Vasuti és Hajózási Hetilap, 1931 (33. évfolyam, 1-52. szám)

1931-01-18 / 1-4. szám

1—4. szám vason is Hajózási heti lép fel, az idegenforgalom nagy jelentőségét és igyekszik e téren Svájc és Olaszország, mint a két leglátogatottabb ország példáját követni. Természetes, hogy az idegenforgalom fejlesztésénél igen sok olyan körülmény jön tekintetbe, amelyre a vasút vagy egyáltalán nem, vagy csak igen kis mértékben gya­korolhat befolyást. Ezek a különféle közigazgatási rend­szabályok, útlevél, és más hatósági előírások, valamint az illető országban lévő megélhetési lehetőség. Egy olyan országban, melyben a drágasági index magas, kevesebb idegen fog megfordulni, mint abban, amelyben jól és olcsón lehet élni. Az olyan országokban, melyekben a kor­mányzat az idegenforgalom nagy fontosságát felismerte, észlelhetők is olyan közigazgatási intézkedések, amelyek az idegenforgalom megkönnyítését célozzák. (A jelentke­zési kényszer megszüntetése, a vízumkényszer eltörlése stb.) Mindezek olyan körülmények, melyek tekintetében az államnak kell a vasutakat támogatni. A fentieket összefoglalva azt tapasztaljuk, hogy az európai vasutak legtöbbje felismerte a személyforgalom­szerzés fontosságát és ma már a legtöbb államban erre külön intézmények állanak fenn, melyek fenntartására a vasutak tetemes összegeket áldoznak. Így a svájci szövetségi vasutak Berlinben, Párisban és Newyorkban, az angol vasutak Rómában, az osztrák szövetségi vasutak pedig Párisban és Newyorkban tarta­nak fenn többek között propaganda irodákat. A német birodalmi vasutak egy külön szervet állítottak fel, a »Reichszentrale für Deutsche Verkehrswerbung«-ot az osztrák szövetségi vasutak pedig az »Österreichische Verkehrswerbung«-ot, melyeknek kizárólag a forgalom­szerzés a hivatások. Nálunk ez a kérdés még nincs abban az alakban meg­szervezve, mint a fent említett külföldi vasutaknál és a propagatív tevékenységet egyelőre a Máv­ és az Idegen­­forgalmi, Beszerzési, Utazási és Szállítási Vállalat (IBUSZ) végzi, ez utóbbi az államvasutak erős anyagi támoga­tása mellett. Az elmondottakkal a kérdést még korántsem merí­tettem ki, célom csupán egy oly általános ismertetés volt, mely egy rövid cikk keretében elfér. KLUBÉLET Pogány Sándor m. kir. kormányfőtanácsos, a Dszav. helyettes vezérigazgatója, klubunk választmányának egyik kitűnősége a Dszav. vezérigazgatójává neveztetett ki. E tény tulajdonképen csak elism­erése annak az ered­ményes tevékenységnek, melyet Pogány Sándor helyettes vezérigazgatói minőségben a Dszav. élén eddig is kifej­tett és méltó betetőzése egy valóban szép pályafutásnak. Az új vezérigazgató műegyetemi tanulmányai befe­jezése után mint mérnökgyakornok lépett a Déli Vaspálya­társaság szolgálatába és aránylag rövid külszolgálat után az igazgatóság műhelyi osztályának főnöke lett. 1920-ban átvette a gépészeti szakosztály vezetését, 1926-ban pedig vezérigazgatóhelyettessé neveztetett ki. Pogány Sándorban szerencsésen egészíti ki egymást a kitűnő elméleti készültség a gyakorlati tudással. Szak­­irodalmi munkásságát nemcsak a hazai, hanem a külföldi szakkörök is ismerik és méltányolják. Hivatali pályáján sokszor érte megérdemelt elismerés, így — külföldi kitün­tetésektől és elismerésektől eltekintve — még a háború folyamán a Ferenc József-rend hadiékitményes lovagke­resztjével, 1925-ben pedig a m. kir. kormányfőtanácsosi címmel tüntettetett ki. Nagy érdeme van abban, hogy a háború által megviselt Dszava ismét minden tekintetben európai színvonalon áll. Szívélyessége mindenütt ked­veltté és tiszteltté tette személyét. Lelkes munkakedvé­nek pedig alig van párja ; a szó szoros értelmében minden idejét vasutjának szenteli, a maga nagy munkakészségé­vel és szorgalmával példát mutatva tisztikarának és sze­mélyzetének. Klubunknak és a közlekedési tisztikarnak igaz barátja, kinek meleg támogatására mindig számíthattunk és szá­míthatunk és akinek vezérigazgatói kinevezése mindnyá­junkat őszinte örömmel tölt el. Tárnoki Urs Aladár máv. főfelügyelő a Máv. pécsi üzletigazgatójává neveztetett ki. Szájbély Jenő máv. fő­felügyelő pedig a Máv. igazgatósága külföldi árudíjszabási osztálya főnökévé rendeltetett ki. E díszes pozícióval és előkelő beosztással két régi és kiváló főtisztviselőjének értékes munkásságát ismerte el a Máv. igazgatósága. Nekünk pedig igaz örömünkre szol­gál választmányunk e két kedvelt és buzgó tagjának sikere. Tüske Jenő máv. főfelügyelő, testvérlapunknak, a Vasúti és Közlekedési Közlönynek felelős szerkesztője, klubunk választmányi tagja és szociális bizottságának elnöke a máv. igazgatósága személy- és poggyászdíjsza­­bási osztályának főnökségével bízatott meg. Mindnyájun­kat, akik ismerjük, és nagyrabecsüljük Tüske Jenő veze­tésre hivatott energiáját és szeretjük páratlanul kedves és szívélyes egyéniségét, örömmel tölt el a máv. igazgató­ságának ez a szerencsés választása és biztosak vagyunk benne, hogy Tüske Jenő ezen a helyen is fényesen meg fog felelni a belé helyezett bizalomnak. Klubunk külföldi kirándulása. A Felsőolaszországba és az olasz és francia Riviérára tervezett 14 napos kirándu­lásunkra a megállapított legmagasabb résztvevői létszám (56 személy) betelt és így újabb jelentkezéseket többé nincs módunkban elfogadni. A kirándulás előkészületei serényen folynak, a szükséges szobákat már le is foglaltuk. A kiránduláson résztvevő 1. tagtársainkat értesítjük, hogy a következő szállodákba lesz a társaság elhelyezve : Veneziában : Hotel Savoia e Principessa Jolanda (Riva dei Schiavoni). Milanóban : Grand Hotel Metropol (Piazza del Duomo). Genovában : Hotel Britannia (a főpálya­, udvar mellett). San Remóban : Grand Hotel Bellevue-Palace Nizzában : Edwards Palace- Hotel (Rue de Marechal Joffre). Felkérjük azokat a tisztelt résztvevőket, kik a rész­vételi díjjal hátralékban vannak, hogy az esedékes részle­teket mielőbb beküldeni szíveskedjenek, mert az egész összeg beküldésének határideje február hó 4. . Minthogy az odautazás és visszautazás alkalmával éjjeli vonatot veszünk igénybe, kérjük azokat, akik eset­leg hálókocsihelyre reflektálnak, hogy ezen óhajukat legkésőbb e hó végéig a klub irodájával közölni szíves­kedjenek. Az érvényes útleveleket kérjük szintén legkésőbb február hó 4-ig beküldeni, hogy a szükséges vízumokat beszerezhessük. Végül megjegyezzük, hogy az indulás március hó 2-án lesz és nem 5-án, amint az tévesen hirdetve volt. Az összes szükséges tudnivalókat magába foglaló részletes programot február hó folyamán a kirándulás min­den résztvevőjének meg fogjuk küldeni. Szilveszter-est klubunkban. Hagyományos jókedvvel folyt le ezidei szilveszteri mulatságunk is. Kilenc órakor vette kezdetét a kabaré-előadás, melyen Síró Anna, Szödy Kató, Nagy Ilus és Tarnay Géza, a Városi Színház tagjai ének- és táncszámokkal, Krasznay és Gálos egy humoros bluette előadásával arattak nagy sikert. Kitűnően mula­tott a közönség Szász Ila és Érczkövy László (Bethlen téri­­színpad) kacagtató mókáin, Mocsányi és Lakos humoros zeneszámain és egy rendkívül ügyes orosz táncospár , Vera és Alexej Draganoff nagy temperamentummal elő­adott cserkész- és kozáktáncain. Igen nagy sikere volt két 3

Next