Vasuti és Közlekedési Közlöny, 3. évf. (1872)
1872-11-21 / 47. szám
39- ikat gyakran változtatják, a vevők azon föltevésből indulnak ki, hogy adók által ők is mint mások, terheltetnek, és hogy ők nem kötelezettek, a nyilvános érdekeknek bizonyos engedményeket tenni.Ezen nézetnek van bizonyos jogosultsága, amelynek az által nem mondatik ellen, hogy a vasutak mint nyilvános közlekedési intézmények monopóliummal bírnak, melyekkel más iparvállalatoknak küzdeniök kell. Amennyiben ily monopólium még fenáll, ezek új épitkezések általi versenyzés segélyével mellőzendők. Ez oly jog, mely a nyilvános érdek mellett a régi és a legújabb időben igen gyakran gyakoroltatott. Ezen jogot egy perezre sem helyezzük kérdésbe, létezésének a részvények minden értékbecslésekor számba kell vétetnie. A vasúthálózat kiépítése absolut szükségesség azon államokban, melyekben legelső perez óta az állampénztár vette át a vasútépítést, ezek számára azok tökéletesítése is következik. Itt a jól jövedelmező vonalak fedezik a mellékvonalak kiadásait. Itt nem a magántőkére, nem a részvényesekre, a régiebbek birtokosaira tétetik hivatkozás. Nézetünk szerint, ha a magántőke a vasútépítésből kiszoríttatik, a nyilvános érdek addig fog sértetni, míg nem az állam veszi és veheti át a vasúthálózat teljes kiépítését. A nagy-kikinda-pancsovai vasut kiépítésére vonatkozó engedély okmány terve. (Vége.) 19. §. Az engedély megszűntével, valamint a pálya beváltásának bekövetkeztével, az állam az első esetben ingyen, az utóbbiban a 18. §. értelmében meghatározott évi járadék fizetése mellet lép az itt engedélyezett jó karban és tehermentesen átadandó vasút birtokába és haszonélvezetébe, birtokába veszi különösen a pálya területét s földet, a föld- és műmunkálatokat, a fel- és alépítményeket minden tartozékaikkal, mint forgalmi eszközökkel pályaudvarokkal, fel- és lerakodó helyekkel, épületekkel, az indulási és érkezési helyeken, őr- és felvigyázó házakkal, minden belszerelvényekkel, bútorzattal, ingó- és ingatlansággokkal egyetemben. Forgalmi eszközökben köteles a társulat annyit adni át, amennyi magyarországi összes elsőrendű vonalain meglevő ilynemű eszközökből e vonalra a nyers- (bruttó) jövedelem s mértföld arányában esni fog. Valamint az engedély megszűntével, úgy a pálya beváltása esetében is az államtól kiszolgáltatott minden előleg és ezek kamatainak visszatérítése után, az engedélyesek megtartják a vállalat saját kereseteiből alakított tartalékalap és kiinntevő aktív követelések tulajdonát, valamint a vállalat saját vagyonából emelt épületeket, milyenek a coaks-kemenczék, öntödék, gépvagy egyéb gyárak, pajták, dockok, mint amelyek megszerzésére vagy előállítására a kormány által azon határozott hozzáadással hatalmaztattak fel, hogy azok a vaspályának tartozékát képezni nem fogják 20. §. Ha ismételt intések daczára az engedélyokmányban vagy a törvényekben foglalt kötelességek megtérítése vagy mulasztása az engedélyesek részéről ismételve fordulna elő, a kormány fenntartja a jogot, ellenök a törvényeknek megfelelő intézkedéseket megtenni, és a körülmények szerint az engedélyt bármikor megszűntnek nyilvánítani. 21. §. Az engedély minden okmányszerű kiadványai csak egy forintra szabott bélyegdíj alá esnek. Különleges feltételek. 22. §. Az engedélyezett vasút a nagykikindai pályaudvar déli végétől a pancsovai állomáson áthaladva, Belgrád mellet a Duna főmedrén át építendő híd balparti hídfőjéig, vagy ha a Duna áthidalása helyett vasúti rév létesíttetnék, a Duna medrébe lebocsátandó révsinutak végéig terjed. Az utóbbi esetben mindazon munkálatok, melyek megkívántatnak arra, hogy a vonatok a Duna balpartján a rév közelében szétbontatván, s illetőleg összeállittatván a szárazföldről a révhajóra és innen visszaszállitassanak, ugy mint a rendezési révállomások, a vizbe vezető vágányzatok, az építési alap terhére állitandók elő. Ellenben az engedélyeseket nem terhelik : a) a határszéli állomás felvételi épületében az utasok podgyászának vámkezelése iránti helyiség kivételével, az ezen állomáson a vám-, posta- és rendőrségi szolgálat elhelyezésére és berendezésére, és b) a Dunán át építendő híd vagy vasútrév előállítására megkívántató költségek. A Belgrádnál esetleg létesítendő dunai vasutrév előállítása, valamint ennek szerkezete iránt a m. k. kormány és az engedélyes társulat közt annak idejében külön egyezmény lesz kötendő. Azon esetre, ha elhatároztatnék, hogy a Pest zimonyi vasút valamely pontján a Dunán vasuthíd építtetik és a cs. k. szab államvasut-társulat a nagy-kikinda-pancsovai vonaltól Zimonyba vezető szárnyvonal építésére engedélyt nem nyerne, a fent idézett vasuti rév helyett a kilátásba helyezett állóhíd fog kiépíttetni. 23. §. Az itt engedélyzett vasút a következő határozatok szerint építendő és szerelendő fel: a) Alépítmény. A pálya felszínének ezer (1000) méter hosszúságra két (2) méternél többet emelkednie nem szabad. Csak a Duna árterületén át és a Duna partjához vezető vonalrészeken engedélyezhet a kormány ezer (1000) méter hosszúságra öt (5) méterig terjedő emelkedéseket. A Dunán át esetleg építendő vasútrévtől felvezető vasút emelkedése a kormány által fog a felterjesztendő tervek alapján meghatároztatni. A legélesebb kanyarulatoknak a nyíltpályán legalább négyszáz (400) méternyi félátmérővel kell bírniok. A pályakorona szélessége, a talpfák felső színvonalában mérve, négy méternél kisebb nem lehet. A pályatest és a kavicságy keresztszelvényeire nézve a kormány és az engedélyes közt megállapított és a közlekedési minisztériumnál letett szabályok és szabványrajzok követendők, melyek czélszerű módosítását az engedélyes javaslatára a kormány megengedheti. Az építési alap terhére a pára hosszában mértföldenként legalább 500 köbméternyi tartalék-kavicsmennyiség helyezendő el. A műépítmények két vágányra számított alapzattal kő-, tégla- és vasanyagból egyvágányú szerkezettel építendők, kivéve a pancsovai állomástól a Dunáig terjedő vonalrészen épülő hidakat, melyek egyelőre csak egy vágányra és egészen fából építhetők ugyan, de az engedély tartama alatt az állam újabb terheltetése nélkül végleges hidak által helyettesítendők, és ennél fogva úgy állítandók fel, hogy a végleges hidak építését ne akadályozzák. , b) Felépítmény. A felépítmény és minden alkatrészeinek szerkezete, gyártása és kidolgozása, valamint az állomások siintjainak elrendezése körül a kormány és az engedélyes közt megállapított és a közlekedésügyi minisztériumnál letett szabályok és szabványrajzok követendők, melyek czélszerű módosítását a közlekedésügyi miniszter az engedélyes javaslatára megengedheti. A síneknek folyó méterenként legalább hatvanhat (66) vámfontsúlylyal kell bírniok. A talpfák tölgyfából készítendők. Az összes vágányokhoz szükségelt mindennemű felépítmény-anyagokhoz ezeknek legalább még egy százaléka mint tartalék-anyag az építési alapból előállítandó. A felépítményhez szükséges mindennemű vasanyag és gyári készítmény lehetőleg belföldön szerzendő be. Amennyiben ki nem elégítő ajánlatok miatt ezen anyagok külföldön készíttetnének, ez esetben a külföldről szállított anyagok és gyári készítmények után járó behozatali vám az engedélyest terheli. c) Épületek, pályaelzárás,jelzések. Az összes épületek kőből vagy téglából készítendők, csak az áruraktárak és kisebb melléképületek földfeletti részei készülhetnek fából is. Az összes épületek fekvésére, beosztására, berendezésére és felszerelésére nézve a kormány és engedélyei közt megállapított s a közlekedésügyi minisztériumban letett szabályok és szabványrajzok követendők, építési szempontból azonban e szabályoktól és szabványrajzoktól eltérő építési módot, valamint ezek célszerű módosítását, engedélyes javaslatára, a kormány megengedheti, illetőleg kivonhatja. Ugyanez áll a pálya elzárása, elkorlátolása, a jelzési készületek és az egész jelzési rendszer tekintetében is, megjegyeztetvén, hogy ez utóbbiakra nézve az államvasúttársulatnál fennálló elvek, szabályok és szabványrajzok szolgálnak zsinórmértékül. Az engedélyes köteles egyébiránt a jelen engedélyezett pályát a szükséges épületekkel a várható forgalom igényeinek megfelelőleg ellátni, nevezetesen a kikindai állomás épületeinek kibővítését és a többi állomásokon a személy- és teherforgalom kezelésére és befogadására, a vontatási, pályafentartási és üzletvezénylési szolgálat teljesítésére és mindezen szolgálati ágakkal fog.