Katolikus gimnázium, Vác, 1905

a korunkban, az „anyagon s erőn túl" egyébre alig eszmél, — a sophismák fényes köntösébe burkolt, nem új, csakis új alakban jelentkező téveszméket , akkor egész táborát láthatjuk a hittu­dományokhoz érteni akaró közönségnek. És a­kiknek szemében botrány volt a vallás terén való korlátlan tovahaladást békákba verő (?) egyház tekintélye, feltétlenül hódolnak egy-egy új mesternek. Szinte cseng fülünk annak nagy garral való hirdetésétől, hogy elmúltak azon idők, melyekben nemcsak a bölcselet való szolgálója (?) a theologiának, hanem a tudományok összes ágai­nak csak annyiban volt értékek és jelentőségük, a­mennyiben a tudományok tudománya, a hittudásban nyilatkozó legfőbb igaz­ság felé vezettek. Nem tartozunk azok közé, kik ama­gultat, habár dicsőséges és nagyszerű tettekben dús volt, visszaidézni akarnák; örvendünk mi is az igazi haladásnak, bármily irányban jelentkezzék az igaz, jó és szép felé, hisz vallanunk kell, hogy a hittudományok terén is létezik az és kívánatos is. Eszünkbe jutnak itt a kiváló tudósnak") e szavai: „Dicendum est specialiter de Ecclesia Christi cam crevisse in sapientia rerum divinarum acquisita mediante fide. Unde quoad hanc sapientiam potuit esse etiam mutatio et varietas in Ecclesia. Nam in quibusdam temporibus, videtur Ecclesia abundasse maiori lumine et cognitione, existentibus in ea illustrioribus doctoribus, quae postea remitti potuit illis deficientibus, et iterum postea crescere aliis advenientibus.“ De ha nem vagyunk ellenei, mint nem is lehetünk a tudomány haladásának és bizo­nyos tekintetben fü­ggetlenítésének sem, még kevésbbé hódol­hatunk azon a másik végletet érintő nézetnek, mely a hittudo­mány és egyéb a főiskolák által művelendő tudományok között összefüggést nem talál, vagy találni nem akar, a­mely szerint a vallástudomány, tekintve, a hiteles történelem tanúsága szerint, az egyház védőszárnyai alatt keletkezett, pártfogása és vagyoná­ból nagyra nőtt főiskoláknak is eredetét, már csak köteles hálából és tiszteletből az ősi szokás iránt, — még ugyan mindig az első helyet foglalja el, de az általuk művelt tanulmányok, az általuk hirdetett igazságok a főiskolai tudományok szervezeté­ben szükséges, kiegészítő vagy talán a főiskola épületének be­tetőző részét egyáltalában nem képezik. 2) Suarez De fide. Disp. II. Sect. 6, 14.

Next