Vasárnapi Ujság – 1855

1855-08-19 / 33. szám - Rajzolatok a magyar nemzet mivelődésének történetéből. Kerékjártó Árpád 258. oldal / Tudományos rovat

258 Nem bámulom én Szebasztopol sánczait, de a szegedi mun­kálatok előtt kalapot emelek; a­hol a közlelkesültség önkényt illy müveket létesit néhány nap és éj órái alatt, ott a nép élet­revalóságának nem kellenek dicsőbb emlékek. Valamennyi munkálatnál ott lehete látni amaz együgyü, férfit, a­kit nem birt semmi kifárasztani. A czélszerü elrendezés miatt néhány külvárosi házat a gáton kivül kellett rekeszteni. A közjóért fel kellett áldoztatniok. Birtokosaik szivesen egyeztek abba. Egy éjszaka e kizárt házi­kók egyikében tüz ütött ki. Ugyanezen órában borzasztó vihar dühöngött, melly a tűzvészt siralmassá szokta tenni nagy alföldi városainkban. Jaj! menekülni sem lehetne most hová, ha a tűz­vész meglepné a várost; köröskörül másfél ölnyi magasan áll a viz a házak felett. A vészharang szavára a ki aludt is felriadt ágyából s fu­tott az utczára, azt hitték, a viz törte át a gátat. — Nincs semmi baj! kiálta a sietők elé az együgyü ember. — Hála Istennek, csak tűz van. És azzal csónakokat hoztak elé a bátor férfiak, berohantak a viz közepett égő házak közé s a gátakat ellepő nép bámula­tára, ott fojtották el puszta kézzel az égést, a tomboló vihar kö­zepett szedve szét az égő gerendákat, s ledöntve az égő háztetőt a csapkodó hullámba , egyik gonosz szörnyet a másik torkába fojtva. Egy pillanat müve volt az egész. Jól mondá­am az egyszerű férfi: egy perez imádkozni, a má­sik dolgozni. Segits uram Isten. És Szeged városa nyugodtan látta elmúlni a vészt, mellyet szomszédjai még most is siratnak; öröm és megelégedés maradt a házakban és azokon kivül­ maradjon is, mig csak ez a vi­lág tart. A közhatóság közköltségen rendelé fölépíttetni azoknak házait, kik önkényt feláldozák azokat a közszabadulásért. Mi pedig mondjuk el az esetet mentül többeknek, s jegyez­zük fel magunknak azt a mondást belőle : „nagy csapások vise­lésére nagy erő kell, és az csak minmagunkból származik." Vajjon ki lehetett amaz egyszerű férfi? kérdezitek talán kíváncsian. Nevét nem jegyezte fel senki. Százan és ezeren tették azt, a­mit ő, és nem kívántak jutalmat érte, sem hálát, sem dicsősé­séget; pedig bizony mondom, jobban megérdemelnék, hogy neveik fel legyenek írva, mint azoké, kik egy bizonyos más or­szágban bizonyos más sánczokat emberi holttestek ezereivel te­metnek be. Rajzolatok a magyar nemzeti mivelődés történetéből. (Folytatás.) A kereskedés volt fő s majdnem kizárólagos foglalkozása a zsidóknak, magukhoz ragadták ennek, a királyság kezdetén, min­den ágait és portékáit. Illy eredményre jutunk, vizsgáljuk bár I. Béla intézkedéseit a vásárokra nézve, vagy Kálmánéit az adásverés körül, mert a törvényhozó csak zsidó közbejöttével tapasztalta a kereskedési viszonyt keletkezni. Az állítás valósá­gát támogatja régi közmondásunk is: „zsidó nélkül nincs vásár." Megküzdöttek a zsidók kezdetben a kereskedés minden veszélyei­vel, s bátran mondhatjuk, hogy e vállalkozásuk olly nemzetnél, melly csak készült a nomád életet és pogány szertartásokat oda­hagyni, mellyhez a szomszédok utja a százados irtóháboru után félelemből még el volt zárva, hol a vevő és eladó közt még semmi közbejáró nem volt, kétségkívül jó befolyást gyakorolt a vagyoni állapotra. A rabszolga-kereskedés, üzletek jövedelmező ágát képezte, mert noha már sz. László és Kálmán alatt a törvény ismételve megtiltá, hogy keresztény rabszolgákkal ne kereskedjenek, még ha azok idegen nyelvűek és nemzetiségűek lennének is, sőt szol­gálatokban se tartsanak ollyakat, különben el fognak az illy sze­rencsétlenek tőlök vétetni és felszabadittatni; még­is gyakorla­tában maradtak ezen üzletnek, mert a pápa, az esztergomi érsek és II. Endre 1231—33. években vétkül tulajdonítják nekik, ku­noknak és közadó fejében más belföldiek gyermekeinek is rab­szolgákul elfogadását és az azokkali kereskedést. Másik terjedelmes foglalkozása volt a zsidóknak a pénzke­reskedés ; ők nemcsak a magánosoknak hanem a kormány és ki­rályoknak is majdnem kizárólagos hitelezői valának. Föltehetjük, hogy nagy kiterjedésben gyakorlák ezen üzletet, mert Kálmán idejétől III. Endréig mind a törvényhozás, mind a kormány több ízben szabályozta a zsidó hitelező és keresztény adós közti jog­viszonyt. A kamat mennyiségének és a kötbérnek (bánatpénz) meghatározása a zsidó hitelező és keresztény adós közt szabad alku tárgya volt, a bánatpénz azonban, ha az adós a fizetéssel egy hónapig késett, készeresen volt a zsidónak fizetendő. Ezek­ből természetesen sok izetlenség keletkezett, és ez bírhatta rá a zsidókat, hogy olly rendeletért esedezzenek, melly által a kama­tok nagyságát az alku alkalmával kormányi tekintély által is igazolhassák. *) Továbbá jótállottak a zsidók uralkodó fejedel­mekért is, igy pl. midőn II. Endre legyőzte Lipót ausztriai her­czeget, ez a hadi költségek fejében letett pénzösszegen felül még 2000 márka fizetésére kötelezte magát, és érte Peka zsidó ke­zeskedett. Sokkal fontosabb volt még következéseiben azon álláspont, mellyet a zsidók mint a kincstár hitelezői foglaltak el nálunk; ők a királynék jövedelmeit a harminczadot kibérelték, mint Vol­velin, Altman és Neklin zsidók IV. Béla alatt, kik e vállalatba belebukván, birtokukat, Komárom várat, elvesztették, kezelték a pénznek évenkénti beváltását, a sóárulást és adószedést, melly foglalkozások miatt hivatalos tekintél­lyel ruháztattak fel, kincs­tári tiszteknek neveztettek s mint illyenek hatalmat gyakoroltak még az egyházi és világi nagyok fölött is. Ezen állásban rend­kívül nagy volt a zsidók befolyása nemcsak az állam pénzügyére, minthogy a kincstárt 1217. évtől kezdve előlegezésekkel gyak­ran kiragadták a zavarból, hanem a közgazdászaira is, mert a piaczi vámot úgy kezelték, hogy onnan a vevők elidegenedjenek, és így a kereskedés előnyökre üssön ki. Többfélekép használtak tehát a zsidók közgazdászatunk­nak, nehogy azonban ebbeli tevékenységük egy oldalról ítéltes­sék meg, vizsgálnunk kell azt is , mennyiben ártottak ők e korszak alatt az ipar és kereskedésnek. Mindjárt a királyság első századában a mérlegek körül el­követett csalások, lopott jószágok adásverése és keresztény rab­szolgákkali kereskedés tulajdoníttatott nekik hibául, és ezek ellen a törvényhozás meg a kormány többször intézkedett is, habár nem mindig teljes sikerrel. De ezeknél sokkal szomorúbb következései voltak azon ke­zelésnek, mellyet a zsidók, mint a kincstári jövedelmek bérlői, s pénzügyi tisztviselők folytattak. Alig jutottak e működési körbe s legott olly elviselhetlenné lön bánásmódjok, hogy 1222-ben az arany bulla már megparancsolta, miszerint : „kincstári elöljárók, pénzváltók, sóárulók, ne lehessenek zsidók és izmae­liták" , mivel azonban a megvesztegetett legfőbb tisztviselők, mint Dénes nádor, őket rendkivül pártolták, sem az arany bulla, sem az azt megnyitó 1231-iki törvény a zsidók ellen végre nem hajtatott, és az esztergomi érsek ez oknál fogva is az egész or­szágot, név szerint Dénes nádorral és Samu kamragróffal együtt 1232-ben egyházi átok alá vetette, minek megszüntetése végett mind Béla ifjabb király, mind atyja Endre esküvel fogadták a többi közt azt is, hogy a zsidókat soha többé nem alkalmazand­ják az említett hivatalokra, de az ígéretet Endre nem tar­totta meg. Illy visszaélések miatt nagy lármát ütöttek az országban és majdnem lázadás keletkezett. Az erre alapul szolgált zsidók kicsapongásait előadó oklevelek tartalmai ezekben öszpontosul­nak. 1) Hogy a zsidók keresztény rabszolgákat vesznek, azokkal önkényileg bánnak, s őket hitök odahagyására kényszeritik, mint a kunokat. 2) Keresztény nőket vesznek feleségül, kiket hittagadásra birnak. 3) Rabszolgáik gyermekeit nem engedik megkeresztelni. 4) Hatalmuk alatt a köznép naponként szegé­nyebb lesz és önkényt a zaklatók vallására tér , hogy olly sza­ *) Zsigmond király 1436-ban 100-tól hetenként 2-re határozta zsidó részére a kamatot, ha t. i. a hitelező és adós máskép nem alkudtak meg. Ez évenként 100 ft. adósság után 104 ft kamatot tett.

Next