Vasuti és Hajózási Hetilap, 1937 (39. évfolyam, 1-52. szám)

1937-01-01 / 1-4. szám

I­I­i., szá a VASÚTI ÉS HAJÓZÁSI HETILAP A csereakciót a MÁV Igazgatóság ellenőrzése mellett Klubunk a VOGE és a MÁVOSz közösen bonyolítja le. A csereakcióval kapcsolatban tájékozásul közöljük, hogy abban minden tényleges és nyugdíjas vasutasférfi résztvehet. A németországi tartózkodás az előzetes program szerint 6 napot vesz igénybe; — az oda-visszautazásra 1—1 napot számítva — a tanulmányi út tartam­a összesen 8 nap. A tervezett, illetőleg a németek által összeállított pro­gram szerint ez a tanulmányi út a következő városok és vidékek megtekintését öleli fel: Majna melletti Frankfurt—Saarbrücken (Saar-völgye)— Rajna—Koblenz—Köln—Duisburg—Essem (Ruhrvidék) Heidel­berg—München. A programban felsorolt helyeket részben vasúton, részben hajón, részben pedig a birodalmi autóúton fogjuk bejárni. A tanulmányi út ideje még nincs pontosan megállapítva, valószínű azonban, hogy ez év június havának utolsó napjai­ban fogjuk lebonyolítani. A részvételi díj: ténylegeseknek kb. 145.—, a nyugdíja­soknak kb. 157.50 pengő. Ebben a részvételi díjban benne van a Budapesttől—Budapestig az étkező kocsikban (Waggon- Lits-Mitropa) étkezés, valamint a németországi tartózkodás alatt nyújtandó teljes ellátás, a hálás, elsőrendű szállodák­ban, az összes látnivalókkal kapcsolatos belépti díjak, autó­busz, autócar, hajóút és mindennemű egyéb költségek, végül az osztrák vonalon a különvonat költsége. (A különvonaton a szabadjegyek nem érvényesek.) Útlevélre nincs szükség . A jelentkezők részére a díjmentes utazási kedvezmény biztosítása egyébként folyamatban van. A végleges részvé­teli díjról és programról lapunk következő számában fogjuk tagjainkat részletesen tájékoztatni. Értesítésünkkel kapcsolatban felhívjuk úgy klubunk vasutas tagjait, mint az egész magyar vasutasságot, hogy az utazásra már most jelentkezzenek egyrészt azért, mert csak meghatározott számú jelentkezőt vehetünk figyelembe és az előjegyzést szigorúan a jelentkezés sorrendjében vesszük fel, másrészt, mert a résztvételi díj befizetésében részletfizetési kedvezményt kívánunk biztosítani. Előzetes értesítésünkkel lehetővé kívánjuk tenni, hogy a résztvenni szándékozók ezt a készségüket minél előbb velünk közölhessék és ezzel egy­­időben a részletfizetést megkezdhessék. A jelentkezési határidő: 1937 március hó 1-én lejár. A teljes részvételi díj befizetésének határideje 1937 május hó 10-én jár le. Minden jelentkezőnek adatszolgáltatási űrlapot fogunk küldeni. A résztvevőket kívánságra azonnal ellátjuk posta­takarékpénztári befizetési lapokkal. (Csekkszámlánk száma: 30743.) Az utazással kapcsolatos mindennemű felvilágosítást készséggel ad Klubunk irodája (VI., Csengery­ utca 68. sz.) a hivatalos órák alatt, délután 4-től 6-ig. Telefon: 1-225-98. A Rendező­ Bizottság­ kezűig írott pályamű a pályázatból ki van zárva és ha a jutalmazásra ajánlott műről kiderülne, hogy azt a szerző saját kezével írta, vagy pedig a pályamű, vagy annak egyes fontos részei nyomtatásban már megjelentek, a jutalom ki nem adható. A pályamunka lapszámozva legyen és a forrás­munkák felsorolását is tartalmaznia kell. A pályázat eredményét az 1938. évi közgyűlésen hirdet­jük ki. Pályázati felhívás A Magyar Vasúti és Hajózási Klub pályázatot hirdet köz­lekedési kérdéseket tárgyaló szakmunkákra A kidolgozandó kérdést minden pályázó szabadon választ­hatja azzal a megszorítással, hogy a közlekedéssel szorosan össze nem függő és a hazai közlekedésügy szempontjából érdekkel nem bíró kérdéseket tárgyaló munkával a pályázaton részt venni nem lehet. Lehetőleg időszerű tárgyakat kell ki­dolgozni. A jutalmazásra érdemesnek talált munkák szerzői között négy díjat fogunk kiosztani. Az I. díj összege 400 pengő, a II. díj összege 300 pengő, a III. díj összege 200 pengő és a IV. díj összege 100 pengő. Díjjal csak oly pályaműveket jutalmazunk, melyek a szakirodalomra nézve határozott nyereséget jelen­tenek. Ezeken kívül az erre érdemes pályamunkákat a szerző nevének publikálásával dicsérő elismerésben fogjuk részesí­teni. A díjnyertes pályaműveket a Vasúti és Közlekedési Köz­lönyben, valamint a Vasúti és Hajózási Hetilapban egészben vagy részben jogunk van közzétenni. A pályadíjak bármelyike csak annak a szerzőnek adható ki, aki a Magyar Vasúti és Hajózási Klubnak tagja. Hogy pályázó tagtársainknak pályaműveik kidolgozására hosszabb idő álljon rendelkezésére, a pályamunkáknak a szerző nevét tartalmazó lepecsételt jeligés levél kíséretében legkésőbb 1937. évi december hó 1-ének esti 6 órájáig kell a klub titkárságához (Budapest, VI., Csengery­ utca 68.) be­érkezniük. A pályamű legalábbis 32 gépírásos ívoldal terjedelmű legyen s gépírással, vagy idegen kézzel legyen írva. Saját­ KLUBÉLET Klubunk 1937. évi belföldi kirándulásai. Klubunk a folyó évben a következő propagandajellegű belföldi kirándulásokat vette tervbe: 1937 június 12-én (szombaton): Autókirándulás a Dobogó­kőre. 1937 június 28—29 (hétfő, kedd ünnep): Kirándulás a Bala­tonra. 1937 augusztus 7—8. (szombat—vasárnap): Aggteleki bar­lang—Lillafüred. 1937 szeptember 11. (szombat): Kecskemét és Bugac. E kirándulások részleteit lapunkban idejekorán közölni fogjuk. A Budapesti Vasutas Ének- és Zenetársaság folyó hó 14-én rendezte ezidei hangversenyét a Vigadó nagytermében, mely alkalommal a terem színültig megtelt érdeklődő közönséggel. A magyar közlekedésügy minden tényezője ott volt és részt kért abból a nagy műélvezetből, melyet a kitűnően össze­állított műsor és annak művészi nívón álló előadása nyújtott. A kiváló zenekar és férfi énekkar ez idén már két vidéki városban (Győrben és Miskolcon) aratott nagy sikert hang­versenyével és budapesti estélyükön is hatalmas és tartalmas műsorral szolgáltak. A zenekar Ábrányi Emil igazgató-kar­nagy kitűnő vezetése mellett Beethoven egyik legszebb művé­vel, az V. szimfóniával, a sorsszimfóniával, Wagner „Tann­häuser“ nyitányának lendületes előadásával és az énekkarral karöltve Wagner „Rienzi“-ének csatadalával ragadta magá­val a hallgatóságot. A nagyszerű férfikar pedig Seress László szakavatott vezetése mellett Mendelssohn és Hegar egy-egy művét és Dvorzsák Humoreszk­jét (melyet Seress László dol­gozott át férfikarra) adta elő finom nüanszírozással és csodá­latos művészi fegyelmezettséggel. A közönség tomboló tapsaira elénekelték még Moszkovszky „Szerenád“-ját és Szeghő Sán­dor egy magyar dalát. Kerpely Jenő, a kitűnő csellóművész, a zenekar pompás kísérete mellett Haydn gyönyörű csellóversenyét adta elő a tőle megszokott nagy művészettel. Bogyós Ottó kormányfőtanácsos, üzletigazgató, a finom­­izlésű zenebarát, ki a társaságot annak idején életre keltette és azóta is annak fáradhatatlan vezetője, büszke lehet had­seregére és a két karmesterére. A hangversenyt a napisajtó is behatón méltatta és a legnagyobb elismeréssel szólt ennek magas színvonaláról. Klubunk február 1-én tartandó nagy művészestélyén újból lesz alkalmunk a zenekar kitűnő játékában gyönyörködni. B. L. Műtermi látogatások. A régebben igen jól bevált és népszerű műtermi sétákat klubunk a közemúltban felújította. A látogatások megszervezésére és a szakszerű vezetésre két lelkes tagtársunk: Radnay József és dr. Szabó Árpád vállal­kozott és az eddigi séták sikere nagy részben az ő érdemük. Az első látogatás 1936 december 16-án Glatz Oszkár festő­művész műtermébe vezetett, ahol a szép számban megjelent klubtagjaink és vendégeik részére a kiváló mester élvezetes és derűs előadást tartva, bemutatta a műtermében található összes festményeit, melyeknek tárgyát főképen a nógrád­­megyei Buják község népének életéből merítette. 1937 január 3-án tett második sétánk alkalmával megszemléltük Pásztor János szobrászművésznek az állam által megrendelt s a Kossuth Lajos-téren rövidesen felállítandó hatalmas Rákóczi szob­rát. A monumentális gipsz-lovasszobrot a látogatásunkat követő napon­ már szét is darabolták, hogy a bronzbaöntés munkálatait megkezdjék. Az elhúnyt Tornai Gyula orienta­lista festőművész hagyatékában levő néhány szép kép meg­tekintése után társaságunk Ligeti Miklós szobrászművész­­műtermének meglátogatásával fejezte be tanulságos séta­­délelőttjét. A kiváló művész lebilincselő előadásában hallottuk egész művészi pályafutását s megszemléltük főbb alkotásait: az Anonymus-szo­bor és a Horváth-kerti Déryné-szobor modelljeit, valamint a Tabánban felállítandó tüzér-emlék terveit. Nem kevésbé élveztük a mester által szobrokban és képekben bemutatott galériát, melyet a háború alatt Ferenc József és Károly királyokról és az egész hadvezetőségről ké­szített. Harmadik műtermi látogatásunk az ú. n. Kelenhegyi- 3

Next