Vasuti és Közlekedési Közlöny, 3. évf. (1872)

1872-11-21 / 47. szám

47. szám. Pest, 1872. november 21. Harmadik évfolyam. F . Ш I­ I Megjelenik minden csütörtök­ön. Előfizetési díj : Házhozhordással vagy postai küldéssel egész évre 8 frt. félévre 4 . Szerkesztési Iroda: Föut 7. szám földszint. Kiadó-hivatal: Föut 7. szám földszint. Tartalom: A régi vasutvállalatok részvényeinek jövedelmezőségéről. — A nag­y-kikinda-pancsovai vasút kiépítésére vonatkozó engedély-okmány terve. ( Vége.) — Kimutatás az engedélyezett vasutak épitési haladásáról 1875. október hóra. — Kimutatás az állami vasutak épitési haladása­ 1872. október hóra. — Kimutatás ar­ról 1872. október hóra. — Vasuti hirek épitési — Gőzhajózási hirek. A régi vasutvállalkozások részvényeinek jövedelmezőségéről A régi vasutvállalati részvények jövedelmezőségének kérdése még mindig előtérbe nyomul; ismételten szóltunk mi róla és nem vitatnék meg e kérdést ismételten, ha erre több oldalról különösen fel nem szólíttattunk volna. Hogy az irányadó körülményeket elegendőleg vizsgálhassuk, a vasúthálózat egész kifejlődésére vissza kell tekintenünk és azon kicsinyes érdekeket fejtegetnünk, melyek az első vasútépítésnél magukat oly sokoldalúlag érvényesítették. A szükséges javítás, azaz egyenes — a­mennyire lehetséges — légvonalak rakása, oly törekvés, melytől senki sem vonhatja meg elismerését. Közel fekszik, hogy az egész kereske­delmi mozgalom sok tekintetben az árszabálytól függ, és ez a távolsággal, a­melyen jószág és személyek vezettet­nek, a legszorosabb összefüggésben van. De ép oly közel fekszik, hogy a régi vonalak, melyek közlekedési terüle­tükön többé vagy kevésbé kifejlődött műiparral bírnak, melyeken minden körülmény évek óta a vasúti közleke­déssel összeforrt, melyek tetemes h­elyi közlekedéssel bír­nak, amely tőlük versenyzés által nem lenne elvonható, az újabb vonalok elé helyeztetnek. Ezen helyi közleke­désben fekszik a képesség a rövidítések befolyását, melyek csak néhány mértföldre szorítkoznak, megfelelő ársza­bály-leszállítás által ellensúlyozni és ily módon a tért a versenyzők ellenében szabadabban bírni. Ahol ez nem lehetséges, a vonal­igazgatóságok felszóllítása áll be, hogy új építkezések által vagy egy új hiánypótló közlekedési terület nyeressék, vagy pedig a versenyzés befolyása más rövidí­tések által gyengíttessék, illetőleg ellensúlyoztassék. Ezen új építkezések jövedelmezőségének kérdése több tekintetben vizsgálandó meg. Először megítélendő, váljon az új vonalak a jövedelmezőség feltételeit maguk­ban bírják-e; másodszor, váljon a régibb vonalaknak for­galmi növekedést biztosítanak-e, és mily fontosságra fog ezvergődni. Ha ezen kérdések megoldják, akkor az építési költségek átvizsgálása, ezek megszerzése lép előtérbe. Ha az utóbbi elsőbbségi kötelezvények kibocsátása által történik, akkor bizonyos törlesztési és kamat­illeték áll elő, mely a régibb vasutaknál az osztalék magasságát nem éri el. Ha az építési tőke megszerzése új pári­­­ár­folyam szerinti tő- vagy elsőbbségi részvények kibocsá­tása által szereztetik meg, és ha ezek a régibb részvényesek­nek birtokuk mértéke szerint engedtetnek át, akkor az árfolyam megfelelő leszállítása áll be, sőt gyakran az osztalék leszállítása is, amennyiben ez a részvény tő­kéhez képest alább száll. A tőkeszerzés ezen alakjá­ban rejlik rendesen az egyenérték a vállalat előrelát­hatólag csekély jövedelmezőségére nézve: kivételek eddig mindig csak múlékonyakként mutatkoztak, vagy újépítkezésekről volt szó, melyek a kicsinyes és más érde­kek kielégítésére inkább szolgáltak, mint a részvénye­sekére. A vasúti tőrészvények birtoka — az kétséget nem szenved, —erős alapjából sokat vesztett és oly ingadozásokat vett magába fel, melyek az árfolyamokban, mint a vevőre nézve engedendő praemiumok előlegezendők azaz: ezen részvények nem a pillanatnyi vagy a legköze­lebbi időben előállható járadék szerint tőkésitendők, ha­nem praemiumok is hozandók be annak fejében, hogy ily birtok ingadozásainak alávessék magukat részvényesek. Azért tehát nem volt igazolt eljárás, hogy nehéz vasutrész­vényekért (melyek az árfolyamveszteség veszélyével együtt járnak) 5—5 % %-nyi járadék elegendőnek mondatott. El­nézetett emellett teljesen, hogy az összes vasúthálózat egy egészet képez,amelylyel minden vonalnak össze kell forrnia. Ezáltal az egyesnek az egésztőli függése származik,érdekek alá való rendezés, melyek nincsenek mindig összhangban a részvényesekéivel. Magánvasutaknak- és ebben fek­szik a súlypont — a nyilvános és a részvényesek érdekét kell képviselni. A nyilvános érdek gyakran oly igényeket állít fel, melyek csak a részvényesek nagyobb vagy kisebb károsítása mellett teljesíthetők, és a magán­vagyonba való benyúlást rejtik magukban, mi jogi álláspontból nem helyeslendő. Ma árleszállításokat és forgalmi berendezé­seket követelnek, melyek a jövedelmet leszállítják, holnap ismét útépítkezéseket, melyek hivatkozást foglalnak ma­gukban ugyanazon részvényesekre, kiknek érdekei tegnap a nyilvános érdek ellenében „teljesen alárendelteknek­" nyilvánitottak. Ez tarthatlan állás, mely az állami építések és valamennyi vasutaknak az államrai átszállása mellett szól, ha más okok ismét nem szólnának ez ellen. A nyilvános és magánérdekek közti összeütközés a magán­vasutaknál más oldalról is előlép. Mindenütt látjuk a törekvést hogy a díj a változott körülményekhez képest felemeltessék. A termelőknek a gazdának és gyárosnak, készítményeiknek árát saját költségeiknek emelke­déséhez­, képest emelniük kell, és senkinek sem fog­eszébe jutni, ez ellen szót emelni. A vasutak is ezen gazdászati törvényeknek vannak alávetve; a munkadíjak­kal, fizetésekkel, szénárakkal sőt, a „saját költségek" is emelkednek, és mégis árleszállításokat követelnek ezek­től, tehát a munkadíjak leszállítását, mert az árszabályzatok nem egyebek, mint egy meghatározott munka díja (ju­talma). A nyilvános érdekek képviselői a nagy osztalékokról szólnak és ezekből vonják a nagyobb engedmények igé­nyeit. De vasútrészvények oly papírok, melyek birtokosa-

Next