Vasárnapi Ujság – 1856

1856-06-22 / 25. szám - Pannonhalma (kép). Májer István 209. oldal / Hazai tájleirások

Mikor atyáink Arnulf császár által Svatopluk Maradónia ki­rálya ellen hadiszövetségbe hivattattak, Pannónia II. Károly által alapított Frank birodalomhoz tartozott, előbb ugyan változó szeren­csével harczoltak, végre Béla névtelen jegyzőjeként 897-ben Árpád hatalmas seregével Budáról kivonulván, Pannonhegyénél tábort ütött, s miután szomját Sabaria kútjánál eloltotta volna, Pannonhal­mára fölment, honnan a messze szétható fölséges kilátásban gyö­nyörködvén, benne a szép föld birtoklása iránti vágy föllángolt, s har­czosaival azonnal meghóditásához fogott, melly kedvezöleg ütvén ki a'vitézek közti földosztás alkalmával Pannonhegyét valószínűleg ma­gának tartotta fen, melly örökségkép Geyza és István vezérekre szállván, általok az ország mivelésére behozott sz. Benedek rendé­nek adományoztatott. De vessünk még egy pillantást a szent hajdanba. Pannoniában a keresztény hitvallás jóidején annyira elterjedt volt, hogy a 3-ik század közepén már hat püspökkel szervezett egy há­zat képezett, mellyek voltak : a szerémi (Sirmiensis, Cibalis regente Vinkovicium), a budai (carpis), szőnyi (curtae), sisseki (siscii) és győri (braegetii), miként az Kornél pápa decretumainak aláírásából kitűnik, sőt Pannoniáé ama dicsőség, hogy sz. czélokhoz az egyleti szövetkezést hatalmas eszköznek találván, nyugoton a szerzetestár­sulatoknak ö lön anyjává. A népvándorlás alatt Pannónia s benne a kereszténység fölötte sokat szenvedett. Nagy Károly által az avarok Tiszáig leszoríttat­ván, Pannónia tót gyarmatokkal népesittetett, avarok közül csak azoknak engedtetvén meg a honosulás, kik a keresztséget fölvették, a mikor Bonfin tanúságaként, Budán a Boldogságos Szűznek, és Inchoferként, mint az a sz. Benedek rendi 1846-ki schematismus­ban jelesen kifejtetik, Pannonhegyén sz. Mártonnak tiszteletére tem­plomok emeltettek. A pogány magyarok Pannónia keresztény népeit újra üldözőbe vették, miglen a békére és szelídebb erkölcsökre hajló Geyza vezér 973-dik év körül a keresztényeket tűrni, majd szeretni is kezdé. Az időben Adalbert szentéletü prágai püspök, a csehek keményszivüsége miatt püspöki székét elhagyván, 988-ban a sz. Bene rend cassino­hegyi, s innen ugy­anazon jeles rend római sz. Elek és Bonifáczról nevezett zárdájába vonult, életét öt éviglen szent elvonultságban folytatván, miglen a csehek kecsegtetései következtében XV-dik Já­nos pápa által visszatérésre kényszeritetnék. Szent rendeltetésének tehát megfelelendő 994-ben több buzgó rendtársával Csehország felé utazván Magyarországnak tartott, hol Geyza vezér nemes vágyairól értesült, s a már akkor is világhírű magyar vendégszeretetben bízva, személyesen megtisztelte, és igen kegyesen fogadtatván, öt szent föltételében megerősítette. De a cseh követek, kiknek élén Bo­leslav vezér fivére vala, a hazatérést sürgetvén, a magyar földet mihamar oda hagyta. Csehektől diadalmasan fogadtatván,Brzenoban a magával hozott római Benczék számára zárdát emelt, apátjokká a kiválólag szentéletü és tudós római kedvenczét Astrik-Anastázt nevezvén ki. Ám a csehek megátalkodottsága Adalbert buzgalmát kifárasztá elannyira, hogy két év múlva újra Rómába menekült, s csak érseke kérelmére és a római pápa sürgetésére indult vissza, csak hogy Gaudentius atyjafia által a csehek dühösségéről értesit­tetvén, Magyarországban megállapodott, a­mikor Geyza vezér fiát Istvánt Esztergomban megkeresztelte, és kinyerni szerencsés volt, hogy a Rómából Csehországba szállított Benedekiek Pannonhe­gyén 996-ban építtetni kezdett zárdába meghivatassanak a magya­rok megtérítését és mivelését eszközlendők. 1847-ben szünnapjaimat sem élvezetesebben sem épületeseb­ben nem tölthettem volna el, minthogy a nyájas, vendégszeretetükről és tudományosságukról elhírhedt pannonhegyi Benczék barátságos meghívásuknak engedve, több napra törzsházukba telepedtem. Ek­kor aug. 5-kén Pannonhegy harmadik vagy­is déli ormán épült Boldogasszony temploma oldalgyepén merengve, épen a történelem csodálatos menete fölött elmélkedtem, midőn Henzelmann, a kassai székesegyház remek ismertetésével szinte európai hirre kapott ha­zánkfia által meglepettem. A viszonlátás kellemes érzete, kivált illy magasztos helyen, örömmé lobbant, s majd tüzes eszmecserére lel­kesültünk. Jól emlékszem rá, miként értekezésünk fő kérdőpontja az vola : valljon e hatalmas sz. Márton temploma mikor épült? né­zeteink egyelőre eltértek, miglen a zöldpázsitról fölpattanva lábra keltünk, s karöltve át, közép vagy­is főormon épült szentegyházba tértünk, ott szemlét tartandók. Legelőször is a szentély alatti ó tem­lomba vagy­is az úgynevezett catacombába tértünk. E szenthely rajzát tisztelt olvasóinknak mutatjuk fel. Nem minden illetődés nélkül léptük át a küszöböt, mert hisz hazánk legnagyobb fiai is itt ajtatoskodtak, itt látható maiglan, a nép hite szerint, nemzetünk apostola sz. István királynak vörösmár­vány fülkeszerü széke; itt nyerte Uriás apát Istentől a rendület­len vitézség malasztját, melylyel várát a tatárok ellen megvédte ; itt edződött nem egy ország nagy hitbuzgóvá és szilárd hazafivá, valóban szent e hely, s a belépőt szent borzalom s az igazság kutatót ko­molyság, szinte ihletség szállja meg. — Henzelmann abban a véle­ményben vala, miként e catacomba Geyza és sz. István épitette egyháznak maradványa; mig én azt állitám, miként valószínű, hogy mivel a pannóniai keresztények sz. Mártont itt, mint születése helyén kitünöleg tisztelték, és tiszteletére NI.­Károly itt sz. egyhá­zat is építtetett, a hátsó ablak, s oldaslag a szentségfülke, és az egész hát- és oldalfal jellege és ószerüsége a II.­Károly korabeli építési stíllel azonos, ezen részletek a legrégibb épület maradványa, melly tisztelet okáért meghagyatván, Geyza és sz. István épületeivel gyarapittatott, miként ezt a szerzet hagyományos hite is tartja. E véleményhez részletes vizsgálódás után, Henzelmann barátunk is hozzájárult. Ezen ókori szentegyház és zárdája az idő viszontagságok, s kivált a tatárok ostroma alatt fölötte sokat szenvedett, de folyvást a tudomá­nyosság, erényesség, és béke szellemének csarnokaul tiszteltetett, melly­ből hazánk több elhagyatott pontjára fiókházak keletkeztek, miszerint a magyarságot miveljék és egét derítsék. Maga a pannonhegyi zárda gyakran látta falai közt királyainkat, és országunk nagyait, sőt sz. László itt országgyűlést is tartott s a nép e törzshely iránt különös kegyelettel viseltetett, a szegények pedig seregenkint maiglan itt biztos menedékét lelve, e sz. házat az irgalmasság tárházaként be­csülte. Az igazságnak jó szolgálatot vélünk tenni, midőn e helyt a „Magyar föld és népei­"czimü folyóirat uj folyama I.­füzetébe csúsz­tatott azon alaptalanul gyanús állitmány ellen szót emelünk, mintha Géjza és sz. István a Bencze szerzetet azért akarta volna Pannon­hegyre a magyar Sión­ez erős épületébe helyezni, hogy innen a keresztény szeretet és szelíd polgárosodás malasztos sugáraival együtt, a legpusztítóbb vihar vala kirohanandó a magyar pogány­ság, s ezzel együtt a magyar nemzetiség megtörésére. A magyar­történelem — melylyel a Bencze rend története egybeforrt — ezen ráfogásnak minden lapján ellenmond; mert midőn e tisztes férfiak egyrészt Isten országát buzgón terjesztették, másrészt hazájok és népe igazait és érdekeit olly hévvel pártolták, a tudományokat és szép mesterségeket terjesztették, az ifjúságot nevelték, ugy hogy minden korban a pápák, a királyok bizalma- és egyéb kitüntetései­vel, s a nép hő szeretetével jutalmaztatnának; s nem hogy a ma­gyar nemzetiségen csorbát ejtenének, sőt annak harczban, békében legerősebb bajnoki valának, ugy hogy magyar barátoknak, méltán Magyarhon gyöngyeinek neveztetnének, kikből a hazának Astrikban, Bonifáczban, Mórban, Gellértben védszentei keletkeztek ; másokból püspökök, királyi tanácsosok, királyi követek, és vitéz bajnokok lettek; s hogy a tudományok és honi irodalom mivelésében kitűnő sze­repet j­átszottak, hogy az élők szerénységét megnevezésökkel ne sértsük, csak Novák Chrysoston, Guzmics Izidor, Vajda Sámuel Brestyensky Béla, Már Bonifácz, Molnár Titus, Stanke Lénárd, Kovács Márk, Vidák Özséb, mint korunkban ismertebbek neveit kell felmutat­nunk, s fejünk önként e jeles rend tiszteletére hajuland, mellyröl Turóczy „Ungaria suis cum regibus" czimü munkája 170-dik lapján méltán hirdeti, hogy „a pannonhegyi ház a legjelesebb, mellyben legelső tudományos intézet nyittatott Magyarországban, mellyböl mint egy istenibb tenyészintézetböl az egyházak kormányzatára főpapok vitettek át, mellyben apostolok képeztettek, vértanuk nö­vekedtek, tanitók képeztettek, szentek éltek, .... melly számban, tudományosság és erényességben napról- napra gyarapszik." Helyén van most, hogy a Pannonhegyi szentegyház és kolostor épületét is bővebben megismertessük. Említettük, mikép az ősrégi sz. Márton templomához Geyza és sz. István által derék zárda épít­tetett, melly kevésre nagyobbitást is nyerhetett , miután benne sz. László király országgyűlést tarthatott, itt alkotván törvényczikke­inek II.-dik könyvét. Szegény hazánk viszontagságait annak minden egyes pontja, s igy Pannonhegy is osztván, a harczok viharai épü­leteit is nem egyszer rongálták, mi kivált a tatárok ostroma alatt történt, kik sz. Mártont várát, bár ha Uriás bajnok apát védelme mellett be nem vehették, de azt még is megrongálták; melly hely-

Next