Vasárnapi Újság, 1843 (10. évfolyam, 452-502. szám)

1843-03-26 / 464. szám

A’ jogosságot értelmezhetjük azon erénynek, mi­ minket arra ösztönöz, hogy mindennek megadjuk a’ mi az ö­vé. A’ szó ezen kiszélesített jelenté­sében minden erénynek, mit az ész elünkbe szab, vagy a’ mit a’ társaság tőlünk megkíván, gyakorlását befog­lalja. Teremtünk, embertársaink, ma­gunk iránti kötelességünket mind tö­kéletesen bétöltjük, ha a’nevezetteknek megadjuk a’ mivel tartozunk. E’ sze­rint, igazán megmondva a’ jogosság az egyetlen egy erény, ’s a’ többi mind­nyájan belőle származnak. Az őszinteség, álhatatosság, irgal­masság és bőkezűség p. o. tulajdonsá­gok ugyan, de magukban még nem erények, és valahányszor e’ czimet érdemlik, mindig az őket ösztönöző és vezérlő jogosságnak köszönhetik. Ezen igazgató nélkül az őszinteség szátyársággá, az álhatatosság makacs­sággá, az irgalmasság gyengeséggé (hogy ne mondjuk gyávasággá) ’s a’ bőkezűség oktalan pazérlássá válhatik. Egy önhaszonkeresetlen tett, ha a’ jogosság nem vezérli, a’ legjobb eset­ben is természet szerint csak közönbös és nem ritkán vétekké is fajulhat. A’ társalkodásra, ajándékokra, mutatkozá­­sokra, és más v­iadási eszközökre tett költekezéseink, ha feleslegünk jobb és megkívántatóbb czélokra fordításával nem ellenkeznek, magukban csupán kö­zönyös tettek; de ha erényesebb ren­delkezésekre való tehetségünket elszív­ják és kiapasztják, bizonyára vétkesekké lesznek. Az ig­azi bőkezűség éppen olly múlha­tatlanul szükséges kötelesség, mint akár­­melly más, mit a’ törvény parancsol. Ész­szabta szabály az, és annak kellene min­den okos lény legfőbb törvényének lenni. De ez a’ nagylelküség nem abban áll, hogy a’könyörület minden gerjeddmére hall­gassunk, hogy vezérünkké a’ vak in­dulatot válaszszuk ’s vagyonúnkat és tehetségünket jelen jótéteinkkel annyi­ra megapasszuk, miszerint továbbiakra alkalmatlanokká legyünk. A’ fösvényeket rendszerint úgy jellemzik, mintha minden becsületér­zés vagy könyörű­let nélkül szűkölkö­dő emberek volnának, kik csak azért élnek, hogy gyűjtsenek ’s a’ kik ezen szenvedélyüknek minden más boldog­ságot feláldoznak. Mint egy tébolyo­­dottaknak emlegetik, kik a’ bő­vség közepette maguktól minden gyönyört száműznek és képzelt szükségből va­lódi fogyatkozást csinálnak. De bi­zony kevesen, igen kevesen felelnek meg ezen túlságos képnek és talán e­­gyetlenegy sincs, a’ kiben minden vo­násai együtt feltaláltatnának. Ellen­ben gyakran tapasztaljuk, hogy léhák és henyék a’ takaros, életrevaló em­bert ama’ gyűlöletes nevezettel: „fu­kar“— bélyegzik ; olly embereket, kik kíméléssel ’s m­unkájok által sorsosaik közül kiemelkedtek, és iparukkal a' társaság köz tőkéjét gyarapítják. Akár mit mondjanak a’ léhák­ és tudatlanok, bizony jó dolga lenne a’ társaságnak, ha több illy jellemű em­ber volna közöttünk. Rendszerint az illy szűkkeblűeknek mondottak módjá­ra az emberi társaság igazi jóltevőivé váltak. A’ fösvény emberreli közleke­déseinkben ritkán vallunk kárt, de i­­gen gyakran bezzeg, ha pazérlókkal van dolgunk. Egy Godinot *) nevű frank papot hoszas ideig csak „zsugori“ név alatt ismertek ’s emlegettek. Ő soha a’ legnyilvánosabb Ínségen sem akart se­­gitni és szőlőhegy­ének ügyes mivelé­­se ’s használásával rengeteg vagyont *) Otv. Godina.

Next