Vásárhelyi Hiradó, 1900. szeptember-december (1. évfolyam, 1-27. szám)

1900-09-27 / 1. szám

njun. szeptember 27. VÁSÁRHELYI HÍRADÓ: minden vezette inkább, mint a közügyek szeretete és az objektivitás, azzal tisztában volt mindenki a­ki csak komolyan és elfo­gulatlan gondolkozik. Hogy azonban meny­nyire alaptalan, mennyire indokolatlan volt az a művihar, bizonyítja a város közönségé­hez tegnap érkezet belügyminiszteri leirat, mely szinte postafordultával utasította el felebbezőket a következőkben: A m. kir. belügyminisztertől. 100321. sz. A város közönségének. F. évi aug. 17-én 470. sz. a. hozott közgyűlési határo­zatot, mely szerint a városházban levő hivatalos helyiségek és a főispáni lakás költ­ségeinek elszámolása s a felmerült 524 frt 62 kr. túlkiadás igazolása tárgyában tett tanácsi jelentés egyhangúlag tudomásul vé­tetett, az ezen határozat ellen Halmi János és társai részéről beadott felebbezés eluta­sítása mellett, a hivatkozott tanácsi jelentés helyes indokainál fogva ezennel helyben hagyom. Kelt Budapesten, 1900. szept. 24. A miniszter helyett: Széll Ignácz, államtitkár. A szabadelvű párt egységéről. — A mi igen kívánatos volna. — Igen tévednek azok, a kik e lap meg­jelenésében a vihar fecskéjét sejtik s a­kik azon meggyőződésben vannak, hogy mi egye­sek érdekében, vagy szolgálatában bontot­tunk zászlót, hogy azután egyeseket tá­madjunk, egyeseket silányítsunk tönkre, vagy egyesekkel meszeltessük be az eget. Távol van ez a programra, a mi prog­ramunktól. A szabadelvű párt, a szabadelvű eszme nevében hívjuk zászló alá a szabad­elvű párt komoly tagjait,­ a szabadelvű eszme iagaz és őszinte híveit. És erre ha valaha, úgy most van szükség. Most, szinte ebiu- ■ pillanatban, midőn a szabadelvű párt két nyugtalan vérű, hatalom­szomjas és egyéni kultuszt űző tagja szétrobban­totta a szabadelvű párt tolóra­­. Valljuk meg csak egész őszintén, hogy ■ bekövetkezett volna az idei őszön az, mi különben tavasszal igen könnyen beköv*. ■ kezdet: a képviselőház feloszlatása és az új képviselőválasztások megejtése, a mi szabad­elvű pártunk a jelenlegi ziláltságában n­é a jelölt személyében sem v­a­­­n képes egyhangúlag m­­­il­a­p­o­d­n­i. Vagy mer valaki a szabadelvű pár­­egységes voltáról beszélni s kétségbe vonja­­ valaki a mi állításunk igazságát? Tessék egy tekintetet vetni a mi szab­adelvü pia­cunkra ! A higgadt,­ komoly, k i p r­ó- I ! bált elemek kivonták magukat a b, i ! harczból, melyet a párt nevében, a­ párt ak- i cziójakép intéztek azok, kik a hatalom gyep­lőjét akarták hivatott vezetők kezei kö­zül kiragadni. Odáig fajultak a viszonyok hogy a szabadelvű párt nagyérdemű vollt elnöke, Kovács János a közgyűlés termé­ben, a törvényhatóság színe előtt volt kény­telen a pártbontók arczába hají­tani, hogy támadásuk személyeskedésnél ne i­ ,­egyébb! Van-e az ilyen párton áldás ? Ví­vható pártbontó vezérektől eredményes alkmakczió ?­­ Képesek-e egy nagy párt szerencsés vezeté­sére és szervezésére azok, kik , saj­át szenvedélyüket sem tudják meg- s­zabolázni és féken tal­t­l­i Avagy szabad-e a személyek érdekei­nek és nézeteinek a párt érdekeit és néze-­­­teit alárendelni? A párt hozzá­­­e ■' k i­­ az egyesnek, vagy az egyes áírozza fel érdekeit és nézeteit a párt­nak? Az igazi párt-ember, a tapintékos po­­­litikus az utóbbit választja s széthúzó elvei-­­­vel és nézeteivel nem bontja meg a párt- a békét, nem robbantja szét a pártot, vagy­­ legalább nem ugratja be a pártta­go­­­­kat oly akczióba, mely — mint a példa mutatja — szégyenletes kud­u-o­­z .­­ végződik. Hisz a magyar politika mond­juk közigazgatási életben, v­agy párat­lanul áll, hogy egy törvény utós­agban a szabadelvű párt elnöksége tér adja a sza­badelvű főispánt, a liberális ,­­ hatalom liberális képviselőjét? És ez nálunk így történt ! Nem politikai okot se­m­ köz­igazgatási kérdésekből, nem hadalmi nézetekből kifolyólag, hanem egy­­ül és ki­zárólag azért, mert a főispá­rélyesen és­­ határozottan kinyilatkoztatta egy vezetés­­r és szervezés tekintetében ér­dekekett, és befolyásokat sem nem túl nem rés".*1 pék tál. '•*. A szabadelvű párt bigg­­­fias ele-­ mének véleményét tolmácsolt; badelvü5 párt régi, kipróbált hive K­­ r azon az emlékezetes közgyűlésen, , *. a m­é!- \ tatlanul megtámadott föispán; n.o. A szót emelt s önérzetes hangon utasú. 'issza a vakmerő támadást, tudomást, te a t­a­ - nácsi előterjesztést. És igy gondolkozott és­­­ondolko­­zik a szabadelvű párt egész' zöme, daczára annak, hogy a pártbontók se a ha­lász bárkát. És a midőn mi, ' d­ nevében, a párt egységére, a szabadelyi ig - .mesére való hivatkozással lengetjük a zászlót, nem a harcz fecskéi vagy tr-.k ■, nem a béke közvetítői. Ezt az újságot az a heh­e­­­mtette, hogy Hódmező-Vásárhelyen e érint a szabadelvű pártnak or­ra nin­csen, mert a mi van az nem ganum, hanem egy hatalomra vágyó ki* a te­­­ját kü­lön szócsöve. A szabadelvű pedig hivatalos orgánum kell! A béke érdekébe irtosul­junk a szabadelvüség lobogó, kicsi­nyes és egyéni hiúság. gy­e­z­gető liberális politika­­, mert nem is lehet, mert nem is -s egyre»' gyen. A s­z­a­bade­lv «8 ég sx "l­éj­e, a­­párt érdeke, a kormány­­­om és a ko­r­m­ány­h­a­tal­o­m kég .­ síinek tisztelése és becsülés­t r­á­k­­ kívánják, sőt parancs, hogy so­rakozzunk! Őszi dal. — A „Vásárhelyi Híradó" tárczája. — Állhat a naptárban, a­mi benne áll, az­­ősz bevonulását érzem. A napsugártól fényes, hőségtől rekkenő nyár ragyogása után a szürke tónusok vagy az enyhe verőfény év­szaka. Melanchólikus, ha a lelohadt tüzű napsugár futja át a levegőt és még melan­­chólikusabb, ha az aprószemű eső fonalai­­ereszkednek szaporán, gyorsan a földre, mintha valami titkos megegyezés folytán sietnének, hogy el ne késsenek valamivel: az élet elmosásával. Az elmúlás szól felém­­ bágyadttá vált ragyogásból, a szürkére borult égboltozatról, a szapora esőből és a hűvös szellőből, mely végig borzongatja a testet és a komor gondolatok zaját szaba­dítja fel a lélekben. A tavasz, a fizikai ■öröm korszaka, az ősz a fájdalmas eszmék­ben kéjelgő lélek ünnepe. Szeretem a ta­vaszt, de még jobban az őszt, sőt talán ■csakis ezt. Borongása úgy találkozik lel­­kemmel, a természet hervadása illő keret a bennem lakozó melanchóliához és az elmú­lás gondolata kéjes borzongással hatja át egész lényemet.* Én is jártam ősszel az erdőn s most átható erővel merül fel előttem a jelenet képe. Az országút hosszában sorakozó jege­nyék mind megannyi óriás mutatóujj mered­nek a komor ég felé, intve a sétálót: „Dé­­vai lármával föl ne verd a gyászoló erdő csendjét, profán gondolattal meg ne szent­­ségtelenítsd fönséges gyászát“ ... Komor szürkeségben borult fölöttem az égboltozat ,és lábaim alatt suhogva zörrent meg az avar. Mintha nagy problémákon gondolkoz­nának a tölgyek, önfeledt nyugalommal me­resztették ágaikat a levegőbe, míg a fehér­­törzsű nyírfák fázósan ütötték egymáshoz lombját vesztő gályáikat. A szürke ég és az elsárgult levelek, a mozdulatlan tölgyek és a­ reszkető nyírfák mind gyászról és halál­ról, félelemről és lemondásról suttogtak. A csöndben, mit csak néha szakított meg a varjak károgása, megértettem egy a halálról gondolkodik, a megszsimizsülés rémével foglalkozik és szivembe vágott a­ gondolat, hogy én, ki megbolygatom e g.­­zt, gyászoljak magam is, mert érzem, közeledik a nap, mikor a gondolat odah­agyja kihűlt agyamat s lényem szétfoszlik. • az ár­nyék . .lehanyatlom a Semmibe. És ez a rettenetes Semmi bor­zaszt. A megsemmisülés gondolatára száki*, bennem az állat. Nem tartó , kellemv­­.*:­ az életet, de irtózom a haláltól! Fogva va­gyok abban a nagy észválságban mely * a gondolkodás és a természet megejti a két. Az ész azt súgja, a tar­asztalás az a meggyőződést érleli: az élet­re érdemes arra, hogy végig éljük, de a természet nek kézzel szerít bennünket és mélységesét) belénk ültette az élethez való ragaszaié.­­ És nem adok igazat Hamletnek, tagadom, hogy igaz, a­mit a dán királyfi mond: Me g­halni, aludni, semmi több . . . olyan vég ez, a­mely érdemes, hogy kívánj­ák.‘ . Hamlet fél: engem is az álmok nyugta­la­­nítanak, de míg ő attól tart, hogy jöhetnek álmai a halál után, engem az ejt félelembe, hogy nem lesznek álmaim. Meghalni, ín legyen, de nem tudni róla, hogy meghaltam, ez szörnyű, hogy a lét viharai után nem é­­­vezhetem a nem-lét nyugalmát, ez kétségbe­ejtő. Nem használ ellene Schoppenham­­ szava sem, hogy ha majd valamikor se mi leszek, az ép oly természetes, minthogy most valami vagyok. Azér mégis igaz­ságtalannak tetszik előttem, hogy el kell enyésznem, kegyetlen és kétségbeejtő, hogy minden nap, minden óra egy-egy­­­dés a Semmi felé, mindegyikkel közel-bl* ion .a perez, melyben elnyel a végső enyészet. És nemcsak én vagyok igy, az egész emberisé­get gyötörte s nyugtalanítja ez a jövend** és szellemeinek legjobbjai törekedtek vigaszta­lóbbá színezni a jövő képét. A vallás táján tették legtöbben, a filozófiához folyamodott az erősebbek kis c­sapatja, k ,e dog­mákban állapodtak meg az e hívei, eltérő elméleteket alkottak a ..t har­czosai,. vájjon melyik ér többe Föltettem a. kérdést, ho* n eredt a vallás, mi szült­ a filozófiát­­ .M­ivel az első kérdésre a hívők felelnek­i kinyilat­koztatásra való h­ivatkozás, gában kizárja a megmagyarázandót. n ■ a tudó­sok mondanak a végtelen me­g­fej­lésének, a függőség érzésének a psycholo­g I, szin­tén tökéletlen. Az okok sokféle ren közül csak egyet foglal magában és A m­agolja a legfontosabbat, mely kútfeje a .(.ásnak is, meg a filozófiának is: az iszonya mely elfogja az embert a halál látványánál a fé­lelmet, mely betölti a szivet a megsemmisü­lés gondolatára. És mert az éber nem tudta elviselni e nyugtalanságot, ál no­­szőtt egy síron túli új életről és Hier?, nem fog­hatta fel a Semmi­t, filozozo­lt a létező enyészhetlenségr­öl.­ A létező nyészhetlenség* anyag örökkévalóságának elvéhez századunk hozzá kapcsolta az e­l* megmaradásai­n.k törvényét és a tudomány megtöltötte fejünke?v­­hogy nem pusztul el egyetlen atom sem. De mily vigasztalan a mozgató erő és mozgatott anyag örökkévalóságának elmélet­e­­nyire kielégítetlenül hagyja az ember­e­k­ kí­vánalmait ! Hogy belőlem alkatrésze a ter­mészetnek, tápláléka a virágnál lesz, — mit vigasztalhat a. engem ? Részeim felt­ám­ad­­­hatnak, de én végkép elanyéss n; a, közét, a virág mind más lesz, — az egység, mely most engem a­kot, föl­bomlik és én nem le­szek, csak semmi. . . Vagy a másik elmélet, a­ovábbélés a fajban. — Épp oly vigasztalan ez is, mint az anyag változása: a n­­ e m é l­y i­s meg­hal. Nincs más állandó, csak az össz­sség és a faj; mi pedig, hasonlatos inger hullámaihoz, két öröklét, mesgyi ,nnel­ szám.

Next