Vasárnapi Újság, 1846 (13. évfolyam, 608-658. szám)

1846-09-27 / 646. szám

VASÁRNAPI ÚJSÁG KÖZHASZNÚ ISMERETEK TERJESZTÉSÉRE. 646-dik Vasárnap. Kolozsvárit, September 24-én, 1846. TARTALOM A’Nevelői kör Naplója. Nyolczadik kis gyű­lés. lap. 609 Kilenczedik ( rendkívüli )­kis gyű­les.­­lap. 614 Házi gazdasági aprólék utasítások. lap. 615 Méreg ellen lap. 616 Kender és lenáztatás módja lap. 617 Ruha-tremeny­itesben. lap. 618’Ficzkovásár a­’ sváboknál. lap. 618 Ilangászkerék. lap. 620 Peszternák tehén eleségnek. lap. 619 Újságok, lap. 620. A’ NEVELŐI KÖR NAPLÓJA. nyolczadik kis gyűlés. ’ Ötödhó­­1-kári) 1846. Jelen voltak Berde, Brassai, Csu­­b­ak, Gyulai, Gál Ignácz, Jocze, In­­dali, Jancsó Károly, Mihály Károly, Nagy Ferencz, Nagy Péter, Székely Mózes, Takács, Tunyogi, a* rendezd, jegyző, és számos vendégek. 1. Szőnyegre jó a* múlt kisgyű­­lésen*­kitűzött kérdés: „M­i­k­é­n­t le­hetne az elem­i-é­s értelemgya­korlatok megállított folyama­inak használását intézeteink jelen e­l­e­m­i o­s­z­t­á­l­y­a­i­b­a­n meg­kísérteni?“ A* vitatkozás elején többen kije­lenték, hogy a’ szóbeli folyamoknak is* már meglevő és általunk nem vál­toztatható elemi osztályokba illesz­tése csak úgy eshetik meg, ha in­tézeteinknek mindenik osztályát *s ez osztályok tantárgyait szem elől nem tévesztve, ezekkel kívánjuk egyez­ménybe hozni.— E* pedig nem köny­­nyű feladat különösen tudományos vagy foianodáinkban, hol a* legalsó, vagy kezdd osztály is megkívánja, hogy a* fölveendő gyermekek az elemi ta­nodaosztályt 's így a' mi egész első folyamunkat már végezték legyen. Köt tapasztalat szerint azonban ezen elő­készület nagyon hiányos, anynyira hogy mondhatni a' szükséges ké­pességek né­l­k­ül j­ö­n fel a' gyer­mek és még is a* szegény tanítónak* a’ fenálló rendszer szerint úgy és oly mértékben kell eltanulnia a' kiszabott­ tantárgyakat, mintha növendékei m­i­n­­den előkészületen túl volná­nak. Ez magában is terhes feladat és még menynyivel terhesednék a* meg­oldás, ha a* mi előkészítő­ folyamun­kat is belesorolnák a’ kiszabott tár­gyak közzé!­ Ez és ehez hasonló ne­­hézségekből indulva ki, és hogy a’fenn­álló rendszer is minél kevesebbé ing­yen meg, úgy tanálák sokan, hogy tán legczélszerűbb lenne fdtanodáink al­só osztályaihoz egy előcsarnokai, azaz: egy tanodaképesitő elemi vagy elő tanodát kapcsolni, melynek mint egy felső óvódának feladata len­ne: mindazon 6 — 8 éves gyermeke­­­keket, kik a­ rendes legalsó osztály­ra képesek még nem volnának, azaz beszélni, figyelmezni, értelmesen és érthetőn írni és olvasni még nem tud­nának, kebelébe fogadni, és addig tel­jességgel fel nem bocsátni egyiket is, mig egészen képessé nem válnának a' főtanodai legalsó osztályra. Mi ezen előtanoda tantárg­yait * ) Lásd Vas* II. 626. és 638. Számát.

Next