Vasárnapi Ujság – 1854

1854-04-23 / 8. szám - Olasz sajátságok. Babinszky J. 60. oldal / Táj- és népismertetések; utirajzok

zsalemet", hogy itt termékeny földön az uj Siont megalapitsa. De már 1833-ban itt is feltámadt ellene a gyanusitás, az üldözés. Az elhagyott vidéken is felkérésé­rt az anglieanusok gyűlölete s a kis község ellen annyival könnyebben és eredményesebben léphetett fel, mert ez uj tanok, mellyek az embervásárt, a rab­szolga kereskedést tilták, a rabszolgatartó állam haragját, gyű­löletét vonták az uj községre. Meg nem bocsájtható az állam az uj községnek, hogy a „pénzzsákot" meré megtámadni. Az ál­lamoknak mindegy lett volna a mormonok istenneki fogalma bár­millyen, de az nem volt nekik mindegy, hogy minden embert egyenlőnek tartanak. Pénzdologban minden kedélyesség megszű­nik, s a mormonok véres verekedések után elhagyni kénytelení­tették az új Siont. Elvesztett vagyonuk felett nem panaszolkodtak. A mormonok másodszor is megalapiták a Siont (mellyet Nauvoo­nak neveztek) Illinois államban, h­ol a hívők száma már 15,000re szaporodott. Letelepedésök után 18 hó múlva a kis félszigeten már 2000-nél több mormon­ lak emelkedett. Sőt négy év alatt egy millió dollár értékű templom épittetett. A fából épült kis házak festőileg álltak rendkívüli tisztaságban, az ős­erdő közepén igen jó utak és csatornák mellett s jó járdáktól szegélyezve. Akár­hová tekintett az ember, mindenütt az élet jeleivel talál­kozott. Mindenütt munkásság, tevékenység. Elfogulatlan utasok e gyarmatot úgy festik le, mint egy méhkast. A munka nélkülöz­hető­vé, feleslegessé tette a mérsékleti egyleteket, az ügyvédeket és a polgárisult világ attribútumait. A gyarmat szemlátomást gyarapodott; nagyszerű gyárak emelkedtek a városban, gazdag, virágzó majorságok támadtak a zöldvetések, az eleven sövények megett, majd gymnasium s végre egyetem alapitatott, s a lakos­ság száma 150,000-re emelkedett. Egy angol megjegyzi, hogy illy rövid idő alatt, s annyi kellemetlenség mellett egyetlen egy nép sem emelkedett a jólét e fokára. Hogyan támadt mind ez? fogják t. olvasóink kérdezni. E kérdés bennünket Smithre vezet vissza. Titkos kinyilatkozásai­nak kétségkivül kevés hatása lehetett ez eredményre. Senki sem köteleztetett, hogy az uj vallás hive legyen. A községben töké­letes vallás­szabadság uralkodott. De arra ügyelt Smith, hogy a község minden tagja idejét hasznos munkásságban töltse el. Eb­ből látjuk, hogy Smith a községbeni felvételt nem feltételezé az uj vallás tanainak elfogadásáról. És, miután a henye, a dolog­kerülő tag erkölcstelennek tartatván, a község kebeléből kirekesz­tetett, világos, hogy a társulatba lépés és abban maradás elen­gedhetetlen feltétele a munkásság volt. Smith uram tudta, hogy a gazdagság vonzó erővel bír, hogy a gazdagság, a jólét fő alapja munkásság, ezért a tagoknak munkásoknak kellett lenni­ük, hogy meggazdagodjanak, hogy a gazdag, a virágzó gyarmat vonzó­erővel birjon, a szomszéd gyarmatokra nézve,nagy gond fordita­tott a nevelésre s a tudományok mivelésére. A jeles tanítók bár­mi áron is megszerettettek. Ennek következése az lett, hogy az állam legkitűnőbb tehetségei részint érdekek miatt, részint mert vallásuk gyakorlatában senki sem gátolható, az új Sionba (Nau­vooba) özönlöttek. A nevelés főbb alapját a természettudomá­nyok tevék. Az állam fővárosaiba utazott mormon küldöttek kö­zül egy sem tért vissza a­nélkül, hogy a községre nézve va­lami hasznost ne hozott volna magával. Az egyik távcsöveket, a másik nagyító üvegeket, a harmadik természettani és vegytani készületeket, gépeket, a negyedik könyveket hozott. (Vége következik.) Olasz sajátságok. (Vége.) Utczán találkozva, üdvözlés helyett nevét mondják az em­bernek, vagy ollykor „eviva!" (éljen-nel) köszöntik. Némelly tájakon igen szokásos a sehiavo (skláv) szóból elrontott csavo (m. csavo) köszöntés. Reggel is fekete kávét isznak, délután pedig rhummal. A kávéházakban porczukorral szolgálnak. Az étházak ablakaiban rendes kirakatok vannak; hol főhe­lyet, a szárnyas állat foglal. A korcsmából kihozzák a bort az utczára, hol az üveget, s poharat, melly nélkül sohasem isznak, kézben tartva, kivált ünnep nap csoportosan iddogálnak. Korcsmában, a hol étlap nincs, a mi többször nincs, — al­kuszik az étel és ital ára felett, s ha ezt elmulasztottad, drágán űizeted meg óvatosságod hiányát. A borczégér egy tábla, annyi fekete karikával vagy ponttal a­hány bajocco­­s (garasos) a bor. A korcsmáros tüze mellett ült utazóktól tűzpénzt követel. Ez idegen előtt különösnek, de itt természetesnek látszik, felté­ve, hogy a tűz mellett ülő tett a tűzre. Jobb vendéglőkben is teritenek fakanállal. Tekeasztal kevés kávéházban van, úgy látszik, azt a fen­tebb leírt bogi játék pótolja; a­hol van, azt a czimb­at hirdeti : „Cafe et bigliardo" A talán a kávéházaknak nem mindig azon hivatásuk van, mint nálunk; ott többnyire czukrász-sütemények, s édes italok is kaphatók; a minthogy közönséges is e czimb­al: Cafe et liquori". Tulaj­donképeri czukrász sok városban nincs. Minden községben, ha még olly kicsiny is (10—12 ház) van templom, községház (commune) és afféle kávéház, melly aztán italmérés is, és szatócs-kereskedés egyúttal. A talán számitás embere; az órát is egész problémában mondja, ugy hogy előbb ki kell számitanod, hogy tudjad; pél­dául : két óra és 3 negyed délig, azaz egy negyed tizre. Külön­ben három féle óraszámitási módja van. A közönséges, franczia, és olasz, leginkább e két utósóval él, s a­hol szorosan megha­tározottnak kell lenni az órának pl. hirdetményekben, külön­böztetésül oda teszi, hogy olasz vagy franczia óra. A franczia óraszámitás szerint, mint a közönséges óraszámitásnál, szinte két részre van osztva a nap, de nem dél és éjféltől, hanem reg­geli és esti hat órától, ugy hogy a szerint délben csak hat, ezu­tán hét, s a nálunk esteli hatkor van tizenkét óra. Az olasz óra­számitás szerint négy részre osztatik a nap reggeli hat órá­tól kezdve, ugy hogy délben szinte csak hat, de ezután egy, s megint csak hatig menve, a mi hét óránkkor ismét egy óra, és mert e szerint többször összeül a francziával, azért nem kell mindig e tekintetben megkülönböztetnie, de igen annyiban a mennyiben a beszédből nem érthető, hogy nappal-e vagy éjjel, a­mikor a nappalit vagy éjjelit oda szokta tenni. Nemzeti étele a galamb, de csak úgy egyszerűn egészben megsütve. A baromfinak nem metszi nyakát, hanem kitekeri; met­szeni úgymond nem szép, azt a zsidó szokja. A polenta inkább kenyér­pótló mindennapi eledel a szegényebb népnél. Bérkocsi nincs; azt a portici, (ives tornáczok, gyakran a második emeletig) feleslegessé teszik. Jobban megjegyzi kereszt- mint vezeték-nevedet, Városi nagyobb háznál is, a lakók kereszt-nevekről ismertetnek; még czimezni is kereszt-nevével szokták az embert, „Signor Antonio, Giovanni stb. A vezeték­névnél sajátságos, hogy az gyakran kettős, s írni is ugy szokják aztán nevöket pl. fi. Gol­ieri detto Schio. A macskát, mint házékességet kedvelik, s előkelőbb nők nagy számban tartják. A vélemény, hogy eszik a macskahúst, az onnét eredhető félreértésben is talál magyarázatot, hogy bi­zonyos kalács-süteményt, alkalmasint a franczia gateau után, gato-nak neveznek, melly szó két­­-ves macskát jelent. Az idősbek is, sőt aggott vének „ragazzi-wu'kl" (fiuk') hríják egymást. Az olasz háza, ha még olly szegény is, emeletes, földszint istálló. S függönyei megvannak, bármi szegényes a többi bú­torzat. A városainkban saját jelentéssel biró házmesterek, ott na­gyobb házaknál sincsenek, s a folyosók is rendesen igen népte­lenek lévén igen bajos idegennek valakit feltalálni. Nagyobb épületei sincsenek boltozatra építve, hanem egy sor gerenda, a­hol neki tetszik, reá új emelet, s igy tovább. Úgy látszik, építési tervet sem csinál mindig, hanem csak neki kezd, s aztán rögtönöz majd itt, majd ott szobát vagy folyosót, ugyan­egy emeletben több lépcsős emelkedésekkel, illyen és ollyan ab­lakokkal ; magán a velenczei palazzo ducale-n, a doge-palota pompás épületén, a tenger felöli ablakok egyike alantabb van a többinél, s ha ki ezt észre nem veszi, annak tulajdonitandó, hogy

Next