Vasuti és Hajózási Hetilap, 1937 (39. évfolyam, 1-52. szám)
1937-01-01 / 1-4. szám
IIi., szá a VASÚTI ÉS HAJÓZÁSI HETILAP A csereakciót a MÁV Igazgatóság ellenőrzése mellett Klubunk a VOGE és a MÁVOSz közösen bonyolítja le. A csereakcióval kapcsolatban tájékozásul közöljük, hogy abban minden tényleges és nyugdíjas vasutasférfi résztvehet. A németországi tartózkodás az előzetes program szerint 6 napot vesz igénybe; — az oda-visszautazásra 1—1 napot számítva — a tanulmányi út tartama összesen 8 nap. A tervezett, illetőleg a németek által összeállított program szerint ez a tanulmányi út a következő városok és vidékek megtekintését öleli fel: Majna melletti Frankfurt—Saarbrücken (Saar-völgye)— Rajna—Koblenz—Köln—Duisburg—Essem (Ruhrvidék) Heidelberg—München. A programban felsorolt helyeket részben vasúton, részben hajón, részben pedig a birodalmi autóúton fogjuk bejárni. A tanulmányi út ideje még nincs pontosan megállapítva, valószínű azonban, hogy ez év június havának utolsó napjaiban fogjuk lebonyolítani. A részvételi díj: ténylegeseknek kb. 145.—, a nyugdíjasoknak kb. 157.50 pengő. Ebben a részvételi díjban benne van a Budapesttől—Budapestig az étkező kocsikban (Waggon- Lits-Mitropa) étkezés, valamint a németországi tartózkodás alatt nyújtandó teljes ellátás, a hálás, elsőrendű szállodákban, az összes látnivalókkal kapcsolatos belépti díjak, autóbusz, autócar, hajóút és mindennemű egyéb költségek, végül az osztrák vonalon a különvonat költsége. (A különvonaton a szabadjegyek nem érvényesek.) Útlevélre nincs szükség . A jelentkezők részére a díjmentes utazási kedvezmény biztosítása egyébként folyamatban van. A végleges részvételi díjról és programról lapunk következő számában fogjuk tagjainkat részletesen tájékoztatni. Értesítésünkkel kapcsolatban felhívjuk úgy klubunk vasutas tagjait, mint az egész magyar vasutasságot, hogy az utazásra már most jelentkezzenek egyrészt azért, mert csak meghatározott számú jelentkezőt vehetünk figyelembe és az előjegyzést szigorúan a jelentkezés sorrendjében vesszük fel, másrészt, mert a résztvételi díj befizetésében részletfizetési kedvezményt kívánunk biztosítani. Előzetes értesítésünkkel lehetővé kívánjuk tenni, hogy a résztvenni szándékozók ezt a készségüket minél előbb velünk közölhessék és ezzel egyidőben a részletfizetést megkezdhessék. A jelentkezési határidő: 1937 március hó 1-én lejár. A teljes részvételi díj befizetésének határideje 1937 május hó 10-én jár le. Minden jelentkezőnek adatszolgáltatási űrlapot fogunk küldeni. A résztvevőket kívánságra azonnal ellátjuk postatakarékpénztári befizetési lapokkal. (Csekkszámlánk száma: 30743.) Az utazással kapcsolatos mindennemű felvilágosítást készséggel ad Klubunk irodája (VI., Csengery utca 68. sz.) a hivatalos órák alatt, délután 4-től 6-ig. Telefon: 1-225-98. A Rendező Bizottság kezűig írott pályamű a pályázatból ki van zárva és ha a jutalmazásra ajánlott műről kiderülne, hogy azt a szerző saját kezével írta, vagy pedig a pályamű, vagy annak egyes fontos részei nyomtatásban már megjelentek, a jutalom ki nem adható. A pályamunka lapszámozva legyen és a forrásmunkák felsorolását is tartalmaznia kell. A pályázat eredményét az 1938. évi közgyűlésen hirdetjük ki. Pályázati felhívás A Magyar Vasúti és Hajózási Klub pályázatot hirdet közlekedési kérdéseket tárgyaló szakmunkákra A kidolgozandó kérdést minden pályázó szabadon választhatja azzal a megszorítással, hogy a közlekedéssel szorosan össze nem függő és a hazai közlekedésügy szempontjából érdekkel nem bíró kérdéseket tárgyaló munkával a pályázaton részt venni nem lehet. Lehetőleg időszerű tárgyakat kell kidolgozni. A jutalmazásra érdemesnek talált munkák szerzői között négy díjat fogunk kiosztani. Az I. díj összege 400 pengő, a II. díj összege 300 pengő, a III. díj összege 200 pengő és a IV. díj összege 100 pengő. Díjjal csak oly pályaműveket jutalmazunk, melyek a szakirodalomra nézve határozott nyereséget jelentenek. Ezeken kívül az erre érdemes pályamunkákat a szerző nevének publikálásával dicsérő elismerésben fogjuk részesíteni. A díjnyertes pályaműveket a Vasúti és Közlekedési Közlönyben, valamint a Vasúti és Hajózási Hetilapban egészben vagy részben jogunk van közzétenni. A pályadíjak bármelyike csak annak a szerzőnek adható ki, aki a Magyar Vasúti és Hajózási Klubnak tagja. Hogy pályázó tagtársainknak pályaműveik kidolgozására hosszabb idő álljon rendelkezésére, a pályamunkáknak a szerző nevét tartalmazó lepecsételt jeligés levél kíséretében legkésőbb 1937. évi december hó 1-ének esti 6 órájáig kell a klub titkárságához (Budapest, VI., Csengery utca 68.) beérkezniük. A pályamű legalábbis 32 gépírásos ívoldal terjedelmű legyen s gépírással, vagy idegen kézzel legyen írva. Saját KLUBÉLET Klubunk 1937. évi belföldi kirándulásai. Klubunk a folyó évben a következő propagandajellegű belföldi kirándulásokat vette tervbe: 1937 június 12-én (szombaton): Autókirándulás a Dobogókőre. 1937 június 28—29 (hétfő, kedd ünnep): Kirándulás a Balatonra. 1937 augusztus 7—8. (szombat—vasárnap): Aggteleki barlang—Lillafüred. 1937 szeptember 11. (szombat): Kecskemét és Bugac. E kirándulások részleteit lapunkban idejekorán közölni fogjuk. A Budapesti Vasutas Ének- és Zenetársaság folyó hó 14-én rendezte ezidei hangversenyét a Vigadó nagytermében, mely alkalommal a terem színültig megtelt érdeklődő közönséggel. A magyar közlekedésügy minden tényezője ott volt és részt kért abból a nagy műélvezetből, melyet a kitűnően összeállított műsor és annak művészi nívón álló előadása nyújtott. A kiváló zenekar és férfi énekkar ez idén már két vidéki városban (Győrben és Miskolcon) aratott nagy sikert hangversenyével és budapesti estélyükön is hatalmas és tartalmas műsorral szolgáltak. A zenekar Ábrányi Emil igazgató-karnagy kitűnő vezetése mellett Beethoven egyik legszebb művével, az V. szimfóniával, a sorsszimfóniával, Wagner „Tannhäuser“ nyitányának lendületes előadásával és az énekkarral karöltve Wagner „Rienzi“-ének csatadalával ragadta magával a hallgatóságot. A nagyszerű férfikar pedig Seress László szakavatott vezetése mellett Mendelssohn és Hegar egy-egy művét és Dvorzsák Humoreszkjét (melyet Seress László dolgozott át férfikarra) adta elő finom nüanszírozással és csodálatos művészi fegyelmezettséggel. A közönség tomboló tapsaira elénekelték még Moszkovszky „Szerenád“-ját és Szeghő Sándor egy magyar dalát. Kerpely Jenő, a kitűnő csellóművész, a zenekar pompás kísérete mellett Haydn gyönyörű csellóversenyét adta elő a tőle megszokott nagy művészettel. Bogyós Ottó kormányfőtanácsos, üzletigazgató, a finomizlésű zenebarát, ki a társaságot annak idején életre keltette és azóta is annak fáradhatatlan vezetője, büszke lehet hadseregére és a két karmesterére. A hangversenyt a napisajtó is behatón méltatta és a legnagyobb elismeréssel szólt ennek magas színvonaláról. Klubunk február 1-én tartandó nagy művészestélyén újból lesz alkalmunk a zenekar kitűnő játékában gyönyörködni. B. L. Műtermi látogatások. A régebben igen jól bevált és népszerű műtermi sétákat klubunk a közemúltban felújította. A látogatások megszervezésére és a szakszerű vezetésre két lelkes tagtársunk: Radnay József és dr. Szabó Árpád vállalkozott és az eddigi séták sikere nagy részben az ő érdemük. Az első látogatás 1936 december 16-án Glatz Oszkár festőművész műtermébe vezetett, ahol a szép számban megjelent klubtagjaink és vendégeik részére a kiváló mester élvezetes és derűs előadást tartva, bemutatta a műtermében található összes festményeit, melyeknek tárgyát főképen a nógrádmegyei Buják község népének életéből merítette. 1937 január 3-án tett második sétánk alkalmával megszemléltük Pásztor János szobrászművésznek az állam által megrendelt s a Kossuth Lajos-téren rövidesen felállítandó hatalmas Rákóczi szobrát. A monumentális gipsz-lovasszobrot a látogatásunkat követő napon már szét is darabolták, hogy a bronzbaöntés munkálatait megkezdjék. Az elhúnyt Tornai Gyula orientalista festőművész hagyatékában levő néhány szép kép megtekintése után társaságunk Ligeti Miklós szobrászművészműtermének meglátogatásával fejezte be tanulságos sétadélelőttjét. A kiváló művész lebilincselő előadásában hallottuk egész művészi pályafutását s megszemléltük főbb alkotásait: az Anonymus-szobor és a Horváth-kerti Déryné-szobor modelljeit, valamint a Tabánban felállítandó tüzér-emlék terveit. Nem kevésbé élveztük a mester által szobrokban és képekben bemutatott galériát, melyet a háború alatt Ferenc József és Károly királyokról és az egész hadvezetőségről készített. Harmadik műtermi látogatásunk az ú. n. Kelenhegyi- 3