Vasárnapi Ujság – 1855

1855-06-24 / 25. szám - A pesti magyar nemzeti szinház (kép) 193. oldal / Nép- és tájrajzok; ismertetések; utleirások

A pesti nemzeti szinház épülete áll a kerepesi uton, csak­nem a hatvani kapuval szemben , egy téves curián , mellyet Grassalkovich herczeg ajándékozott ezen czélra. Azelőtt a budai rondellában játszottak a magyar szinészek s csak néha engedte­tett meg nekik a helybeli városi színházépületben, a Duna­parton hetenként két előadást rendezni. Több jóakaratú hazafi azután sok fáradsággal kieszközlé, hogy Pesten állandó szinház épittessék a magyar színművészet számára, melly munkában leg­több része volt Földváry Gábor ur , akkori pestmegyei alispán­nak . Széchényi ugyan ellenzette a kerepesi útra épitkezést, azt kívánta, hogy várjunk addig, mig az országnak módja lesz a Dunaparton épiteni, de hála táblabiráink makacsságának, győ­zött azon elv , hogy jobb ma a bizonyos kevés, mint holnap a bizonytalan sok; igy épült a kerepesi uton a nemzeti szinház ti­zennyolcz év előtt s az akkor elhagyatott rongyos városrész azóta kicsinosult és megnépesült. Áll ez épület egy nagy négyszögű teremből, mellynek ele­jét oszlopzatos tornácz diszíti, a homlokzatán levő fülkéket szob­roknak kellene ékesíteni, hanem ez nem sürgetés : az oszloptor­náczból jutni az előcsarnokba, mellyben szemközt a jegyváltók rekeszei fogadják az érkezőt, kétfelől azok mellett vannak a föld­szinti bejárások; a két átellenes tágas lépcső­soron pedig a pá­holyokba és a második emeleti nézőhelyre jutni. Ha tehát a szives olvasó nem restel velem mindenhová el­jönni, nyújtsa karját, én majd elvezetem A földszintre belépve, bizonyosan meg fogja lepni az a csín­nal szerkezeti pompa, melly a néző­terem belsejét ékesíti, három páholysor megy körül, mintegy 53 páholylyal, mellyek biborve­res szőnyegekkel vannak bevonva s kivül gazdagon aranyzott oszlopokkal és czafrangokkal feldíszítve; a színpadtól balra van az udvari páholy, mellyet Ö cs.k. Fensége a kormányzó és fensé­ges neje számtalanszor szerencsésitnek magas jelenléteikkel. A nézőhely közepén földszint vannak az A­B C páholyok, mellye­ket azért neveznek igy, mert számjegyek helyett betűkkel vagy­nak jelölve. Ezek voltak hajdan a legkeresettebb helyek; most a fölöttük levő erkély miatt kissé sötétek. A szinház belseje nem birt mindig jelen alakjával; minden húsvétkor változtattak rajta valamit. Eleinte kiki saját ízlése szerint disziteté fel páholyát, ki kékre, ki zöldre, ki veresre; amott a legszélső jobb páholy sok ideig tarka függönyökkel volt ellátva; a benne levők, ha megunták az előadást, összehúzták a függönyöket s más mulatsághoz kezdtek. A második emelet kö­zepén lehetett hajdan látni egy nagyon megviselt páholyt, mely­nek szőnyegei sohasem újultak meg. Ez volt az úgynevezett tu­dósok páholya. Eleinte a tudós társaság tartotta azt, később az igazgatóság a drámabíráló választmány tagjait rendelte bele. Itt lehete látni esténként az irodalom ó és uj nevezetességeit, különösebb előadások alatt élénk kritikai szóváltásokba ele­gyedve. — Egyszer az igazgatóságnak eszébe jutott a páholyt elvenni a válaszmánytól s tagjait szétültetni a zártszékekbe, egymástól ollyan messze, hogy ne vitatkozhassanak. A degra­dált tudósok tüzet! gyilkost! kiáltottak, hanem a páholy idegen kézre került, s most az is ollyan czifra, mint a többi.­­ Odább az első emelet közepén tátongott a nemzeti casino páholya, mellyet e derék testület tartott évek óta. Pár év előtt az igazga­tóság egy téves erkélyt csináltatott az első emeleti és földszinti páholysorok közé s akkor bejárásnak elvett egy részt a casino­páholyból. Az érdemes tagok kissé zúgolódtak, hanem azután ők is kimentek az erkélyre. Most a fél erkély jutott nekik tag­osztályba , a másik fél a közönségé.­­ A második emeleti négy legszélső páholy a színésznők számára van rendeltetve. A föld­szinti tér két oldalon karzattal van elrekesztve a zártszékektől, a­mivel annak a czélnak kellene elérve lenni, hogy a zártszék tu­lajdonos könnyebben juthasson a maga helyéhez. A szinház pla­fondját (belső tetejét) hajdan a kilencz múzsák képei ékesiték, most ott is aranyozás van, czélszerü légszelepekkel. — Középről függ alá a pompás csilár, melly számos lepke-és rózsaalaku lég­szeszlánggal világítja be az egész teremet. Azelőtt egy kerek csilár volt ott, melly nem adott ugyan ollyan jó világot mint ez, de annál több büdösséget. Miután a nézőhelyet körültekintők, tekintsünk fel a szin­padra. Az előtérnek van három függönye : egy szép allegoriai képekkel festett, melly elmésen példázza nemzetünk felvirulását, egy másik csinos fehér és egy téglaszínű aranyozott, melly nem igen szép; ezeket arravaló gépek húzzák fel megtörés nélkül a magasba, s akkor előtűnik a színpad, melly a szerint tágabb vagy szűkebb, a mint a diszitményeket közelebb, vagy hátrább rakják. Diszitmények dolgában e színpad elég gazdag, különö­sen paloták, templomok remek művészettel vannak benne előál­lítva ; némelly darabban egész hegyeket, felvonó hidat, várakat kell előállítani, mikben emberek járnak, és az is mind kivihető; más darabban az egész épületnek össze kell omlani, néha lángba kell borulni egész házaknak, vagy hajóknak kell keresztülevezni a tengeren. És ez mind boszorkányság nélkül történik meg, a színpad ügyes gépészete segítségével. A színpadot magát szinte légszesz világítja, mellynek fényét arra rendelt óraművel lehet szabályozni s egyszerre kioltani. Egy másik óramű arra szolgál, hogy az éji örökre vigyázzon, mert éjszaka mind kivül, mind belől van egy őr felállítva. E leleményes óraműnek van egy zsi­nege, mellyet minden félórában meg kell az őrnek rántania, mire belől annak a félórának megfelelő ékecske lehajlik; ha tehát az őr egy félórát elaludt, az óra tovább megy, s azután hiába rán­czigálja a zsineget, az annak a félórának megfelelő ék állva ma­rad s reggel megtudják, hogy az őr mikor aludt s fizetéséből annyit veszit. A színfalak közül jobbra a férfiak, balra a nők öltöző szobáiba jutni, a­hova nem szabad bemennünk; innen még az igazgatót is kicsukják, ha akarják. Balról van a feljárás a karszemélyzet öltözőszobájába, a szabóműhelybe és énekterembe, ugyanaz le­felé vezet a zenekarba és még lejebb a gépezet közé a színpad alá és a fütőterembe. Innen egy hátulsó ajtócskán kijutunk az őrmester szobájába, a ki ha meglát bennünket, megkérdi, hogy mit kerestünk a színpadon­? Egy nagy fekete tábláról elolvas­hatjuk itt, hogy másnap minő darabokkal fognak próbák tartatni? s balra benyitunk a földszinti páholysor folyosójába, mellyen végig haladva ismét az előcsarnokban találjuk magunkat. Két mellék folyosó vezet innen a legfelső karzat csigalépcsőihez, s a padláson levő ruhatárhoz és festőteremhez, a­hová én a kegyes olvasót fárasztani nem kívánom. E helyett a bal felöli lépcsőn haladunk fel s ha talán egy oldalt eső szárnyajtót zárva találunk és harczias beszédek hangjait halljuk azon keresztül, akkor oda nem nyitunk be, mert ott épen a drámabiráló választmány tart akkor halálitéletet valamelly gonosz időben született színdarab felett s ott nem kapunk egyebet, mint savanyu ábrázatokat; el­lenkező esetben bátran bemehetünk és kaphatunk fagylaltot és czukorsüteményeket, ha kívánjuk; innen van a kijárás a szín­ház üveges előtornáczára. A túlsó oldalon viszont ollyan szépen lemehetünk s ha végig vártuk az előadást, a tornáczig elég hasz­nát vehetjük könyökeinknek, és elég kárát vallhatjuk tyúksze­meinknek, miután az egész közönség kocsival jóval azon az egy helyen torlódik össze. Semmi sem mutatja a gondviselés külö­nös figyelmét nemzeti színházunkra olly mértékben, mint az, hogy ezen a helyen még senkit sem tapostak össze. Volna ugyan egy külön kijárás, a mellyen gyalog emberek kijuthatnának, s a közönségnek igaza van, a midőn azt használni kívánja; de abban a folyosóban a czukrász helyezte el magát, a kinek megint igaza van, hogy szerződéséhez ragaszkodik s miután ez a szer­ződés nevezetes összeget hajt a színház konyhájára, az igazgató­ságnak is igaza van, hogy azt mindig megújítja; egy szóval ez egyike azon bíróizzasztó jogkérdéseknek, a­hol valamennyi per­lekedő félnek igaza van. Még egy pár külön épületben a színházi pénztárt, irodát, igazgatói szobát, könyvtárt, próbatermet, és légszeszfőzőt mu­togathatnám meg az olvasónak, de miután azokon nincs mit nézni, ha csak az nem, hogy az illetők (de kik?) a színház ma­gány­épületeit tele­aggatták énekesek, zongorások, furu­lyások arczképeivel, a­nélkül hogy valakinek eszébe jutott volna csak egy (!) drámai művész vagy művésznő arczképét is közéjük he­lyeztetni? térjünk egyebekre. E szép intézet létrehozásának érdeme a nemzeté; azért is hívják azt nemzeti szinháznak. Országgyűlési határozat követ­keztében nemesi adófizetés utján jött össze közel 400 ezer pft.,

Next