Vasuti és Közlekedési Közlöny, 5. évf. (1874)
1874-12-03 / 49. szám
49. szám. Budapest, 1874. deczember 3. Ötödik évfolyam. Megjelenik minden ésitörtöltön. Hisz.kozhonbiss.il vagy postai küldéssel elész évre 8 ft Zoltán-, elv!él. Attilautcza 3. sz. II. es félévre Zoltán-, előbb Attilautcza 3. sz. II. em. Tartalom: A közlekedési minisztérium 1875 évi költségvetésének tárgyalása a pénzügyi bizottságban II — A keskeny pályák, mint a mellék-forgalom hivatott eszközei. (Folytatás I — Villanydelejes segélyhívó utasok számára vasuti vonatoknál.Leh Benő a dana drávai vasut távirdai előadójától.) — A budapesti összekötő vasut Dunahidja. — A m. kir. vasuti és hajózási főfelügyelőség hatásköre. — Vasuti hirek. — A „vasuti és gőzhajózási kalauz" ügyében. Hirdetések. Szerkesztési iroda : Előfizetési dij: Kiadóhivatal . A közlekedési minisztérium 1875. évi költségvetésének tárgyalása a pénzügyi bizottságban. II. A pénzügyi bizottság nov. hó 23-tól 27-ig folytatta e költségvetés tárgyalását. A közlekedési miniszter által a bizottságnak minapi felhívása nyomán a vasúti felügyelőségi központi igazgatások költségeinek megszorítása iránti, múltkor már említett pótló nyilatkozatára Zsedényi azon észrevételt teve, hogy ő az ügy érdeméhez szólani nem akar, mert be fogja a miniszter érdemleges nyilatkozatát várni , addig is arra figyelmezteti, hogy a miniszter és felügyelői központi igazgatóságoknál előirányzott 28.000 frt működési pótlékot egyszerűen törölni lehet, mert ezek a kinevezésnél csakis további intézkedésig engedélyeztettek át, bizonyosan itt van az idő, melyben ezek törölhetők. Az egész előirányzat azonban, s így e tétel is függőben tartatván, kérdés alá jött az államépítészeti hivatalra előirányzott 371.908 frt — 1874-re 378.168 frt. Széll meg van győződve arról, hogy az utak építése és fentartása az önkormányzat hatásköréhez tartozik, de az állam felügyeletének fentartása szükséges, ezt a 9-es bizottság igazolta, azonban miután a miniszter úr e tekintetben semminemű intézkedést nem tett, sajnálattal látja, hogy így ezen államépítészeti hivatalok iránt sem lehet nagyobbszerű megtakarításokat kieszközöltetni; azt kérdi azonban, váljon addig is nem lehetne-e több építészeti hivatalt egészen törölni vagy azoknak személyzetét leszállítani ? Horn ist azt hiszi, hogy két vagy három építészeti hivatalt egyesíteni lehetne, mint pld. a kassai és eperjesit, az egrit és rimaszombatit. Egyébiránt az utak kezelését a kormányra bízza, de a helyzet által parancsolt takarékossággal. Péchy nem hiszi, hogy ily részletes kérdések által ezért érni lehessen, mikor a minisztérium a fő elv iránt, váljon ti. a kérdéses ügy az önkormányzatra bízandó-e, a bizottsággal egyet nem ért. Egyébiránt 33 építészeti hivatal indokolva nincs, 20 hivatalt, minden kerületre négyet számítva, elengedőnek tart. Horváth egy véleményben van Széllel, ki arra szólítja fel a minisztert, hogy jelölje ki azon államépítészeti hivatalokat, melyeket megszüntetni lehetne. Zsedényi említi, hogy a magyarországi államutak összes hossza 783 mértföld, ha tehát Péchy indítványa szerint 13 államépítészeti hivatal töröltetnék, azon mennyiség 20 hivatal közt felosztatván, egyre esnék 39 mértföld, melynek felügyelésére egy hivatal több mint elégséges. A miniszter arra figyelmezteti a bizottságot, hogy az államépítészeti hivatalok nem csak az utakra, de az állami törvényhatósági építkezésekre is felügyelnek. Egyébiránt nem lenne kifogása, hogy az utak kezelése a törvényhatóságokra bizassék, de csak úgy, hogy ha egyszersmind ily intézkedésben a szükséges garantiákat találná az államutak egyöntetű fentartása iránt. Ezeket addig nélkülözi, míg a törvényhatóságok tökéletes rendezése véghez nem vitetik. A tett kérdésre azt válaszolja, hogy 15 ezer frtnyi megtakarítást már 1875-re kivihetőnek tart; arra, hogy mindjárt 13 hivatal töröltessék, indokot nem lát. Horváth és Széli ezen megtakarítással meg nem elégedhetnek, továbbá sürgetik a minisztert a törlendő hivatalok kijelölésére. A miniszter késznek nyilatkozott például az uj - szőny - mosonyi, a losoncz-zombor-klingezi államutakat a törvényhatóságok kezelése alá rendelni és igy két vagy három államépitészeti hivatalnál többet nem igen törölhet. Hieronymi azt vitatja, hogy ezen hivatalok szüksége vagy fölösleges volta felett tulajdonkép az 1874-re megszavazott útfelügyelőknek kellett volna adatokat a minisztérium elé terjeszteni, de ezt még eddig nem lehetett, és így most még nem lehet meghatározni, hogy melyeket kellene azonnal megszüntetni Az igaz, hogy t. o. az eperjesi az utakra nézve nem szükséges, de csak akkor lehetne törölni, ha az a többi teendők alól fölmentetik ; ha ez megtörténik, akkor a személyzetet egyharmadra lehetne leszállítani. Horváth azt hiszi, hogy ez csak a többi miniszterekkel való egyetértésben eszközölhető, egyébiránt az aprólékos munkák megbírálására törvényhatósági mérnököket is lehet alkalmazni. Horn a személyes járandóságokra előirányzott 231.000 frtból 31.000 frtot törlendőnek vél. A miniszter a 31.000 frtnyi törlést csak akkor fogadhatná el, ha a többi minisztériumok körében előforduló aprólékos építkezések collandirozása alól az államépítészeti hivatalok fölmentetnének. A bizottság 31.245 frtot töröl, de az átmenet tekintetéből a személy és a dologi kiadásokra elfogadja a virementet. A dologi kiadások ezen államépitészeti hivataloknál 108,328 fitban előirányoztatnak, 1874-re 109,688. Különösen útiköltségek és napi dijakra 75,168 frt, (1874-re 67,000 volt engedélyezve) ebből Széll inditványára, mellet Zsedényi pártol, 15.000 frt töröltetett. A tiszaszabályozási központi bizottságra 15.390 frt. Ezen költség még 1875-re ugy engedélyeztetik, hogy 1876-ra töröltessék és e bizottság megszüntessék. Kőutak fenntartása és építésre 3.897.300 frt. Az utmesterekre 107.520 forint Széll azt kérdi a minisztertől, váljon helyesnek tartja-e az utmesterek intézményét, mert véleménye szerint jobbnak tartaná, ha a helyett az útkaparók száma inkább szaporittatnék, és az utmesterek száma lassan apasztatnék. Lipthay hivatkozva már Pest megyében nyert tapasztalására, pártolja az indítványt. A miniszter egyetért az indítványozóval és az ellen kifogása nincsen, hogy fokozatosan leszállittatván az útmesterek száma, az oly értelmesebb útkaparók száma szaporittassék, kik más útkaparók felett a felügyeletet gyakorolhatnák. A bizottság erre 27.000 frtot töröl. Az utak fenntartására előirányzott 3.281.449 frtból hosszabb vita után főleg a földanyagnál, melynek ára tetemesen csökkent, töröltetett 281.000 frt. Simonyi azon visszaéléseket hozza szóba, melyek a földanyagnál sok helyütt történnek, úgy hogy a vállalkozók legtöbbet azon földanyagnál nyernek, melyet nem hozunk be. A miniszter azt válaszolja, hogy minden visszaélések megbüntettetnek, ha hiteles tudomására esnek, és miután a földanya