Vasuti és Közlekedési Közlöny, 5. évf. (1874)

1874-03-26 / 13. szám

13. szám. Budapest, 1874. márczius 26. Ötödik évfolyam. Megjelenik minden csü­törtök­ön. Előfizetési dij : Házhozhordással vagy postai küldéssel egész évre 8 sz . » félévre . 4 „ Királyutcza 4­5. sz. I. e­m. K­i­r­á­l­y u­t­c­z­a 45. s­z. I. e­m. Tartalom: Mit várunk az új közlekedésügyi minisztertől ? — A vasúti cartellekről. — A keleti vasut. (Vége.) — A pesti közúti vaspálya-társaság közgyü­lése. — Vasúti hirek. — Gőzhajózási hirek. — Külföldi hirek. — A magyar korona területén létező és a közös vasutak 1874. évi február hav üzlet-eredményeinek kimutatása. — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesítések. — Hirdetések. Szerkesztési iroda Kiadó­hivatal Mit várunk az uj közlekedésügyi minisztertől? —.. A beállott kormány­váilság mikénti megoldása a nagy­közön­ség részéről első­sorban a tisztán politikai elvek tusája gyanánt te­kintetett, és a mutatkozott nagy érdeklődésnek legnagyobbrészt ezen szempont szolgált alapjául. Vannak azonban oly körök is, a­melyek a válságban a politikán kívül nemzetgazdasági érdeket is látnak, és hivatásuk természeténél fogva a bekövetkezett megol­dást ez utóbbi tekintetekből ítélik meg. A kormányválságot nem politikai indokok, hanem tisztán csak a téves irányú állami gazdálkodás okozta; minélfogva a válság he­lyes elintézéséül oly kormány alakítását kelle óhajtani, a­mely az eddig követett állami gazdálkodást jobbal felcserélni nem csak akarja, de tudja is. Midőn bármely parlamentáris államban kormányváltozásról van szó, minden egyénileg vagy a közérdek szempontjából érdekelt fél azon nézeteket óhajtja érvényre emelni, amelyek saját működési körét a legközelebbről érintik. Mi a magyar állam területén egy igen fontos érdeket, a közlekedési ügyet szolgál­juk, nagyon természe­tes tehát, hogy részünkről csak egy oly kormánynyal tudunk ro­konszenvezni, a­mely a közlekedésügyet az eddigi gyakorlattól el­térőleg az állam pénzerejének túlcsigázolt megterheltetése nélkül tovább fejleszteni, és az országra rótt nagy terheket a közlekedés hátránya nélkül mérsékelni tudja. Ezen szempontból akarunk mi is a kormányban történt vál­tozáshoz szólani s kifejteni a közlekedési ügy emelése érdekében minő intézkedéseket várunk. Önálló háztartásunk hét éves korszaka alatt sajnosan kellett tapasztalnunk, hogy az egyes szakminisztériumok élén a valódi szak­képzettséget igen ritkán láthattuk képviselve. Csak saját küszö­bünk előtt akarunk seperni és állításunk igazolásául szakmánk ál­lami főképviselőjét, a közlekedési minisztériumot idézzük. Hét évi időszak alatt nemcsak szakképzett, de még oly közlekedési mi­niszterrel sem bírtunk, ki a közlekedési ügyekben kellő tájékozást szerzett volna magának. Az eddigi közlekedési miniszterek párt­juknak kivétel nélkül­ kitűnő tagjai, tehetségeik érvényesítésére azonban a működési tért helytelenül választották. Az egyéni szor­galom és tehetség a szakképzettséget pótolhatja ugyan, tartózkodó működése azonban a várt eredményeknek megfelelő nem lehet. Miután tehát mi a közlekedési ügy lendületét csak egy szak­képzett minisztertől vártuk, a kormányválság helyes elintézését csakis ezen szakma illetékes betöltéséről feltételeztük. Ezen átalános nézetek után szándékunknak megfelelően szól­janunk kell az új közlekedési miniszter úrról s azon módozatokról, a­melyek alkalmazása által a közlekedés ügyét emelni és az eddig terhek könnyítését eszközölni reményijük. Gróf Zichy Józsefnek közmunka és közlekedési miniszterré lett kinevezése által a közlekedési és kereskedelmi tárczák terve­zett egyesítése tényleg elejtetett s ezt annyival inkább tekinthetjük egy jobb irány követésének előjeléül, mert a mi zilált közlekedési viszonyaink között a külföldi példák utánzása csakis újabb zavart, újabb bonyodalmakat okozott volna. A nehézségek, melyek a köz­lekedési tárc­ával jelenleg össze vannak kötve, osztatlan figyelmet és munkásságot kivánnak, egy uj irány kijelölését és követését, megrögzött bajok kiirtását, téves nézetek legyőzését — s ezért csakis helyeselhető, hogy a fontos állás ismét önállólag töltetett be. Gróf Zichy József tehetségeit eddigelé ugyan leginkább a ke­reskedelmi ügyek közül fejtette ki, de ha tekintjük azt, hogy avval kapcsolatban leginkább a közlekedésügy jár; ha tekintjük hogy nevezett, mint a képviselőházban többször volt alkalom hallani, a közlekedésügy viszonyait elegendőleg ismeri s behatóan tanulmá­nyozta, míg egyrészt el nem hallgathatjuk örömünket a közleke­dési tárc­a ilyetén betöltése fölött, másrészt teljes bizalommal vár­juk a létező ferde viszonyok teljes reformálását, egy alapjától kezdve jobb, czélszerűbb közlekedési politika inaugurálását. Amit, részletesen felsorolva, várunk az új közlekedésügyi mi­nisztertől, azt következőkben véljük röviden összefoglalhatni. Várjuk először is a közlekedési vállalatok é­s a kormány közötti viszony határozott körvonala­zását. Közlekedésügyünk önállóságának első idejében a kormány felügyelete és beleavatkozása a közlekedési vállalatok ügyeibe jó­formán csak névleges volt, mint azt eléggé illustrálja a keleti vasút ügye is; később azonban, midőn a pénzügyi válság közeledett és be is állt, a minden oldalról hangoztatott „takarékosság" oly kicsi­nyes szűkkeblűséget eredményezett, mely ha még tovább foly, rö­vid idő múlva a közlekedési vállalatok igazgatóságait minden ön­állóságtól megfosztotta volna, egyedül a folytonos kérdőre­ vonatás és felelősség terhet hagyván rajtuk. Fölösleges volna ismételni, hogy az államnak van joga, sőt kö­telessége az általa anyagilag segélyzett közlekedési vállalatok ügyeit ellenőrizni s felügyeletet gyakorolni — de annyi bizonyos, hogy némi önállóságot ez utóbbiaktól sem lehet megtagadni, sőt a helyes kezelés érdekében ez múlhatatlanul szükséges is. Meg kell tehát szorosan és világos körvonalakban jelölni a határt az önállóság és beavatkozási jog között, s eleje lesz véve azon sajnos félreértéseknek, melyek magának az ügynek csak ká­rára vannak. Várjuk másodszor, hogy a jelen pénzviszonyok követelte­­ a -

Next