Vasárnapi Ujság – 1856

1856-11-16 / 46. szám - Egyptomi diszcsarnok (kép) 405. oldal / Érdekességek

zeum, mellyekbe koporsók, múmiák, elporladt kövek, bálványok stb. önkénytes rendetlenség, vagy renddel vannak összehalmozva, és nem adják hű képét a régi világ műveltségének. A kristály­palotában pedig egy ujabb terv szerint az emberiség mivelődési fejlődése hűn másolt képei állíttatnak előnkbe. Ezen óriás épület első oszlopa 1852-ben állíttatott fel, s 1854-ben nyittatott meg az angol királyasszony által. Ezen épület czélja nemcsak az, hogy mulattasson, hanem hogy oktasson is. Vannak kü­lönböző osztályai, mint népismertetési, füvészeti, állat, földé­szeti.Van nyers terménygyüjtemény,melly átmenetet képez a tudo­mányról a szép mesterségre. Van továbbá szép művészetek osztálya, mellyhez hasonlót sehol sem láthatni. De mi jelenleg csak azon osz­tályt írjuk le, mellyben az emberiség mivelődési fejlődése állíttatik előnkbe. Ezen teremek ugy vannak rendezve, hogy az ember egy ez­redből és népről mindig a következőbe vezettetik. Egyiptom volt az első mivelt nép,mellynek rejtélyes s méltóságos müvei, bár négy év­ezred törekedett azokat szétrombolni, tudóst, 3 tudatlant ma is bá­mulatra ragadnak. Régi szájbeli előadások szerint mintegy négy­ezer év előtt egy nagy nép virágzott a Nil termékeny völgyein, kö­zel az Édenkertéhez mellybe az emberi nem első magva hullott. Ezen nép ura volt az akkori világnak, s tőle sugárzott ki tudo­mány, bölcsesség, művészet, és ipar a többi népekre. Elbámul az ember ha hallja, s az angol kristálypalotában látja, hogy miveltség és fényűzés, milly magas fokán állottak ők. Vessünk csak egy pil­lanatot az ő művészetük, különösen építészetükre, s némi szégyen s megalázodás érzete fog el, még a kristálypalota közepében is. Mit tudunk mi az ő piramisaik, sphinxjeik, Memnon oszlopaik, száz ka­pujú Thebejükhöz hasonlót felmutatni? Az egyiptomi díszcsarnok magassága (mellyet képünk ábrá­zol) 80 láb, és csak egy részét tünteti fel a Yabauli oszlopzatos te­remnek, s az is csak harmadrésznyi nagyságban mutatja az eredeti csarnok nagyságát. Ábránk előtere a Beni-Hassani sirpalota mo­dorában van építve, mellynek romjai ma is bámulatot gerjesztnek. A vitéz székely nemzet ismertetése. Irta NAGY IMRE, tanár. (Folytatás.) Egy más kitűnő jellemvonás a székelyekben a vallásosság, jó és bal sorsukban tántoríthatatlan ragaszkodás atyáiktól örökölt szent hitükhez. . . Szent buzgóság szállja meg az embernek keblét, hogy ha meg­jelenik vasár­ s ünnepnapokon egy székely imaházban akkor, mi­dőn ők még be sem­ férnek templomaikba a nagy sokaság miatt, és azon le nem irható közáhitatosságot szemléli, melylyel ima- és énekre nyílnak meg ajkaik. lomé. A vallástalan ember előttük közmegvetés tárgya és szána­ Valamint a spártai gyermeknek nyíllal kellett átlőni a felhají­tott megeendö kenyeret; ugy a székely gyermeknek,midőn már be­szélni tud, imádság által kell kiérdemelni szülői kezeiből az eledelt. Mindennemű vétkes kihágást a szülők keményen bűntettnek, azt tartják, hogy míg hajlik a vessző, addig kell vele bánni, míg gyer­mekek addig kell őket keményen fékezni, szigorúan fenyíteni. Gyer­mekek kényes nevelési modora, majom­szeretet, önfejűség, rosz haj­lamok szabad kifejlésének elnézése, s több effélék náluk ismeretle­nek. Testileg is azért olly életteljesek, épek, egészségesek, mert kiskorúságukban minden viszontagságokhoz, hideghez, meleghez szokvák. A székelyföldön nagy és népes falvak, városok kevés számmal vannak, és ezek is más civilizált városoktól például : Kolozsvártól messze távolban, a közelebbi szász elemtől pedig idegenek lévén, a székelyek megmaradtak ősi szokásaik, a keresztény vallás által be­plántált buzgóságaik, és a pogány korból még átörökölt némi keleti nyerseség részecskéivel; mikben mint madár a légben, hal a vízben saját elemüket találják föl. Már régi történet­iróink följegyezték, s egyszersmind törvénykönyvbe is igtatták, mikép : „a székelyeknek törvényük és szokásuk egészen különböző, a hadakozásban igen tapasztaltak" stb. Egyszerű szokásaik, erkölcseik, életmódjuk, s egész életrendszerük bizonyos sajátságos jellemet kölcsönöz nekik; miért „góbé" székelyeknek szokták őket nevezni a fensőbb mivelt­séggel birók, vagy azt nem méltán igénylők is. A székelyeknek a sok­oldalú mivelődés terén hátramaradá­suk legkevésbé homályos oldala az, hogy a nagy városok erkölcsi romlottsága ide még kevésbé hatott el.­­ Azonban a szegény sorsú szülők lány gyermekeiket : Brassó, Segesvár, Medgyes s más, ré­szint kebelbeli, részint közelebb fekvő városokba küldvén szolgá­latba , itt megromlanak, és általuk m­iden hazamennek terjed a rész. Fölismerték ugyan a szülők már a romlásnak­ indulást, és ennélfogva csak égető szükség esetében bocsátják el gyermekeiket házaiktól az emlitett városi szolgálatba; de ezt mindenki nem ke­rülheti ki, m­ivel a „paupertas magna meretrix." „Siculi genus hominum bellicosissimum" ez áll a székelyekről a Leopoldi körlevél 14-dik pontjában följegyezve. Hogy a harczos vitéz nevezetet épen fejedelmi körlevél által Superlative miért ér­demelte légyen ki e nemzet : Atilla véres harczaitól kezdve jelen­korunkig e hazának viszontagságokkal teljes élete, s viselt dolgai, mellyekben a székelyek mindenkor tényezők voltak világosan föl­ismertetik. Azon harczias szellem, melly hajdan az Atilla által vezérelt csapatokat győzelemről győzelemre vezette nem halt ki az unokák­ban. Vérébe van ez oltva most is az egész nemzetnek, és a keleti véralkattal egybe forrva. Ki tudná feledni azon időket, midőn a visszavonás átka a ha­zában olly kegyetlenül dúlt, ama­kort midőn a Bátoriak, Zápolyák, Rákócziak, Bocskaiak, Bethlenek, Garák s más nagyok és hatalma­sok a hatalom birhatása felett vetélkedve, egymást m­egharczolták . Mindenik párt, melly időnként a hatalom birtokában volt, vagy azután nyújtotta ki kezeit, s fegyveres erőre volt szük­sége , a székelyeket iparkodott megnyerni, s maga érdekében fölhasználni. Midőn I. Napoleon Európát mozgásba hozta, a régi tróno­kat megingatta, a többi harczosok közt ellene vitték a székelyeket is, és ők apáikhoz méltó utódokul tüntették ki ott is magukat. Felmutattam a székely nemzetet azon jellemvonásokkal, mel­­lyek magán és nyilvános életét kedves alakban tüntetik föl. Ám de a kép, mellyet rajzoltam csak részben van megvilágítva, s más részt homályban hagyva csak jó oldaláról ismernék olvasóim, és azt gondolhatnák, hogy arany sugarak ragyognak annak egész alakzatáról. Lássuk tehát a fényoldal mellett az árnyoldalt is. A keresztény vallás megszelidítette ugyan az Ázsiából hozott pogány szokásokat, lerontotta a bálványokat, polgári és vallási szelid alkotmán­nyal boldogította a kóborlás, préda és vérontáshoz szokott harczfiakat. Azonban, a melly rész mintegy természetévé válik az embereknek, lényükhez tapad, s vérükkel mintegy össze­forr; attól hosszú évek során, századokon keresztül csak nemzedék­ről nemzedékre lehet őket megszabadítani. A melly változást, át­alakulást a keresztény vallás behozott a székely nemzet életébe még sz. István alatt, azt a rá következett időkben a népnevelés által folytatni kellett volna, mi által nemcsak az ázsiai nyerseségtől szabadult volna meg a nemzet, hanem ujabb malasztjai által a nép­oktatásnak a többi polgárisult nemzetek miveltségi fokozatához is­közelebb lépett volna. Mit mutathatnánk föl a Siculiában, sőt egész Erdélyben, mi által arra lett volna számítva, hogy a nép mivelődjék, az anyagi és­szellemi jóllét nem mondom viruljon, csak bár meg­alapuljon? Hol vannak a gazdasági intézetek, a közelebbről alakult Kolozsvárit ki­véve, mellyek valamit javítottak volna a földmivelésen? hol a reál­iskolák, hol a rendezett nép és elemi tanodák, a kisdedóvódák, a mesterképző intézetek. A rengeteg erdőkkel birt székelyek minden rend és kímélet nélkül lepusztították falvaikhoz közelebb volt erdőiket, ma már napi járásra sem kapnak hasznavehető fát, sem a pusztulás helyén nem nő egyéb mint hasztalan cserje­bokor, mert nem tudnak erdőt nevelni. (vig.Mv.tk)

Next