A vivómester az egyik csörtét a másik után nyeri. Kis dolgokban engedékeny, a nagyokra összpontosít. Licitál a város Kismester utcai házára, a Torda-kapun kívüli kovácsműhelyre, s ha ezeket nem is kapja meg, övé „a város Redoute szálája és »Fejér 16« című fogadója“ (a mai Néprajzi Múzeum épülete) három évre. Ide költözött az 1798-i nagy tűzvész után, ami­kor a Közép, Király és Farkas utca leégett, a városi tanács hivatalainak egy része. Itt tartották a bálokat és hangversenyeket, ké­sőbb országgyűlést is, itt zajlott le a század végén a memorandum-per. Biasini azonban nem elégszik meg ennek a városi kulcspozíció­nak a bérletével, hanem saját szállodára vá­gyik. Előbb azonban 1836. november 14-én határo­zatot hozat a tanáccsal — az most már az ő bérleményében ül össze —, s jegyzőkönyvbe véteti minden jótéteményét, amit „a város dí­szére és előmenetelére“ tett: fiákerezés felállí­tása, gyászszekerek berendezése minden ellen­szolgáltatás nélkül (ami különösen az 1831-i kolerajárványkor éreztette áldásos hatását), s „a vízipuska és vizeshordó“ ingyenes szállítása mellett tetemes adományok „az égettek felse­gélyezésére“, mindezt pedig betetőzi a gyors­­szekerek beállítása, ami három ország keres­kedelmét köti össze. Nem csoda, ha az ilyen érdemdús férfiú a „Fejér ló“ bérletének lejárta után 1837-ben már tulajdonosa a Torda-kapuval szemben, a Kül­­ső-Torda utca túlsó oldalán eladásra kerülő Szacsvai-féle fogadónak, s azt nemcsak újjá­építteti, hanem úgy alakíttatja át, hogy ven­dégei megismerkedjenek „a kávéházi szórako­zás kellemességeivel“. Fákat ültet a ház elé, rostélyt, azaz kerítést csináltat, hogy az a ven­dégeket megvédje „a dühös biharoktól“, az ülőhelyek felé „árnyéktartót“ vonat, hogy az utazók s a városi polgárok ott leülhessenek, megpihenhessenek, elbeszélgethessenek. Nyu­gati mintájú kávéház van itt kialakulóban a fóút mellett. Mit nem adna a „Pilvax" vagy a „Café de la Paix“ tulajdonosa egy ilyen rálátásért az akkor még helyén álló kapubástyára! A ta­nács egyelőre azzal van elfoglalva, hogy Bia­sini „at publicum commoditása“ érdekében ter­jeszkedve közhelyet foglal el, s ezért köteles jelképesen évi egy ezüst forintot fizetni. Amit a tulajdonos annál könnyebben megtehet, mi­vel 1839-ben újabb 700 ezüst forintot vett fel telkére és minden felépítményére a Vívó In­tézettől. Ha a „Fejér ló“-ban csak az úri nép táncolhat, a Biasiniben egymásután rendezték a bálokat, s a táncolóknak fel sem tűnt, hogy közben lebontották a Torda-kaput. Munkakeresők tolonganak az így kibontako­zó új térségen, mert Biasini Kajetán polgár­társ tervei közül a munkaközvetítés sem ma­rad ki. Már 1837. december 29-én engedélyt kért cselédszerző hivatal felállítására, szállo­dájában külön szobát rendezett be egy írnok számára, aki nyilvántartásba vette a jelent­kezőket. A szolgálatot kereső férfiaknak és nőknek egy-egy szobát bocsát rendelkezésére ideiglenes szállásként, amit akkor még nem vándorlegény szállásnak, hanem Herbergnek neveztek. A közvetítés kezdetben ingyenes, mint a gyászszekér, de az üzlet fellendül, s egy év múlva már 20 krajcárt kell fizetnie an­nak, aki beíratja nevét Biasini regiszterébe. Mégpedig — hogy polgári egyenlőség legyen — úrnak, parasztnak egyaránt. A bérkocsi- és gyorsszekértulajdonos, szállo­dás és vendéglős, bárrendező és cselédszerző Biasini még sokat szerepel a városi iratokban: hol újabb kölcsönt vesz fel, hol fiát kéri ki a katonaságtól, hol panaszol egy levágott ru­haszárító kötél miatt, hol licitál fűre-fára, egyszóval Kolozsvár egyik legtevékenyebb „esküdt polgára“, sőt közéleti embere. Érde­meit most már az országgyűlés is elismeri — a korona nemesei közé sorolják. De már régen felhagyott régi foglalkozásával, a fegyvermes­terséggel, újabb vállalkozásba sem kezd. Utol­só csörtéjét, „a nemes város serháza haszon­bérbe vételé“-ért elveszti 7200 forinttal Pál Mihállyal szemben, aki 9810 forintot ígér. Betegség lesz rajta úrrá, s egy év múlva, a római katolikus anyakönyv tanúsága szerint pontosan 1847. augusztus 1-én vízkórságban hal meg ez a fáradhatatlan cívis, ötvenhét évet élt, annak felét Kolozsváron. Örökségéből per lesz, fiai, Domokos és Fe­renc a főszereplők. Időközben a szálloda is romlásnak indul, s csak 1849. január 4-én ér­tesülünk egy újsághirdetésből, hogy „Biasini vendégfogadója helyre­állíttatván, a vendégek illendőleg elfogadódnak, szállás, széna, zab, fűtés és jóízű étkekkel elláttatnak“. A szállás és fűtés közé beiktatott széna és zab arról árulkodik, hogy lehet jönni fogattal is, mert a „jóízű étkek“ ember és ló számára egyaránt biztosítva vannak. 1847. október 20-án indult el Petőfi Sándor ifjú feleségével, a tizennyolc éves Szendrey Júliával Költőről, 21-én este érkeztek meg Kolozsvárra. Szeptember végén még Költőn voltak, Teleki Sándor kastélyában. Bizonyára a gróf mesélt nekik Kolozsvárról, hiszen fia­talságát ott töltötte; Táncsics Mihályt fogad­ták melléje nevelőnek. „Október végén“ Bia­sini gyorsfogatán robogtak be a kincses város­ba Szamosfalva felöl. Biasinin érkeztek a Bia­­siniba, ahol még gyászolták a nemrég elhunyt szállodaalapítót. Költők érkezéséről akkor még nem számolt be a napisajtó, indulásáról még kevésbé. Ha a sajtóban nem is, a polgárság és az ifjúság kö­rében híre ment, hogy Kolozsvárt van a „ko­szorús költő“. Megindult a búcsújárás a Bia­sini szálló felé, ahol Petőfi, alig hogy lerázta magáról az út porát és elhelyezkedett szobá­jában, levelet kezdett írni Pestre Kerényi Fri­gyesnek (XIX. Úti levél). „K­ol­o­s­v­á­r, o­ct­o­b­e­r 21. 1­8­4­7. Már egy pár órája, hogy Kolosvárt vagyok, s­ még mindig azon töröm a fejem, hogy csak­ugyan itt vagyok-e vagy sem? annyiszor in­dultam már ide és fordultam ismét vissza út­közben, hogy végre örökös obsittal küldtem el a reményt, e városba valaha eljuthatom. [... ] Midőn beérkeztem Kolosvár külvárosába, hir­­telenében azt gondoltam, hogy Debrecenbe jutottam; apró paraszt házak s az utcán fene­ketlen sártenger; de amint berobogtunk a Ma­gyar-kapu alatt a városba, megváltozott a vi­lág, s nagyot lélekzettem örömömben, hogy, hála istennek, csalódtam ... benn valók a ki­csiny, de élénk és kedélyesen tarka Kolosvár­­ban, mellynek utcáit most gyönyörrel szemlé­lem a Biasini fogadójának egyik ablakából, míg feleségem... engedje meg barátom, most már nem írok többet... feleségem fölkelt he­lyéről s hozzám közeledik. Kétség kívül fon­tos végzendői lesznek velem, tehát nem írha­tok. Isten veled!“ Ehhez az utolsó mondathoz a Honderű, báró Petrichevich Horváth Lázár pesti folyóirata gúnyosan fűzte hozzá: „Minő gyöngéd allú­ziók!“ Másnap a fiatal pár megindul városnézésre. Ha első este még csak szállingózott a nép Pe­tőfi szállása felé, másnap már egész tömeg ve­rődött össze a Biasini előtt. Erről számol be hatvan évvel később, 1907-ben egy szemtanú, özv. Nuricsán Józsefné Tirczka Eszter vallo­mása alapján, a Pesti Hírlap. Az akkor fiatal leány barátnőivel sétált az utcán, s három fia­tal ember, köztük későbbi férje jött szembe a hírrel, hogy Petőfi a Biasiniben van fele­ségével. — Menjünk Petőfihez! Mind több és több nép nyomult velük együtt a Biasini felé, s amikor odaértek, a jó­kora tér már tele volt jobbára polgári ele­mekkel. Sok volt a nő is. A fiatal emberek utat nyitottak a lányoknak, s így sikerült mintegy tíz lépésnyire jutniok a költőhöz. „Ekkor már Petőfi a szálló előtt levő (csak nemrég eltávolított) nagy, kerek, úgynevezett feleki kövön állott s a nép lelkesen éljenezte. Majd beszélni kezdett. Dicsőítette a népet, a szabadságot és beszélt a forradalomról. Barna úti ruhában volt a költő, lehajtott fehér gallér a nyakán. Feje fedetlen. Szép hangja volt, messze elhallatszott, és oly lelkesen beszélt, hogy a közönség még sokáig éljenezte és csak későre oszlott szét. Júlia azonban nem volt vele.“ Petőfi ünnepléséről a kormánypárti Múlt és Jelen, Szilágyi Sándor apjának, a harcos kon­zervatív Szilágyi Ferenc professzornak lapja tartózkodóan számol be: „Magyarhoni ismeretes és jeles költő Petőfi Sándor hitvesével együtt okt. 21-én városunk­ba érkezvén, két napig itt mulatott. Ez alkal­mat adott egy újabb progressista ünnepélyre. Múlt szombaton, október 23-án est­e az or­szággyűlési nemes ifjúság nagy fáklyás zené­vel tisztelkedett a nevezett költőnek, ki a Bia­sini vendéglőben volt szállva. [...]“ Színesebben emlékezik meg az Erdélyi Hír­adó, Méhes Sámuel tanár ellenzéki lapja. „Petőfinek Kolozsváron átutazóban az tanu­ló ifjúság fáklyás zenével tisztelgett, barátai ízletes estebédet rendeztek, melyben néhány orsz. gyűlési tekintélyes tag is részt vett. A csaknem minden osztálybeli, mintegy negy­venre menő vendégkoszorún jó kedv és feszte­len társalgás színe ömlött el. Berzenczei orsz. gyűlési jeles ifjú követ Petőfiért, különösen mint a nép dalnokáért remek áldomást ürített, valamint fiatal szép nejéért is, ki közkívánat­ra személyesen is megjelenvén, riadó éljennel fogadtatott. Az innepelt áldomásviszonzás he­lyett Dalaim című szép költeményét sza­valta el. [...] Az egész estebéd alatt az inne­pelt költő népdalaira írt műszerzemények s más válogatott magyar zenedarabok élénkíték és mulaták a társaságot. Okt. 24-én vendégünk áldásunk kíséretében Pest felé távozott." A Biasiniban egyetlen Petőfi-vers született: El innét, el e városból... Benne a költő azt igyekszik megindokolni, hogy mért távozott oly gyorsan Kolozsvárról. Nem akarta ugyan­is, hogy az első mély benyomás után a meg­szokás utolérje őt „prózai kezével“. Olyannak akarta megőrizni emlékezetében városunkat, amilyennek két-három nap alatt megismerte. A látogatás ötvenedik évfordulóján emlék­táblát helyeztek el a Biasini első emeleti frontján, szövege ma is olvasható: Itt volt szállva PETŐFI SÁNDOR és neje 1847. okt. 21-től 24-ig. Megjelölte a helybeli áll. felsőbb leányiskola kegyelete. 1897. márc. 15. A Biasini szálloda falára később egy másik emléktábla is került. Aici, în fostul hotel Biasini, a poposit in zilele de 17—23 iulie 1849, in drum spre Munţii Apuseni la Avram lanca NICOLAE BALCESCU (1819—1852) însoţit de Cezar Bolliac (1813—1880) Ennek a látogatásnak nincs olyan korabeli irodalma, mint a Petőfiének, ami érthető is, hiszen a két román politikus rangrejtve érke­zett, s innen csak Balcescu utazott tovább lán­cához. A Biasiniban töltött néhány nap azon­ban nemzetközi jellegű küldetés kitérője volt. Sikerén állt vagy bukott a forradalom ügye. Nicolae Balcescu a havaselvei forradalom leverése után tavasszal indult Konstantiná­polyból Belgrádon át Magyarországra, s egy honvédtiszt kíséretében ment a magyar kor­mány ideiglenes székhelyére, Debrecenbe. Má­jus 28-án kétórás megbeszélést folytatott Kos­suth Lajossal. „Nemcsak felvilágosult és igen kiváló ember, hanem méghozzá becsületes ember benyomását is tette rám« — írja Kons­­tantinápolyba Ton Ghicának. Ettől kezdve kül­detése minden fontos mozzanatáról beszámol. Hogy miről folytak a tárgyalások, amelyek­be Batthány Kázmér külügyminiszter és Sze­mere Bertalan miniszterelnök is bekapcsoló­dott, azt egy későbbi levélből tudjuk meg. „Most az a teendő, hogy mindenképpen kibé­kítsük a románokat a magyarokkal..." Közben május 21-én felszabadul Buda, a kormány átteszi székhelyét a fővárosba, Bal­cescu is oda utazik. Július 8-án a magyar kormány Szegedre me­nekül. Balcescu a költő Bolliac kíséretében ke­resi fel Kossuthot, aki ezért jött Bemtől Sze­gedre. Aláírták a román légió felállítá­sáról szóló egyezményt. Létrejött a „projet de pacification“, s annak alapján a szegedi ország­­gyűlés megszavazza a „nemzetiségekről“ szóló törvényt. Balcescu az Érchegység felé veszi út­ját a két okmánnyal Avram láncához. Pár napra megszáll a Biasiniban, s miközben itt szervezi a tovább utazást, Bem betör Mold­vába (július 22—26). Ocnáról kiáltványt tesz közzé a szegedi megállapodás értelmében az ottani románok „szabaddá való tétele“ érde­kében. Bálcescu Kolozsvárról elindulva meg­járja Câmpeni­t, de közben sok minden tör­ténik. Hogy 31-én Petőfi is eltűnt a fehéregy­házi csatatéren, az csak később válik köztu­dottá. Bálcescu tarsolyában ott van Avram láncú augusztus 3-i válaszlevele Kossuthnak. „A helyzet nagyon kritikus — írja a vezér. — Mégis, hogy meggyőzzük önöket a magyar nemzet iránt táplált testvéri érzületről, elha­tároztuk, hogy e harcok egész ideje alatt sem­legesek maradunk a magyar hadsereggel szem­ben ...“ Balcescu már csak kormányzóságának utolsó állomáshelyén, Aradon találkozik Kos­­suth-tal, aki 8-án ki is adja katonai rendeleteit a felajánlott semlegesség betartására, öt napra rá Görgey Világosnál leteszi a fegyvert. Hogyan jutott Bálcescu a Biasiniből Topán­fal­vára, hogyan rejtőzött egy erdei kunyhóban lánca jóvoltából, hogyan próbált visszajövet Zimonynál külföldre távozni, hogy végül lebo­rotvált bajusszal Pesten és Bécsen át Párizsba érkezzék — erről ír Ion Ghicának október 22- én. De ez már nem is történelem, hanem re­gény. Belvárosunk egyik sikátorában, amelyet négyszáz évvel ezelőtt egy Kismester ne­vű polgárról neveztek el, szintén van egy emléktábla — a görögkeleti­ ortodox temp­lom kapufélfáján. Szövege fordításban így hangzik: „Ebben a szent templomban tartották 1864. augusztus 7 -én Veronica Miele költőnő és Stefan Miele egyetemi tanár eskü­vőjét. A szertartást végző pap Ioan Pamfilie esperes volt." Ha itt adták össze a házasulan­dókat, akkor hol lehetett egy távolról jött egye­temi tanárnak és vidéki feleségének szállása, hol lehetett az elmaradhatatlan bankett, ha nem a Biasiniban? Ennek egyébként nyomai is vannak. Veronica Miele úgy volt költőnő, ahogy Szendrey Júlia vagy Boncza Berta, aki napon­ta járt el a Biasini előtt, mikor Pál Annánál varrni tanult. Nevét mindenesetre nem a ver­sei őrizték meg, hanem Eminescuhoz fűződő szerelme, amit halhatatlan költeményekben örökített meg a legnagyobb román költő. Le­ánykori nevén Ana Câmpeanunak hívták, na­szódi bába leánya volt, s tizennégy éves korá­ban ment férjhez a nála harminc évvel idősebb egyetemi tanárhoz. Húszéves lehetett, amikor Bécsben megismerte a vele egyidős költőt és verseit, s a bécsi romantikus séták később Iaşi-ban folytatódtak, ahol Eminescu törzsven­dég lett Miele asszony szalonjában. Az össze­hasonlítás a fiatal, büszke költő és az asztmás öreg férj között már külföldön megteremtette az alapot az idillhez. „Kétségtelen ..., hogy a költő szerelmes volt Veronica Midébe — írja a hasonrangúak bizal­masságával George Calinescu —, és ezt többféleképpen igyekezett értésére adni, mint például a versek vagy a házuk előtti tár­séták útján... Az Esti csillag is bizonyá­ra ebben az időben fogant és volt beszéd tár­gya a féltékenység pillanataiban, mert Vero­nica Miele 1875 decemberében egy szellemes köl­teményt tett közzé... s itt nyíltan megmond­ja, hogy unja már az E s ti c s i 11 a got és va­laki máshoz vonzódik, akit napnak lát.“ Pedig a nagy szerelem közös volt, amint ezt Veronica bizalmas levelezésükben is bevallotta. 1879-ben az öreg Miele elhunyt, s maga után hagyta a nyugdíjjal szépen ellátott özvegyet. De nem következett be az, ami várható volt, s amit maga Veronica is sürgetett. Bár együtt laktak Bukarestben, a beteg költő felelőssége tudatában nem vállalta a házasságot. A sors úgy akarta, hgoy Veronica nem sokkal Emi­nescu után haljon meg, s így a költővel fenn­tartott kapcsolata jelképesen is maradandósá­­got nyer. Ha másról nem, arról is nevezetes lehetne a Biasini empire és új klasszicista elemekkel dí­szített épülete, hogy néhány napra szállást adott két asszonynak, akikhez egy-egy világiro­dalmi rangú vers íródott: a Luceafărul és a Szeptember végén. Most az volna stílszerű, ha a szállodába be­leütne a mennykő vagy tűzvész áldozatául es­nék, mint a belváros nagy része 1798-ban, mert kivel lehetne folytatni a Biasini vendégköny­vét olyan nevek után, mint Bölöni Farkas Sándor, Petőfi Sándor és Szendrey Júlia, Ber­­zenczey László, Nicolae Balcescu, Cézár Bolliac és Veronica Miele? De az épületeknek előbb rendszerint lehull a vakolatuk, aztán megla­zulnak a kövei s megvárják, amíg újjáépítik vagy lebontják őket, amint az a várbástyákkal is történt. A Biasini most is lakható, ha nem is lakályos. De a századfordulón megkopott er­kölcseiben. Felépült Kolozsvár főterén nem egy új szál­loda. Köztük a mai Continental jogelődje, amelyről Laczkó Géza a Királyhágóban így emlékszik meg: „A Főtér déli sarkán nyílt a Bel-Torda utca, és itt, a Jókai [Napoca] és Tor­­da [Egyetem] utca sarkán volt a nevezetes »Nyehe­x, vagyis Newyork, írva Newyork (a kutya nem ejtette nyújorknak!) szálló és étte­rem és kávéház.“ A főtéri szállók elhódították az előkelő közönséget a Biasinitól. S Laczkó Géza osztálytársa és írótársa, Kuncz Aladár az 1913- ban lejátszódó Felleg a város felett című posztu­musz regényét azzal kezdi, hogy Szentgyörgyi Tamás, az állami reáliskola újonnan kineve­zett igazgatója majdnem egyenesen Párizsból megérkezik egy kora őszi reggelen Oltvárra, a Tartini-szálloda elé. „A szálloda kapujában egy pillanatra tájéko­zódást keresve megállt [ ...] Felnézett az egyemeletes fakult színű ház homlokzatára. Az egyik emeleti ablak mellett kőtáblába vésett emléksorok hirdették, hogy 1847-ben Petőfi Sándor fiatal feleségével négy napot töltött itt. Most már megbocsátotta a ma teljesen lezüllött szállodának kényelmet­lenségeit, mert ez a tábla olyan volt rajta, mint kedves zenélőóra, amely a múlt dallamát pengeti. Egyszerre egészen más szemmel nézett rá, s elhatározta, hogy itt üt tanyát.“ Így nézett fel a Biasinira Szentgyörgyi Ta­más, a századelő nyugatos értelmiségije, aki le­hetett Kuncz Aladár, Laczkó Géza, de Hunya­­dy Sándor éppen úgy, mint Szabó Dezső. A pi­ros rózsa, amelyet pár nap múlva egy sárga pongyolás, fekete hajú lány a szálloda abla­kából a távozó Tamás után dob, s a Sevil­lában felszedett spanyol táncosnő, akinek egy fiatal arisztokrata itt szobát bérelt, minden­esetre arra vall, hogy a Biasiniben magasabb anyagi szinten ugyanazt művelték, ami a szom­széd Búza utcában — ahol Hunyady Vörös lám­pás háza áll — a szegényebb néprétegek szá­mára olcsóbb áron volt intézményesítve. Egy időn túl az orfeum is megszűnt a Biasiniban. Szentgyörgyi Tamás aztán a regény végén átköltözik az újonnan épült főreáliskolába — az a Petőfi utca túlsó végén, Felekre néző hom­lokzatával a mai Ady-Sincai középiskolának felel meg. E szállodára én is emlékszem. Kereskedelmi utazók és kétes hírű leányok laktak itt; újság­árus bódé állott előtte, amikor első bevásárlási utamat egyedül megtettem. Nagyapám ugyanis elküldött, hogy vegyek neki egy Ellenzéket. Aztán naponta kétszer jártam el előtte az is­kolába, amíg — már egyetemi hallgató korom­ban — szomszédságunkban megnyílt a Petőfit Kogalniceanuval összekötő Kovács Dezső utca, s öt perccel közelebb hozott a Főtérhez. Bent a Biasiniban sohasem jártam. Nem azért, mintha még most is érvényes volna a szülői tilalom, hogy olyan helyre bemenni nem illik. Inkább mert nem akarom szétfoszlatni illúzióimat, amelyeket a róla olvasottak alap­ján történelmi nevekről táplálok. De emlék­szem, hogy a hombárépület közbülső két ké­ménye között sodronyháló volt elhelyezve, s azon díszes bádogbetűk hirdették: Biasini-szál­loda. A sodrony még most is ott van. Fejezet szerzőnek A csendes Petőfi utca cmű készülő könyvéből.

Next