Utunk, 1980 (35. évfolyam, 1-52. szám)

1980-10-10 / 41. szám

Világ proletárjai, egyesüljetek! Lapvárás elvárásokkal Tíz éve már, hogy a romá­niai magyar olvasó körülbelül egy időben veszi kézbe min­den hét végén (sajnos, van a­­hol csak a következő hét ok­­lán vagy derekán) az Utun­kat, az írószövetség hetilap­ját s A Hetet, a Szocialista Művelődési és Nevelési Tanács hetilapját. Tízesztendős A Hét, több mint ötszázhúszszor vet­tük már ki friss számát pos­taládánkból, vagy vettük meg a lapot utcai árusoktól, de a kialakult olvasói rutin sem­mivel sem csökkenti örökké újdonságot kereső elvárásun­kat. Hogy mit ír ez a hírlap formátumú közügyi szemle­­ rólunk? Tulajdonképpen ilyesmit ke­resünk minden egyes friss­­ifi­nk-példányban is, csak hát e lap esetében szépírásokban s a szépírásokról szóló írások tükrében vizsgáljuk — az „e­­gyik“ profilunkat. A „mási­kat“ pedik A Hét­ben. A két hetilap tehát ugyanarról szól, de más-más „oldalról“ közelíti meg közös tárgyát: a magyar dolgozók életének kérdéseit a huszadik század végének szo­cialista Romániájában. És kö­rülbelül ugyanaz a tizenöt­­húszezer ember olvassa el he­tenként mind a két lapot. A szellemi életünk alakulását közvetlenül vagy közvetve formáló új munkás-, földmű­ves- és szellemi munkás-ér­telmiség egyre növekvő tá­bora. Mit várnak el ők, mit vá­runk el mi valamennyien hét­ről hétre A Hét­től? Egyre több, egyre változatosabban, érdekesebben tálalt tájékozta­tást egész Románia, s különö­sen a magyarok által lakott országrészek gazdasági, társa­dalmi, politikai, művelődési és művészeti életének az ala­kulásáról. Egyre izgalmasabb összefoglalókat, kérdésfelvető esszéket az emberiség tudá­sának, ismereteinek és látókö­rének a gyarapodásáról, tá­gulásáról, a modern tudomá­nyok irányvételéről az előt­tünk álló ezredforduló évtize­deiben. Egyre magától érte­­tődőbb összekapcsolódását a lap hasábjain a világ, az or­szág, a szülőföld, a nép, a nemzet, a nemzetiség mai dol­gainak, megőrzött és tovább­adandó szellemi kincseinek s jövőt nyitó legnemesebb tö­rekvéseinek. Mindezeket az igényeket pe­dig maga A Hét támasztotta s támasztja bennünk önmaga iránt, nemcsak az induláskor meghirdetett programjával, hanem most már a tíz év a­­latt közölt cikkeinek, esszéi­nek, glosszáinak, tájékoztatói­nak, riportjainak, interjúinak a javával is. Vitathatatlanok laptársunk eredményei a ro­mániai magyar tudományos közírás eddigi művelőinek az összefogása és egy új, köz­írásra vállalkozó tudósnem­zedék kinevelése terén. S még nagyobb A Hét szerepe egy új tudományos közvélemény, közgondolkozás kialakításá­ban. A Hétnek tehát olyan funk­ciója van nemzetiségünk szel­lemi életében, amelyről a mai olvasó úgy érezi, hogy ennek betöltése teljességgel magától értetődő. Tízéves csak A Hét, de úgy érezzük, mindig léte­zett, amióta azok lettünk, a­­kik ma is vagyunk. És ez a legnagyobb eredmény, amit egy hetilap formátumú nem­zetiségi közügyi szemle elér­het. UTUNK Feszt László: Korunk vonalai Eszmények múltja és jelene Nehéz felismerni egyéni é­­letünk társadalmi meghatáro­zottságát, megérteni azokat az erőket, amelyek sorsunkat formálják, azonos eszményű csoportokba soroznak be, ha­sonlatos ürömök és gondok hordozóivá tesznek, akik szá­mára a jövendő felé is u­­gyanazt az irányt mutatják a történelem útjelzőtáblái. Az emberi társadalom szerkezete és működése igen-igen össze­tett, sok elemében gyakorta változó; folyamatainak mély­rétegei nem könnyen feltár­hatók, lényeges vonásai elég­gé eltakartak, s számos össze­függés felismerését is megne­hezítik felszíni jelenségek, látszatok. Az eligazító szó, a közösségi lét rendjébe bevi­lágító magyarázat ezért sem felesleges. Azt is mondhat­nék: szükséges, nélkülözhetet­len. Ilyen feladat betöltője Fazekas János, akinek nem­régen jelent meg tanulmá­nyainak és cikkeinek a gyűj­teménye.* Mindenekelőtt arról kell szót ejtenünk — a kötetnek inkább örömteli köszöntése, mint elemző ismertetése so­rán —, hogy a szerzőt meny­ * * Fazekas János: A Román Kommunista Párt — a haza fiai testvériségének és barát­ságának, társadalmi és nem­zeti egyenlőségének követke­zetes harcosa. Tanulmányok és cikkek. Politikai Könyv­kiadó, 1980. nyíre bensőséges kapcsolat forrasztja egybe tematikájá­val. Sokféle tanúságtétel közül, hadd válasszuk legfőbb bi­zonyságként azt, hogy egy­nek tudja magát mondandója címzettjével, a néppel, ő, az eszményeket a múltban és a jelenben kereső és felmutató gondolkodó ember magáénak érzi mindazt, ami közösségi gond és öröm. Amikor tehát népről beszél, nem lát maga előtt, a felvilágosodás kora­beli népsorsjavítóhoz hason­lóan: alakítandó, formálandó tömeget, ha kell, akarata el­lenére is felemelkedésre kész­tetett, a neki szánt boldog­ság-állapot karámjába zárt a­­lattvalót, „misera plebs“-et, hanem számadoltatásra jogo­sult társakat, jó családias me­legségben vele egybefűzött népet. Petőfi és a román-ma­gyar testvériség eszméi című írásában olvasható: „Boldog volt Petőfi, hogy a nép fiá­nak született. S az is maradt egész életében. Talán ez a következetesség nincs minden tanulság nélkül napjainkban sem. A nép fiának maradni, nem szavakban, hanem gon­dolkodásunk mélyén, szívünk, lelkünk egészével, azt jelenti, hogy azonosulunk a nép gond­jaival, örömeivel, s nem a magunk egyéni útját keres­sük, hanem a népi boldogu­lás szélesebb, de rögösebb or­­szágútján járunk“. A Petőfi­­sorsban üdvözölt következe­tes azonosulás és az indivi­dualizmussal szembeforduló, a közösséggel való egybefor­­rást, a szolidaritást választó magatartás, ami összefonódva az ugyancsak Petőfi-jelkép­­ben meleg érzésekkel felra­­gyogtatott forradalmisággal (és ez „egyet jelent a hűség­gel saját népünk, nemzetisé­günk iránt“) valójában mind­mind perdöntő súlyú igazolás a szerző számára. Tartalmilag a könyv két nagy fejezetre oszlik. Az első­ben történelmi tárgyú, a múl­tat búvárló tanulmányok so­rakoznak fel. A kilenc írást egybefogó alcím: A társadal­­mi-nemzeti szabadságért és igazságért, a jobb életért ví­vott közös harc mérföldkövei. Az időkeret a XVI. század felkeléseitől a XIX. század utolsó harmadának független­ségi küzdelmeiig fogja egybe azt a szakadatlan népi töre­­kedést, hogy fennmaradását biztosítsa, életét szebbé, job­bá tegye. A második részben, amelynek címe: A Román Kommunista Párt vezetésével barátságban, testvéri össze­fogásban a szocializmus épí­tése útján, a jelenközpontú cikkek, tanulmányok sorakoz­nak fel. Valójában azonban — s ez az, amire minden ol­vasó hamarosan felfigyel — ezeket az elemzéseket is át­­meg átszövi, néhol pedig alapvetésként is szolgálja a história. Ezt a múltba néző, a történelmi életutat figyelő, a múlt ismeretéből életigazító el­veket kiszűrő szemléletmódot Fazekas János tudatosan is vallja és vállalja. A szocialis­ta iparosítás jelentőségét, an­nak nemzetiségi viszonylato­kat befolyásoló szerepét vá­zolva írja, hogy volt olyan hiedelem is, miszerint káros a letűnt idő számontartása: „Ne nézzünk vissza a múltba, mondták egyesek, nekünk e­­lőre kell tekintenünk. Csak­hogy ezzel végtelenül meg­­szegényítettük magunkat, mert ... a történelmi múlt, a tör­ténelmi tapasztalat nem ne­hezék, hanem éppen hajtóerő, amely megkönnyíti, meggyor­sítja haladásunkat.“ A tradicionalizmus jellem­zi tehát ezeket az eszméket, gondolatokat? Igen! A leg­jobb értelemben vett, a népi, a nemzeti egészséges szellemi közállapot számára szükséges, kellő mértékű, erősítőként, or­vosságként használó, nem pe­dig töménységében más jel­legűvé váló s így már mér­gező hatású hagyományápo­lás. Célját vizsgálva pedig azért tekinthető sajátosnak, mert nem önmagáért való his­­torizálás, hanem jelenközpon­tú múltidézés. Valójában te­hát csak látszólagos ennek a gondolkodásmódnak a hagyo­mányossága. Ez ugyanis a leg­távolabb éppen a konzerva­tivizmustól áll. Ebben a könyv­ben a múlt csupán a mában válik funkcióhordozóvá, s szolgálatot a napjaink kérdé­seire való válaszadásban kell vállalnia. Van olyan történe­lemkutatói irányzat, amely cégjelzőként hordozza a „pre­­zentualizmus“ nevet. Nos, ha az ők konzervatív apologeti­­kája nem rontotta volna le a szó, a fogalom értékét, erre a történet­szemléletre bizonyá­ra jól illő elnevezés volna. Fa­zekas János eszméiben ugyan­is valóban a jelenbeni válto­zás, az új, a szocialista épí­tés áll első helyen, ez a min­den más gondolatot, tényt, jelenséget magához vonzó mágneses központ. Ezért egy­séges, ezért szól igazából ugyanarról minden cikk, min­den tanulmány akár az első, történetibb, akár a második korunkbelibb fejezetben van is a helye, hiszen minden írás a haladás érdekében szót ké­rő, elemző, érvelő s vitázó. Politikai írások tehát ezek, abban az értelemben, hogy a társadalom fejlesztését, a nép felemelését tekintik vállalt feladatuknak. Emberformáló, életalakító eszményeket igye­keznek régi fényükben szá­munkra is megidézni, s a fris­siben keletkezetteket vonzó csillogásúakként — minden rendű-rangú ember tudatosí­tása, nevelése érdekében — felmutatni. Milyen eszményeket hordo­zó jelenségeket, folyamatokat kutat és lel fel a múltban és a jelenben Fazekas János? Formailag, módszertanilag (Folytatása a 2. oldalon) IMREH ISTVÁN 19­8­7­7 • BÁLINT TIBOR • BODOR ÁDÁM • KÁLI ISTVÁN K­­U­L­H • MÓZES ATTILA­­• NEMESS LÁSZLÓ • ZÁGONI ATTILA PANEK ZOLTÁN Írja, máramarosi maszkokról Néha az ember kénytelen felcsapni idegenvezetőnek Nem elég, hogy gépkocsivezető, nem mondom, hogy kelletlenül, cicerone is, és ha cicerói ékesszólás­­sal nem rendelkezik is, némi helyismeretet nem lehet elvitatni tőle. Mármint tőlem sem, aki az alkalom hangulatában a tudás­hézagokat lelkes rábeszéléssel pótolom. Már meglehetős gyakorlatom van benne. A nyáron újra tapasztalatgyarapító, -rendező körúton jártam szűkebb pátriámban. Ezúttal külföldi barátaim gépkocsi-idegenvezetőjeként. Az Avasból Máramaros­­sziget felé kikanyargó tündérszerpentin mentén fek­vő Csertczán nem tudtam nekik bemutatni a régi táncházat, ahol a zenekar a nyitott gerendapadláson muzsikál, mintegy a művészet révén felül- és a ma­gasba emelkedve, hogy védve legyen, ha a táncos le­gények között netán nézeteltérésre kerülne sor. Nem láthattuk működés közben az okos elrendezést, mivel nem vasárnap délután suhantunk keresztül a közsé­gen. Község? Olyan emeletes villák sorakoznak az út mentén kétoldalt, amilyet én már magamnak nem­igen építek ebben a században. Kőszegremetéről va­lósággal beljebb űzött bennünket, de a máramarosi hegyek közé az araráti eső, a falu széléig kiáradt Túr. „Azokon a kéklő hegyeken túl­ reméltünk egy kis napfényt, a kőszegremetei szőlőhegy derékig érő köd­ben lebegett. A köd puha csepűmaszkként takarta előlünk szépségét. Mentünk hát, ólomszürke esőfelle­gek alatt bújócskázva. Nemcsak az úttesten villantak keresztül folyvást kis patakok, hanem a Tisza is alig fért a medrében. Hiába a cicerói-ciceronei buzgalom, ha ilyen csurgóra álló, sőt hömpölygő hangulatban fogadja látogatóit a táj. Máramarosszigetből is csak ugyanazt az esőt láttuk, mint végig az úton. Szeren­csére betévedtünk a múzeumba, ahol jó néhány terem a századok óta megszáradt és furfangosan ügyes, a használati cél mellett a szépség jogairól sem megfe­ledkező népi fafaragás művészetét mutatja be. Bará­taim valósággal lázba jöttek, egyre inkább azt erő­­sítgetvén, hogy ezért az anyagért-élményért akár gya­log és mezítláb is megtették volna az utat. A külön két teremnyi maszkok, madárijesztők és ördögábrá­zolások láttán pedig már ők tartottak nekem jó fél­órás szakszerű előadást az életükben először látott tárgyakról. Idegenekből nem idegen vezetőkké váltak. Én nem szégyellem bevallani, hogy nyugodt lélekkel fogadtam el a váratlan ajándékot, ha­nem egyéb, gépkocsivezetői munkámért cserébe. Avagy nem járt-e így már más is, aki rokonait, vendégeit, bará­tait büszkén vitte néznivalót látni, miközben azok olyan dolgokra hívták fel neki is a figyelmet, amire fél életében eddig valahogy nem nyílott szeme, nem volt ideje rácsodálkozni. Több szem nemcsak többet lát, de egymás szemével jobban is látunk néha.

Next