Vasárnapi Ujság – 1870

1870-10-09 / 41. szám - Munkácsy Mihály 41. szám / Arczképek, Hazaiak - Munkácsy Mihály (arczkép) K-r 517. oldal / Élet- és jellemrajzok - Bitsch vára Elzaszban 41. szám / Táj- és utiképek, Külföldiek - Bazeilles falu égése Sedan mellett 41. szám / Történelmi képek - Porosz uhlánusok egy ardenni majorb. 41. szám / Történelmi képek

Előfizetési feltételek: a Vasárnapi Ujság és Politikai Ujdonságok együtt: Egész évre 10 ft. — Félévre 5 ft. Csupán Vasárnapi Újság : Egész évre 6 ft. Fél évre 8 ft. — Csupán Politikai Újdonságok: Egész évre 5 ft. — Fél évre 2 ft. 50 kr. Hirdetési díjak: a Vasárnapi Ujság és Politikai Újdonságokat illetőleg: Egy négyszer hasálozott petit sor, vagy annak helye, egyszeri igtatásnál 10 krajczárba, háromszor­ vagy többszöri igtatásnál csak 7 krajczárba számíttatik. — Kiadó­hivatalunk számára hirdetményeket elfogad Bécsben: Opprick Alajos, Wollzeile Nr. 22. és Hausenstein és Vogler, Wollzeile Nro. 9. — Bélyeg-dij, kü­lön minden igtatás után 30 uj krajczár. A ki az utolsó időkben hírlapot olvasott, rögtön tudni fogja, hogy Munkácsy Mihály „magyar festész." Ez nála tulajdonságot jelent, mint a külföldiek is elismerik, mert művein oly kiváló a népies jelleg, hogy nemzetisége benne rejlik rajzoniában és ecse­teiben. Hogy pedig a művészetben és iroda­lomban nemcsak frázis a „nemzeti," azt mindenki tudja, a­ki ismeri például Petőfi lyráját, vagy ismeri Murillo és a németal­földi művészek életképeit, melyeken a spa­nyol és flamand nép van bemutatva teljes, eredeti vonásaival. Most, midőn a harczok és diplomáczia szereplőiről szeret beszélni egész világ, jól esik nekünk művészi kis világunk­ból oly tehetséget és oly mű­vet bemutatni, melyekről so­kat beszél a külföld. E fiatal festőt gyorsan szár­nyaira emelte a hírnév, s nagy Németország művészi köreiben alig van valaki, ki ne ismerné; sőt napirenden volt neve pár hó előtt Párisban is, midőn a lapunk mai száma mellett lát­ható képéért arany éremmel tüntette ki a művészetek aka­démiája. A sikernek, melyet szorgalma és tanulmánya eddig elért, az elismerésnek, melyet eddig oly nagy körben kivívott, annál is nagyobb jelentősége van, mert még fiatal, és hosszú pálya áll előtte, a folytonos emelkedés föltételeivel. Munkácsy 1844-ben szüle­tett Munkácson. Szülőhelyétől vette föl nevét is, mert atyjá­tól a Lieb nevet örökölte. Atyja kincstári tisztviselő volt, ki azonban korán elhunyt; őt követte az anya is, s a zsenge gyermek nagybátyjánál, Röck Istvánnál találta meg a szülői gondosságot. De ifjú évei nem voltak nyugodtak, s tehetsé­gére akkori környezete nem volt semmi be­folyással. A festészet iránti hajlam nem kül­behatások nyomán fejlődött ki benne; el­rejtve szunnyadt annak csirája, s mint az életteljes mag, később kipattant hüvelyéből. M­u­n­k­á­c­s­y Mihály: A 48—49-diki mozgalmak után nagy­bátyja elvesztette ügyvédi oklevelét, s többé nem gondoskodhatott rokonáról oly mér­tékben, mint szerette volna. A gyermek ifjúról úgy kellett gondoskodni, hogy ha egyedül és támasz nélkül marad is, szembe nézhessen a mindennapi élet esélyeivel. „Miska, mesterséget kell tanulnod." És Miska asztalos lett, s Békés-Csabán deszká­kat gyalult. Talán még maga sem hitte, hogy az a czeruza-vonás, mel­lyel megjelöli a deszka elvágási helyét, egy új életpálya első feladatából való. A durva vörös festék, melybe a vonalzó zsinórt áztatta, volt az első szín, mel­lyel festett. De volt itt is valami, a­mi egyszerre megragadta. A jó alföldi nép szám­ára sok tulipános ládát kell készíteni! Ezeket szerette legjobban mester­ségében, s nemsokára ő festette az egész műhelyben a legszebb tulipánokat és koszo­rúkat. Hogy még szebbet fessen, tanulgatta a rajzolást is, és nemsokára jobban szerette a rajzont és krétát, mint a gyalut és fürészt. Később Aradra ment mesterséget folytatni, s itt már érezte, hogy hivatása elvonja eddigi pályájától. Tett erről említést nagybátyjának is, de ellenkezésre talált, mert a művészet so­vány kenyér, s nagybátyja kételkedett, hogy Miska öc­cséből más legyen szobafestőnél. Mindazonáltal Munkácsy szakított (1861-ben) pályájával, s Gyulára menve, Szamosi Elek festőtől tanulni kezdett. De nem találkozott semmi buz­dítással. Nagybátyja határo­zottan kijelentette, mikép ro­szul tett, hogy a tisztességes mesterséget abban hagyta. Egyedül Szamosi biztatta. De végre a gondos nagy­bátya is megadta magát. Mun­kácsy ugyanis arra kérte egy­szer, hogy engedje magát le­rajzoltatni. A nagybátyja azt mondta: „Szivesen, mert ma­gad is meg fogsz győződni, hogy semmire sem vagy ké­pes." A fiatal rajzoló hosszabb ideig rajzolta az arczképét, míg végre elkészült. Nagybáty­ja meg volt lepetve: „És csak­ugyan én vagyok. Ha már ennyire vagy, Isten neki!" És többé nem szólt ellent. Munkácsy még rövid ideig tanult Szamosi mellett, 1863-ban pedig Pestre jött. Itt csak­hamar megismerkedett Thán­nal és Ligetivel, kik mind­ketten fölismerték tehetségét, gyámolították és oktatták.Kez­detben történelmi vázlatokat készített, de mind Thán, mind Ligeti hamar fölismerték, hogy tehetsége és megfigyelő ér­zéke inkább a népéleti voná­sokra utalják. Ezek tanácsa folytán festett aztán életképeket, 8 első műve, mely a képzőművészeti társulat kiállításá­ban közszemlére volt téve: „A regélő huszár." Meg kell itt említeni azon buzgalmat, melylyel Ligeti Antal (a muzeum képtár- MUNKÁCSY MIHÁLY.

Next