Vasárnapi Ujság – 1877

1877-09-16 / 37. szám - Déryné 37. szám / Arczképek, Hazaiak - Félegyházi róm. kath. templom 37. szám / Hazai épitészet; emlékművek - Képek Török-Örményországból: Fonó asszony 37. szám / Népviseletek; genreképek - Képek Török-Örményországból: Kurd sátortanya 37. szám / Népviseletek; genreképek - Képek Török-Örményországból: Kurd vadász 37. szám / Népviseletek; genreképek - Képek Török-Örményországból: Utczai kávéárus 37. szám / Népviseletek; genreképek - Képek Török-Örményországból: Vásárról hazatérő gyümölcsárusnő 37. szám / Népviseletek; genreképek - Kabak-Meidan (török kápolna) Török-Örményországban 37. szám / Táj- és utiképek, Külföldiek

578 VASÁRNAPI UJSÁG. 37. SZÁM. 1877. xxiv. A péteryt, Kántornét már előbbről ismerte, — Szákfival, Ballával, _ — mig egyszer Egerből, ugyancsak Eder társulatától Székely József és Udvarhelyi Miklós, a kolozsvári színtársulat vezetői, télidején formaliter megszöktették Kolozsvárra. Valóságos remek kis részlet a napló­ban e szöktetés, s a rá következő két hétig tartó utazás leirása s fogadtatása Kolozs­várott, hol 1823-ban művészetének arany­kora kezdődött, s hol második hazáját találta föl. Itt már akkor virágjában volt a szinészet, az állandó színházban jól szer­vezett társaság, melyet a főúri körök párt­fogása és a nagyközönség lelkesedése támogatott. Itt volt Székelyen és a művé­szet terén már akkor országos hírű nején, a közönség kegyenczén, továbbá Szentpé­teryn, Czelesztinen, a kitűnő komikai tehetségen: Neeb Márián, Szilágyi Pálon, Udvarhelyin, Szerdahelyin kivül a Pály és Murányi család, Kőszegi, a hires Jancsó Pál, Váradi és Megyeri. A társaság inten­dánsa akkor Horváth Dániel nyugalma­zott őrnagy volt. Déryné itt csakhamar kedvencze lett a közönségnek, mely minduntalan elhal­mozta kegyeivel: koszorúkat, verseket szórt lábaihoz, estélyeket, ünnepélyeket rendezett tiszteletére; titkon levétették arczképét, azt a színházban szórták el j­utalom­ játéka alkalmával, ugy hogy alig volt ház Kolozsvárott, melyben meg ne lett volna a Déryné arczképe. Érdekes kor­rajzi részlet a naplóban az, mely a maga­sabb körök társaséletét, nyilvános műkö­dését s az irodalom és művészet iránti, akkor páratlan érdeklődését fejtegeti. Huzamosb idő után ismét Kassán találjuk, mely Magyarországon ép oly böl­csője és központja kezdett lenni a művé­szetnek, mint volt Erdélyben Kolozsvár. A megye felügyelete, az úri körök tény­leges közreműködése és a közönség párt­fogása mellett oly társaságot sikerült itt összegyűjteni, mely már a magasabb igé­nyeknek is megfelelt. Kolozsvárról tobor­zódott ugyan össze e társaság, de csak a drámai része. Az énekeseket, hogy operákat is adhassanak, Kassa hozta össze. „Híjába haragusznak — mondja nap­lójában egy helyütt — némelyek a színé­szek közül az énekre, mert azt az igazságot nem lehet tőle megtagadni, hogy a dal „hangja" volt, mely a kevésbbé értelmes s a magyarul nem tudó közönséget is a szinh­ázba csalogatta, lassanként a szín­házhoz is szoktatta s ez által ismerkedett meg a drámával és általa szerette meg a szép magyar nyelvet is." Itt került össze Déryné a későbbi jele­sekkel: Bartával, Lászlóval, Egressyvel, s itt alakult az a hires septemviratus, mely a legjelesebb akkor élő művészekből ala­kult s melynek hetedik tagja nő volt. Szentpétery, Udvarhelyi, Megyeri, Pály, Szerdahelyi, Szilágyi és­­ Déryné, ezek képezték oszlopait a kassai hires társa­ságnak, mely a későbbi nemzeti szinház személyzetének képezte magvát — a mint az egy Pály kivételével tagjai is lettek valamennyien, s többen közülök épen ve­zetői. Valóságos véd- és daczszövetség volt köztök, mely arra irányult, hogy a jól összetanult tagok szét ne zülljenek, hanem előre meggondolt terv szerint, egy szívvel­lélekkel, egyetértőleg törekedjenek a nagy, a magasztos czél felé, igazi művészetet teremteni Magyarországnak. — Egressy, László, akkor még csak holmi másodrendű szerepeket játszottak mellettök, Bartát csak csellel sikerült jelentősebb szerephez juttatni, Füredivel, a kóristával pedig egy magán dalt elénekeltetni. Ez időre esik Déryné virágzási kora, ekkor állt művészete delelő pontján. Föl­lépteire lelkesült a közönség s elismeréssel adózott a kritika. Ez időtájra esik, hogy Mátrai Gábor, melegen irott életrajz kísé­retében azt az arczképét is közölte az általa szerkesztett „Honművész"-ben, mely után a mi mai képünk is készült s mely Dérynét a „Havasi rózsa" jelmezében tünteti föl. A színházra felügyelő megyei bizott­ság báró Berzeviczyt választá intendánsul, ki sok világot beutazván, fiatal korában álnév alatt mint színész is működött a bécsi Burgban, a­mely időben testi-lelki barátok voltak az ott gárdistáskodó Kis­faludy Károl­lyal,­­ s Olaszországban operatársulatot is szervezett. Ez a társa­ság különben nem volt állandóan Kassán. Kirándulásokat tett másfelé is, de legin­kább Kassa és Kolozsvár között osztotta meg idejét. Ez utóbbi helyről elrándul­gattak Maros-Vásárhelyre, Nagy-Enyedre, Brassóba, Szebenbe, Zalatnára, Abrud­bányára, sőt Bukarestbe is. A kassai társaság nagyobb része, min­den corrypheusa, s most már Lendvai Márton és Laborfalvi Róza is Budán tele­pült meg, mikor már javában forrongott a pesti állandó színház fölépítésének esz­méje. De azért kirándulgattak a közelebbi városokba, részint egyenként, részint egész rajokban. Déryné Székesfehérvárról jött meg a Földváry Gábor elnöklete alatt működő színházi választmány meghívására s szer­ződött száz pengő forint fizetéssel, na­gyobbal, mint a legjobban fizetett tag, tekintettel arra, hogy operában is játsz­hatott. A kritika, melyet ez időből följe­gyezve találunk, a legnagyobb elismeréssel nyilatkozik róla, s egyaránt dicséri mint énekesnőt és mint a naiv szerepek betöl­tőjét, habár ő már akkor túl volt virág­korán, s kissé hízásnak indult. Mindannak daczára ő volt eleinte a nemzeti színháznál 1 az opera legfőbb támasza, s ama négy-öt dalművet, melyet a nemzeti színház meg­nyitása évében bemutatott, sem adhatta volna elő, ha nincs Déryné. Normában Zampában, a Sevillai Borbélyban, a Mon­techieri és Capulettikben ép oly osztatlan tetszést aratott, mint a „Tündérkastély"­ban s a vígjátékok jelentősebb szerepei­ben. Később, midőn már Schodelné is a színházhoz került, nem egy operában tette kétessé ennél az elsőség koszorúját. Később a közte és a társaság vezér­tagjai közt kiütött súrlódások miatt el­hagyta a nemzeti szinházat, s 1838 végén újra Kassán találjuk, hol Kaiser Jozefát, a későbbi Kaiser­­ Ernsztnét ő avatta föl Thalia papnőjévé. Majd Kolozsvárra ment, hol akkor Hegedűs, Kecskés, Farkas, a nők közül Hubainé voltak a főtagok, s De Caux Mimi és Prielle Kornélia szép jövővel biztató növendékek. Vissza se tért többé a nemzeti szín­házhoz, hanem a vidéken maradt, mely­nek mindig kevencze volt, s mely még hanyatlása éveiben a méltán megérdemlett kegyelet által igyekezett pótolni azt, a mi fogyatkozást művészetében az előbbi évek magaslatához képest tapasztalt. A művésznő, ki ama kor művészeti viszonyaira, melyre működése évei esnek, oly nagy hatással volt, 1852-ben vonult vissza a szinpadtól, s abban is regényszerű élete, hogy öregsége napjaira visszatért férjéhez, kitől egész életén át elválva élt, s Diós-Győrben, férjének 1865-ben bekö­vetkezett halála után is ott maradt még két évig, kis nyugdijából élve. Aztán Mis­kolczra ment lakni. A szinpadtól elvonu­lása után hosszú ideig még látogatást se fogadott el régi ismerőitől, sőt még a szin­házat is kerülte sok éven keresztül, s nem volt mód bevinni őt abba a világba, mely neki élete volt, s melynek bucsut mondott. 1868-ban, midőn Egressy Ákos szín­társulata Miskolczon működött, föllépett még egyszer és utoljára életében. A „Ke­resztes vitézek"-ben adta az apácza feje­delemasszonyt. De akkor már nem a lelkesedés, csak a kegyelet vette őt körül. Ugyanakkor jutalomjáté­kot is rendez­tek számára, mely szépen jövedelmezett a szegény öregnek, ki akkor már igen nyo­mott körülmények között csupán abból a kis segélyösszegből élt, melyet férje után az államtól nyugdíj­kép, s a Radnótfáy­alapitványból segélykép­en kapott. Miskolczon tölté életének egész hátra­levő részét. Gyakran láttuk — írja róla Lévay József — e tisztes agg női alakot,­­a mint meghajoltan, lassan lépdelve hor­dozá az idő terheit, s a mint a színházban zártszékébe vonulva ott csüggött tekinte­tével ama világ-jelentő deszkákon, melye­ken ő hajdan, mint diadalmas királynő lép­degélt. E hajlott korában, 187 l-ben és 72-ben írta ama naplóját, melyből lapunk mutat­ványokat közölt, s melyet e helyen csupán azért nem jellemezünk bővebben, mert úgyis elég jeleivel találkozott a méltány­latnak, s írónőjének a magyar memoir-iro­dalomban nem utolsó helyet biztosított. Még ugyanabban az évben, melyben naplója utolsó köteteit irta, el is hunyt. Hosszantartó vizkór vetett véget életének szept. 29-én. Csak röviden vették tudo­másul a lapok, mint a­hogy egy egyszerű nyugtát szokás megírni. Pedig hogy jelen­tékeny eseményekben mily gazdag s a magyar művelődési viszonyokra mily ha­tást gyakorolt életnek szakadt ott vége,— naplója bizonyság rá, s az egykorú króni­kák, az akkori hírlapok. 1857-ben, midőn a miskolczi szinházat megnyitották, a következőket irta róla Egressy Gábor: „A történet múzsája, ha hálátlan lenni nem akar, fel fogja jegyezni Déryné érde­meit, melyek a magyar szinészet megte­remtésében őt illetik. E szép fényű nevet azon nemesen küzdők sorában tiszteljük, kik nélkülöznek, de nem élveznek, kik vetnek, de nem aratnak. Csillaga volt ő ama társulatnak, mely Erdélyből indulva ki, diadalutat tőn a hazában, s mely rend­kívüli hatásával és varázsával egyszerre oda érlelte az eszmét, hogy az országos szinház alapítványát a rendek megsza­vazzák." És e nő, kiről ezt írhatták, ínségben halt el s ott fekszik a miskolczi „nagy lány sirkert"-ben, a­hogy ott a szegények temetőjét nevezik, egy kis fekete fakereszt­tel jelölt sírban, melyet nővére, Kilényi egykori színigazgató ott élő özvegye is alig talál meg, ha olykor keresi.... Tors Kálmán.

Next