Vasárnapi Ujság – 1856

1856-03-23 / 12. szám - Felhivás a jóltevésre. Edvi Illés P. 106. oldal / Értekezések

106 a határidő közeledett, megfürüdtek leveleink, izeneteink egymás­hoz,nehogy elfelejtse, nehogy elmulas­sza valamellyikünk azt a na­pot, mellyen találkoznunk kell ... És valóban találkoztunk is . . . anyánk koporsója mellett. A mi óhajtva várt örömnapunkat választá ki az Úr fájdalmas látogatása napjául. A boldog életvidám mosolygó ajk helyett egy hallgató, hideg arcz fogadta csókjainkat, s ezentúl nincs több helye közös találkozásunknak, mint két egymás mellett levő sírhalom. Feltámadunk ! Bizony feltámadunk ! De én azért még­is úgy szeretnék ott azon két sír között arczra borulni és kisírni magamat, és ne tudna arról senki semmit, csak az Úr, az örökké élő Úr, a­ki minden tavaszi fűszálban azt suttogja nekünk : „feltámadunk, bizony feltámadunk." Jókai Mór: Felhívás a jóltevésre. (Ízlelő az én böjti prédikáczióimból.) Böjti időszakot keresztyén lélek nem ünnepelhet idvességeseb­ben, mint ha azt valami szép, jóságos cselekménynyel jelöli meg, az az : alamizsnálkodással szűkölködők felsegélésére és a közjót emelő szent czélokra. A szeretetnek t. i. — melly minden erények össze­sége mintegy dióhéjban, — nincsen csalhatlanabb jele, mint az adás. És ha igazi erénynek csak azt mondhatjuk, midőn édes magunk szűkítésével, feláldozásával és önzetlenül mások megörvendezteté­sére valamit teszünk: tehát az adás a legvalódibb erény.Mondhatod te felebarátodnak: „Így szeretlek, amúgy szeretlek," — de ha öérette tenmagadtól semmit el nem fogsz, és neki semmit nem adsz, akkor tőled az nem egyéb, mint léha beszéd, vagy képmutatás, — nem egyéb, mint festett tüz, melly őreá se nem világít, se nem melegít. Azért mikor halljuk, hogy valaki nagylelkűen a haza oltárára, nem­zetiség föntartására, templomra, iskolára, óvodák és kórházakra, pénzalapitványt tett; — mikor árvák és özvegyek felsegélésére va­laki ajándékot nyújtott; — midőn látjuk körünkben, hogy valaki koldusoknak filléreket osztogat, szegény gyermekeknek szép ruhát vásári és örömükre még bábjátékot is : mind ez, a szeretetnek csal­hatlan záloga és kifolyása. Ellenben, a kinek házából adományok soha és semmi alakban ki nem folynak , az olly emberről méltán ugy ítélünk, hogy annak szivét a szeretetlenség fagya bírja, azaz : ott ki van veszve minden erény. Tehát, adni, annyit tesz, mint sze­retni; nem adni pedig annyit tesz, mint nem szeretni. Melly bő tartalmú tárgy közül ezúttal csak e három kérdésre fogunk adni feleletet, u. m. kiknek adakozzunk, minő indokokból és mi módjával. Ne csodálkozzatok, ha még azt is kérdéssé teszem, hogy kiknek adjunk alamizsnát; holott az Idvezitő szavai szerint : „Szegények mindenkor és mindenütt lesznek tiveletek." Mert sokak az alamizs­nára érdemetlenek; kik jóságunkkal visszaélnek és szivünk együ­gyüségében nyújtott adományunkat bűnös czélokra fordítják. De szűkölködők irányában azt sohase vegyük szorosan, hogy alamizs­nánkra ki érdemes, ki nem. Csak a­ki ajtónkon zörget, annak nyis­suk meg markunkat és adjunk személyválogatás nélkül, — akár méltó az az ember jólétünkre, akár méltatlan. Az álkoldusok iránt intézkedni : hagyjuk a világi felsőségre; mi csak adjunk, midőn va­laki hozzánk folyamodik, — vagy, ha nem folyamodik is, a­kiről tudjuk, hogy szűkölködő és szerencsétlen. Lám Urunk mondja : „Boldogabb adni, mint elvenni!" Gazdag épen ne űzze fűzze sokat, méltó-e, szükséges-e a kért adomány, hanem úgy tartja, mint bizo­nyosat , hogy minden, a­ki szegényebb, mint ő, — örömmel veendi adományát, és sok szükségleteit pótlandja azzal, hála­ érzelmek között a jóltevő iránt. De érdekesebb lesz ezeknél a második feltett kérdésünk meg­fejtése. Ugyanis, ha tárgyak és emberek alamizsnáinkhoz minden időben és helyen találtatnak , tehát szükséges tudnunk, mi ösztö­nözzön minket a folytonos adakozásra, hogy e keresztyéni munkát mindig jó kedvvel tehessük, és abban soha meg ne lankadjunk, szűk­ben, bőben. Bírjon erre mindenikünket, kétségkívül és legfőképen az Isten parancsolatja, és a szives adakozóknak tett sok drága ígé­ret : „Szegd meg az éhezőnek a te kenyeredet. A jótéteményekről el ne feledkezzetek, mert az illyen áldozatokban gyönyörködik az Ur! Név szerint azoknak, a­kik gazdagok e világon, megmondjátok, hogy legyenek hajlandók az adakozásra és gazdagok a jó cseleke­detekben. Megemlékezzetek a foglyokról is. Boldogok az irgalma­sok !" Bizony a kinszenvedő ur Jézusnak tiszteletére szebb böjti ajándékot nem adhatunk, mint ha őt kicsinyeiben szeretjük. Tudni­illik : Minden kéregető a Krisztus kicsinye, S a szegények marka az Isten erszénye. Az adakozás áldott kert, és olly magvetés, melly száz annyi gyümölcsöt terem, — bármi azt testi szemeinkkel nem látjuk is. Olly nemes maradék ez, mellyben holtunk után nem testünk mása, hanem lelkünk formája és nevünk tartatnak fön s és emlékezetben az élők között; — melly okból az adakozás legkivált magtalanoknak vigasztalásul ajánlandó. A gazdagok ezen erény által vívják ki ma­guknak, amaz ujkorszülte polgári erénynek a népszerűségnek is dicséretét már ez életben, mint koporsójokra legszebb czímert. A jövendő életben pedig az alamizsnák megannyi hatályos emlékczé­dulák lesznek Isten előtt és ollybá fognak vétetni, mint magával a Krisztussal közlött jótétek. Őmaga az Úr mondja : „Éheztem és en­nem adtatok, szomjúhoztam és innom adtatok; fogoly voltam és meglátogattatok." Sőt az evangéliom alamizsnáinknak szintén a mennyország elnyerésére segítő erőt is tulajdonít, ekképen intvén bennünket : „Szerezzetek magatoknak a hamis (múlékony) Mam­monból jóakaró barátokat, kik befogadjanak titeket az örök hajlé­kokba." Adakozzunk tehát és feleljünk meg e szép czimünknek. " Hiszen adakozás nélkül nem is vagyunk keresztyének. Kövessük a feltünedező sok magas példákat, mellyekkel maguk a császári her­czegek és herczegnők előttünk fényeskednek, a szerencsétleneket megszánván és kegyesen gyámolítván. A szentírás mondja azt is : „Kölcsön ád az Urnak, ki adakozik a szegénynek," ki helyett Isten fog lenni a kölcsönnek visszafizetője valamikor. Oh! drágálatos köl­csön, — oh idvességes jószágcsere, — oh! gazdag uzsoravétel! Mi­kor te adsz az éhezőnek egy falat kenyeret és helyette veended majd az élet kenyerét. Te ruháid rongyaiból dobtál egy darabot a mezitlenre , és azért majd te viszont az igazság fényes köntösébe fogsz öltöztetni. Te bujdoklókat és jövevényeket házadban felfogad­tál, és te azért majd befogadtatol az örök hajlékokba. Hátra van jószándéku keresztyénre nézve a legérdekesebb kér­dés , melly imez : „Hogyan s mi módjával adjak, hogy adakozásom kedves illat legyen Isten előtt?" S erre ismét a szentírás nyújtson kielégítő választ és feleletet : „A mint kiki vette az ajándékokat, azonképen sáfárkodjatok azokból másoknak." Aztán : „A mint kiki elszánta szivében, ugy cselekedjék, —• szívesen, önként, halogatás és zúgolódás nélkül. A ki a házához folyamodót, — mielőtt neki valamit nyújtott volna, — mindennemű pirongatással és szemre­hányással halmozza , az jótéteményét (melly ugy sem lehet neve­zetes) elrontotta és a kenyérfalatot, mellyet nem a szeretet met­szetett véle, az éhezőnek szájában olly kövecsfalattá változtatta, mellyet az éhes szegény lenyel ugyan, de majdnem megfulad bele. A sok kérésre,kuczorgásra tett adakozás nem egyéb, mint koczintás a tűzkőre. Ez ád ugyan szikrát, mert kényszeríttetik, de csak ak­kor, ha rá­ütnek. Jobb, ha szived a szeretett tüzétől szikrázik. Akkor önként árasztja a jót, bár kéréssel nem érintik is." A halogató ada­kozóról pedig azt tartja egy közmondás : „A ki mindjárt ád, kétszer ád; de a ki sokára ád, semmit sem ád." Azt akarom immár mondani KK., hogy adakozásunk történjék rangunk és tehetségünk szerint; hogy adakozzunk tiszta szívből, jó kedvvel. Istenért, Krisztusért, emberiségért, — nevesebb jóléteinket megtevén életünkben, és nem halasztván halálunkra. Hanem ala­mizsnálkodás ügyében még forog fön az a különös kérdés is : „Vall­jon mellyik­ mód idvesebb, a nyilván vagy titokban teljesített fel­tevés-e?" S most már következik, hogy az Urnák nevében az iránt is szóljak hozzátok kevéssel. Mindkét módnak megvan az ö sajátságos becse és jó oldala; a szentírásban is mindkettő helyeseltetvén. A nyilvános adakozás által „fénylik, a mi világosságunk az emberek előtt." — példánk követé­sére mások is felbuzdittatnak hasonlót cselekedni, vagy pedig a fu­karok megszégyeníttetnek. A titokban tett alamizsnálkodás felöl pedi­g azt mondja Meg­váltó Urunk : „Hogy a mit jobb kezed tesz, azt bal kezed ne tudja; — és hogy a mi jót te cselekszel titkon, azt neked az Isten meg fogja fizetni nyilván." Sok jótékony csudatetteit az Úr maga is titok­ban tette, és azoknak híresztelését megtiltotta. Ez a mód ajánlatosb maiglan ott, hol rejtekben szenvedő és szemérmes szegényekkel vagyon dolgunk. Illy esetekben aztán a titkos jólét szépen hasonlít a föld gyomrában csörgedező patakokhoz. Ezek tisztábbak, mint a

Next