Vasárnapi Ujság – 1857

1857-05-31 / 22. szám - Pünkösd. Edvi Illés Pál 197. oldal / Elmélkedések

197 Vasárnapi Újság 1857. évi 22-dik számához. PÜNKÖSD ÜNNEPÉRE. i­n. E főünnep czime a Pentecoste bibliai szóból van származtatva, és minden európai nyelven egyaránt divatozik, különféle elváltozta­tással. Jelent pedig e görög szó ötvenedik napot, (értsd rá : Húsvét után). Az Isten t. i. Idvezitő Urunknak feltámadása után 50-dik napon teljesítette a Krisztus által megigért csodáját a szent lélek ki­ömlésének. Keresztyén egyházban megfelel ez az ünnep az ó testamen­tomi hivek Pünkösdének a mózsesi törvény Sinai hegyen lett kia­datásának emlékezetére, melly a talmudista rabbik értelmezése sze­rint, 50 nappal történt az egyiptomi fogságból kiszabadulás után. Igen valószínű is, hogy a keresztyének ezt az ünnepet az ő hason­nemű tárgyukra alkalmazva, a szidóktól vették át korán mindjárt a Húsvéttal együtt, — mint Tertulliún egyház-atya is állítja. Az egyh. főünnepek sorában pedig ez közös minden felekezetű hívekkel, és az ingó ünnepek közé tartozandó, melly korábban vagy későbben esik a szerint, a mint a Húsvét korábban vagy ké­sőbben fordul. Legtöbbször esik mindazáltal május hóban, mellyért ennek pogány római czime keresztyénileg az ünnepről is szokott neveztetni naptárainkban, igy : Pünkösdhava. Hazánkban két napig ünnepeltetik, Német­honban háromig. Többire a Pünkösd történetében rejlik azon hittani czikkelyek egyike, mellyek a görög szertartású egyházat a római szertartásá­tól elkülönítik, t.i. hogy a szentlélek csak az atyától származik, — nem pedig csak a fiútól nem is az atyától és fiútól is együtt. E hittani czikk a görög hitűek (vagy ráczok) templomain, tornyaikkal is ki van symbolizálva. A pünkösdi csudát pedig természetien magyarázni akarni, éretlen gondolat volna; miután a szent irók azt ugy kivánták előadni, mint csuda-dolgot, millyennek akarják azt vétetni is a hívek­től. És aztán meg van irva­, hogy a hit Isten ajándéka. (Efez. II. 8.) Elég nekünk, hogy azon pünkösdi csudának dicső eredmé­nyét, — a keresztyén egyház és vallás nagyszerű elterjedtségét, a föld minden részeiben, — láthatjuk testi szemeinkkel. És ugyan­csak a Pünkösd ünnepe arról nevezetes legki­vált, hogy e napon lett a Krisztus uj tudománya nyilván kihirdetve, és ezzel megvettetett a ker. anyaszentegyház alapja itt e földön; következőleg, annak ten­gernyi történet-irása e nappal veszi kezdetét. Valamint ellenben az egyházi év ezzel immár bezáródik, és Adventig mintegy hosszú szün­időt tart; csak az egyháznak még néhány szent ünnepe jelen meg a sok egyhangú vasárnapok folytán, ezeknek élénkséget ad­ván, mellyek egyébiránt a teljes Szent-Háromság egy Istennek imádására és tiszteletére szentelvék, mint ehez a hangadó külön ünnepet a régi anyaszentegyház Kr. ut. 1334-dik évben megállapí­totta. — Magáról a vasárnapról tehát, — mellynek nyájas czimét e kedves néplapunk viseli, — fogunk elmondani valamicskét nem sokára. Nyelvünkön a rózsa-virágok egy faja neveztetik a Pünkösdről. De Magyarhonban a nép ez ünnepen igen sajátságos játékot is szo­kott űzni némelly tájékon, melly a pünkösdi király czim alatt isme­retes és a kevés ideig tartó szép állapotnak nemzeti symboluma. Illyen táj pl. Csepreg Sopronmegyében. E tárgyat Jókai tollából folyva, nyájas olvasóink e hírlap tavasi számaiból már ismerik kel­lemesen. Szigligeti pedig egy derék színdarabot is irt e czimmel : „Pünkösdi királynéVégre ki ne emlékeznék Vörösmarty víg elbe­szélésére Gábor Deák szomorú kalandjáról piros Pünkösd napján? A­ki még nem olvasta volna, ajánlom, keresse fel jóizü kis élvezetül e mai naphoz. e

Next