Vasárnapi Ujság – 1869

1869-08-01 / 31. szám - Lesseps Ferdinánd 31. szám / Arczképek, Külföldiek - Lesseps Ferdinánd (arczkép) S. L. 421. oldal / Élet- és jellemrajzok - Beszterczebányai vár. Myskovszky V. 31. szám / Táj- és utiképek, Hazaiak - Javitott velocipédek (2 rajz) 31. szám / Természettudomány; ipar; gazdaság - Harcz a tengeri oroszlánokkal 31. szám / Vegyes tárgyuak - Vadászat kormoránokra 31. szám / Vegyes tárgyuak

Előfizetési feltételek : a Vasárnapi Ujság és Politikai Újdonságok egcyfitt: Egész évre 10 ft. — Fél évre 5 ft. Csupan Vasárnapi Újság: Egész évre 6 ft. — Fél évre 3 ft. — Oupan Politikai Újdonságok: Egész évre 5 ft. — Fél évre 2 ft 50 kr. Hirdetési dijak: a Vasárnapi Ujság és Politikai Újdonságokat illetőleg: Egy négyszer halálozott petit sor vagy annak helye egyszeri igtatásnál 10 krba, háromszori vagy többszöri igtatásnál csak 7 krba számíttatik.—Kiadó­hivatalunk számára hirdetményeket elfogad Berstben­: Opprick Alajos, Wollzeile Nro. 22. és l­nnsm­atrin és Vogler Wollzeile Nro. 9— Bélyeg-dij külön minden igtatás után 30 krajczár. A békésebbik, de szintén felette nagy fontosságú „keleti kérdés" megoldása, t. i. a suezi tengeri csatorna teljes bevégzése és megnyitása, mely a kereskedelmi s átalában a müvelt világot épen oly lázas izgatottságban tartotta eddig, mint az a „másik" az európai politikát és diplomácziát, óriás léptekkel köze­ledik végleges megvalósulásához. Az az áta­lános érdekeltség, mel­lyel e nagyszerű vál­lalat mozzanatait úgy­szólván az egész czivi­lizált emberiség kisérte, eléggé bizonyítja annak világra szóló fontosságát. E csatorna megnyitása uj lendületet fog adni a keleti kereskedésnek. Az utolsó ka­pavágással, mely e csator­nát megnyitja, 600 millió ember egyszerre, mintegy varázsütésre 2200 mérföld­del jön közelebb hozzánk. Mily fölszámithatatlan nye­resége lesz abból Európának! S alig van állam, a mely a suezi csatornából nagyobb hasznot volna képes merí­teni, mint Magyarország és Ausztria, ha t. i. tengeré­szetünk és alkalmas vasúti összeköttetéseink volnának. Két legjelentékenyebb ke­reskedelmi ut, mely nyuga­tot kelettel köti össze, épen hazánkon megy keresztül. Ez utak pedig a csatorna megnyitásával világfontos­ságra fognak emelkedni, és így alkalmat nyújtanak ar­ra, hogy a világkereskede­lem terén mi is tevékeny szerepet vihessünk. A suezi csatorna erre úgy szólva kényszeríteni fog, ha nem akarunk az életről végkép lemondani. A suezi csatornának, ez óriás műnek tervezőjét s fá­radhatatlan megteremtőjét, Lesseps Ferdinándot mutat­juk be ez alkalommal, kit praktikus fölta­láló esze s tervei kivitelében tanúsított lan­kadatlan erélye korunk előhaladásának egyik legtiszteletreméltóbb bajnokává emelt. Lesseps Ferdinánd 1805-ben, nov. 19-én született Versaillesban. Atyja kitűnő diplo­mata volt a maga idejében s a franczia kor­mány ügyvivőjeként működött Marokkó­ban, Cadixban, Egyiptomban, Livornoban, későbben Korfuban, Philadelphiában, Syriá­ban s utoljára Tunisban, hol az 1830-diki algíri franczia expeditió sikerülhetését nagy mértékben segítette elő. Lesseps Ferdinánd maga is a diplomácziai pályára neveltetett s hazáját, mint konzul, egymásután szolgálta Kairóban, Rotterdamban, Malagában és Bar­celonában. Az utóbbi helyen, mikor a várost 1842-ben a spanyol felkelés alkalmával ostromol­ták s a későbben bekövetkezett események alatt is, különösen kitüntette magát. Kedve­zőtlen és felette kényes helyzetében igen czélszerű intézkedésekkel gondoskodott hon­fitársai biztonságáról. Sőt nem egy életve­szél­lyel fenyegetett spanyolnak is nyuj­­tott franczia államhajókon a menekvésre alkalmat. Egy szóval, mindent elkövetett, hogy e népes és iparűző városról a nagyobb szerencsétlenséget elháríthassa. Mig ellenei azzal vádolták, hogy tevékenységét Espar­tero kormányzósága ellen irányozza, addig őt az idegen kormányok elismerő kitünte­tésekkel halmozták el. A franczia kormány főkonzullá nevezte ki s továbbra is meg­hagyta Barcelonában. Az 1848-iki februári forradalom után a köztársasági kormány franczia követe volt Madridban. 1849-ben pedig a franczia köztársaság rendkívüli kül­detésben Rómába, Mazzini köztársasági kormányához küldé, hogy ott közbenjá­rása által Mazzini és a pápa között egyességet eszközöl­jön , még pedig oly mó­don, a­hogy azt az alkot­mányozó nemzeti gyűlés óhajtotta. De a szabadelvű Lesseps a római köztársa­ság embereit és viszonyait kedvezőbb színben látta, mint küldői szerették volna, és így kiesett a franczia kor­mány kegyéből. Néhány évvel azután, 1854-ben, visszament Egyip­tomba, hol az akkori alki­rál­lyal, Said pasával, igen bizalmas barátságba lépett. Itt érlelődött meg agyában óriási tervének eszméje, s a tengeri csatorna tervezetét fejedelmi barátjának is be­mutatá. Az öreg alkirály tetszését e nagyszerű terv azonnal megnyerte. Az esz­mének rá nézve, sok ingere volt. A gondolat, hogy a régi Pharaókkal, kik szintén több izben megkísértették e csatorna épitését, versenyre kelhet; a remény, hogy ne­vével oly müvet hagy hátra, mely örökös leend,s a kilátás, hogy ezáltal is szabadabbá teheti magát s utódait az európai befolyástól, annyira eltörték az alkirály lel­két, hogy tüstént aláírta az engedélyt. Ha­nem ezzel sok bajt is szerzett magának. Tiltakozások egész özönével borították el öt

Next