Vasárnapi Ujság – 1856

1856-08-17 / 33. szám - Salamon kulcsa. Edvi I. P. 284. oldal / Tudományos

ZÖO mii­önmagát 3) az ostobát : birkaarcz (Schafkopf), tátott száj, meresztett szemek, felfedőzött homlok. Bámészkodó, önmagával beszél, mindig nevet, fejét majd ingatja, majd mereven tartja, kezeivel hadarász, ülésben lábaival soha sem vesztegel, járása rendetlen; 4) a buját , szemei mosolygók, száját gyakran nyaldossa és ajakaival csemcseg, nyájas, járása ugráló és asszonyias, kedvencz beszédtárgya a bujálkodási kalandok és tréfái is arra czélzók; 5) a restet : szemei hamar behunyódnak, szempillái alá csüg­nek, gyakran ásit, kezeit zsebeibe dugja vagy ölébe teszi, könyö­kére támaszkodik,soha sem áll szépen fel­egye­nesülve, és mindig valamihez támaszkodik já­rása lassú, puha, ha lefeküszik mind a négy lábát széteregeti és kinyújtja. De ha igazat kell vallanunk, mind az eddig felhozott emberismertető jelek bizonytalanok és megcsalhatnak. Azért kikopván mindenből, végre itt is csak a Bibliára szorulok; és ott ta­lálom fel mind jó mind rosz embernek ismereté­hez a csalhatlan szabályt, melly így szól: „Az ő gyümölcseikről ismerjétek meg őket," azaz: tet­teikről. És most már értsük meg, miként állít­hatjuk fel a jeleket, mind a jó mind a rosz em­bernek biztos kiismerésére, Wenzel tanár sze­rint. Kérem, jól ide vigyázzunk. Rosz embert mutató jelekim e következők: 1) barátságát hamar és vesztegetve ajánlja fűnek-fának; mindent szélesen megigér, bár a teljesítésre tehetet­len; szájából méz csepeg, szélsőségekbe csapong; 2) beszéde nem természetes,nem egyforma, kifejezései vegyitve finomak és durvák, túlzással rakottak, néha sallangos szitkokkal; egyébiránt bőbeszédű; 3) szüntelen önmagát dicséri; saját jó szivét, érzékenységét és jóságát hirdeti; csekély szép tetteit nagyra teszi, sőt előre dicsek­szik, hogy mit fog nagylelkűsége elkövetni majd jövendőben; sóvá­rog tiszteltetni, csudáltatni és láttatni; 4) előtte a boldog és tekintélyes ember kiállhatatlan; ö által­­án nem becsül em­bereket; nincs olly jeles férfiú, kinek jel­leme ellen kifogáso­kat ne tenne, vagy kit hibákkal ne má­zolna; ö nem dicsér senkit, fitymál bent, csak isteníti; 5) az illedelem sza­bályait és a bevett szokásokat nem tisz­teli; minden kegye­leteket (pietásokat) lábbal tipor, vallást, kultust, iskolát, tu­dományt, miveltséget nem becsül; nőnem­ről aljasan emléke­zik; 6) a ki saját sor­sát és hivatalát nem örvendi, állapotjával megelégületlen, vad, különcz és magáno­zó; önmagát soha meg nem ismeri, bal­eseteinek is okául az Istent, végzetet, világot vagy valamellyik fe­lebarátját tartja; 7) a­ki gazdaságát elhanyagolja,rendetlen, dologtalan; a pénzt pazarolja, haszontalanságokra dobálja és nem becsüli; adósságokat csinál, de megfizetéssel nem gondol; 8) a­ki gyermekeket, se máséit, se magáét, nem szeret, vagy túlságosan s oktalanul szeret; azoknak ártatlan játékait elrontja, nekik örömet és illő szabadságot nem enged; sőt azokat tehernek tartja; 9) a roszlelkü ember a mezőben és a természet müveiben sem talál örömet; azok teremtője iránt tiszteletre szive fel nem emelke­dik; ima, éneklés, vallási érzemények előtte ismeretlenek, tettetés­ből érzékenykedik, de nem érez; nem kedves neki a muzsika és festészet is 10) ö keményszívű; örvend kínozni az állatokat és azon em­bereket, a­kik hatalmában vannak; fájdalomhang, sirás, jajszó őt meg nem indítja; kolduson és más szegényen nem könyörül; 11) a legcsekélyebb megsértésért boszul és mérget forral, megbántást el nem felejt, meg nem bocsát; be­leköt hamar mindenkibe; haragot, gyűlölséget tart mindig valakivel; haragja mindent felfor­gatással fenyeget; szeret mindent megreszket­tetni ; egyezés és békülésről hallani sem akar. Megjegyzendő itten mégis, hogy e jelek közül egy vagy kettő még nem mutatja a rosz embert, hanem ha valakiben ezek összesen vagy többnyire feltaláltatnak, azt bátran roszlelkű­­nek tartsd és messze kerüld. (Eddig Wenzel.) Mellyhez én csak azt az igénytelen és alá­zatos véleményemet csatolom, hogy neveletlen embernél e jeleket vizsgálni nem is szükség, mert az többnyire mind rosz ember. Ellenben jó ember az leend, a­ki nevelt, és a­ki az elősorolttakkal ellenkezően gondolkozik. Végre mind ezek, kiválólag csak a férfi nemet illetik. A nőnem csupán három osztályban levén gondolható, u. m. hajadon, férjezett és elözvegyült állapotban , jó vagy rosz jellemének kiismerésére e szabályok nagyon kevesek és egyszerűek. Hajadonnál nem csal a jel : „Nézd meg saját; leány külsejére nézve többnyire atyjára üt, fia viszont anyjára; erkölcseinek kipuhatolása végett aztán higyi a szentírásnak, millyen az anyja, ollyan a leánya." (Erech. XVI. 44.) A többi osztályok iránt pedig im ez a szabály ajánlható : „Jó nő mind az, a ki semmi hitben nincsen." De nőkben nem is létez annyi elpalástolt, s kiismérendő kártékony hiba mint a férfiakban. Nekik általános hibájok leg-— fölebb a hiúság; az­tán a hamiskodás­nak egy finom neme, mellyhez a franczia nyelvben egy extra­műszó is létez: la ruse (olv la rűsz); és a szűkmarkúság: mind a mellyek velők szü­letnek, és a világ já­rását nem zavarják. Ama megromlott er­kölcsű szerencsétlen nőket pedig, kik az e­rény utján kivül jár­nak, és a szép asszo­nyiság kincsét elvesz­tették , külső jelek­ről ismertetni én nem akarom, sőt az effé­lék tudását is taga­dom. Hanem most, kérem, még jobban ide vigyázzunk! Záradékul tarto­gattam czikkemnek legjavát, melly annak egyszersmind bökkenője és a zsebre-való. Valamint minden kulcs a világon kétfelé fordul, ugy a Salamon kulcsa is. És miután t. olva­sóim azt szerették forgatni arra felé, merre azzal a mások kiisme­rése megnyittatik , most már méltóztassanak viszont azt arra is forditani, melly felöl e kis bűvös szerszám az édes magunk megis­merésére csettenik. A felállított jelekből betűzze ki minden ember, hogy miként állnak az akcziók saját belsejében, és ha nem jól áll­nak, kezdjünk el rajtuk javítani mingyárt a mai nappal. S ez lesz aztán a valóban megtalált Salamon kulcsa. érez, szól és cselekszik. Miklósffy-kápolna Esztergomban. Az esztergomi ideiglenes székesegyház és érseki lak.

Next