Vasuti és Hajózási Hetilap, 1941 (43. évfolyam, 1-52. szám)
1941-01-01 / 1-5. szám
1—5. szám. VASÚTI ÉS HAJÓZÁSI HETILAP Reál újságcikk a vasútról. Vasúttörténeti szempontból nem egészen érdektelen az annak idején Pesten megjelent „Honművész“ című lapnak 1833. évi szeptember 8-iki számában, az akkor még nagy újdonságszámba menő angol vasutaknál szóló ismertető cikke. Álljon itt e közlemény egész terjedelmében: Angolg gőzkocsik. A Manchesterből Liverpoolig készült vasut 82.000 font Sterlingbe került, s 1831-ben nyolcz precentum dividendát hozott be, a múlt esztendőre pedig tizenkettőt vártak. Már ki van mérve s felszámítva ama vasut is, mellyel Liverpooltól Londonig akarnak csinálni, s mellynek költségeit 2.400.000, esztendei jövedelmét pedig 640.000 font sterlingre tették. Tudva van ugyan, hogy szokás szerint mindig kétszer annyiba kerül az illyes munka, mint a felszámolás történt, de azért mégis gazdagon fizeti ki magát. — Bristolból, és Birminghamből Londonig hasonlóan munkában vannak a készítendő vasutak, melly utolsónak hossza 112 angoly mérföld lészen. — A liverpooli vas után máris eleven járáskelés forog. Onnan és Manchesterből naponkint délelőtt négyszer indulnak a gőzkocsik, mellyek két rendbeliek. Az első rendbeliek útközben csak egyszer állanak meg néhány pillanatra Newtonban az erőmű (masina) beolajoztatása s megvizsgálása végett. A másodrendbeliek a vasútnak 12 különféle pontjain állanak meg, hogy az utasok kiszállhassanak, s kiki szándéka szerint másfelé mehessen rendeltetési czéljára; de ez is olly hamarsággal megy végbe, hogy a tartózkodás ideje igen csekély. Ilyen utazásra közönségesen készen áll 46 berlini utazó üveges kocsi (Berliné), különféle úgynevezett kondola kocsi és nyitott, vagy kárpittal bezárt czézák. A gőzmasinás szekér a kocsikaraván elejére van akasztva, s mindjárt maga után egy málha (bagázsiás, Furgon) szekeret vontat, mellyen kőszén, víz, szerszámok és földmérők (Inzsenérek) vannak; a gőzüstöt egy szivattyú (Pumpe), és nyomó masinával lehet igazgatni. A márka szekérhez vas kampókkal van csatolva az első utazókocsi, ehhez a második, és igy tovább a többi 10—20, sőt több kocsi is akasztatik az utazók számához, s márkájuk mennyiségűkhez képest, mellyeket mind ugyan azon egy gőzkocsi szokott vonni. A’ portékák különösen vontatnak. Barmok vitelére, mellyek iszonyú mennyiségben küldetnek szerte, ismét más szekerek használtatnak. Illy módon vitetnek az Izlandból jött sertvések s bikák, fárasztó s s idő vesztés nélkül. Manchesterbe, innen pedig az ország belsejébe széjjel küldetnek. A fentebbi módon utazók száma felmegy 130—150 személyre egyszerre. Az erőmű, melly egy adott jelre mozgásba tétetik, eleinte csak lassan halad előre, míg valamelly kocsi egymásba akasztatik, azután villámsebességgel megy előre legkisebb rázás és a postakocsik szokott zörgése nélkül. A vasut hosszában mindenütt dolgozó s felvigyázó embereket láthatni, kik az utat vizsgálják s jobbíthatják. Ahol természeti akadályok nincsenek, ékes karfák s korlátok kerítik az utat, hogy attól a barmok és rossz akaratú emberek gátoltassanak. A masinát s a kocsikaravánt tetszés szerint meg lehet állítani, s félelem és veszedelem nélkül vesznek ezen utazásban részt férfiak, asszonyok, gyermekek. A két város közti 13 posta mérföldre terjedő távolságot öt fertály óra alatt, néha hamarább is elfáradás nélkül lehet ily módon megjárni, a nélkül, hogy az 1830-as év előtt ezen uton járó 30—40 négylovas kocsira szükség lenne. Megszáníthatatlan haszon háramlik ezen új találmányból. A’portékák és utazó személy vitelbeli dijja igen csekély. Egy személyi ülésért 6—5 frankot kell fizetni, s már ebbe van beszámítva az ékes Omnibus nevű nagy kocsinak bére is —, mellyben az utazók a városnak minden részeiből az elindulás hivatalához öszve hordázni szoktak. KLUBÉLET Lóházi György ny. főintéző, klubunk könyvtárvizsgáló bizottságának tagja, ki sok éven át lelkes buzgalommal és szeretettel foglalkozott könyvtárunk ügyeivel, mint nagy részvéttel értesültünk, f. hó 10-én meghalt. Emlékét kegyelettel fogjuk megőrizni. Klubunk nagy farsangi estje. A február 6-ára tervezett hangversennyel egybekötött táncestélyünknek előkészületei már serényen folynak. A hangverseny keretében azúttal is új, fiatal, de az Operaházban már igen nagy sikereket aratott művészeket szerepeltet a rendezőség: Varga Líviát, a szimpatikus, fiatal és széphangú szopránénekesnőt és Fodor Jánost, a vasutasból lett hatalmas hangú bass-bariton énekest. Közönségünk régi kedvencei közül ismét fog szerepelni Szalay Karola egy kis operai balettcsopot élén. Ezúttal először fog szerepelni nálunk Seres László kitűnő vezetésével a Budapesti Vasutas Énekes Zenetársaság kiváló énekkara. A magánének és táncszámokat ugyancsak a Budapesti Vasutas Énekes Zenetársaság fúvószenekarának tagjaiból alakult kamarazenekar fogja kísérni Trágvölgyi József vezénylésével. Hangsúlyoznunk kell, hogy a hangversenyt az utána következő táncestélyre való tekintettel pontosan kilenc órakor kezdjük. A táncestély iránt fiatalságunk körében máris élénk érdeklődés mutatkozik. KÖNYVTÁRI HÍREK ÚJABB KÖNYVBESZERZÉSEK: I. Magyarok Barabás Pál: Esküvő után. 41274. Bónyi Adorján: Őméltósága. 41270. Brehm Bruno: Viszontlátásra, édes. 41271. Cronin A. J.: A hattyúcímeres kastély. 41272.